Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Teleselskaberne er skeptiske over for Windows Phone

Teleselskaberne er skeptiske over for Windows Phone

Windows Phone 7 er endnu ikke kommet ind i varmen hos teleselskaberne, og det er stort set umuligt at opdrive en Windows Phone-model hos operatørerne.

Sagen kort:

Mobilerne med Microsofts nye styresystem Windows Phone burde egentlig være kommet i butikkerne nu, men det er de bare ikke.

Teleselskaberne har tror nemlig ikke på, at de kan sælge dem.

Problemet er, at Windows Phone endnu ikke taler dansk, hverken i menuen eller ved skrivning af mails eller SMS'er – samtidig er der ikke adgang til applikationsbutikken eller til at købe musik og spil fra Danmark. Og så er mobilerne for dyre.

-"Vi er i bund og grund ikke meget for at tage telefonerne ind, så længe de ikke er danske,” siger indkøbschef ved Telenor, Morten Høgh til Mobilsiden.dk og fortsætter:

-"De fungerer egentlig rigtig godt, men er bare meget begrænsede, i og med smartphone-markedet i dag er meget koncentreret omkring applikationer."

Derfor har kun et enkelt af de store teleselskaber, nemlig 3, en Windows Phone på hylderne.

Hos Telia og Telenor er der en enkel model på vej begge steder, dog kun som bestillingsvare hos Telenor, mens TDC slet ikke har tænkt sig at tage Windows Phone ind, med mindre efterspørgslen stiger væsentligt. Kunderne efterspørger nemlig heller ikke mobilerne.

-”Vi hører ikke fra butikkerne, at der er nogen efterspørgsel. Og de plejer nu ellers nok at fortælle os, hvis der er noget, de synes de mangler på hylderne,” slutter Morten Høgh fra Telenor.

(Læs sagen i detaljer herunder...)

Hvor er Windows Phone 7-mobilerne?

For knap et år siden, under Mobile World Congress 2010 i februar, præsenterede Microsoft deres nye mobil-styresystem, Windows Phone 7. 

I oktober var både LG, Samsung og HTC klar med mobiler med det nye styresystem til det danske marked. 

Så nu skulle man tro, at de nye mobiler er at finde på hylderne hos de danske teleselskaber landet over. Det er bare ikke tilfældet. 

Teleselskaberne stiller sig nemlig nærmest samstemmigt skeptiske over for styresystemet, og mere end tøver med at tage mobilerne ind i sortimentet. 

Det er der flere grunde til. 

Taler ikke dansk

Selvom Microsoft i samarbejde med producenterne i oktober lancerede Windows Phone-modeller til det danske marked, var styresystemet som sådan ikke dansk. 

Menuen findes ikke på dansk, der findes ikke dansk ordbog til SMS- og mail-skrivning og SMS-tastaturet indeholder ikke de danske karakterer æ, ø og å.

Samtidig er der for danske kunder ikke adgang til applikationsbutikken Marketplace, til musik-universet Zune, eller spil-universet Xbox Live. Selvom man via et smuthul alligevel kan få adgang til nogle af tjenesterne. 

Windows Phone er altså på flere måder stadig mangelfuld, og det er da også det operatørerne fremhæver som den primære grund til deres forbehold over for OS'et. 

TDC: Ingen Windows Phone 7-mobiler

Hos TDC har man valgt slet ikke at have nogen Windows Phones på hylderne, og har heller ikke umiddelbart nogen planer om at ville have det. 

-"Kunderne efterspørger det simpelthen ikke. Terminalerne er engelsksprogede og adgangen til Markedplace er mangelfuld," siger Morten Steen Jensen, indkøbschef hos TDC. 

Men egentlig synes han det er ærgerligt, for styresystemet og mobilerne fejler ingenting. 

-"Det er bestemt et interessant styresystem, der bare lige mangler det sidste. Brugeroplevelsen er rigtig god, og mobilerne er lækre og brugervenlige. Tidligere var Windows Mobile-oplevelsen meget lig den vi kender fra Windows på computeren, kringlet og uoverskuelig, men med Windows Phone er det blevet dynamisk og lækkert," siger han til Mobilsiden.dk.

Telia: Tager en enkelt ind

I øjeblikket er der ingen Windows Phone-mobiler på hylderne hos Telia, men det bliver der snart lavet om på. 

Telia kommer nemlig til at tage HTC Trophy ind, indenfor få uger. Og den bliver højst sandsynligt den eneste Windows Phone 7 i Telias sortiment. 

-"Lige nu er der ikke bevæggrund for at tage flere ind. Men det kommer selvfølgelig an på, om salget tager til," fortæller Michael Bech, salgschef hos Telia, til Mobilsiden.dk. 

Han mener også, at modellerne er for dyre. 

-"Prisen på Windows Phone-modellerne er høj, mens efterspørgslen er lav," siger han.

Telenor: En enkelt til bestilling

Teleselskabet Telenor har i øjeblikket ingen af Windows Phone-telefonerne i sortiment, men de kommer til at tage LG Optimus 7 ind, fortæller Morten Høgh, indkøbschef hos Telenor. 

