Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Telenor opgraderer sit mobilnet ud fra kundernes feedback

Telenor opgraderer sit mobilnet ud fra kundernes feedback

Med en app rapporterer Telenors kunder, hvor mobilnettet driller. Mellem Fredericia og Kolding er den første opgradering nu sket ud fra kundernes feedback.

Foto: Telenor

De danske teleselskaber opgraderer konstant det danske mobilnet med nye master og teknologier i takt med at danskernes forbrug af mobildata stiger og stiger.

De steder, hvor der er behov for forbedringer og opgraderinger af teleselskabernes mobilnet, er ofte blevet lokaliseret med måleudstyr og de velkendte dækningskort, men det afspejler ikke altid virkeligheden, skriver Telenor i en pressemeddelelse.

Derfor har Telenor siden 2004 tid haft appen ”Telenor Netværk” til både iOSAndroid og Windows, hvori teleselskabets kunder kan rapportere mangelfuld dækning eller problemer med mobilnettet rundt omkring i landet. De hundredvis af daglige, værdifulde tilbagemeldinger fra kunderne er Telenor nu begyndt at bruge som et supplerende redskab til at optimere dets mobilnet.

Første opgradering ud fra kundernes feedback foretaget

Det første sted blev den 3. januar opgraderet som følge af kundernes feedback, hvor Telenor kunne konstatere, at der var dårlig dækning på en motorvejsstrækning mellem Fredericia og Kolding, selv om dækningskortet viste, at der skulle være god dækning på stedet. Derfor har Telenor nu opsat en 36 meter høj gittermast, så der er en stærkere 3G- og 4G-dækning. Resultatet 14 dage efter opsætningen af masten er en tredobling af både upload- og downloadhastigheden.

Læs også: Nu er Telenor klar med både WiFi-opkald og VoLTE

Appen rammer ikke alle Telenor-kunder, så derfor benytter Telenor sig også af SMS-tilbagemeldinger fra kunderne. Her opfordrer Telenor tilfældigt udvalgte kunder til at give feedback over deres oplevelse med Telenor og heriblandt dets mobilnet. Om der er brug for en opgradering af mobilnettet ud fra disse tilbagemeldinger, ses ud fra den såkaldte Net Promoter Score (NPS), som måler kundernes loyalitet.

»Det er kundernes oplevelse af vores netværk, der er det altafgørende for os - derfor skal vi selvfølgelig også have deres stemme med. Det er en helt anderledes måde at tale om god dækning på. Gennem vores app og NPS-setup får vi unikke førstehåndberetninger om vores netværk, som vi nu også bruger til at træffe beslutninger omkring udbygninger i netværket ud fra,« siger netværksdirektør i Telenor, Peter Ditlev Nødbak.

Hvis du er faldet over et hul i Telenors netværk, er det altså blot at downloade Telenors netværksapp og sende en rapportering ind til dem. Er der tilstrækkeligt med feedback, kan det altså være, at Telenor reagerer og foretager en opgradering af mobilnettet på stedet. Allerede nu er Telenor i gang med 5 andre opgraderinger ud fra de input, kunderne har givet teleselskabet

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies