Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Teleselskaber lægger pres på Apple om 4G/LTE

Teleselskaber lægger pres på Apple om 4G/LTE

Flere af Europas store teleselskaber går sammen og presser Apple til, at komme med en iPhone 5, der kan bruges på 4G/LTE-nettet.

Apple iPhone 5 (Foto: Pressefoto)
Apple iPhone 5 (Foto: Pressefoto)

Flere af de store teleselskaber i Europa går nu sammen og lægger pres på Apple, for at få dem til at komme med en iPhone 5-model, der virker på flere af de nye 4G/LTE-netværk. Det er ikke kun danske TDC, som ikke understøtter den frekvens iPhone 5 har.

 - TDC-kunder får ingen glæde af 4G i iPhone 5

TDCs koncernchef, Carsten Dilling, kalder iPhone 5 for ”meget skuffende”, da det torsdag morgen stod klart, at den ikke kan benyttes på TDCs 4G-net, samt en række andre store europæiske teleselskabers net. Det skriver Business.dk.

  - ”Apple begår en kæmpe brøler når de ikke understøtter et af de mest innovative markeder, nemlig det danske. Det er mere synd for Apple end for TDC, for vi skal nok sikre TDCs kunder en ordentlig oplevelse, fordi vi har et stærkt 3G-net, der både dækker godt og bredt. Men det er lidt chokerende, at Apple lancerer på den måde. Apple mister troværdighed på et marked, der er ekstremt vigtigt. Det danske marked er måske ikke stort, men det er i Danmark og resten af Norden, at ny teknologi virkelig bruges dybt og bredt,” siger Carsten Dilling til Berlingske Business.

Problemet med 4G på iPhone 5 er en gentagelse af Apples lancering af Den nye iPad tidligere på året.

 - Apple erkender 4G-bommert med ny iPad
  
De europæiske teleselskaber så som Vodafone, Deutsche Telekom og TDC håber Apple lytter og eventuelt kommer med en opdatering eller en version af iPhone, som kan køre på deres netværk. TDCs koncernchef håber, at Apple er lydhør over for kritikken.


Læs også:
 - Debatoplæg: Bliver TDC den store iPhone 5-taber?

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Gabry 17-09-2012 19:10:39

Folk der skriver at Apple da er komplet ligeglade har åbenbart ikke sat sig ind i sagen. Selvfølgelig er Apple ikke ligeglade med at deres telefon ikke er understøttet hos Europas største teleudbyder Deutsche Telekom og hos Vodafone som er verdens største. Det er ikke for sjov at TDC har valgt 800 mhz og 2600 mhz som netop de to store udbydere, da det netop er disse frekvenser der giver den bedste mulighed for at give kunderne den bedste dækning og oplevelse. 1800mhz er "Kina" udgaven som ingen vel egentligt ønsker, men som de mindre selskaber er blevet nødt til at tage sig til "takke" med. Jeg mener i øvrigt det er totalt ligegyldigt om man har LTE eller 3g dækning på en telefon i Danmark - der vil ikke kunne mærkes nogen forskel. Dem der kommenterer at TDC har en ringe 3G dækning ved igen ikke hvad de snakker om - Der er en grund til at kunderne i diverse test siger at de oplever den bedste dækning hos TDC.

0 0
evilguy 17-09-2012 20:06:34

Lige for at få det på det rene, så er 1800 MHz altså ikke en "Kina" udgave.
Der er 32 kommercielt tilgængelig LTE1800 netværk, og af dem ligge cirka halvdelen i Europa.

Kilde:
http://www.gsacom.com/cgi/redir.pl5?url=http://www.gsacom.com/downloads/pdf/GSA_commercial_LTE1800_systems_130912.php4

0 0
peter hansen 17-09-2012 18:35:57

TDC og det sure æble fortjener sku hinanden.

skod tele selskab og skod telefon

som en Lykke'-slutning...hurra..ha

0 0
Mulvados 17-09-2012 16:20:17

Ganske fint at TDC får en enkelt over snuden, ved ikke hvad den reelle effekt bliver, men hvis det kan sikre at f.eks. erhvervsløsninger udbredes til andre selskaber og give TDC mere konkurrence der så go nuts!.

Og at det skulle være synd for Apple er da vidst nok dagens joke, de kunne ikke være mere ligeglade med ovenstående citat, de er stadig på to 4g selskaber herhjemme og det rager dem en høstblomst.
Så hvis nogen kan sige hvilke andre selskaber i Europa der lider TDC's skæbne kan det måske være med til at hjælpe TDC lidt på vej.

