Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Telenor og Telia går sammen om mobilnettet

Telenor og Telia går sammen om mobilnettet

Telenor og Telia går sammen om mobilnettet. Kunderne vil få adgang til at benytte begge net.

Telenor og Telia har lavet en aftale om at dele netværk.

Aftalen betyder, at selskaberne giver hinanden adgang til eksisterende master i områder, hvor de ellers hver især skulle have bygget. Fremtidige mobilmaster vil bliver bygget i fællesskab.

Aftalen omfatter 2G, 3G og LTE 4G.

- "Vi gør vores netværk endnu mere fintmasket og forbedrer dermed begge selskabers tale- og datadækning til glæde for kunderne, " siger Telias adm. direktør Søren Abildgaard og adm. direktør i Telenor Jon Erik Haug.

Der er ikke tale om en fusion mellem selskaberne, men kun en sammenlægning af selskabernes mobilnet.

Mobilsiden.dk erfarer, at kunderne ikke behøver et nyt SIM-kort.

Ambitionen er, at selskaberne vil skabe hvad de i pressemeddelelsen kalder "Danmarks bedste netværk".

Hovedpunkter fra pressemødet.

Her er hovedpunkterne fra pressemødet:

11:29: Pressemøde slut.

11.26: Fungerer handover problemfrit: Ja, det gør det. Telefonen vil kunne se begge net - og således bliver der ingen problemer.

11.25: Fusionsplaner: INGEN planer om fusion mellem selskaberne.

11.24: Hvorfor præsenterer i samarbejdet når myndighederne ikke har godkendt det endnu? Vi holder os inden for lovgivningen som den er nu. Men forventer klart at samarbejdet bliver godkendt. Vi har været i dialog med IT- og Telestyrelsen siden efteråret.

11.23: Kræver det nyt SIM-kort: Nej det gør det ikke.

11.21: Hvor hurtigt betyder det noget for kunderne? Vi kan allerede nu hjælpe hinandens dækning

11.20: Hvor mange skal fyres pga. dette? Vi skal ikke fyre nogle på grund af netværks-sammenlægning.

11.19: Hvor meget sparer i hver især? Der er ikke tale om en spare øvelse. Vi kan ikke sætte tal på.

11.18: Bliver 4G-udrulning slået sammen? I første omgang skal vi følge lovgivningen. Vi venter på konkurrencemyndighedernes godkendelse.

11.17: Vi har ikke to helt identiske net. Derfor vil der ikke bare blive tale om en dobbeltdækning.

11.15: Spørgsmål fra salen

11.14: Vi vil konkurrere skarpt i fremtiden. Både på priser, kundeservice, produkter m.v. Det som vil være fælles er netværket.

11.13: Når vi er det igennem vil vi have mere end 1000 positioner flere end TDC.

11.13: 2G-nettene lægges sammen i 2013.

11.12: Vi lægger 3G og 4G nettene sammen - lige før sommerferien næste år.

11.11: Vi starter allerede nu med at sætte 2G og 3G master op i udkantsdanmark. Dernæst ser vi på, hvor vi begge mangler dækning.

11.10: Vi er her for at blive. Vi er her ikke for at trække os. Det kræver et stærkt netværk. Bieffekten er naturligvis at spare nogle penge. Men det vigtige er, at vi vil skabe Danmarks bedste mobilnet.

11.09: Dette er ikke et samarbejde der laves over en nat. Der er tale om en interesse begge firmaer har haft gennem lang tid. 

11.07: Søren Abildgaard, adm. direktør, Telia byder velkommen og kalder det en "historisk dag for mobilkunderne"

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Robert 14-06-2011 14:04:32

Kan i huske for et par måneder siden, hvor Mobilsiden bragte en nyhed fra en teleanalytiker, som sagde at enten Telia eller Telenor ville dø?? Det her er så deres svar og jeg synes det er super positivt.

0 0
Kim 14-06-2011 15:05:49

Jeg ved hvad du mener, men jeg tror ikke man direkte kan se det som deres svar. Arbejdet har jo været i gang siden efteråret, dvs. længe før TDC købte Onfone.
Det samme gælder Telias re-branding, der jo kom dagen efter salget af Onfone. En re-branding på koncernniveau er nok ikke noget man fixer i løbet af en nat ;)

Desuden er John Strand vist kun teleanalytiker i kraft af, at der ikke er andre der kalder sig det. De eneste der gider høre på ham er medierne, der mangler nogen til at sige noget med "ekspertviden".

0 0
Kim Harder 14-06-2011 15:05:16

Om 1 maks 2 år er de fusioneret. De er begge lige tunge og har svært ved, at følge med inden for bredbånd, så der er helt sikkert andre tanker også omkring fælles drift.

0 0
Hotpop 14-06-2011 15:13:17

Fusioneret?
Læs div. pressemeddelelser!

Det er der ikke tale om.

0 0
Kim 14-06-2011 15:08:04

Følge med hvem indenfor bredbånd? TDC der er gået fra et monopol..? Det er jo ikke mystisk at TDC har den største kundebase i Danmark...

0 0
Kim Harder 14-06-2011 11:54:22

Tror desværre ikke det gør nogen forskel hvad angår dækning. Sammenlægning betyder nedlægning af master, og dermed vil der være kunder, som mister dækning. Udkantsdanmark har begge selskaber haft mulighed for, at kikke på i mange år nu, men der er intet sket, så hvorfor skulle det så pludselig blive interessant nu. Hvad så med dem, som bor inde midt i Jylland i en bakkedal med skov omkring, hvor der heller ikke er dækning? Platformene skal til, at kunne tale sammen, mon de kan få det op, at kører, hvis de ikke engang kan gøre det internt nu uden nedbrud?

0 0
Hotpop 14-06-2011 19:03:23

"Sammenlægning betyder nedlægning af master"

Hvorfor skrive sådan noget?
Det er jo ikke i nærheden af sandheden...

0 0
evilguy 14-06-2011 12:03:40

Nu er du sortseer Kim. Man nedlægger måske master som dækker samme område, eller sendere som mange gange sidder på samme mast. Der er mange steder, hvor Telenor og Telias udstyr sidder på samme mast.
Mht. til udkants Danmark, så komplimenterer Telenor og Telias netværk meget godt hinanden rigtig mange steder. Specielt for udkants Danmark er nyheden positivt mens forskellen i f.eks. Aarhus, Odense og København bliver nok til at overse...
Nu nævner du skov og bakker. Der findes en naturlig grænse for hvor langt et 900 Mhz signal kan dække inden i en skov, men f.eks. Telenor har faktisk opsat flere master i skovområder - se f.eks. på Klosterheden plantagen.

0 0
PiX 14-06-2011 12:39:09

Det er som ikke kun udkantsdanmark som evt. kunne have problemer med dækning. Jeg bor midt i København og har ALDRIG haft optimal dækning med Telenor. (Telia er ok)

0 0
14-06-2011 12:19:52

1.
Det koster dem kun ½ så meget at sætte nye master op.
2.
De steder hvor kun den ene har haft dårlig dækning vil få god dækning via det andet selskabs mast.
3.
Jeg forstår ikke lige hvorfor du mener at man mister dækning hvis den ene af de master man plejer at bruge bliver nedlagt? Langt de fleste mobiler har jo auto søg efter master hvis den ene skulle blive fjernet

0 0
Bøndergaard 14-06-2011 17:31:33

3. Hvis de nedlægger en mast, hvor der før har stået to master for 2 selskaber, og der så kun kommer til at stå en mast for 2 selskaber. Så vil nettet nødvendigvis blive langsommere for den gennemsnitslige...

0 0
evilguy 14-06-2011 18:08:12

Hold lige øje med mobilsiden senere i aften. Vi kommer med en lille oversigt, så du kan se hvordan Telenors og Telias master fordeler sig, og hvordan netværkene samlet set komplimenter hinanden.

0 0
Hotpop 14-06-2011 19:34:00

Lyder lækkert :)

0 0
evilguy 15-06-2011 10:56:02

Så kom artiklen online: http://www.mobilsiden.dk/nyheder/overblik-telenor-og-telias-nye-netvaerk,lid.15919/

0 0
Kim Harder 14-06-2011 12:29:36

Det hjælper jo ikke, at en mobil søger efter anden mast, hvis den er så langt væk, at den den ikke kan finde den. Det var måske en idé ikke kun, at kikke på kort, når man laver nye master, men også komme ud i området og undersøge hvordan stukturen er i landskabet. Man for indtryg, at dette ikke altid sker. Eller må det være ud med nogele mobil løsninger, til man finde det rette sted.

