Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   TDC udskyder 4G - kvaliteten er for dårlig

TDC udskyder 4G - kvaliteten er for dårlig

Kunderne hos TDC får ikke adgang til det lynhurtige 4G-net lige med det samme. Problemer med kvaliteten får teleselskabet til at udskyde lanceringen.

Åbningen af 4G, også kendt som LTE 2600 MHz, er blevet udskudt hos landets største teleselskab TDC. Det skriver Computerworld.dk

Efter planen skulle kunderne have haft adgang til fremtidens lyn-hurtige datanet i januar, men nu er startdatoen ukendt.

TDC topchef Henrik Poulsen fortæller til Computerworld.dk, at årsagen er problemer med kvaliteten af de USB-dongles der skal sidde i computeren, når man vil benytte 4G-nettet.

De dongles TDC har testet med, har problemer med at skifte til det nuværende 3G-net, i områder hvor 4G ikke dækker.

- "Brugeroplevelsen er ikke god nok, fordi de ikke klarer overgangen fra 4G- til 2G- eller 3G-nettene tilstrækkeligt godt. Forbindelsen bliver simpelthen tabt," fortæller HeWnrik Poulsen til Computerworld.

TDC forventer derfor først at være klar med deres 4G net "senere i år".

Læs også:
- Telia har åbnet 4G-net
- Advarsel: Hold dig fra 4G-mobiler i udlandet

Web-TV: Derfor er 4G helt vildt

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Kim Harder 06-02-2011 11:43:10

Ikke imponeret over filmen. LTE er og bliver kun LTE. Selv min lille almindelige mobiltelfon, kan ved brug af den rigtige browser loade næsten lige så hutig, som bare 3G. Der bliver sikkert tale om helt andre hastigheder, hvis man går over på det rigtige 4G, istedet for den opgradret løsning, man har valgt ind til videre. Danmark bliver kørt bagud, hvad angår it udvikling, hvis man ikke snart tager sig sammen. Vi mangler måske de rigtige teknikere, som har tjek på disse ting.

0 0
apollo14dk 07-02-2011 11:31:53

Kim dog, sikke du går imod de danske teknikere, det tror jeg ikke, de er glad for, jeg er ihvertfald ikke.

Vi har et af verdens bedste mobilnetværk, med nogle af de bedste hastigheder, bedste dækning og bedste kundeservice.

Ja vi er pt. bagud med LTE netværket, men det er fordi man ikke bare frigiver det, da firmaer så skal betale tilbage, hvilket de ikke er interesseret i.

I Sverige, hvor LTE netværket kører pt. så er dækningen altså rimelig miserabel, og næsten ingen har købt det, fordi det langt fra, er lige så godt som 3,5g. I USA er det pt. kun Sprint der har LTE, men det er en helt anden standard de kører med, og det krævede ikke lige så meget, som hvis herhjemme.

Derudover kan jeg sige, at DK tit leverer teknikere til Tyskland og Sverige, så mon ikke, vi er bare lidt foran vores nærmeste lande. Vi har en kanon høj standard herhjemme, og derfor oplever man sjældent de store udfald. Jeg har f.eks på en uge i Frankfurt, oplevet at mobilnettet bare døde helt, og kunne dermed ikke komme i kontakt med firmaet i DK, det tog dog kun 20 minutter, så var det oppe igen.

At vi ikke har fået 4G (den rigtige udgave, som hedder LTE Advance) endnu, er fordi det ikke helt er endeligt besluttet hvordan og hvorledes det skal opbygges, og hardwaren er langt fra stabil.

At du ikke er overrasket over hastigheden forstår jeg godt, for ja LTE på en mobil, gør ikke altid det bedste, der kan man sagtens nøjes med mindre, da en processor i en smartmobil, bestemt ikke er verdens hurtigste, og dermed mister du hastighed. Derfor kan du slet ikke sammenligne det, der man kan mærke det, er når man surfer, og har forbindelse til en RDP server, eller sidder og henter filer. Browser hastigheden vil næsten aldrig blive forbedret, selv om du sidder på 10 mbit eller en 100 mbit.

0 0
evilguy 07-02-2011 12:42:47

Det er Verizon som kører LTE - sprint har WIMAX sammen med Clear :-)

0 0
apollo14dk 07-02-2011 14:47:43

Sorry du har ret, tog lidt en lille blunder.

