Telenor betaler kæmpe-bøde for vildledende markedsføring

Mindsteprisen stod for småt, så nu skal Telenor hoste op med 200.000 kroner.

Telenor betaler kæmpe-bøde for vildledende markedsføring

Det sker ikke så sjældent, at teleselskaberne bliver idømt bøder for vildledende markedsføring.

Denne gang er det Telenor, der ikke har oplyst den samlede mindstepris tydeligt nok, i en tilbudsavis og i internetreklamer.

Bøden lyder på 200.000 kroner og er dermed en ret seriøs irettesættelse fra Forbrugerombudsmanden.

Typisk ligger bøderne i størrelsesordnen fra 15.000 til 150.000 kroner.

Skjulte omkostninger

Tilbage i 2009 blev Telenor politianmeldt for kampagnerne, som dels var fra de to selskaber Cybercity og Tele 2, som begge er ejet af Telenor.

Kampagnen var for bredbåndsabonnementer, hvor blandt andet omrettelsesomkostningerne i form af oprettelsesgebyr og forsendelsesgebyr ikke stod oplyst.

Bøden er fastlagt på baggrund af den indtægt Telenor kan forventes at have fået af kampagnen, mens det har været en formildende omstændighed, at Telenor selv har medvirket til efterforskningen, samt at de forsøgte at stoppe omdelingen af tilbudsavisen.

Opdateringer af emnet

Historiens videre forløb. mobilsiden gik et skridt videre. 20/10/2010 stillede redaktiornen igen skarpt på tematikken med artiklen Telenor klar med priserne på Galaxy Tab – Du finder den her. De seneste nyheder om emnet kan du læse her.