Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Tele2: Kunderne snyder - abonnement trækkes tilbage

Tele2: Kunderne snyder - abonnement trækkes tilbage

Tele2 har forsøgt sig med en abonnementsaftale, som tilbød ubegrænset telefoni fra fastnet til mobil for et fast månedligt beløb. Men kunderne snød, og abonnementsaftalerne måtte derfor ophøre.

Det er ikke kun teleselskaberne, som finder nye metoder til at få fingrene i mobilbrugernes penge. Også mobilbrugerne forsøger at snyde teleselskaberne. Også selvom det betyder, at reglerne må omgås lidt.
Det er ikke kun teleselskaberne, som finder nye metoder til at få fingrene i mobilbrugernes penge. Også mobilbrugerne forsøger at snyde teleselskaberne. Også selvom det betyder, at reglerne må omgås lidt.

I den seneste tid har der været meget tale om, at den stigende konkurrence på mobilmarkedet får mobilselskaberne til at finde nye metoder til at få fingrene i mobilbrugernes penge. Det gøres blandt andet ved at taksere samtaler per påbegyndt minut, så alle samtaler rundes op til nærmeste hele minut.

Men faktisk er det ikke kun teleselskaberne, der vil trække så meget ud af forbrugerne som muligt. Det er også den anden vej rundt, at forbrugerne forsøger at snyde teleselskaberne. Også selvom det betyder, at reglerne må omgås lidt.

At blive snydt af kunderne er netop hvad Tele2 har oplevet, da selskabet udbød et abonnement, hvor man som privatkunde kunne ringe ubegrænset fra fastnet til mobiltelefoner for en fast månedlig ydelse. Et tilbud, som mange kunder valgte at benytte sig af.

Men det gik hurtigt op for Tele2, at nogle kunder snød, så det halve kunne være nok. Nogle kunder ringede i 8.000 minutter til mobiltelefoner og 4.000 minutter til fastnet på en måned, hvilket kostede Tele2 noget nær 15.000 kroner. Og det kan ikke være svært at regne ud, at det var en ren underskudsforretning for selskabet.

I kontrakten med kunderne stod der klart og tydeligt, at aftalen ikke måtte bruges til kommercielle formål eller på kollegier, men det var lige netop det, kunderne gjorde.

Derfor har Tele2 nu været nødsaget til at stoppe alle abonnementsaftalerne med ubegrænset telefoni til mobiltelefoner. Og det er naturligvis ikke alle kunder, som er tilfredse med det. Men selskabet kan ikke sortere i de kunder, som misbruger og ikke gør, så den eneste udvej var kollektivt at tilbagetrække abonnementsaftalerne.

Tele2’s direktør, Thomas Nistrup, har ikke en entydig forklaring på, hvorfor det gik, som det gik. Måske hænger det sammen med, at Tele2 er det første selskab, der har forsøgt sig med en abonnementsaftale, som tilbyder ubegrænset mobiltelefoni. Det kunne tænkes, at de første, der bider på aftalen, er dem, der kan se muligheder for at spare rigtig mange penge, selvom det er ved hjælp af mindre pæne metoder.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies