Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Teleekspert: Sonofon får den nye iPhone

Teleekspert: Sonofon får den nye iPhone

Sonofon skal sælge iPhone - men hvilken? En teleanalytiker mener, at Sonofon bestemt får den eventuelt kommende nye iPhone i butikkerne.

Flere ting peger i retning af, at Sonofon er med på vognen omkring en forventet lancering af den tredje iPhone. Mobilsiden.dk har talt med en række kilder i telebranchen, som samstemmende vurderer dette som overvejende sandsynligt.

Ser man på Apples produktcyklus, ligger det lige for, at en ny model gøres salgsklar hen over sommeren. Samtidigt giver det heller ikke mening, hvis Sonofon kun har adgang til at sælge en ét år gammel mobiltelefon.

 - "Jeg vil antage det som 100 procent sandsynligt, at Sonofon får adgang til Apples kommende produkter fordi det forretningsforhold Apple har med deres partere, naturligvis skal styrkes fremadrettet", siger teleanalytiker Torben Rune fra Netplan.

Han mener ikke, at Telia står dårligere, efter Sonofon har lavet aftale med Apple.

 - "Telias position bliver styrket i dette marked. Valgmulighederne får ofte den effekt at salget øges. Kunderne er meget loyale overfor deres teleselskab, og mange vil være tilbageholdende med at købe et produkt hos andre. Derfor kan det øgede fokus gøre, at Telia sælger flere iPhones".

Sonofon: Vi starter med iPhone 3G

Sonofon må af hensyn til samarbejdsaftalen med Apple ikke sige ret meget. Men dog ligger det fast, at iPhone-aftalen ikke er eksklusiv.

- "Vi har indgået aftale om at markedsføre og sælge iPhones i vores butikker, og rejsen starter med iPhone 3G. Vi har forventninger om, at Apple kommer med noget løbende - men vi ved intet om eventuelle fremtidige produkter. Der er ikke tale om en eksklusivret, hvor Apple ikke må indgå aftaler med andre teleselskaber", siger Peter Berg, markedsdirektør i Sonofon.

Hvornår iPhone 3G kan købes hos Sonofon, er fortsat en hemmelighed.

- "Mobilen kommer i nær fremtid og det bliver under Sonofon-varemærket", fortæller Peter Berg.

Dermed kan det konkluderes, at salget starter før juni måned, hvor Sonofon i Danmark skifter til det fælles varemærke Telenor.

Produkter nok...

Op til en ny produktlancering vil Apple normalt begynde at dræne sine varelagre, præcist som det sker hos andre mobilproducenter. Spørgsmålet er så, om Sonofon i den forbindelse efter kort tid kommer til, at stå med en salgsret, men ingen iPhones.

Da Telia i sommers begyndte, at sælges iPhone 3G stod det hurtigt klart, at Apple ikke kunne levere det efterspurgte antal produkter

- "Jeg kan ikke kommentere på Apples strategier i den retning. Men i forhold til samarbejdsaftalen har jeg en klar for forventning om, at vi har produkter på hylderne", siger Peter Berg.

Markedsdirektøren mener, at iPhones som en naturlig udvidelse af Sonofons produkt-portefølje - og ikke et produkt som skal overskygge salget og fokus på andre smartphones. Ifølge en teleanalytiker er det fornuftigt, ikke at falde på halen for Apple.

 - "Iphones udgør 0,1 procent af verdens mobiltelefoner. Apple er en dværg - en meget lille dværg. Jeg synes man skal fokusere på de 99,9 procent, som udgør alle de andre produkter i markedet", siger John Strand, direktør i Strand Consult.

Hvor mange iPhones der præcist er solgt i Danmark, har Apple ikke ville oplyse.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

John Strand 06-03-2009 01:56:16

Jeg syntes at du skulle sætte dig ned og se på Telias regnskab og så vil du se at det jeg skriver står sort på hvidt i deres regnskab - det kan godt være at Telia har fået nogle kunder der ikke var kunder hos Telia før men det ændre ikke ved at antallet af kunder de har er faldet i den periode de har solgt Iphone.

Telia har en markedsandel på under 25% i Danmark og det betyder at normalt så vil 75% af de kunder de får ind i butkken være nye kunder - derfor er det naturligt at 70% af kunderne er nye kunder.

Tilsvarende så kan jeg fortælle dig at Telias regnskab udviklet sig negativt hvis man ser på hvordan TDC, 3 og Sonofons regnskaber har udviklet sig i den samme periode.

Du forholder dig til ting du høre jeg forholder mig til regnskabstal og så sætter jeg dem op imod de øvrige tal - sådan er det.

Du benytter del tal fra USA, et land der udgør ca. 7% af verdens mobilmarked jeg ser på hele verden og tallene der.

Og du forholder dig til nogle få tal fra AT&T uden at se på markedet og hvordan det har udvilet sig og hvordan AT&T har udviklet sig i forhold til konkurrenterne.

Du læser på nettet - jeg mødes med og taler med AT&T ´s CEO samt en masse andre operatørers chefer - sidste år arbejde jeg i 29 lande!

Kald mig bare arrogant men du leder efter argumenter eller små sætninger der kan bakke op om det du tror - jeg forholder mig til fakta.

Rent faktisk så bliver der solgt dobbelt så mange Blackberry i Europa som der bliver solgt IPhones og salget af Iphones går i den gale retning.

Apple er og bliver en dværg som har kostet en masse operatører en masse penge - sådan er det og det kan du da ikke benægte.

Jeg fastholder det jeg har sagt og skrevet og inden du skriver igen så læs dine lektier, brug indersiden af dit hoved og skriv derefter - dine argumenter er sku så langt ude... :-)

0 0
John Strand 04-03-2009 18:21:36

Jeg kan kun forholde mig til det regnskab som Telia har offentliggjort og I det der kan jeg konstatere at de preformer dårligere end TDC, Sonofon og 3 og så kan jeg se at efter at de har lanceret Iphonen så har det ikke forbedret deres nøgle tal herunder øget deres markerdsandel - sådan er det og det er den virkelighed Telia´s aktionærer forholder sig til.

Ren faktisk så findes der INGEN operatører af dem der har lanceret Iphone der har forbedret deres nøgle tal på grund af Iphonen og tro mig jeg kender AT&T temmelig godt og tilsvarende en del af de andre operatører - det er mine kunder vi taler om og jeg er løbende i dialog med dem og arbejder løbende for dem.

Med hensyn til vore lille analyse så er det en opsumering af den viden vi har indsamlet hos en række operatører rundt om i verden og det kan godt være at du mener at det er udokumenteret men det mener mine kunder ikke og det er den dialog vi har med dem som er fundamentet for vore forretning og årsagen til at vi har en unik markedsposition.

Det er ikke en analyse som vi bare sender ud til dem for sjov - tro mig mane operatører betragter vore viden om unik og meget vigtig for dem - sådan er det bare.

Med hensyn til Iphone med og uden abbonement så har du ikke sat dig ind i tingene - den kan købes uden abbonement i bla. Belgien og der er det rent faktisk forbudt at give tilskud til mobiltelefoner.

Helt ærligt du strør om dig med alle mulige ting du finder på nettet som du fordsøger at få til at passe ind i din verden uden at sætte díg ind i det du skriver.

Jeg fastholder at Appel er en dværg og at de er en marginal spiller og at du burde sætte dig ned og se de prææsentationer de forskellige selskaber har under IR på deres hjemmesider - og så forstå dem.

Kan du ikke fortælle mig hvilke operatører der har øget deres markedsandel og forbedret deres indtjening på grund af Iphonen - jeg kan fortælle dig at det har AT&T IKKE og det er et citaat fra Ralph De la Vega som jeg har mødt og talt med dette om!!!!

Apple er og bliver en dværg som har en lille fanskare af folk der mener at alle der er negative til Apple er nogle fjolser.

Du er velkommen til at kalde mig et arrogant fjols men jeg har en indsigt og en viden om denne branche der gør at jeg i løbet af et år laver wokshops for over 50 operatører rundt om i verden på CxO niveau og for det tager jeg ikke peanuts - jeg er nok en af de dyreste drenge i det game.

Ja jeg er arrogant og je fastholder det jeg har sagt og skrevet...

0 0
JP 05-03-2009 23:22:45

Telia's direktør har lige sagt at de har fået flere kunder og at af deres iPhone brugere er 70% nye bruger. At de så måske totalt set har mistet markedsandel, kan da ikke være iPhones's skyld. Den har trukket 70% nye kunder til, og dermed gjort sin del.
John er det ikke godt klaret at en telefon trækker 70% nye bruger? Eller er det helt almindeligt?

AT&T's CEO har lige udtalt "Q4 revenues were up 2.4% (to $31.1 billion) in a tough economic climate thanks to results in the wireless division that CEO Randall Stephenson attributed largely to the iPhone... The average revenue from Phone users is 60% higher than the typical AT&T customer — thanks to that $30 per month data fee."
(http://apple20.blogs.fortune.cnn.com/2009/01/28/why-att-loves-the-iphone-again/)
Hvad tolker jeg forkert når jeg ud fra ovenstående læser at iPhone har hjulet AT&T med med at få en højere revenue? Jeg regner med at Randall Stephenson ved mere om AT&T end du gør?

Hvordan taber teleoperatøren i øvrigt penge på at sælge iPhone unlocked? (Den unlockede version i Belgien koster ca. det samme som en iPhone+abonnement i Danmark). Hele unlock markedet er formodenligt kun en brøkdel af hvad det var med iPhone.