0 0
Kim Harder 07-02-2011 12:19:29

Tror ikke vi skal til, at diskuterer dækning, og kundeservice, der har jeg haft for mange dålige oplevelser, så nej vi er ikke verdens bedstte, i så fald må det stå meget meget elendig til andre steder i verden. Jeg er blot stor modstander af, at man vil blæse ting op til, hvad de ikke er. Endvidere syntes jeg man har set så mange eksempler på ting, som er blevet sluppe løs alt for tidlig, inden de har væet helt klar. Dækning her i Danmark er meget elendig. support/tekniker her i Danmark har det med, at skyde skylden over på udstyr, som de ikke supporterer, det er så nemt. Her sviger kundeservicen, for har de så meget forstand, så de kan tillade sig, at gøre det, så må det også kunne fortælle hvorfor. Men nej det ved de ikke.

Syntes tilgengæld, at når tingene nu ikke virker optimalt, så er det rat, at se TDC erkender dette

0 0
apollo14dk 07-02-2011 14:58:50

Oki så fordi du har haft et par dårlige oplevelser, så har alle haft det på den måde, ergo så er kundeservicen elendig, jeg kan så sige, at de par gange, jeg har haft brug for kundeservice, så er alt bare gået som det skulle, har aldrig kunne sætte en finger på noget.

Jeg vil næsten sige, du skulle prøve kundeservice hos T-Mobile, du bliver forbavset, eller hos Telia i Sverige, den kan man kritiserer, de vil kun røre deres eget udstyr.

Og nej her blæses tingene ikke op, til noget det slet ikke er, der skal du tværtimod kigge imod USA, de blæser alt op, til noget som det slet ikke er.

Kigger vi på dækningen i de forskellige lande, så er der intet land, der bliver dækket 100%, alle lande ligger med samme problemer, og nogle lande, som f.eks Tyskland, skal du ikke forvente dækning, når du f.eks kører på autobann, eller for den sags skyld når du kommer ud på landet. Skal der 100% dækning til, så skal vi have mobiler, som kan skifte imellem satellit og gsm.

Og hvis en supporter/tekniker, skyder skylden på udstyret, tror du så ikke det er udstyret der bliver frigivet fra f.eks Huawei, Nokia, Sony Ericsson og Samsung. Nu har jeg testet LTE modem, og ja Samsung's som TDC ville bruge, var piv elendigt, kunne ikke skifte imellem LTE og 3G. Huawei som Telenor ville bruge, havde et modem, som i testmode, kunne skifte, men faldt ud, for det blev for varmt. Det kan teleudbyderne intet gøre ved.

Udstyret på centralerne er meget sjældent, der problemerne er, hvis der er problemer, så er det som regel i forbindelseledet imellem, de forskellige sites.

Og forstår da godt, at telefirmaerne ikke supporter udstyr, som ikke er købt hos dem, det gør de hellere ikke hos internetudbyderne, da det så kræver at man har en masse supportere siddende, som er specialister i lige præcis den model du har. Men gør man det på den måde, så slipper du nok ikke så billigt, som du gør nu, og vil du så betale for det. Men alligevel prøver de at hjælpe, det gør de ikke i udlandet.

0 0
evilguy 07-02-2011 12:47:16

Kim hvor i verden har de bedre dækning end i Danmark? De danske netværk har ekstrem god dækning sammenlignet med udlandet. I Danmark har selv små byer med ned til 50-10 indbyggere indendørsdækning, hvilket man ikke finder ret mange andre steder - ja ja det er godt nok kun med GSM900 dækning, men det er et problem som snart bliver fikset med overgangen til 3G på 900 Mhz.
Ang. kundeservice så kan det altid diskuteres, men ret netværksmæssigt, så finder du nok MEGET få andre lande med lige så godt dækning. Det har både noget at gøre med selve netværkene, men også noget med Danmarks geografi at gøre.

