Teleekspert: Skype er ubrugelig til business

De seneste ugers problemer med SkypeIn viser, at tjenesten er ubrugelig til business, mener en dansk teleekspert.

Teleekspert: Skype er ubrugelig til business

Det verdensomspændende ip-telefoni selskab Skype vil gerne have virksomhederne til, at indtænke tjenesten i telekommunikation, men det er ikke nødvendigvis en god idé – tværtimod.

Over de seneste 14 dage har Skype-brugerne haft store problemer med, at modtage indgående SkypeIn opkald i Danmark, hvilket får en teleekspert op af stolen.

– “Skype er fuldstændig ubrugelig til det professionelle marked, hvis en så vital funktion, ikke fungerer pålideligt. I yderste konsekvens kan en telefon, der ikke virker, lukke en virksomhed. Kunderne tror jo, din forretning er lukket, hvis der ikke kan ringes til den”, siger Netplans direktør Torben Rune, der dagligt rådgiver virksomheder om telekommunikation. Han har forståelse for der kan opstå fejl, men ikke at det skal tage 14 dage at løse.

Tænk dig om…!

En telefonløsning som Skype kan på overfladen virke billig og attraktiv, men kunderne bør ikke kaste sig ud i løsninger som denne med bind for øjnene, mener eksperten.

– “Gennemtænk din virksomheds telebehov og overvej hvad der sker, og hvordan du er stillet, hvis telefonen pludselig ikke virker. I den situation kan besparelsen ved den billige løsning, ende med at være dyrt købt”, lyder rådet fra Torben Rune.

Skype har på verdensplan 338 millioner brugere. Hvor mange danskere eller danske virksomheder der benytter tjenesten, ønsker firmaet ikke at oplyse.