Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Teleoperatørerne: Vi tror ikke på Nokia Lumia modellerne

Teleoperatørerne: Vi tror ikke på Nokia Lumia modellerne

Fire af Europas største teleudbydere afviser Nokia Lumia modellerne, ”for dyre og for dårlige”.

Er Nokias største satsning ikke stor nok?
Er Nokias største satsning ikke stor nok?

Nyhedsbureauet Reuters har spurgt fire af de største teleoperatører i Europa hvad de mener om Lumia modeller. Og det har ikke givet særlige positive svar.

Mobilerne er simpelthen ikke gode nok til at konkurrere med iPhone og Samsungs Galaxy modellerne lyder svarerne.

Operatørerne mener simpelthen at telefonerne er for dyre, og teknologien ikke er innovativ nok.

En af operatørerne udtaler til Reuters:
- ”Vi kan åbne vores butikker og træner vores personale, og det er alt”.

Modsat de amerikanske operatører, så satser de europæiske ikke lige så hårdt på Lumia modellerne, og det er et uheldigt skridt, eftersom mellem 50 og 70 procent af solgte telefoner i Europa er fra operatørerne.

Produktchef hos en af operatørerne mener at der skal et opsigtsvækkende produkt til.

- ”Ultimativt er Nokia og Windows de udfordrede, og de bliver nødt til at komme med noget opsigtvækkende og innovativt, og med en kæmpe markedsføring bag sig, for at få markedsandele nok. Indtil videre har de ikke gjort nogle af delene endnu” siger han til Reuters.

Oveni alt kritikken fra de europæiske operatører så sås der nu tvivl om hvor vidt at de nuværende Windows Phone modeller ville kunne opdateres til Windows 8, når denne lander på gaden i anden halvdel af 2012.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Alfix 25-04-2012 09:31:40

Og.... Jeg tror desuden absolut ikke paa Teleoperatoerene ;)

0 0
Kim Harder 20-04-2012 15:56:45

I vores 3D kultur, som er opstået, så ser disse Windows phone drøn kedelige ud, når man tænder for skærmen. Samme kedelige udsende som Windows 8. Undre mig faktisk, når man ser på hvordan Icon har udviklet sig. Så hvor man starter på et nyt udsende, så går man tilbage til udgangspunkt 0. Ensformet ensrettet fliser, det er simpelhen kedelig, at se på. Det er min erfaring efter bl.a. efter, at have brugt Windows 8 i nu snart 9 måneder.

0 0
Kim 20-04-2012 16:06:29

Det er jo igen en smags-sag. Personligt syntes jeg ikke at firkanter bliver hverken vanvittigt meget pænere eller banebrydende af at have rundede hjørner.

Men når du nu har brugt Windows 8 i snart 9 mdr, så har du vel opdaget at du kan få liv i firkanterne ik?

0 0
Thomas 21-04-2012 01:03:53

Når man tænker på, at det er ~7 måneder siden dev-preview kom, så kører Hr. Kim Harder enten en tidlig alpha eller også lyver han.

Hvis omtalte alpha-version irriterer Hr. Kim Harder så meget, så kunne han jo overveje at installere en tidligere version af Windows eller måske skifte til Linux.

Kim - jeg tror ikke din navnebror (Kim H.) ved hvad live tiles er. Han slår mig ikke som den tekniske type.

0 0
Kim Harder 21-04-2012 13:59:21

Når man ser disse plader på skræmen, kontra den icon opbygning, som Microsoft har formået, så ser det da fuldstændig ud, som om man starter i år 0 igen. De har ikke på startskærmen viderført den udvikling, som de har gennemgået på skrivebordet. Hvorfor bruger man ikke Gadtes opbygningen i stedet for flade plader? Undsdkyld, det er måske mig, der blot er 5 - 10 år længere fremme i tiden:-)

0 0
Kim Harder 21-04-2012 14:01:47

August til maj er da snart 9 måneder ikke?

0 0
Thomas 21-04-2012 14:59:58

Når man tager i betragtning, at dev-preview kom midt-september og vi er i midt-april, så er det 7 måneder.

Du er i øvrigt ikke fremme i tiden, snarere tværtimod.

0 0
Kim Harder 21-04-2012 16:56:28

Når jeg går ind på windows blog omkring windows 8, så var det august den startede. Jo det må være fremtidsvisioner jeg sidder med, da det udsende, som man har lagt ud med nu på windows Phone og Windows 8, ligner noget, som er lavet for 10 år siden. Vent blot og se inden for de næste 5 år, hvis der fortsat er liv i windows.

