Teleselskaber skjuler opkaldspris

Ministeren ville ikke tvinge teleselskaberne til at afsløre, hvor meget du skal betale pr. minut.

Teleselskaber skjuler opkaldspris

Artikel leveret af Newspaq

Teleselskaberne må nu omtrylle fastnetnumre til mobilnumre. Dermed er det endegyldigt umuligt at se, hvad det rent faktisk koster at ringe til venner og familie.

Denne ændring gør ondt for fastnetkunderne, som typisk er af ældre årgang. Det er nemlig rigtigt meget dyrere at ringe fra fastnet til mobiler frem for til andre fastnetnumre.

-“Det er uanstændigt, og det her bekræfter endnu en gang, hvor uigennemskueligt telemarkedet er. Desuden er det dårlig kundepleje,” slår teleekspert Torben Rune fra det uafhængige rådgivningsfirma Netplan fast.

Abonnementerne for fastnettelefoner er ændret gevaldigt meget den seneste tid. Hos TDC koster det billigste abonnement 134 kroner om måneden.

Med det kan du ringe til én krone pr. opkald til fastnettelefoner uanset opkaldets længde, mens selskabet boner dig 0,79 øre for mobilsamtaler. Vel at mærke pr. påbegyndt minut.

Men selvom prisforskellene er enorme på samtaler fra fastnet til fastnet og fastnet til mobil, synes videnskabsministeren ikke, teleselskaberne skal tvinges til at informere om, hvad det koster at ringe til et givent nummer, når man ringer op.

-“Jeg kan sagtens se problemet, men jeg må også indrømme, at jeg ikke har lyst til at indføre flere regler og stille krav om, at teleselskaberne skal indføre nye faciliteter,” siger videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen (K).

Hun begrunder sin afvisning af en oplysningsservice på følgende vis:

-“Vi skal have færre regler og mere overskuelighed, ikke flere regler. Desuden tror jeg ikke, at der er så mange brugere, der ser det her som et problem,” argumenterer ministeren.

Det argument vækker forundring hos Socialdemokraterne.

-“Jeg synes, det er meget uhensigtsmæssigt, at man som forbruger ikke kan se, hvad det koster at ringe i telefon. Og at videnskabsministeren ikke vil lave krav om, at man skal kunne det, udstiller blot hendes interesse: Hun tænker på erhvervslivet og ikke på forbrugeren,” siger forbrugerordfører Benny Engelbrecht (S).

Men selvom hun ikke vil gribe ind denne gang, ved videnskabsministeren godt, at det står skidt til for telefonselskabernes omdømme.

-“Det er ikke godt nok, at de omdømmemæssigt ligger og roder nede i nærheden af brugtvognsforhandlere. Jeg ser gerne, at teleselskaberne selv søger at øge gennemsigtigheden på deres produkter,” siger Charlotte Sahl-Madsen.

Lige på spørgsmålet om, hvorvidt kunderne skal have lov til at kende prisen på en samtale, inden samtalen går igennem, står ministeren over for en vanskelig udfordring. I hvert fald i forhold til at finde opbakning fra telebranchens egne folk.

-“Jeg tror ikke, der er et reelt problem. De fleste ved godt, om de ringer til en mobiltelefon eller til en fastnettelefon, så jeg ser ingen grund til at ændre på reglerne,” siger Jakob Willer. Han er direktør i Telekommunikationsindustrien – selskabernes brancheorganisation.

Hvis man er tryg ved endegyldigt at trække stikket til fastnettelefonen, er der med stor sikkerhed penge at spare.

-“De allerfleste kunder kan i dag få en billigere regning ved kun at have mobiltelefon og helt droppe fastnettelefonen,” lyder rådet fra teleekspert Torben Rune.