Hvilke af de ting jeg har fundet på nettet har være forkerte/utroværdige?

Jeg mener absolut ikke at alle der er negative overfor for Apple er nogle fjolser. Der er masser at ting som Apple gør forkert. Problemet med dig John er at du er negativ overfor alt med iPhone. Du forholder dig kort og godt ikke objektivt overfor den når du f.eks. begynder at sprede vilde udokumenteret rygter om Apples regnskab, det påvirker din troværdighed.

0 0
John Strand 03-03-2009 10:22:09

De browser tal du nævner kan ikke bruges til meget. Det er IKKE globale tal men US tal som en virksomhed er kommet med og du ser IKKE Opera i dem.

Rent faktisk vil du se at der er en platform i statestikken der hedder BREW som er en gammel Qualcomm platform til CDMA telefoner.

Ved ikke om du ved det man US udgør ca. 5% af verdens mobiltelefoner og et af de store problemer i mobilverden er at mange IT journalister sidder i USA og de tror at USA = hele verden skal v sige det meget enkelt så har de det samme syn / indsigt i/på verden uden for USA som Gorge Bush havde.

Med hensyn til vor Iphone analyse så holder den 100% over 300 mobiloperatører i hele har fået den og vi har kun fået tilbagemeldinger der siger "Tums up"

Med hensyn til Telias direktør i Danmark der siger at Iphonen har været god for deres forretning så er det rigtigt at manden har sagt det - problemet er bare at man ikke kan se det i hans regnskabbstal - INGEN af hans nøgletal er blevet forbedret og rent faktisk så underpreformer Telia Danmark regnskabsmæssigt i forhold til TDC, 3 og Sonofon.

Du kan godt købe Iphones uden om operatører, det er der temmelig mange der har gjort - og det har kostet AT&T temmelig mange penge at folk køber en Iphone unlocker den og bruger den på et andet netværk.

Jeg fastholder (og det gør mine kunder også)) at IPhone er en niche spiller og det bliver de ved med at være - der er faktisk temmelig mange mennesker i vwerden som IKKE kan købe en telefon i det prisleje og det er mere lærerigt at se på de store masser af brugere frem for et niche segment som IPhonen er.

Der er 4 milliardermobilbruger i verden og Iphones er og forbliver en dværg i det univers.

0 0
JP 04-03-2009 17:02:01

John det ser ud til at du har helt ret i at marketshare.hitslink.com tallene kun var for US, jeg beklager.

Det ændre dog ikke på væsentligt på sagen, jf. (http://gs.statcounter.com/press/iphone-takes-global-lead-in-mobile-browser-wars-statcounter-research/) har iPhone 24% at det globale browser markede hvor i mod Opera Mini har 22%. En iPhone bruger går altså stadig mindst 7 gangen mere på nettet end Opera Mini'er (siden der er mindst 7 gange så mange Opera Mini'er)

Angående din rapport så bliver den ikke mere seriøs af at du sender den ud til 300 teleoperatøre. De har formodentligt taget den for det som den er, en ensidigt liste af problemer uden nogen objektiv eller konstruktiv anbefaling af hvordan man kunne håndterer dem. Desuden påviste jeg en række udokumenterede og direkte fejlagtige påstande. Kan du kommentere dem? Eller bare forklare hvorfor dataforbrug er en problem for iPhone men ikke Opera Mini/netbooks med 3G.

John du kommer med den ene udokumenterede påstand efter den anden. Nu påstår du pulselig at Telia direkte lyver i deres kvartalsregnskab hvor de dokumentere at de har fået f.eks. flere kunder og mere forbrug.
Desuden så selv om Telia's tal var blevet dårligere, så kan du ikke derfra konkludere at det er pga. iPhone uden yderligere dokumentation - der kan være mange andre grunde. Telia siger selv at iPhone har hjulpet dem, det kan du ikke afvise uden dokumentation.

Lige før påstod du at Apple har rod i regnskaberne, men kan ikke dokumentere det.
Du påstår at ingen har tjent penge på iPhone, men heller ikke det kan du dokumenterer. Det virker som om du vitterlig bare sidder og finder på ting, som kan underbygge din egen dagsorden. Det er utroligt at nogen kan tage dig seriøs som teleanalytiker.

Desuden det er korrekt at iPhone 1G blev købt uden om teleoperatørene i stor stil. Men iPhone 3G kan principielt kun købes med abonnement, siden prisen uden abonnement er højere end iPhone med abonnement. Men det kan være at jeg tager fejl, har du nogle tal som kan dokumentere din påstand?

Angående det globale telefonmarkede. Hvis pengene virklig ligger i det store markede for billige telefoner. Hvorfor tjener Apple så flere penge end Nokia? Betyder det ikke at Apple's "niche" er væsentlig mere profitabel end Nokia globale satsning? Nåå nej, du afviste blankt hele Apple's regnskab, fordi du som den eneste i verden har gennemskuet dem.

Jeg ser frem til noget dokumentation for dine påstande som jeg har bemærket en del af ovenfor. Eller har du travlt med at finde på flere?

0 0
John Strand 28-02-2009 15:26:04

Jeg fastholder at Apple er en dværg og jeg og mine kunder ser på Apple som et niche produkt til et niche segment og det gælder også AT&T som jeg har talt med om dette på samtlige niveauer inkl. Ralph De la Vega.

Hvis du vil se et meget seriøst beskrivelse af hvordan operatører i verden ser på Ihponen så se denne: http://www.strandreports.com/sw3501.asp

Når det er sagt så har AT&T ikke øget intjening, omsæting eller deres markedsandel på grund af Iphonen - det er der heller ikke andre operatører der har gjort.

Med hensyn til Opera Mini å siger jeg bare at den er mere succesfuld end Iphonen ligegyldigt hvordan du måler og vejer - sådan er det og de 120 millioner er shippet til dato og det tal eksplodere i 2009 med de aftaler Opera har indgået - tro mig jeg kender Opera rigtig godt og der sker meget spændende ting.

Du tager også fejl med hensyn til Appels regnskab men den har jeg ikke tid til at skrive nu - den må komme senere.

Ska vi ikke blive enige om at du har meget fokus på en telefon som udgør en marginal del ag mobilmarkedet - kongen af Ballerup.

Jeg ser på de globale og det totle mobilmarked og det gør jeg gennem den reserch vi laver og den viden vi får når jeg bla. laver over 50 heldags workshops for den øverste ledelse hos nogle af verdens største mobilselskaber - Strand Consult har idag over 140 operatører som kunder i hele verden og sidste år var jeg i 29 lande og arbejde fordelt på 5 kontinenter.

Hvis jeg havde et snævert Iphone fokus så ville mine kunder ikke købe vore ydelser - som et bestyrelses medlem hos en operatør med over 40 millioner kunder sagde til mig på en workshop (Vors management har fokuseret for meget på Iphonen og glemt de 99% af vore kunder som genere vore cash flow)

Lad os nu se hvordan det kommer til at gå Apple i år - de får nok nogle udforsdringer og bredere distribution og flere produkter er vejen frem - et er sikkert og det er at operatørerne håber at kvaliteten af deres produkter stiger for den radiodel der er i telefonerne er en stor beslastning for netværkene og er et stort problem for operatørerne.

0 0
JP 02-03-2009 23:34:06

Hej John,

Jeg mener faktisk ikke at jeg har et snævert syn kun på iPhone. Jeg ved godt at Apple nok er tung at danse med i øjeblikket for teleoperatøren. Det er også fuldstændigt korrekt at man ikke kun skal fokusere på iPhone, men man bør behandle den helt objektivt. Det mener jeg bare ikke at du gør.

Først opstiller du Apple markedsandel som 0.1% af markedet men så henviser du selv til en rapport hvor du selv bruger 1% markedsandel (og indrømmer at den nogle steder er højere).

Du skriver igen at AT&T ikke har øget markedsandelen, selv om jeg netop har henvist til den pressemeddelse hvor AT&T forklare at 40% af de 1.9 mil. iPhone de solgte i sidste kvartal var nye kunder.

Du siger at Opera Mini's fremgang er rigtig spændende, men når jeg påpeger at iPhone faktisk har haft højere fremgang i samme periode (inden for datatrafik), så er der pludselig helt uinteressant overhovedet at se på - selvom teleselskaber begynder at sælge mere og mere datatrafik. Det er selvfølgeligt ikke den eneste afgørende faktor, men det er i det mindste meget interessant hvorfor iPhone driver så meget mere trafik.
Hvorfor syntes du i øvrigt at Opera Mini er interessant, lige før sagde du at hele smartphone markedet var nedadgående.

Angående din rapport så mener jeg at den er useriøs og uobjektiv.
Faktisk skriver du i punkt 4), 5) og 6) at telefoner med højt dataforbrug er dårlige for teleselskaberne. En bare lidt mere seriøs konklusion kunne være "iPhone har meget højt dataforbrug, hvis din infrastruktur kan holde til det og du kan lave en fordelagtig aftale med Apple så udnyt det høje dataforbrug til at sælge et dyrt dataabonnement sammen med den".
Det er ikke seriøst at du mener at dataforbrug er en ulempe for teleselskaberne når du snakker om iPhone, men når du snakker om Opera Mini eller netbooks med 3G modem (som også har højt dataforbrug) så er det rigtig interessant.

Desuden indeholder rapporten flere eksemper på gæt og påstande som let kan modbevises vha. google.
Eksempel "We believe that most of the iPhone customers were already data customers before purchasing their iPhone". AT&T har netop dokumentere at iPhones henter 40% nye brugere (med 1.6 gange yderligere forbrug).

I punkt 8) påstår du at "our research shows that there is not one single Apple partner in the world among the mobile operators that has increased their overall turnover, profit and market share due to the iPhone". Det tager ikke 2 sek. at finde følgende (http://www.nytimes.com/2007/10/24/business/24phone.html). Og hvordan forklare du så at iPhone så ikke forlængst er smidt på porten af AT&T, hvis de ikke tjener penge på den? Hvorfor får Sonofon nu også iPhonen? Hvorfor næver TaliaSonera direktør specifikt iPhone som en løftestand for deres regnskab (og nævner yderligere specifikt iPhones dataforbrug). (http://www.computerworld.dk/art/50176)
Kan du ikke godt dokumentere denne påstand?

(Punkt 9 er i øvrigt irrelevant nu når man ikke kan købe iPhone uden abonnement )

Angående Apple's regnskab så er det useriøst bare at påstå at Apple laver en Enron uden i det mindste at forholde sig til hvordan Apple overhovedet kan lave en Enron, efter alt den fokus der er netop på dette område i USA , hvorfor du er den eneste der har opdaget det og hvorfor så Apple laver en omvendt Enron, som får deres aktiekurs til at fremstå som værende mindre attraktiv.

Jeg mener absolut ikke at iPhone er en ubetinget god deal for alle teleselskaber (jf. punkt 7). Apple skummer helt sikker fløden på alt den hype der er om iPhone i øjeblikket. Teleselskaberne skal selvfølgelig sætte sig grundigt ind i situationen. Men de skal gøre det på baggrund af seriøse og objektive vurderinger af hvad en aftale kan give dem, og ikke useriøse rapporter med udokumenterede påstande.

Jeg holder fast på at man ikke bør beskrive Apple som en dværg. De har allerede med markedsandel og omsætning vist deres styrke (men vi bliver nok ikke enige i hvordan vi opgør/vægter markedsandelen - selvom det plejer at være ligetil).

Min personlige "spekulation" er at det vil være en stor fejl at tro at Apple bare er/forbliver en lille spiller i en lille niche.
De har skabt en fantastisk god hype, og har (fortjent eller ej) den telefon som alle forsøger at overgå. De har rigtig gode brugertilfredshedsundersøgelser. De har vist med iPod'en at de ved hvordan de konkurrerer. P.t. skummer de nok fløden, og er derfor nok for "dyre i drift" for mange teleselskaberne. Men de begynder nok snart at fokusere endnu mere på markedsandel og når de allerede nu tjener flere penge end Nokia, så har de virkelig råderum til at nedsætte priserne / lave bedre aftaler for teleoperatørene. Så derfor er der Apple særdeles interessant.

0 0
JP 03-03-2009 09:10:29

En lille opdatering iPhone har nu 67% af det mobile browser markede (http://marketshare.hitslink.com/mobile-phones.aspx?qprid=55&sample=31) så det er simpelthen useriøst når du skriver at Opera Mini er en større succes på alle punkter. Ideen med Opera Mini var netop at få forbrugeren til at surfe mere så teleoperatøren tjener penge.

0 0
John Strand 27-02-2009 21:56:22

I januar 2009 var der over 21 millione AKTIVE og UNIKKE Opera Mini bruger, trafikken voksede med 160% i forhold til den samme måned sidste år.

De brugere generede 7,6 milliarder sidevisninger på en måned en vækst på 325% i forhold til den samme måned sidste år.

Det er imponerende tal.. :-)

0 0
John Strand 27-02-2009 21:40:16

Du blander æbler og pære sammen. Lad mig tage det meget enkelt. Så er de mange årsager til at Smartphone markedet vokser Iphone er nturligvis en af grundene men du glemmer at Nokia i produkter som 6220 Clasic har valgt at smartphone OS frem for serie 40.

Terminal markedet er stort men at man har 17% af et segment gør ikke en til en stor spiller - det er Apple ikke det er og bliver en niche spiller og de har to muligheder for at holde momentumn enten at udvide deres distribution alternativt komme med nye modeller - konkurrenternne har sat turboen til og de møder konkurrence der vil noget samtidig med at priserne er under pres.

Med hensyn til Opera Mini så er dine oplysninger ganske forkerte - så kan jeg oplyse a der er shippet over 120 millioner telefoner med Opera browsere præm instaleret og at der er flere hundretusinde mennesker dagligt downloader Opera Mini - der er over 20 millione unike bruger af Opera Mini i løbet af en måned og de har en imponerende vækst - se evt. deres regnskab som kom idag og læg mærke til at Vodafone nettop har indgået en aftale om at installere Opera browsere på alle de telefoner de sælger - jeg kunne skrive en hel bog om Opera succes, den er unik.