0 0
Kim Harder 07-02-2011 13:23:47

Nej det har de ikke. Har desværre oplevet flere steder i Danmark, hvor dækning er lig 0 også selv i byer hvor der bor mere end 50 indbygger. Lige så snart du kommer ind midt i Jylland og ude ved kysten, så er det helt galt. Kun udendørs dækning har jeg kunne finde nogle af stederne, men har også oplevet 0 dækning. Jeg vil sige, at når Danmark vil bryste sig af, at være en IT land, som er langt fremme så er dette for dårlig. Man skal ikke love mere end man kan holde, men det er desværre tendensen nu, at man lover guld og grønne skove i reklamerne, men når så den sindbarlige sanhed kommer frem, så er det noget helt andet. Men i dag, er det mere kroner og øre, der tæller end kvalitet.

0 0
evilguy 07-02-2011 17:27:41

Ah, Kim nu skal du også være lidt fair. Nu bor jeg selv i nordvestjylland (ja, derude hvor selv kragerne bruger GPS), og jeg kan slet ikke genkende det billed som du beskriver. I det mørke nordvestjylland, kan jeg faktisk kun komme på én eneste by som ikke har ordenligt dækning, og det er den lille by Thorsted mellem Grønbjerg og Tim. Denne by ligger også midt i et skovområde, så det er nok derfor der ingen ingendørsdækning er.
Har du nogle præcise bynavne, hvor du mener der mangler dækning?

0 0
Carsten 06-02-2011 13:32:53

Helt ærligt Kim - det er ikke for at være respektløs, men mener du selv, du har tjek på de ting, du udtaler dig om?
Jeg forstår ganske enkelt ikke, hvordan du mener, Danmark skulle kunne blive "kørt bagud", når faktum er, at ingen lande har en 'ægte' 4G-løsning endnu... Der findes kun de overgangsløsninger, vi også ser her i DK, som fx LTE og Wimax (nuværende version), så DK er skam helt på omgangshøjde!
Det, der er anerkendt som 'ægte' 4G er fx LTE Advanced og næste generation af Wimax, og det er der altså ingen som helst lande, der bruger endnu, da det stadig er i udviklingsfasen.

0 0
Kim Harder 06-02-2011 14:26:25

Hvofor så tale 4G, hvis ingen lande har det endnu, det er da, at puste noget op til noget, som det ikke aligevel er. Hvorfor så ikke holde sig til det, som det egenlig er. Det andet er at narer forbrugeren. Så kommer vi vel også til at tale om gammel 4G og ny 4G senere?

0 0
Carsten 06-02-2011 17:47:22

Kim, som Exert også er inde på, har standarden for 4G ikke været så veldefineret fra starten af som 3G var. Egentlig skulle LTE Advanced og næste generation Wimax have været startskuddet for 4G, som jeg nævnte ovenfor, men da det nuværende LTE og Wimax opnår pæne hastighedsforøgelser i forhold til tidligere teknologier og desuden er platforme, der senere kan opgraderes til førnævnte 'ægte' 4G-teknologier, har ITU altså valgt at sige god for dem.
Læs evt. ITUs pressemeddelelse fra december 2010 herunder:

http://www.itu.int/net/pressoffice/press_releases/2010/48.aspx

0 0
Exert 06-02-2011 15:30:59

Og din definition på 4g er?

0 0
Kim Harder 06-02-2011 16:28:11

Det vil være svært, at difinerer, da det åbenbart ikke eksisterer endnu. Udviklingen er åbenbart ved, at gå i flere retninger, men har man navngivet en standart, så er der ingen grund til, at puste den op til noget, som den ikke er.

0 0
Exert 06-02-2011 17:16:28

Det er problemet når folk (inkl. mig selv tidligere) siger at det ikke er 4g - de ved ikke selv hvad 4g er. Folk tror det er en veldefineret teknologi - det er det ikke.

Den standard du snakker om er sat af ITU, og da ITU har udvidet begrebet så LTE-teknologier kan betegnes som 4g, er det lidt svært at henvise til den standard i forhold til IKKE at kalde det 4g.

0 0
Jan Møller Christensen 06-02-2011 10:34:26

Det er fint for mig hvis det kaldes 4G. Når man ser de hastigheder der opnåes på klippet, så er det så stor en stigning i hastighed at jeg gerne køber at man kalder det 4G selvom det "kun" er en opgraderet 3G.

