Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Telenors ansatte udfører hemmelig markedsføring

Telenors ansatte udfører hemmelig markedsføring

Hemmelige markedsføringstricks promoverer nyt abonnement hos Telenor.

Telenor har lanceret et nyt abonnement med navnet “DobbeltDeal”.

Modsat tidligere introduktioner af nye abonnementer, så har Telenor denne gang ikke lavet en kæmpe reklamekampagne, men har derimod valgt at lade selskabets ansatte reklamere og sælge abonnementet ved hjælp af guerilla-markedsføring.

Både på Facebook og Mobildebat.dk har Telenors ansatte udført guerilla-marketing for det nye abonnement, med direkte links til Telenors hjemmeside.

Guerilla-marketing kan bedst beskrives som markedsføring, der er usædvanlig, bryder regler, er markant og i de bedste tilfælde noget, man aldrig har set før. Guerilla-markedsføring kan godt være et selskabs eneste markedsføring, men det ses ofte i samspil med andre medier.

Det anses ofte for at være en billig form for markedsføring.

Guerilla markedsføring på Facebook. Personlig detaljer er slettet af redaktionen (Foto Mobilsiden.dk)
Guerilla markedsføring på Facebook. Personlig detaljer er slettet af redaktionen (Foto Mobilsiden.dk)
Foto: Mobilsiden.dk

Referencenumre og skjult provision?

Det er ikke noget nyt, at teleselskabernes ansatte reklamerer for egne produkter, men denne markedsføringskampagne er dog i en noget anden kaliber end tidligere set; ikke alle teleselskabets ansatte fortæller nemlig, at de rent faktisk arbejder for Telenor, og ingen fortæller, at de deltager i en intern konkurrence ved at promovere det nye abonnement.

I et konkret tilfælde, har Mobilsiden.dk bemærket, at en Telenor-ansat i privat regi er gået ind på vores søsterside Mobildebat.dk, og som almindelig bruger har skrevet et indlæg omkring Telenors nye abonnement og linket til Telenors hjemmeside.

Hvad den Telenor-ansatte dog glemmer at fortælle er, at vedkommende rent faktisk er ansat ved det teleselskab der reklameres for, og at linket til websitet er forsynet med et referencenummer, så alle kliks på linket kan spores tilbage til  Telenor-medarbejderen.

Ifølge Telenor pressechef Peter Glüsing er dette dog en klar fejl, da Telenor specifik beder de ansatte om ikke at poste indlæg i offentlige foraer, men derimod kun poste indlæg på deres private Facebook-profil.

Flere Telenor ansatte har dog fulgt Telenors opfording og postet indlæg på deres private Facebook-profiler. Det fremgår dog ikke i Facebook-annoncen, at personen, der poster indlægget, er ansat i Telenor, og at vedkommende kan få økonomisk udbytte af reklamen.

Er skjult markedsføring det nye sort?

Den skjulte markedsføring er uden konkrete informationer omkring bindingsperiode, mindstepris samt andre relevante oplysninger, som normalt altid skal fremgå af en reklame.

Telenors pressechef, Peter Glüsing, understreger, at der er tale om en frivillig konkurrence internt blandt teleselskabets ansatte.

Konkurrencen går ud på at få så mange kliks som muligt, og præmien er et gavekort på 1.000 kroner. Der er således ikke tale om provision ved henvisning af folk til Telenors hjemmeside.

Til spørgsmålet om de Telenor-ansatte reklamerer på Facebook uden at gøre opmærksom på, at de er ansat hos Telenor, svarer Peter Glúsing, at de fleste vel som udgangspunkt ved hvor deres Facebook-venner arbejder.

Telenor vil løbende evaluere denne nye form for markedsføring.

Det nye abonnement bliver også markedsført med andre og mere traditionelle metoder.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

SaL^ 17-11-2011 20:57:11

Kan ikke se noget galt i det må jeg indrømme, god artikel dog.

0 0
Andreas Hein 17-11-2011 17:34:44

I skriver, at de bryder loven - hvor præcis gør de det?

I mine øjne er det helt ok, at de søger at promovere deres nye tiltag gennem deres medarbejdere. Jeg har selv arbejdet for flere teleselskaber, og havde vi et godt tilbud, var jeg den første til at give mine venner besked. Både for min provisions skyld og deres egen.

At droppe sine 'facebook-venner', fordi de reklamerer; er det ikke bare at skjule vedkommende? Hvis der ikke skal mere til, så er venskabet jo nok ligegyldigt i forvejen.

0 0
hotpop 17-11-2011 19:20:56

Dette har jeg faktisk også gjort.
Jeg skrev dog at hvis der var nogen der ikke var interesseret i oplysning/reklame, så skulle de bare sige til, og de ville ikke se dem mere.
De fleste af dem der havde abb. der hvor jeg arbejder, var glade for at få oplysningen, for der var nemlig tale om en væsentlig ændring i eksisterende abonnementer. Og til den gode side vel at mærke...

Det er nemlig derfor man har grupper...

0 0
Andreas Hein 17-11-2011 17:37:17

'Loven' kom vist fra et af debatindlæggene - bryder reglerne er vist den rette reference.

0 0
Johnny K. Olesen 17-11-2011 18:05:16

Hej Andreas.

Vi skriver ingen steder i artiklen at Telenor bryder loven eller "bryder reglerne".

Om Telenors guerilla marketing er lovlig eller ej, det skal vi ikke gøre os kloge på, da ingen på redaktionen har en juridisk uddannelse.

På vores søsterside Mobildebat.dk er det dog IKKE tilladt at udføre denne form for guerilla marketing jf. de gældende forum-regler.

0 0
Andreas Hein 17-11-2011 20:41:49

Det var i forhold til dette stykke: Guerilla-marketing kan bedst beskrives som markedsføring, der er usædvanlig, bryder regler, er markant og i de bedste tilfælde noget, man aldrig har set før.

Og I skriver vist, at Telenor gør brug af netop denne taktik. Det var på dette grundlag, indlægget blev oprettet.

0 0
Johnny K. Olesen 17-11-2011 21:13:05

Hej Andreas

Jeg kan godt se, at man kan læse formuleringen på den måde. Det har IKKE været meningen, at ordet regel skulle forstås som at bryde loven.

Det er en hurtig forklaring på betegnelsen guerilla marketing eller viral markedsføring. Der menes at man bryder de gængse spilleregler, for hvad man kan tillade sig. Altså man bryder branchen uskrevne spilleregler eller tradition og gør tingene på en anderledes måde.

Jeg vedgår, at den del af artiklen kunne godt have været formuleret mere hensigtsmæssigt.

0 0
Kim Harder 17-11-2011 13:22:30

Det er noget af det dyreste løsning, jeg længe har set. Mobiltelefoner til 45 kr. måneden kommer til, at koste en bondegård, set i forhold til, hvis man køber hver mobiltelefon enkelvis, så pas på man kommer til, at betale ved kasse 1

0 0
hotpop 17-11-2011 15:32:13

Gør de?
Sikker på du ikke skal have dine skolepenge tilbage, for det regnestykke vil jeg gerne se - men som altid, her på mobildebat/mobilsiden, siger folk en ting, men har intet at have det i....

0 0
Per 17-11-2011 11:13:05

Den her artikel er jo bare en fis i en hornlygte.. Den har intet på sig..

0 0
drumme 17-11-2011 09:39:29

i bund og grund er det jo et fantastisk produkt, synes det virker rigtigt billigt :)

280 og så er alt frit. Goodbye onfone..

0 0
Simon Larsen 17-11-2011 08:28:18

Der er da også en reklame kørende på TV omkring DobbeltDeal? :p

0 0
Christian 17-11-2011 09:24:35

Det nye abonnement bliver også markedsført med andre og mere traditionelle metoder.

Prøv og læs hele artiklen ;)

0 0
Onkel_Per 17-11-2011 07:06:05

Kender en del fora hvor sådan en handling vil give en advarsel. Og hvis det sker igen er det ud!

Ellers må man betale, og så skrive sine indlæg i et bestemt afsnit.

0 0
noojish 16-11-2011 19:58:43

Hej.

Jeg er selv ansat hos Telenor, og kender godt til den her interne konkurrence vi har kørende. Som det fremgår på vores intranet, så bliver det understreget meget tydeligt at vi kun må poste på lukkede fora. Altså fora hvor folk må formodes at kende vores stilling.

Vi får ikke provision for antal klik på linket. De 10 der har fået flest kliks på deres link, vinder et gavekort på 1000 kr. til Gavekortet.dk. Der hvor vi får provisionen er hvis folk personligt køber af os, i den butik vi nu står i.

0 0
Thomas Kristensen 16-11-2011 18:45:15

Gu er den da ej. de ansatte for provision, og det er da ikke en fejl med at linket til websitet er forsynet med et referencenummer :)

Jeg syntes det er for meget, hvis det er noget vi kommer til at se i div. forums
Også herinde, jeg ville sku blive mopset hvis en bruger kom og reklamerede i sådan en textbox som jeg skriver i nu :)

0 0
Mikkel Rasmussen 16-11-2011 16:21:25

Rigtig god og interessant artikel. Godt arbejde. Jeg kommer dog til at tænke på om denne slags markedsføring er lovlig. Som jeg ser det strider det generelt med Markedsføringslovens generalklusul, som statuere at:

§ 1. Erhvervsdrivende omfattet af denne lov skal udvise god markedsføringsskik under hensyntagen til forbrugerne, erhvervsdrivende og almene samfundsinteresser.

Mere specifik er MFL § 4: En reklame skal fremstå således, at den klart vil blive opfattet som en reklame uanset dens form og uanset, i hvilket medium den bringes.

Hvad synes forbrugeren om denne form for markedsføring?

Jeg synes under alle omstændigheder, at det er en grov overskriddelse af grænsen mellem arbejde og privatliv for den enkelte medarbejder. Deres private personer bliver jo reelt brugt som værktøjer.

Hvor mange venner har Peter Glúsing? -og ved han hvad samtlige venner erhverver sig ved? Jeg har pt. 246 venner på facebook og kender ikke engang halvdelens beskæftigelse...

0 0
hotpop 17-11-2011 18:56:43

Være "ven" med en uden at vide hvad de laver?
Så er det måske nok et venskab der kan undværes!

0 0
Michael 16-11-2011 16:20:23

Hvis nogle af mine Facebook-venner reklamerede på den måde på min profil, så ville de pr. omgående være eks-Facebook-venner.

Det er næsten lige så irriterende som at blive stoppet af en gadesælger.

Desuden så aner jeg da ikke engang hvor halvdelen af mine Facebook-venner arbejder henne.

0 0
16-11-2011 16:07:09

Hvis ikke denne "interne konkurrence" er i strid med markedsføringslovgivning, så kan jeg ærlig talt ikke se problemet.

0 0
Bjarke Hansen 16-11-2011 15:46:19

Den slags dybde borende detektivarbejde er godt arbejde, det ser jeg frem til mere inde for denne branche. Som netop nok er allerstørst for den slags markedsføring. Man kunne også nemt se medarbejdere reklamere for nye mobiltelefoner osv på mobildebat. Folkt kan skjule sig en del bag et login på mobildebat. Hvorfor fx ikke en facebook login på mobildebat? Har fx også set medarbejdere poste på fx 3´s facebook væg noget meget positivt, medarbejderen havde dog ikke lige været kløgtig nok til at spære info om at han faktiskt er 3´sælger. Så man skal sku passe på derude med hvilke info man lytter til. Mer detektivarbejde jatak :-)

0 0