Hvis man ser på Opera Mini så er det god busniss for operatørerne de betaler Oper et lille beløb pr. aktiv bruger pr. måned og hvis operatøreren ikke tjener penge på Opera mini får Opera ingen penge - sådan er det ikke med Iphonen.

Hvis jeg skal sige det meget enkelt så er Opera meget mere interesant i min optik end IPhonen og tro mig Opera kommer til atv gøre meget ved mobilmarkedet de kommende to år - deres Opera Turbo desktop browser er et unikt produkt og jeg tror at det inden for de kommende to år vil blive shippet i en volumen der gør Apple misundelige.

Med hensyn til netbooks segmentet så er det meget interesant fordi en lang række operatørr vælger at flytte fokus væk fra smartphones og over på netbooks hvilket rammer smartphone markedet temmelig hårdt - vi har de operatører som kunder og vi kender deres bevæggrunde - smartphone salget er ved at kolapse i mange markeder og operatørerne sælger netbooks i stedet.

Med hensyn til økonomien så er det sådan at der fides ingen operatører som har tjent penge på Iphonen mig bekendt omvendt så kender jeg en række operatører som er kommet med profitwarnig på grund af Iphonen herunder Telstra og AT&T.

Hvis jeg skal citere en række operatører så er Iphonen dårlig business - og tro mig jeg kender deres øverste direktører temmelig godt og har lavet heldags workshops for en del af disse folk i løbet af det sidste år.

Med hensyn til din påstand om Apples indtjening på Iphonen så skal du bemærke at de forudkontere indtægter som de forventer at få på telefonerne de har solgt til operatører i hele telefonens levetid - så må vi håbe at de indtægter kommer omvendt når de kommer så kan man ikke tage dem til indtægt igen.

De form for forudkontering brugte energi selselskabet Enron i USA - prøv at søge på Google og se hvad der skete med dem.

Håber at du kan bruge mit hurtige svar...

0 0
JP 28-02-2009 14:13:43

Hej John,

Tak for svaret...

Hvis den nuværende smartphone andel allerede inkludere netbooks, så er det kun endnu mere imponerede at Apple var den eneste grund til at smartphone markedet voksede i sidste kvartal (jf. Needham & Co.), og hvis man fjernede netbooks fra smartphone markedsandelen betyder det kun at iPhones anden af smartphone markedet er endnu større end 17%.
I min optik er netbooks og smartphones to helt forskellige segmenter. En netbook kan være en erstatning for en laptop, men ikke en erstatning for en smartphone du kan f.eks. ikke på nogen bekvemt måde have en netbook i lommen eller snakke i telefon på den. Der er brug for begge segmenter. Jeg tror nærmere at smartphone segmentet langsomt tager markedsadel fra taletelefon segmentet. Produktionsomkostningerne for smartphones falder langsomt og teleoperatørene, er jo interesseret i brugere som faktisk anvender deres telefonmere mere, og dermed har højere forbrug, som f.eks. iPhone har.

Sidste kvartal var Apple verdens anden største smartphone producent, hvis ikke nu mener at det er en stor spiller på smartphone markedet, så er det i det mindste en væsentligt spiller. Bemærk Apple er ikke i taletelefonsegmentet, derfor giver det ikke nogen mening at beskrive dem som en dværg fordi de ikke har nogen andel af taletelefonsegmentet. Apple er kun på smartphone markedet og der er Apple en væsentlig spiller. Faktisk har Apple skabt så meget hype om smartphone markedet at selv RIM sælger flere smartphones, fordi Apple viser hvad man faktisk kan med en smartphone. Desuden har Apple haft så meget sucess med AppStore at alle andre smartphone leverandøre nu også vil have deres egen AppStore.

Har du nogen grund til at tro at Apple ikke løbende tilpasser sig smartphone markedet og konkurrere? De har allerede flere gange tilpasset deres priser/produkter. Se f.eks. på hvordan de stille og roligt har overtaget hele MP3 afspiller markedet, selvom der var mange konkurenter med produkter der både var billigere og havde flere features. Jeg siger ikke at Apple vil overtage hele smartphone markedet, men Apple har vist at de har en fordel fordi de ikke kun blindt fokusere på pris og specifikationer. iPhone har væsentligt højere kundetilfredshed end andre smartphones (http://www.informationweek.com/news/personal_tech/iphone/showArticle.jhtml?articleID=212501959). Det er interessant.