0 0
Tommy 21-04-2012 18:23:39

heldigvis er verden jo så forskellig, jeg synes android og ios med deres ikoner er røvkedelige og har ikke ændret sig siden 2006 - personligt er jeg så mere til noget som du synes er gammeldag - i så tilfælde synes jeg så det er mere elegant (samtidig med det er mere praktisk da de indeholder information).

når du siger 5 år frem, er det så windows phone? i så tilfælde kan jeg godt forstå du tvivler, da det jo blot er ved sin spæde start.
Hvis du snakker windows (win7, xp etc) så er du ualmindeligt uvidenende (undskyld for den lidt personlige beskyldning, men jeg kunne ikke finde et mildere ord for det udsagn du kommer med). Windows står for ca 80-87% af markedet for pc'er (afhængifgt af hvem der måler) og apple står for 6-10%, resterende er linux.
Windows XP bliver brugt af ca 30-40% - det er altså et 10år gammelt system, de bliver altså ikke bare sådan lige udskiftet - især ikke når en del macbrugere stadig er tvunget til at installere microsoft for at kunne køre deres business-programmer (eller spil for den sags skyld).

Jeg tror helt klart tablets og smartphones vinder mere og mere frem, men det er stadig som et supplement og ikke 100% erstatning af pc'er selvom mange kan nøjes med mindre. Derudover er folk konservative og vanedyr, hvilket XP også er et meget godt eksempel på. Derudover så er ms jo igang med en del udvikling, samt at hver gang der bliver solgt en mac eller android enhed så betaler producenterne penge til MS pga patentrettigheder.
Envidere så vil prgrammer (ikke apps) der laves til windows til en vis grad også kunne køres på windows phone 8 - det er da et salgsargument der vil noget. Apps er fine, men de er også kun apps - nemlig miniprogrammer med begrænset antal funktioner. Adobe photoshop er jo ikke just det samme på en pc'er som på android/ipad

0 0
Thomas 21-04-2012 17:25:56

Dev-preview blev frigivet den 13. september.

Resten af dit indlæg forstår jeg ikke. Hvad er det jeg skal se om 5 år?

0 0
Alfix 20-04-2012 10:32:03

Denne undersøgelse er helt gal.... For det første er den baseret på intell hentet fra usa via europe. For det andet er det spanske og franske marked en stor del af udersøgelsen. Tyskland er ikke med, så allerede der ville jeg sige boohoooo......

Må man lige pointere at france telekom havde en nedadgående kurve i alle 4 kvartaler af 2011. Så klart de bitcher....

0 0
Emil Fischer 19-04-2012 20:06:05

Ellers kunne man jo købe sig en N9 og duelboote Android på :D så har man alle de apps man mangler fra Meego/Harmatten

0 0
DX 19-04-2012 17:48:32

de købte IBM og de kommer nok også til at købe Nokia ud af Microsoft.

0 0
David 20-04-2012 14:22:51

Den er jeg ikke sikker på at jeg forstår

0 0
Kim 19-04-2012 18:15:37

Ud af Microsoft? Nokia er ikke en del af Microsoft...

0 0
Thomas 19-04-2012 14:58:19

Hvem tror der kommer en high end Linux telefon fra Nokia inden for det næste år? (Lov end burde være sikker i form a Meltime eller?)

0 0
Kim 19-04-2012 15:32:42

Jeg tror ikke Elop i samme grad giver lov til forsøgstelefoner.
Men jeg tror på at der kommer et eller andet ikke WP og ikke Symbian, bare ikke til Europa/US markederne.

0 0
David 19-04-2012 17:03:47

Jeg tror Nokia skulle have været hoppet på Android vognen fra starten. Jeg tror faktisk godt de kunne have gjort en forskel med den platform.

0 0
Kim 19-04-2012 18:18:35

Jeg tror at Nokia skulle have satset på Meamo fremfor det ensidige fokus på Symbian. N900 er stadigt fuldt på højde med low/mid range Android, til trods for at det ikke udvikles.

Men Android giver Nokia nogle andre udfordringer, da de ville skulle til at arbejde med noget helt nyt hardware.

0 0
David 20-04-2012 10:49:31

Tror du reelt at Meamo/Meego ville kunne have fået den store succes? Sådan at når f.eks. gameloft eller andre lancerede en ny app, så var det iOS, Android og Meamo? Dybest set er jeg pænt ligeglad med OS'et, det skal selvfølgelig fungere (jeg kunne ikke leve med Symbian mere f.eks., selvom jeg elskede min N8). Men hvis jeg ikke kan få apps og services til platformen, gider jeg ikke rigtigt bruge tid på den.

Jeg har en N9, er den er dybest set ikke særligt brugbar, pga den dårlige app support.

Jeg kan ikke lade være med at tænke lidt på, at hvis Nokia havde lagt kræfterne i at lave en fed app portefølje, og et rigtigt godt interface til Android, så havde de fået hele app delen foræret. Og jeg tror Nokia kunne havde gjort det bedre end Samsung og Sony. Jeg tror med Nokias hw og innovation, kunne de have siddet som kongen på Android markedet i stedet for Samsung.

0 0
Kim 20-04-2012 11:18:55

Ja det tror jeg faktisk, men fokus skulle være sat ind langt tidligere. N900 var, og er, en fantastisk telefon, og fuldt på højde med iPhone 3GS eller f.eks. HTC Desire HD (der kom et år senere) i bruger-oplevelse.
Og ganske symptomatisk for Nokia OS'er, er det på væsentligt mere sparsomme konfigurationer.
N900 har en 600Mhz procesor og 256 MB ram, og løber fra en af de mest solgte og 1,5 år yngre Androids, Wildfire S, any day.

Nokia skulle allerede den gang have fulgt op på Meamo, og leveret nogle flere devices. Gerne i mid/low ranget. Men man nægtede at give Symbian konkurrence internt, til trods for at Meamo været åbentlyst bedre.

Senere gik man så over i MeeGo projektet med Intel. Det skulle man også have fulgt til dørs, og N9 skulle have været sat på markedet mindst et halvt år tidligere, hvor den var klar. At Elop aflivede både Symbian og MeeGo var en fejl.

Faktisk har f.eks. Gameloft og EA jo tidligere givet tilsagn om at lave spil til Meamo/MeeGo platformen, men når Nokia ikke selv følger trop er det jo op ad bakke.
Og det er tydeligt at Elop ikke vil have det potentielle udbytte af MeeGo/Harmatten.
Ellers havde man set en aftale med enten Alien Dalvik eller lignende, eller også havde Nokia selv udviklet en sådan motor.

0 0
David 20-04-2012 12:29:41

Det er selvfølgelig svært at sige, men jeg tror det ikke. Efter min mening var N900 en fed telefon, men den var for nørdet for mange, og ikke på højde med iPhone 3GS eller Android i "dagligdags brug" for en almindelig bruger, faktisk langt fra. Og så tiltrak det store murstens design mig heller ikke rigtigt. 3GS kørte i øvrigt også med en 600Mhz processor. Personligt tror jeg ikke meget på Meamo som en reel konkurrent til iOS og Android. Personligt tror jeg at Nokia ville have stået helt anderledes i dag, hvis de var hoppet med på Android vognen.

0 0
Kim 20-04-2012 13:43:33

Bortset fra murstenen, som jeg nok næppe får bortforklaret, så syntes jeg ikke der var noget nørdet over N900, andet end at der ikke var så mange der havde den... ;)

0 0
Tommy 19-04-2012 15:18:23

hvis vi siger 1 år frem og ikke kun holder os til 2012 tror jeg på det - Nokia har selv sagt at der en gang i mellem ville komme en telefon af den type - om det lige er en gang om året det kan jeg ikke huske, men noget det ligner en afløser til N9 kan vi godt forvente os, men det er nu mere for at please linux-folket/være lidt undergrund/street/nørdet og ikke noget der vil have indflydelse på reelle salgstal, men mere "fordi vi kan"...

0 0
Peter Frederiksen 19-04-2012 12:51:38

Og det er det eneste den er!

Problemet for Nokia er, de ikke er med i High end ræset, og derfor ikke for så meget eksponering i diverse gadget blade og sites.

Når jeg læser mine gadget magasiner i Google aktuelt (currents) og mobilsiden.

Så handler det om rygter, som f.eks. den aktuelle Samsung S3, som ingen rigtig ved hvad den kommer til at indholde eller design.
Tim Cook er blevet set hos Valve, uha betyder det så IgamePAD?

Og det bliver tydeligere at inden for udviklingen, bliver det et Kamera 8+ mpixel, HD Skærm og Quadcore år.

Nokia's kommende L900 flagskib rammer EU snart, så tvivler jeg på hvor meget spalteplads, der er ikke noget nyt andet end en større skærm og måske en LTE version.

AT&T har smidt $150 millioner i markedsføring af L900. AT&T har konstant udsolgt i deres Webshop og har også toppet Amazon listen.

Men det ser ud til at AT&T butikkerne er det en anden historie.
"Windows Phone is alright,But it's no iPhone"

http://news.cnet.com/8301-30686_3-57412215-266/is-at-ts-sales-force-prepared-to-sell-the-nokia-lumia-900/

http://www.youtube.com/user/smartphonebetatest

UI, design samt realtime status opdatering i det sociale netværk må siges ikke at være nok.

Som jeg ser det er Nokia en synkende skude i smartphone markedet!

0 0
Kim 19-04-2012 13:07:34

Dit citat, der jo er taget totalt ud af kontekst, siger ikke noget om salget. Blot at den pågældende ekspedient bedre kan lide iPhone.

0 0
Peter Frederiksen 19-04-2012 22:00:34

Kære Kim

Hvis du nu brugte tid på at læse artiklen,så handler den ikke så om den pågældende ekspedient.

MS, Nokia og AT&T har lavet den største lancering nogenside i mobilhistorien på Time Square i New York og AT&Ts massive L900 markedsførings budget.

Skribent henviser til at hun besøger 5 AT&T butikker i New York og ingen anbefaler hun køber L900 som er AT&T store satsning, men i stedet en Iphone.

0 0
Kim 20-04-2012 08:56:43

Kære Peter,

jeg har skam brugt tid på at læse artiklen, og dit paraphrase omhandler ikke salget som sådan, men ekspedienternes manglende rådgivning.

"Windows Phone is alright," said an associate in a store on the Upper West Side. "But it's no iPhone."

0 0
Peter Frederiksen 20-04-2012 12:32:47

Eller hans ærlige mening.

Det skal måske også ses i lyset af Nokia L900 tv reklame spots i USA var indirekte hån af Apple Iphones produkter gennem årene og deres købere.

0 0
Kim 20-04-2012 12:43:30

Uanset hvad, så siger det intet om salget, som du har ville dreje det over til. Derfor, kære Peter, tager du det ud af kontekst.

Kigger du på user reviews hos AT&T, så ser det rigtigt godt ud. 4,8 ud af 5 på 98 anmeldelser, det er altså ikke skidt.
Og desuden koster L900 højest halvdelen af en iPhone 4S hos AT&T. De ligger på 199-399$.

http://www.wireless.att.com/cell-phone-service/cell-phone-details/?q_tab=reviews&device=Nokia+Lumia+900+-+Matte+Black&q_sku=sku5870225#fbid=nPzpn9hJxqm

0 0
Tommy 19-04-2012 22:43:42

jeg læste også den stikprøve, og enten er der efterfølgende meget hurtigt blevet rettet op på det, eller også har journalisten været usædvanlig uheldig for den er pt udsolgt de fleste steder, både online og i butik.
http://www.gsmarena.com/nokia_lumia_900_for_at_t_almost_sold_out-news-4115.php

0 0
Peter Frederiksen 20-04-2012 00:01:49

Jeg man bliver nød til at afvente lidt, da AT&T og Nokia storset forære Lumiaen væk.

Jeg er sikker på at hvis Samsung og Telenor vil sælge mig en S3, for 300 kr på en 2 årige kontrakt og få 600 kr tilbage på den næste faktura, så er jeg Telenors tele-slave i 2 år! mon ikke at der vil være udsolgt med det samme?

0 0
Tommy 20-04-2012 09:47:39

du betaler $100 og får $100 tilbage - men det betyder jo ikke det er gratis, for du binder dig til en 2 årig kontrakt med $70+ hver måned. Intet i mobilbranchen er gratis.
Men det er selvfølgelig $100 billigere end før og det er da værd at tage med!

I DK vil du også snart se 24måneders kontrakter og så er det klart at mobilprisen bliver lavere samt den månedlige betaling, men ~400+kr om måneden i 2 år i usa er altså langt fra billigt. I DK kan vi jo nedgradere vores abonnement efter 6 måneder (hvis man har behov for det) så vi heller ikke betaler 400kr hos 3/td etc men kan måske nøjes med 250kr - det er ikke muligt i usa + det koster $350 at opsige kontrakten...

0 0
Peter Frederiksen 20-04-2012 11:47:01

49$ hos amazon, fixet blev løst i midten (13 april er ikke sikker) af April, men alle som ikke har været berørt af fejlen, dvs. købt efter fixet får også $100 i kompensation frem til den 21 april!

Det er stort set kun Callme og 3 der giver tilskud + en mindre afdragsordning.

Hos andre som Telia, Telenor, Telmore og TDC skal du afbetale, som regel rente og gebyrfrit og i op til 2 år, men man stadig kun er bundet i 6 måneder.

0 0
Kim 20-04-2012 08:59:15

Det er jo så heller ikke sådan det forholder sig - der har været en fejl på nogle, så derfor giver Nokia de 100 $ tilbage i en periode.

0 0
Thomas 19-04-2012 13:03:29

Gizmodo er uenig med CNET.

http://gizmodo.com/5903117/att-stores-are-almost-completely-out-of-lumia-900-stock

Specifikationer er uendeligt ligegyldigt, bortset fra et (meget lille) mindretal af forbrugerne. Alle andre vil bare gerne have noget der ser godt ud og virker. Hvorfor tror du iPhonen er så populær?

0 0
Benjamin Jensen 20-04-2012 02:35:38

Fordi den hardwaremæssigt stikker stort set alle android telefoner? ;)

0 0
Peter Frederiksen 19-04-2012 23:42:31

Grunden til jeg tager Nokia's salgsudspil med en vis skepsis, er at salget af L800 i UK var over forventningerne og storset var den udsolgt på samtlige online hjemmesider i de 5 første lande.

Det eneste der kan give et uafhængigt billede er Amazon!
http://www.amazon.com/Best-Sellers-Cell-Phones-Accessories-Service-Plans/zgbs/wireless/2407747011/ref=zg_bs_nav_cps_2_2407749011

Gizmodo.

http://www.electronista.com/articles/12/04/12/att.nokia.see.early.lumia.900.sell.outs/

SÅ jeg tror man skal tage både AT&T og Nokia's udmelding med en vis skepsis.

Grunden til jeg tager Nokia's salgsudspil med en vis skepsis, er at salget af L800 i UK var over forventningerne og storset var den udsolgt på samtlige online hjemmesider i de 5 første lande.

https://www.google.dk/search?aq=f&sugexp=chrome,mod=4&ix=nh&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=lumia+800#q=%22UK+phone+sales+staff+say+Nokia+Lumia+800+flying+of+shelves%22&hl=da&safe=off&prmd=imvns&psj=1&ei=J3mQT52wFc_xsga6nLjUBA&start=0&sa=N&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_cp.r_qf.,cf.osb&fp=6d5cde04859416a5

Det viste sig ikke helt at holde stik.

En Gal finsk Nokia fan blog, hvor der bl.a. er en henvisning til lignede lille undersøgelse som Cnet, samt en update hvordan det går for salget af L800 (fra marts).

http://communities-dominate.blogs.com/brands/2012/03/disappointed-buyer-returned-lumia-salespeople-avoid-growing-nokia-retail-problem.html

Et andet aspekt er at i DE, UK og USA er bindings perioden 2 år, hvor man skal lave nogle seriøse overvejelser, om det er en telefon der kan holde i 2 år? Får man WP8? Pureview? S3? One X/S? LG 4X? Iphone 4s/5?

0 0
Thomas 20-04-2012 08:17:24

Det er ikke en finsk "fan blog". Det er en tidligere ansat, der lever af at rante om Nokia. Han har dags dato aldrig præsteret en kilde mig bekendt.

0 0
Peter Frederiksen 19-04-2012 18:41:59

Der er mange grunde til Apple er populær, de er pionere indenfor smartphones og tablets, og er med til at skabe en konkurrende udvikling både hardware- og softwaremæssigt.

De har formået at skabe et brand og det er af de få firmaer, der kan sælge sand i Sahara.

Den nedadgående Spiral!
http://www.slashgear.com/nokia-admits-1-7bn-loss-in-q1-2012-19223594/

0 0
Thomas 19-04-2012 22:55:55

Godt. Så er vi enige om, at specs er ligegyldige. Så forstår jeg ikke hvorfor du gav udtryk for det i dit tidligere indlæg.

0 0
Peter Frederiksen 20-04-2012 16:06:03

Jeg tror du har læst forkert

"konkurrende udvikling både hardware- og softwaremæssigt."

0 0
Tommy 19-04-2012 11:59:31

lige nu er det måske ikke det helt store WP bringer på banen. Dog synes jeg der er to ting som er værd at bemærke:
1) officepakken - er megavigtig som forretningsmand som jeg og med rette markedsføring burde den også kunne inspirere studerende.
2) design, live tiles er ikke kun mere kønne end normale ikoner de viderebringer også relevant information - uden at det bliver alt for widget agtigt som vi kender det på android (og "symbian"?) hvor det hurtigt kommer til at ligne noget rod og dermed bliver uoverskueligt!

Fremover, som I andre har været inde på med tablets, win8 og wp8 tror jeg også der sker meget fordi du så har rigtig officepakke på din tablet/bærbar(hvis der kommer en Asus TP lignende enhed) og det vil igen gøre noget for business-folket og de studerende, for lad os bare krype til korset - ipaden er jo en fesen noteringsenhed ved siden af en fuld officepakke (dog underholdende).

Hvis MS får gang i deres 3 screen, 1 cloud (altså gaming på både mobil, tablet/pc og xbox, samt sync deraf) skal det jo nærmest være fordi man hader ms hvis man enten er studerende eller gamer hvis man vælger andre løsninger - Playstation/sony og Apple har hvertfald ikke noget tilsvarende (endnu) og så er GTA altså heller ikke federe end at man gider have to tre spil kørende samtidig (tablet/smartphone + pc/konsol)...

Ovenstående kræver dog noget bedre hardware (spilmæssigt) på smartphones hvis det skal kunne lade sig gøre da de nuværrende singlecores på 1,4/1,5 næppe kan trække spillet ordentligt. (men der kommer vist også dual core support på wp8 og så er vejen jo banen - forudsat ms kan lave nogle gode deals med spiludviklere)

0 0
Thomas 19-04-2012 14:50:43

Lige en indskudt bemærkning, office pakken kommer til Alle Symbian 3+ telefonerne.

0 0
hellas7 19-04-2012 21:48:24

En til indskudt bemærkning: iWork har været tilgængelig på iOS i to år

0 0
Tommy 19-04-2012 22:36:03

og quickoffice har været til symbian siden 2005 - den info er irrelvant når disse programmer (sat på spidsen) er hvad paint er for professionelle fotografer.
Iworks, quickoffice og alle de andre skriveprogrammer er gode til det helt basale, men så heller ikke meget mere, sorry.
Officepakken giver det en ekstra dimention med dens dybe integration (især kalenderen), sharepoint og office 365. Hvis du arbejder i en større virksomhed ved du også hvor vigtig sharepoint er.

