Teleselskab betaler bøde for vildledende markedsføring

Onfone ApS reklamerede sidste år med budskabet ”Hos Onfone er der ingen gebyrer”, men det var der derfor betales bøde.

Teleselskab betaler bøde for vildledende markedsføring

Teleselskabet Onfone ApS reklamerede i foråret 2012 med budskabet ”Hos Onfone er der ingen gebyrer”. Det var dog ikke helt sandt, da alle nye kunder blev pålagt et oprettelsesgebyr på 99 kroner. Forbrugerombudsmanden politianmeldte Onfone for vildledende markedsføring.

Onfone politianmeldt for vildledende reklame

I reklamerne fremgik det, at der ikke var nogen gebyrer hos Onfone og dette blev endda styrket ved, at et speak i tv-reklamerne sagde ”Onfone – alt inkluderet. Punktum!”. Men man skal jo som bekendt huske at læse alt med småt, og der stod nemlig at alle nye kunder ville blive opkrævet et oprettelsesgebyr på 99 kroner.

– ”En oplysning om, at alle nye kunder skal betale et oprettelsesgebyr, er en væsentlig oplysning, der ikke må “gemmes” væk på skærmen – og særligt ikke, når hovedbudskabet i reklamen netop er, at der ikke opkræves gebyrer. Så er der tale om vildledning,” udtaler forbrugerombudsmand Henrik Øe.

Teleselskabet Onfone har betalt en bøde på 200.000 kroner.