I bund og grund er Danmark for lille til alle de mange net. Det er en opgave for Staten, lige som vejnettet, at drive et net, hvor alle teleselskaber kan leje sig ind på i stedet for.

0 0
evilguy 20-06-2011 01:35:32

Kim, du mangler en indsigt i hvordan en netværksingeniør arbejder, og hvilke værktøjer de bruger, når der planlægges dækning.
Der tages højde for både landskab, demografi, bygninger i området, forventet belastning på masten, omkringliggende master/celler og en laaaaaaang række andre ting. Alle disse ting bliver der taget højde for FØR, der bliver bygget en mast, og efterfølgende så har ingeniørerne adgang til statistik fra det nye site (og omkring liggende sites), så de kan "tweake" opsætningen af masten. Endvidere så har de også mulighed for avanceret statistik ud fra alle de opkald der foretages via sitet og endelig er det muligt at foretage test-kørsler med specielle målevogne eller med håndholde måleapparater og så har vi slet ikke berørt områder såsom: Teknologivalg (2G/3G/4G), backbone netværk, frekvenser og tilladelser fra myndigheder samt hele juradelen.

At planlægge og opsætte et mobil-site er altså noget svære end at opsætte et Wi-Fi hotspot med en ekstern der giver 9 dB ekstra.

Jeg vil lige have det med i tankerne, og se om der på et tidspunkt kan blive plads til at skrive en artikel om det, for det er faktisk meget spændende og ret indviklet.

0 0
14-06-2011 13:04:45

Skal vi så ikke gå ud fra at de nok ikke fjerner masten hvis der kommer lommer uden dækning?

0 0
Teletoppen 14-06-2011 11:43:20

Hvorfor skal det dog tage så lang tid for at sammenlægge deres net..?

0 0
Kim 14-06-2011 11:56:54

Ja til at starte med, så fordi der først skal gives tilladelse til det. Men de siger jo at der allerede nu (fra i dag måske) vil være mulighed for at bruge begge net. Men en fuld integration tager jo tid.

0 0
Discoman 14-06-2011 11:23:14

Over to år før de begynder at slå 2G nettene sammen. Gad vide om der overhovedet er noget der hedder 2G til den tid.

0 0
Discoman 14-06-2011 11:13:42

Hejsa John.

Kan du ikke spørge om flg.

TDC og 3 har jo en roaming aftale i dag. Dog fungere handover processen rigtigt dårligt. Kan Telenor og Telia lave en 100% gnidningsfri handover mellem netværkene også når folk IKKE taler i telefon?
Eller vil det tage længere tid at koble sig på modpartens netværk?

0 0
Footiefan 14-06-2011 10:35:34

Hej
Tror I at der automatisk bliver adgang til begge netværk, hvis man er kunde hos en af serviceproviderne, fx Call Me, Bibob og CBB? Eller kan der sættes en begrænsning ind, så det kun er kunder hos moderselskaberne der får bonus ved det dobbelte netværk?

0 0
Hotpop 14-06-2011 14:03:10

Det er til gavn for [u]alle[/u] der bruger begge netværk. Der vil ikke blive smidt kunder af, blot fordi de har valgt et billigere selskab.

0 0
Mikkel 14-06-2011 11:00:43

Jeg tror ikke, at teknologien er der til at udelade visse personer fra bestemte master. Jeg kan dog tage fejl (er ikke ingeniør). Jeg tror dog ikke, de vil gøre det. I Telenors tilfælde, tjener de jo også penge på Bibob og CBB kunder. Noget jeg dog tror, de kan gøre, er at sparke discount kunderne af først ved overbelastning. Dette skulle jo så blive mindre efter sammenlægningen. Eller hvad? Der er jo ikke færre kunder pr. mast efter sammenlægningen.

0 0
Joddler 14-06-2011 10:30:38

Nu er bliver jeg endnu mere glad for at køre på telia's netværk (dog via Callme) jeg har hele tiden oplevet gode forbindelser!

Via mit Callme abonnement har jeg været op og have en 6/2 Mbit linje flere gange (i fredericia) men med sammenlægningen af de to netværker kan det jo kun blive bedre :D

MEGA NICE

0 0
Teletoppen 14-06-2011 09:16:40

Det vil jeg glæde mig til.. :)

0 0
BonBon 14-06-2011 08:52:37

Så kan det være at de får et konge netværk!

0 0