0 0
hellas7 22-04-2012 13:13:42

det er jeg overhovedet ikke enig i. Quickoffice er lort på iOS, men iWork på ipad er en fin erstatning for iWork og Microsoft office på mac hvorfor Pages ikke underligt er "all time top grossing app for ipad".

Hvis der er mange mangler i iWork - hvorfor nævner du dem så ikke bare?

0 0
Tommy 22-04-2012 14:33:14

ok:
kildehenvisning, citatsamlinger, opslagsord(appendix) krydshenvisninger, tabeller der bliver vist ens uanset om du putter læser dem i iworks, office eller libreoffice (det samme gælder grafer), avancerede ligninger, makroer(er dog ikke muligt på wp, men er muligt med windows 7/8 tablets), indekser.
Dette var for Word, skal jeg fortsætte med excel?

jeg har stor forståelse for at langt fra alle bruger officepakken så avanceret som jeg gør, men det ændrer ikke på funktionaliteten...
Mange privatbrugere kan være lidt ligeglade, men for businessfolket er det relvant med funktionerne + det vises ens uanset hvilket program der bliver brugt i, men når iworks ikke læser docx og excel dokumenter korrekt er det et problem (når det bliver printet er det heller ikke ens).

Jeg har i øvrigt ikke prøvet quickoffice på ios, så det skal jeg ikke kunne udtale mig om, men det er sikkert lidt a la på symbian og der var det næsten lige så ringe som jeg synes iworks er på iphone.

0 0
Thomas 19-04-2012 09:17:44

Er der en her inde der kan fortælle mig hvad det er der bliver så godt ved WP8, mange siger at det er det de går og venter på? Bunden er ved at falde ud af Nokias budget, overgangen fra Symbian til WP er slået helt fejl, da Symbian falder tilbage meget hurtiger end ventet. ( nok mest af alt på grund af en, ikke særlig gennemtænkt, kommunikations strategi fra Elop/Nokia, som meldte ud af platformen var død, men man stadig ville sælge 300 millioner Symbian telefoner over de kommende år, det hænger sgu ikke helt sammen og kunne være kommunikeret meget smartere. Hvad skal Nokia gøre hvis Wp/Lumia ikke vinder væsentlig indpas, i de kommende måneder? De bliver nød til at gøre noget, ellers går alt i rødt, aktiekursen vil falle yderligt og de vil blive opkøbt eller måske endda lukke, med mindre de har nok på kistebunden til at få dem igennem det næste år.

Måske er det allerede forsent, men set fra min side af kunne de forsøge at stoppe hullet og flugten ved at booste salget af N9, eller måske N9 V2 som angiveligt skulle ligge færdig udviklet og klar til produktion. Det tvist som kunne muliggøre et øget salg af denne telefon kunne være at tillade android apps på telefonen, og i min verden vil en telefon med Harmattan interface og adgang til Androdi apps være den ultimative løsning.

Det bliver spændende at se hvad der sker.. :-)

0 0
Thomas 19-04-2012 09:35:12

Der er ingen, der kender til WP8, så alle svar du får vil være ren spekulation.

Den primære grund til at Symbian falder så hurtigt er ikke Elops interne memo, men at Symbian slet ikke kan konkurrere med iOS, Android og WP.

N9 er en død sild, men der er selvfølgelig nogle Meego-fans hist og her der desperat holder fast i, at det er fremtiden..

0 0
Kim 19-04-2012 11:13:41

Jeg er enig i at Meamo er en død sild; Eventuelle fremtidige devices på denne platform vil være nedgraderinger ift. N9, påtænkt BRIK-landene.
Og man er nødt til at lave en distancering mellem Meamo og MeeGo, da MeeGo jo reelt er helt hedengangen nu, og ligger i en smeltedigle hos Samsung, sammen med LiMo og bada.

Problemerne med Symbian er mange, men størst af alt at udviklerne har mistet tilliden, og derved lysten til at udvikle indenfor platformen. På trods af Androids horrible fragmentering, er det stadigt et langt mere attraktivt miljø for udviklerne. Og den trend står nok ikke til at vende. Belle er lækker og slår Android med flere længder når man kigger på funktionalitet og især hardware udnyttelse, men det har vist sig at være "too little, waaaaay too late".

Nokia har reelt ikke nogen plan b. Den sidste udvej er Android, og Nokia er ikke gearet til de påkrævede hardware konstellationer. Nokia mangler stadigt at komme med et dual-core device, og det trin skal de springe over for at gå direkte til 4+1, for at kunne levere et Android-device der kan leve op til forventningerne... og dog, for Nokias største problem er, at vi er alt for få der har positive forventninger.

0 0
Thomas 19-04-2012 10:29:07

det er lidt sjovt at "alle" venter på WP8 uden reelt at vide noget om det, men det er jo set før. Nu nævnte jeg jo bevist ikke Meego, da N9 jo reelt set ikke benytter meego. men Meamo/Harmattan, men hvad har nokia ellers at falde tilbage på hvis WP fejler Meltemi? For øvrigt kan jeg da lige nævne at Symbian stadig er det operativ system som bruges af flest, altså den største operative "flåde". Jeg tror at vi inden for få måneder ser en ny Linux telefon fra Nokia, hvis WP ikke får bedre fat end hvad vi har set indtil nu. Hvad tror du?