0 0
Morell 17-09-2012 14:59:18

Tdc tuder fordi de ikke har valgt at få licens til det 4G netværk som de andre har glæde af. TDC burde bare til at mande sig op så få lavet noget ordenligt. Det med at de har et stærkt 3G netværk. aaarh de dækker dårligere 3G end telia. og telia har altså mange problemer diverse steder efterhånden. Men TDC tuder fordi de har lavet en brøler om det 4G netværk. Kan kun sige fryd ;)

0 0
Nicklas Damsgaard 17-09-2012 12:11:55

Selv den "Nye iPad" kan ikke bruges herhjemme. Apple laver kun produkter der kan køre i deres eget land, og hvis man vil bruge det i sit eget land må man tilpasse sig. Hvorfor skal det være så besværligt? Lav en model der kan bruges i hele verden eller lav det samme netværk i hele verdenen. Apple skider højt og helligt på alt og alle, fordi de har råd til det. 6000kr for noget som ikke engang kan det den lover? Jeg beholder ihvertfald min iPhone 4S.

0 0
Kim 17-09-2012 12:32:46

Tror det kan forklares lynhurtigt med ordet "patenter".

0 0
Kasper 17-09-2012 11:18:50

Hvor mange bruger reelt det 4G netværk? Umiddelbart virker det da ikke som om det er særlig udbredt i Danmark i mobiltelefoner?

Og så er det sikkert også kun i de større byer det virker lige pt. Det er jo slet ikke rullet ordenligt ud endnu. Hvor mange andre telefoner kører pt. med 4G? Det kan da ikke være mange?

Personligt vil jeg mene at 3G er nok for mindst 95% af danskerne som vælger en smartphone.

Tror ikke på at de kan få Apple til at lave en anden model. Når de først har besluttet sig for at sådan er det så laver de det ikke bare om fordi der kommer 3 teleselskaber rendende og klager. Måske hvis det var langt størstedelen af EU, men 3 stk... Nej tak.

0 0
Mobilsiden 18-09-2012 15:52:15

Der er ikke nogen telefoner officielt på markedet endnu i Danmark. Apple er den første producent, som sender en 4G LTE telefon ud i Danmark.

0 0
Kim 17-09-2012 12:06:35

At det ikke er udbredt på mobiler i DK hænger sammen med at der ikke er nogle mobiler på markedet der understøtter det endnu :)

Med derud over har du fuldstændigt ret i, at behovet er til at overse for langt de fleste. :)

0 0
Kim Harder 17-09-2012 11:49:14

Problemet er plads, det er der ikke oseaner af længere på 3 G nettet. Derfor skal LTE i brug.

Apple lider blot af storhedsvandvid, og tror de kan bestemme hvilke frekvenser hele verdens teleselskaber skal bruge. Det vil sparke dem selv i R.... , Nokia er på vej bare vent og se. De har deres LTE og 4G på plads, så den skulle kunne bruges i Danmark. Synd for Apples kunder, at de skal svigtes af Apple.

0 0
JP 17-09-2012 10:29:33

"Apple begår en kæmpe brøler når de ikke understøtter et af de mest innovative markeder, nemlig det danske"

Det er jo forkert. De understøtter det Danske markede.. Det en spiller på det danske marked som de ikke understøtter.
Og de "stakler" må nøjes med de 42Mbit som TDC's G3 understøtter og ikke de 50Mbit som TDC's LTE understøtter.

Tudekiks...

0 0
Cebastian 17-09-2012 14:08:36

Nok ikke. En mobil har begrænsninger i op og download. Hvis du husker det, så understøttede 4S op til 14 mbit. Jeg ved ikke hvordan det lige er med 5'eren, men jeg vil tro på den står på samme, måske 21. Men det er stadig en god smule fra hvad LTE understøtter.

0 0
Carsten 17-09-2012 21:25:39

iPhone5 understøtter 3G op til 42 Mbit.

0 0
Thomas Larsen 17-09-2012 10:02:33

Hvordan kan Apple miste noget de ikke har? :)

0 0
Krabbe 17-09-2012 21:22:24

Præcis !

Og mon ikke snart teenage-segmentet, har mistet interessen for det middelmådige produkt ?!

0 0
Xlander 17-09-2012 09:16:07

TDC jeg har lige købt en stang Mariekiks,jeg har ikke spist dem alle sammen så i kan få resten.

0 0