Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Telebranchen blødte i 2010 - svært at tjene penge

Telebranchen blødte i 2010 - svært at tjene penge

Teleselskaberne vakler økonomisk, selvom kunderne køber mere mobiltelefoni og mobilt bredbånd.

Den hårde mobilkrig, finanskrisen og den statslige regulering foretaget af IT & Telestyrelsen gør Danmark til et svært land at være teleselskab i. En ny brancheundersøgelse viser, at 2010 har været meget hård ved teleselskabernes økonomi.

Den dårlige økonomi har fået teleselskaberne til at spare på investeringerne og fyre medarbejdere. Det skriver EPN.dk

- “Tallene viser, at der ikke er tale om en branche i vækst og medvind. Det er ærgerligt og bekymrende,” siger Jakob Willer, direktør i brancheorganisationen Telekommunikationsindustrien (TI).

Kunderne betaler mindre

Den intensive priskrig på mobilmarkedet har ført til et omfattende prisfald, og det er gået ud over teleselskabernes økonomi.

Ifølge brancheundersøgelsen er omsætningen pr. mobilkunde i gennemsnit faldet med 4,2 procent, mens antallet af samtaleminutter er steget 10 procent. Med andre ord så bruger kunderne mobiltelefonen markant mere end tidligere, men de betaler samtidig meget mindre.

Teleselskaberne har tabt mere end 100 millioner kroner i omsætning pga. priskrigen på mobiltelefoni, selvom selskaberne har hentet ekstra 350 millioner kroner på abonnementer og gebyrer.

Endnu værre ser det ud med fastnet-telefonen, som virkelig er på tilbagetog. Teleselskaberne mistede 650 millioner kroner i omsætning på fastnet-telefoni i 2010.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

BE 11-07-2011 22:59:31

Til gengæld har de tjent styrtende på datatrafik.

Så vidt jeg husker fra en artikel for nylig, var datatrafikken steget 180 pct., og det er da ikke småting.
Mange såkaldte "gratis" apps. fra Android kræver nemlig fri adgang til netværket(data), så brugeren får de "pålagte" reklamer, og det tjener teleselskaberne ganske godt på.
Mange brugere har enten glemt at slå datatrafik fra, og en hel del aner simpelthen ikke hvordan man gør på en smartphone, og det er teleselskaberne da ikke kede af.

Helt så dårligt går det alligevel ikke for teleselskaberne.

Vi ser desuden også at teleselskaberne sælger pakker med taletid og datatid/datamængde, og overskrider man mængden så tikker kasseapparatet.
- De har sikkert købt en guldskovl for at kunne skovle pengene fra datatrafik hurtigt nok ned i kasseapparatet.

0 0
Carsten 12-07-2011 00:21:52

Når man snakker om, at omsætningen pr kunde er faldet, er det jo den samlede omsætning og dermed inkluderet datatrafik. Det burde være åbenlyst for enhver.

Jeg ved desuden ikke, hvor du henter dine oplysninger med det tikkende kasseapparat fra, men de selskaber jeg selv har kendskab til (og det er bl.a. de 4 største af slagsen) takserer ikke for overskydende MB efter den inkluderede datamængde i en given pakke er nået. I hvert fald ikke på privatsiden, hvilket jeg gætter på vi altid som udgangspunkt taler om.

Jeg er ikke på nogen måde fortaler for, teleselskaberne uhæmmet skal skovle penge i kassen. Men hvis teleselskabernes økonomi begynder at skrante for meget, kan du roligt regne med, der bliver skruet ned for investeringer i nettet, og det er vel ikke det, vi mobilbrugere er ude efter?

0 0

Om brug af cookies