0 0
20-04-2012 10:28:27

Jeg tror det folk forventer eller håber på med windows 8 er en bedre og glidende overgang fra traditionelle pc'ere til tablets og smartphones. Forestil dig at køre den fulde version af feks. Microsoft office eller Adobe photoshop eller what ever på din WP8 smartphone eller tablet.

0 0
Thomas 19-04-2012 11:03:09

Selvfølgelig venter man altid på næste version. Det gør du jo også selv med "N9 V2", som du nævner.

N9 kører da Meego, mig bekendt.

Om Nokia har en plan B eller ej aner jeg ikke. Jeg sidder ikke i deres bestyrelse.

0 0
Kim 19-04-2012 11:15:46

N9 kører faktisk Meamo/Harmatten, som er Nokias version af MeeGo. Det lyder underligt, da Nokia jo var funder for MeeGo-projektet, men N9'eren kører altså en anden version af MeeGo.

0 0
Thomas 19-04-2012 12:33:45

http://www.nokia.com/dk-da/produkter/telefon/n9-00/specifikationer/

Operativsystem
MeeGo OS 1.2 Harmattan

0 0
Kim 19-04-2012 14:20:54

N9'eren omtales end ikke på meego.com, og til forskel fra MeeGo så udvikler Nokia videre på Meamo/Harmatten. Det er ikke MeeGo opdateringer der er rullet ud til N9'eren de to gange, men udelukkende Nokias Harmatten opdateringer.

MeeGo projektet er nedlagt, og Intel samarbejder nu med Samsung om et ligende projekt, Tizen, som bruger elementer fra MeeGo projektet. Men det er ikke en direkte videreførsel.

Mer-projektet derimod, arbejder videre hvor MeeGo slap. Det er for øvrigt en dansker, Carsten Munk, der står bag dette projekt.

0 0
Oskarlund 18-04-2012 20:37:19

I følge mobilpriser kan jeg få en iPhone 3gs for 2900, og lumia 800 for 3050! Jeg ved da godt hvad jeg ville vælge...
Er ejer af lumia 800, og har godt nok ikke ret mange negative ting at sige om den, udover at man nogen gange kunne ønske sig et udvalg ala iOS, men synes alligevel der er rigelig til at jeg er tilfredsstillet, specielt med tanken om at der kun vil komme flere og flere apps :-)

0 0
Benjamin Jensen 19-04-2012 02:20:55

Ja, og du kan få en iPhone 4 til 2880 kr hos Call Me, eller hvad med en 4S til 3672 kr?

Man skal jo kigge efter det billigste tilbud, og ikke hvad man evt. kan finde på mobilpriser. Så vidt jeg kan se, så sælger Apple ikke engang en 3GS mere.

Så dine fabrikerede argumenter falder helt til jorden. ;)

0 0
Thomas 19-04-2012 09:32:06

Hvis man ser bort fra priserne, så har han jo ret. Lumia 800 ER jo billigere end iPhone 4S.

0 0
Benjamin Jensen 20-04-2012 02:32:23

Nu er det jo ikke et kæmpe dyrt abb der følger med hos Callme - som man f.eks. ser hos 3 eller TDC. Det er rent faktisk konkurrencedygtigt til discount selskaberne.

At de kan sælge den 1000 kr under hvad alle andre gør, kender jeg ikke grunden til. Men vælger du at købe en iPhone 4S, og sælge den efter 1 år, kontra en Nokia Lumia, så skal jeg nok fortælle dig hvilken telefon der vil være langt den billigste.

Da jeg købte min 4S 32 GB, solgte jeg min over 1 år gamle iPhone 4 til 3000 kr, hvilket endda er i underkanten af hvad man får for den normalt.

Når det er sagt, så er Lumia 800 jo heller ikke på niveau rent hardwaremæssigt som en iPhone 4S. Så det kan jo på ingen måde sammenlignes, selvom en iPhone 4S ville være langt billigere telefon set over en brugstid på 1 år.

0 0
Thomas 20-04-2012 08:20:13

Nu flytter du jo målposterne. Snakken gik på hvilken telefon, der var billigst.

Skal man regne gensalgsværdi med, så skal man også regne affektionsværdi, strømforbrug, dataforbrug og meget andet med.

Men jeg vælger at tolke dit indlæg som om, at du udmærket ved, at Lumia 800 er langt billigere end iPhone 4S.

0 0
Benjamin Jensen 20-04-2012 12:25:51

Jeg ved ikke lige hvorfor man skal regne det med?

Jeg synes ikke det er rimeligt, at man sammenligner med en telefon som Apple slet ikke sælger. Der er næppe mange der vil købe en 3GS i dag, og den sammenligning synes jeg var helt ude i skoven.