Opera Mini eksemplet er faktisk rigtigt spændende. Lad og nu sige at der er 120 mil. Opera Mini brugere dvs. 7 gange så mange som iPhones. Jf. (http://marketshare.hitslink.com/browser-market-share.aspx?qprid=0) var Opera Mini's globale andel af pageviews på Internettet stadig kun 0.06% hvor imod iPhone står for 0.48% (http://marketshare.hitslink.com/operating-system-market-share.aspx?qprid=8) dvs. 8 gange så mange. Dvs. hver iPhone bruger faktisk har 56 gange så mange pageview som en Opera Mini bruger.
Du sagde at det var imponerende at Opera Mini havde vokset 325% på et år, men fra Jan 08 til Jan 09 er iPhones andel af pageview steget med mere (369%). På under 2 år har iPhone fået over dobbelt så mange pageviews på Internettet som det samlede antal pageview for følgende devices Java ME, Windows Mobile, Symbian, Android, Blackberry og Palm. Det er virkelig interessant, det viser netop at iPhone brugere faktisk bruger deres telefon væsentlig mere. Det sammen med den meget højere brugertilfredshed blandt iPhone brugere er faktisk en af de ting som netop adskilder iPhone fra de andre smartphones.

Hvis ikke teleoperatørene tjente penge på iPhonen ville de kort og godt ikke føre den (eller genforhandle deres kontrakt med Apple). Det er korrekt at AT&T's profit er gået lidt ned i sidste kvartal fordi de betalte Apple upfront for 1.9 mil. iPhones, men af de iPhones er 40% nye kunder, der alle binder sig til en to årig kontrakt og alle har 1.6 gange så højt et forbrug som AT&T's andre devices. Stadig en rigtigt godt case jf. AT&T selv (http://www.wirelessweek.com//iPhone-3G-Revenue-Profit-ATT-012809.aspx).

Angående Apple indtjening tager du fejl. Apple gør det modsatte af Enron. Enron bogførte en forventet indtægt. Apple tager deres aktuelle indtægt ved iPhone salget og bogføre det fordelt ud over 2 år. Faktisk gør det at Apple ser svagere ud end de er. "By eliminating subscription accounting, adjusted sales for the quarter were $11.68 billion, 48% higher than the reported revenue of $7.9 billion, while adjusted income was $2.44 billion, 115% higher than the reported net income of $1.14 billion. Adjusted net income that is more than double our reported income -- if this isn't stunning, I don’t know what is, all due to the incredible success of the iPhone 3G ... measured by revenues, Apple has become the world’s third-largest mobile phone supplier"
(http://seekingalpha.com/article/100980-apple-f4q08-qtr-end-9-27-08-earnings-call-transcript?page=4)

0 0
John Strand 26-02-2009 21:54:13

Det jeg siger er at Iphonen er en af mange terminaler på markedet og det er et marginal produkt der henvender sig til et marginal segment.

Smartphone markedet vokser ikke fordi folk specifik vælger smartphones men fordi en række aktører vælger at benytte et sådan OS i deres terminaler, et godt eksempel er Nokia der erstatter deres serie 40 med Symbian i deres midend produkt program.

Det er de færste kunder der vælger et besemt OS inden de vælger terminal - de vælger telefon og så er der nogle gange et smart Phone OS i dem og inadre tilfælde et klassisk OS.

At Apple har mange fanatiske fans er der ingen tvivl om men fakta er at eks. Opera Mini er mere populær end Iphonen og der er flere der bruger Opera Mini end folk der har en Iphone.

Når jeg arbejder med operatører rundt om i verden så ser man på Iphonen som et segment (et niche segment) af mange og der er andre segmenter som operatørerne har mere fokus på en Iphone segmentet.

Lige nu er det sådan at terminalsalget styrtdykker i hele verden (mellem 15 og 30% i 2009) og det er rent faktisk smartphone markedet der bliverramt hårdest - det kommer til at påvirke 2009 talene markant.

Rent fasktisk er de hurtigst voksende OS i mobilverden idag Windows XP som er i de mange netbooks som mobiloperatører rundt om i hele verden sælger i imponerende antal sammen med en 3G dataforbindelse.