0 0
Kim Harder 05-02-2011 13:39:21

Gid, at man snart vil holde op med, at tale 4G, vi har jo kun 3G i en opgradret version. Almindelig 4G telfoner fra udlandet virker netop derfor ikke på det så kaldte 4G net i Danmark. Det for sikker også en ende, når EU kommer og fortæller os, at vi ikke kan kalde Det LTE netværk vi har nu for 4G, men må holde os til 3G, som det egenlig er. Det er ren og skær triks, at man laver en mellemting, så man ikke kan bruge mobiltelfoner fra udlandet på det.

0 0
Carsten 05-02-2011 18:11:16

Jo! Jeg var selv i starten principielt imod at kalde LTE for 4G, men når Forbrugerombudsmanden giver grønt lys for det, er man altså nødt til at bøje sig (se link nedenfor).
Desuden er det lidt paradoksalt, at du snakker om "almindelige 4G-telefoner fra udlandet", for der er altså ikke nogen af disse, der kører på 'ægte 4G'-netværk heller! Se fx på Samsung Galaxy S 4G og HTC Evo 4G, som kører på hhv. T-Mobile og Sprint i USA - ingen af disse net er andet end opgraderede 3G-net (enten HSPA+ eller Wimax). Så Danmark opfører sig sådan set hverken bedre eller værre end andre lande og selskaber i denne henseende...

http://www.comon.dk/nyheder/tdc-og-telia-ma-kalde-lte-for-4g-1.386922.html

0 0
Kim Harder 05-02-2011 19:39:24

Lad os nu se hvad EU siger når vi når dertil. Tror de er ligeglad med hvad forbrugerombudsmanden i Danmark mener, når det kommer til det stykke. Det hjælper ikke vi har en standard, også man kører en anden uden i det øvrige EU. Når tekniken siger det kun er et opgraderet 3G til 3.8, ja så kan jeg altså ikke se hvordan det international skal kunne blive anderledes, fordig man nu i Danmark mener at 3.8G er det samme som 4G. Jeg tror ikke det holder i det lange løb.

0 0
Exert 06-02-2011 13:01:33

Det kunne være du ville indvige os andre i din definition på 4g? ITU har tilladt at man kalder det 4g, så det er lidt omsonst at henvise til deres definition. Og da ITU, som hører under FN, tillader det skal du ikke regne med at EU vil bruge særlig mange kræfter på at modsætte sig.

0 0
Carsten 05-02-2011 22:52:43

Jep. Forbrugerombudsmanden har jo også netop taget forbehold, så intet er endeligt endnu. Jeg er dog rimelig overbevist om, man i sidste ende vælger den pragmatiske løsning og 'lader' selskaberne få lov at kalde det 4G, nu når katten er ude af sækken, så at sige.
Ps. Det er altså ikke os i DK, der har fundet på at bruge 4G-betegnelsen. Samme brug er ret udbredt i det store udland, selvom ingen vist har et "ægte" 4G-netværk endnu.

0 0
Jim Flower 04-02-2011 17:22:31

Hej John, det ville være skønt om du ville droppe radio-speaker-stemmen når du laver videoer. Bare snak som du gør i dine video-anmeldelser.. Det er langt mere afslappende at høre på, frem for det her, hvor det lyder som én lang reklame. Tak :-)

0 0
Mobilsiden.dk 07-02-2011 07:49:39

Hej Jim,

Tak for feedback.

Den dag at ovenstående indslag blev lavet, havde jeg halsbetændelse. Men the show must go' on. :) Så uanset hvad jeg havde gjort, var det ikke blevet anderledes...

0 0
Brian Lynderup 04-02-2011 11:47:37

Jeg synes det er den helt rigtig ånd. Mobilt bredbånd skal være mobilt og hvis det ikke virker godt nok "på farten" ville det være at snyde kunderne at sælge det.

0 0
Bjarke Hansen 04-02-2011 18:57:05

Ja, det er meget godt tænkt af TDC. Det holder i hvertfald ikke i forbindelse med arbejde hvis forbindelsen bliver afbrudt.
Men det lader til at TDC efterhånden allerede har rigtigt mange af de planlagte 4g master oppe og kører i storkøbenhavn ifl. mastedatabasen så håber det bliver godt, bare prisen ikke bliver alt for afskrækkende

0 0

Om brug af cookies