Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Telenor betaler kæmpe-bøde for vildledende markedsføring

Telenor betaler kæmpe-bøde for vildledende markedsføring

Mindsteprisen stod for småt, så nu skal Telenor hoste op med 200.000 kroner.

Det sker ikke så sjældent, at teleselskaberne bliver idømt bøder for vildledende markedsføring.

Denne gang er det Telenor, der ikke har oplyst den samlede mindstepris tydeligt nok, i en tilbudsavis og i internetreklamer.

Bøden lyder på 200.000 kroner og er dermed en ret seriøs irettesættelse fra Forbrugerombudsmanden.

Typisk ligger bøderne i størrelsesordnen fra 15.000 til 150.000 kroner.

Skjulte omkostninger

Tilbage i 2009 blev Telenor politianmeldt for kampagnerne, som dels var fra de to selskaber Cybercity og Tele 2, som begge er ejet af Telenor.

Kampagnen var for bredbåndsabonnementer, hvor blandt andet omrettelsesomkostningerne i form af oprettelsesgebyr og forsendelsesgebyr ikke stod oplyst.

Bøden er fastlagt på baggrund af den indtægt Telenor kan forventes at have fået af kampagnen, mens det har været en formildende omstændighed, at Telenor selv har medvirket til efterforskningen, samt at de forsøgte at stoppe omdelingen af tilbudsavisen.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

carsten 08-11-2010 17:53:50

at de får en bøde på 200.000kr er jo peanuts, for det dækker kun over det som de mener at de har tjent på oprettelse og forsendelse, men hva med at i regne det som de rent faktisk kommer til at tjene på alle de kunders abn. så er vi i en helt anden boldgade, lidt til grin at de bliver ved og ved med at snyde for bøden er jo kun en lille procent del af det de kommer til at tjene på de ny erhvervede kunder....

og hvorfor skal der i det hele taget være et oprettelses gebyr for noget som de jo har en kæmpe interesse i at sælge til kunderne det virker lidt som et aftalt gebyr næsten alle de store udbydere har, 250kr for oprettelse det er godt nok en fed timeløn de butiksansatte må få.

0 0
08-11-2010 20:05:31

Jeg tvivler på at det er de butiksansatte der får de 250kr, den eneste bonus de får er kundernes humør, mens bosser og aktionærer får gebyrerne og alle de penge de tjener på ulovlig markedsføring.

Til Adam, personligt ville jeg ændre de 10% til 300% eller 500%, men jeg kan lide ideen med "kunne have tjent"

0 0
08-11-2010 13:36:18

Som der står i teksten ovenfor, så sker det ofte at mobilselskaberne ikke overholder reglerne fx for markedsføring. Jeg tror ikke der gået en måned siden Telia fik en bøde af samme årsag.

Bøderne de får er ofte til grin, en bøde på 15.000kr er så lille at selv en studerende vil kunne overkomme at betale den, evt. vha et overkommeligt SU-lån. En bøde på 150-200.000 kr er tilsvarende så lille at en person med et fast arbejde vil kunne betale den igen via et overkommeligt lån.

For selskaber som Telia, Telenor, mv. med milliardomsætninger er en bøde på 15.000kr eller 150.000kr som en joke.

Dertil kommer at de her selskaber ikke kan være i tvivl om hvornår de overtræder reglerne, de har jurister eller har råd til jurister som kan kontrollere den slags, så personligt mener jeg at det er bevidst når de overtræder reglerne.

Hvad er jeres holdninger og hvad mener i som brugere af de selskaber der skal gøres for at de overholder reglerne? Skal bøderne stige eller skal der noget helt andet til?

0 0
Adem 08-11-2010 17:56:04

Kort sagt. Det skal ikke kunne betale sig snyde.
Derfor vil jeg mene, at man skal regne ud hvor meget de kunne have tjent, og så betale 10% mere i bøde.

0 0

Om brug af cookies