0 0
JP 27-02-2009 20:34:44

Needham & Co. rapporterede ellers at iPhone var den eneste grund til at der stadig var vækst i smartphone markedet i sidste kvartal (http://ipod.about.com/b/2008/12/03/iphone-drives-smartphone-growth.htm)

I min optik er 17% af smartphone segmentet ikke et marginal segment, og selvom Smartphone segmentet p.t. kun udgør 14% af det globale telefonmarkede, er det et særdeles interessant segment om ikke andet så fordi der er væsentlig højere profit i smartphone segmentet end i taletelefons segmentet. Faktisk tjente Apple dobbelt så meget som Nokia Q1 2009 (http://gigaom.com/2009/01/29/what-sony-ericsson-must-do-to-succeed-in-the-mobile-space/), selvom Nokia solgte over 25 gange så mange telefoner, også RIM og HTC som kun laver smartphones har højere profit end Nokia. (http://www.bloobble.com/broadband-presentations/presentations?itemid=1785)

Du kan ikke bare afvise Apples som en dværg ved at sammenligne Apples iPhone salg, i smartphone segmentet, med det totale antal aktive telefoner. Hvis vi følger din egen logik og sammenligner antallet af netbooks med 3G med de 4 mia. aktive telefoner. Konkludere vi også at netbooks segmentet er helt uinteressant. Selv om det reelt set er særdeles interessant.

Det er i øvrigt interessant at du fremhæver Opera Mini. Der er vist solgt 40 mil. telefoner med Opera Mini (jf. wikipedia) og under 17 mil. iPhones. Umiddelbart kan man så konkludere at en Opera Mini telefon er over dobbelt så interessant for et teleselskab som en iPhone. Men hvis man ser lidt mere nyanceret på sagen og f.eks. ser på det aktive forbrug, ser det helt anderledes ud. I Q1 2009 havde Opera Mini 0.06% af alle sidevisninger på internettet, mens iPhone havde 0.48%. Siden der mindst er dobbelt så mange Opera Mini telefoner som iPhones betyder det, generelt set, at hver iPhone bruger laver 16 gange så mange sidevisninger som en Opera Mini, og dermed forbruger en iPhone, generelt set, 16 gange så meget datatrafik. Det er en væsentlig detalje for teleselskaberne, som dermed har mulighed for at tjene mere på en iPhone bruger end en Opera Mini bruger.
Faktisk har AT&T rapporteret at selvom de havde et fald i deres seneste kvartalsregnskab (primært fordi de betalte Apple så mange penge for deres eksklusiv aftale om iPhone), så har det være en godt investering fordi iPhone tiltræk 40% nye kunder som har et højere forbrug. (http://money.cnn.com/2009/01/28/news/companies/att_earnings.reut/)

0 0
JP 24-02-2009 20:23:56

Apple har taget 17.3% af det globale smartphone markede på under to år (http://www.canalys.com/pr/2008/r2008112.htm).

Desuden tager du helt fejl mht. 0.1%. Apple har 1.1% af det global marked (http://www.networkworld.com/news/2009/013009-iphone-takes-11-of-the.html).

Måske blev du forvirret dengang i 2007 da iPhone stod for 0.1% af alle sidevisninger på hele internettet.
Nu kommer 0.48% sidevisninger fra iPhone mod f.eks. 0.83% fra alle Linux PC. (http://www.pda-247.com/wordpress/2009/02/iphone-browsing-market-share-continues-to-grow/)

0 0
Mobilsiden.dk 25-02-2009 17:07:15

Hej JP. Tak for din kommentar.

0 0
Mobilsiden.dk 25-02-2009 17:07:15

Hej JP. Tak for din kommentar.

0 0
Mobilsiden.dk 25-02-2009 17:08:06

...Fra John Strand har jeg modtaget følgende uddybende kommentar:

"Der bliver solgt en lille milliard telefoner om året og Apple har en markedsandel på ca. 1% af dette marked. Der er i dag ifølge http://www.GSM.org 4 milliarder mobiltelefoner i verden og af dem udgør Apple under 0,1%"

0 0
JP 26-02-2009 20:53:28

Det giver ikke nogen mening det John skriver.

Han siger selv at Apple havde 1% af markedet sidste år dvs. 10 mil. telefoner. Når der så er 4 milliarder aktive telefoner udgør Apple's 10 mil. stadig 0,25% og ikke 0,1%.

Hvis Apple virkelig kun havde 0.1% af de aktive telefoner (4 milliarder) så svarede det kun til 4 mil. iPhones. Men Apple solgte 4 mil. i 2007 og 13.7 mil. i 2008. Så med mindre at der ligger 13.7 mil. ubrugte iPhones et sted, passer tallene ikke.

Desuden er det dybt useriøst at en "teleanalytiker" bare afviser iPhone ud fra ovennævnte (og forkerte) opgørelse. Som teleanalytiker bør du netop være interesseret i hvad der sker på markedet. P.t stiger smartphones markdesandelen mere end taletelefonernes (http://www.pcworld.com/article/158697/smart_phone_sales.html?tk=rss_news).

Smartphones udgjorde 14% af alle solgte telefoner i 2008, og forventes at udgøre 17% i 2009 - på trods af at antallen af solgte telefoner forventes at falde. Apple er kun på smartphone markedet og pr. Q3 2008 er Apple verdens anden største smartphone producent - større end alle Windows Mobile producenter.

0 0

Om brug af cookies