TDC: Vi blokerer ikke iPhone

Når du skifter teleselskab kræver mobiltelefonen ny opsætning for at fungere korrekt. TDC mener derfor det er forkert, når Ekstra Bladet skriver, at iPhone blokeres af selskabet

TDC: Vi blokerer ikke iPhone

Kommer man til TDC, som afhopper fra Telia, vil iPhone 3G ikke som udgangspunkt kunne bruges til andet end samtaler.

I dag skriver Ekstra Bladet at “TDC blokerer iPhone“, hvilket TDC synes er lidt af en journalistisk stramning.

 – “Overskriften er ikke korrekt. Iphone-kunder skal være velkomne hos os, men præcist som med alle andre telefoner, som vi ikke selv forhandler, skal kunden selv sætte produktet op til mobilnettet”, forklarer kommunikationsrådgiver Per M. E. Christiansen fra TDC.

Alle mobiltelefoner kræver opsætning af blandt andet sms-gateway, internet-adgang og telefonsvarernummer, før de vil fungere korrekt på et andet mobilnet. Til de produkter teleselskaberne er fælles om at forhandle, eksisterer opsætninger som automatisk kan sendes ud til mobiltelefonen – hvilket ikke gør sig gældende med iPhone 3G. Derfor må kunden selv i gang med en manual opsætning.

I TDC’s tilfælde findes ikke iPhone-hjælp på deres hjemmeside, hvilket kan skabe problemer for slutbrugerne.

Intet iPhone-abonnement hos TDC

I modsætning til Sonofon og 3 forventer TDC ikke, at lancere et specielt abonnement til iPhone-brugerne, sådan som det ellers fremgår af artiklen i Ekstra Bladet.

 – “Det er en faktuel fejl. Jeg har ikke sagt, at vi vil lave et iPhone-abonnement. Jeg har sagt, at vi vil gøre det lettere at sætte mobilen op, blandet andet via en vejledning på vores hjemmeside”, siger Per M. E. Christiansen.

– “Hos TDC laver vi generelt ikke abonnementer til devices, men til mennesker. Og vi kan se på de mange iPhones-brugere, der er i vores net, at de har en meget forskellig adfærd, som ikke kan presses ind i ét bestemt abonnement. Hos os kan kunderne skræddersy lige præcis det abonnement, som passer til deres behov”, slutter kommunikationsrådgiveren.

Hjælp til opsætningen

Iphone-kunder som mangler hjælp til opsætningen kan finde bunkevis af hjælp på internettet.

F.eks. har siden du læser nu (Mobilsiden.dk, red.) en debatsektion med et dedikeret iPhone-forum på over 25.000 indlæg. Her kan man hurtigt stille spørgsmål og få den support teleselskaberne ikke giver.

Adressen er mobildebat.dk/iphone

Historien følges op

Næste kronologiske historie om temaet finder du her. mobilsiden valgte at gå videre med sagen. Allerede d. 16/1/2009 bragte vi nyt i sagen med artiklen; Programtip: Send livevideo fra mobilen til nettet – Historien kan læses her. Er du interesseret i absolut seneste nyt om temaet, så klik her..