Teleselskaber er lemfældige med kunders privatoplysninger

Flere teleselskaber udlevere personfølsomme oplysninger, uden at sikre sig at modtageren er den rette.

Teleselskaber er lemfældige med kunders privatoplysninger

Radiostationen 24Syv har ved at ringe til forskellige teleselskaber, og udgivet sig for at være end anden, fået udleveret personfølsomme oplysninger, skriver DR Nyheder.

Alene ved at oplyse en anden persons navn og telefonnummer, er det lykkedes at få tilsendt en ny adgangskode til personens selvbetjeningsside. Koden blev sendt til en anden bruger, ved at oplyse at man havde skiftet mailadressse.

Med koden til selvbetjening er der hos flere selskaber åbnet op for personfølsomme oplysninger, som historik for opkald og sms, samt muligheden for at ændre adresse, og bestille nyt simkort eller ny telefon.

Det lykkedes for Radio 24Syv, at få personfølsomme oplysninger fra Telmore, Telia, Fullrate og Bibob, og det er en katastrofe mener IT-sikkerhedsekspert Peter Kruse fra CSIS:

Selskaberne giver på den måde fremmede mulighed for at aflytte telefonsvareren, viderestille opkald med mere, og det kan få en stribe konsekvenser, som kan blive meget vidtrækkende for almindelige brugere

Hverken TDC der ejer Telmore og Fullrate eller Telia har ønsket at lade sig interviewe til sagen, men har begge udsendt erklæringer om, at de vil undersøge sagen nærmere, og stramme op på deres procedure.

Kilde: DR Nyheder