Lumia er ikke en high end telefon som iPhone 4S, og kan derfor ikke sammenlignes. Går du ind og sammenligner med andre konkurrenter fra Samsung og HTC, så synes jeg ikke man får det man har betalt for ved Nokia.

0 0
Bo 25-04-2012 08:09:48

Hvorfor kan man ikke sammenligne en iPhone 4s med en Lumia 800? Byggekvaliteten på en Lumia er bedre, det kører mindst lige så flydende som en iPhone 4s, og skærmen har en bedre farvegengivelse.

0 0
Kim Harder 25-04-2012 09:19:51

Ja hvad med en tilsvarende test af lumia 800 :-)

http://www.youtube.com/watch?v=dDtNCiBQ8lc

0 0
Oskarlund 19-04-2012 08:18:10

Med det abb som medfølger bliver prisen jo også i alt næsten 4000 - og det er stadigvæk for sidste års model.

0 0
18-04-2012 18:38:32

Jakob, som der også står i artiklen, så tror jeg at det allerstørste problem er at windows phone og Nokia kommer ikke med noget nyt. Hardware eller software kan ikke noget som android eller iOS ikke allerede kan. Og så ser brugergrænsefladen bare plain kedelig ud. For at slå igennem og få noget markeds andel skal de kunne noget som de andre ikke kan eller være billigere. IOS og android brugere er allerede meget glade for deres styresystemer, så hvorfor i alverden skulle de skifte til noget andet som reelt ikke kan ligeså meget?.

0 0
18-04-2012 18:39:34

Ups. Ordbog lavede jah om til Jacob... lol.

0 0
hellas7 18-04-2012 19:27:34

jeg tror de fleste er enige om, at WP's brugerflade er innovativ og flot. De første ting om udviklere, mangel på apps og mangel på funktioner, som iOS og Android ikke har, kan jeg dog godt tilslutte mig.

Dog skal man vente med store konklusioner om WP (og dermed nok også Nokia) indtil windows 8 er rullet ud til tablets og computere, så 90 % af verdens computerbefolkning lærer metro-halløjet at kende.

0 0
Kim 19-04-2012 09:49:29

Microsoft, og i nogen grad også Nokia, investerer rigtigt mange penge i app-udvikling, for at lukke hullerne. Også herhjemme var Microsoft ude allerede før lanceringen af Lumia, og lave forskellige aftaler om app-udvikling.
Når Nordea/Danske Bank pludseligt ændrer holdning, og vil lave en app til den forholdsvis meget meget lille platform i DK, så er det fordi det er Microsoft der dækker omkostningerne.

0 0
Frederik 18-04-2012 20:22:05

Plus mange apps til WP er flottere end tilsvarende apps på de konkurrerende platforme.. jeg tror dog alligevel at WP ikke vil få det store gennembrud før WP8 udkommer.. gerne lidt i stil med Windows 8.. WP7.5 er ikke revolutionerende nok til trods for en flot og enkel brugerflade.. i starten følte jeg også at min WP var lidt kedelig at se på, men efter nogle uger var jeg begyndt at holde meget af layout'et på grund af enkeltheden og overskueligheden.. der manglede dog lige det sidste eyecandy plus flere xbox live spil og apps før jeg ville være 100% tilfreds..

Derfor er jeg nu bruger af en Galaxy Note.. jeg vil gerne have en Windows Phone igen en dag når platformen er blevet mere moden. Jeg kunne dog ikke finde på at købe en model før WP8 udkommer, specielt ikke hvis de nuværende modeller ikke kan opdateres.. jeg tror der er andre der tænker lige sådan så det er bestemt ikke et smart træk af Microsoft og Nokia hvis det er rigtigt at man ikke kan opdatere de nuværende modeller.

0 0
18-04-2012 20:34:38

ok, der må jeg sige at jeg er enig. Windows 8 vil slå igennem på tablets og blive den populæreste platform på tablets i hvertfald på tablets med iCore cpu'er eller hvis windows udgiver alle deres ekstremt udbredte programmer Office, visual studio osv. til at kunne køre på Arm-CPU'er. I kølvandet på successen på tablet området tror jeg at Windows 8 vil få success på smartphones også. Men ja, det ligger noget ude i fremtiden endnu.

0 0
Thomas 19-04-2012 09:30:34

Office følger med, når man køber en ARM-tablet med Windows RT på.

0 0
Esben 18-04-2012 16:54:35

Der er ingen tvivl om at teleoperatørerne gerne vil se samme markedsføringsindsats fra Nokia/Microsofts side af som man ser i USA, af den simple grund at så kan de tjene nogle flere penge.

Når det er sagt, så må manglen på apps og specielt det at WP7.5 er sidst i prioriteringsrækkefølgen bland udviklerne det store problem. Hvis de lykkes at få udviklerne til at prioritere WP7.5 lige så højt som de to andre platforme på det amerikanske marked så vil behovet for markedsføring i europa og resten af verden være mindre, for samme effekt.

0 0