-"Vi er i bund og grund ikke meget for at tage telefonerne ind, så længe de ikke er danske. 

Samtidig er der noget efterspørgsel og derfor kommer vi til at tage LGs model ind," siger han til Mobilsiden.dk.

Det bliver dog ikke i det faste sortiment, men som en bestillingsvare, som butikkerne kan vælge at tage hjem. Telenor-butikkerne kan bestille LGs Windows Phone hjem omkring 1. maj. 

Ligesom hos de andre teleselskaber er man hos Telenor faktisk meget imponerede over Windows Phone-mobilerne. 

-"De fungerer egentlig rigtig godt, men er bare meget begrænsede, i og med smartphone-markedet i dag er meget konsentreret omkring applikationer," siger han.

3 har Samsungs Windows Phone på hylderne

Teleselskabet 3 har som de eneste aktuelt en Windows Phone på hylderne - Samsungs Omnia 7. 

Og 3 er generelt mere positiv stemt over for Windows Phone. Kommunikationschef Knud Løkke Rasmussen fortæller da også, at salget af Windows Phone-mobilen går "fint". 

-"Salget går helt okay. Ikke godt, men heller ikke dårligt," siger han til Mobilsiden.dk. 

Knud Løkke Rasmussen er som sådan enig i de andre teleselskabers kritik af systemet, men mener også der er en grund til, at lige præcis 3 kan sælge den. 

-"Man kan jo sagtens få adgang til Marketplace, hvis man er lidt smart. Vores kunder er lidt yngre, end de store selskabers. Windows Phone er ikke for nogen, der skal ud og have deres første smartphone. Jeg siger ikke vores kunder er kvikkere, men de er nok hurtigere til at cracke den slags," mener han og uddyber, at 3s kunder ofte er firstmovers, og med på de nye trends. 

Han oplyser i øvrigt, at 3 i den nærmeste fremtid kommer til at sætte prisen på Samsung-mobilen ned, så den kommer i niveau med HTC Desire. 

-"Det er en god telefon, som vi gerne vil ha, at der er endnu flere der får glæde af," slutter han.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Frederik 07-05-2011 22:47:36

Jeg synes denne artikel mangler en international vinkel. Hvordan går det med WP7 globalt set og ikke kun i DK? Det er jo ikke fair at sige at WP7 er et flop, hvis I kun baserer det på salgstallene i DK hvor MS ikke lige pt. har fokus.

I øvrigt har jeg bestilt min Omnia 7 for 400 USD inkl. forsendelse med FedEx over eBay! Med den lave dollarkurs, betragter jeg det lidt som at have skudt papegøjen :D
Glæder mig som et lille barn til at modtage denne uslebne diamant. :)

0 0
homersimpson 27-01-2011 14:10:28

Det var da en skam at telefonselskaberne endnu ikke tror på wp7, for 93 % af dem som har købt en wp7 er tilfredse med den. Jeg synes det er en ret høj kundetilfredshed :)

http://www.bloomberg.com/news/2011-01-26/microsoft-says-it-shipped-2-million-windows-phones-last-quarter.html

0 0
Bo 26-01-2011 21:24:12

Nu vil jeg ikke sidde her og pushe mit eget mærke, men selv købte jeg en HTC med WP7 i Tyskland, og jeg har ikke et sekund fortrudt det.
Min lillebror har lige fået en Desire, og ja, den er også lækker, men personligt foretrækker jeg WP7 fremfor Android... Og det er ikke for at begynde en mærkekrig, for Android er også et godt OS.

Jeg ser det ikke som en mangel at der ikke er dansk ordbog. Tastaturet fungerer perfekt, og jeg mangler ikke rigtig ordbogen.
Når det er sagt, så kan jeg godt forstå at det er en seriøs mangel for nogen, ligesom det at man skal have en hotmail med amerikans eller engelsk adresse for at bruge Marketplace.

Jeg glæder mig til den kommende opdatering, og også til WP7 bliver "rigtig" lanceret her i Danmark.

0 0
Hejselbæk 25-01-2011 16:37:36

El-giganten har HTC Trophy på lager (netbutikken), ATEA har både Samsung, LG og begge HTC på lager, Dustin.dk har LG og HTC Mozart på lager. Expansys har i øvrigt også flere af modellerne på lager.

0 0
Kim Harder 25-01-2011 14:54:16

Lige en bemærkning, det er mange år siden nu, at den første windows mobil kom frem. Så de skulle være på Dansk for flere år siden.

0 0
Hejselbæk 25-01-2011 15:10:39

Jeg forstår stadig ikke, hvad det er man vil med en "dansk" version. Men et keyboard med lettere adgang til de danske tegn vil da være nice, så sparer man måske et par sekunder, når man skriver en sms eller e-mail. Til gengæld er det soleklart, at danske kunder skal have nem adgang til køb af musik og apps via Zune Marketplace. Også selvom det allerede i dag ikke volder særlig store problemer at få adgang. Indtil da er det en ganske god fornemmelse at være stolt ejer af en Windows Phone 7. Systemet er ekstremt intuitivt, sjovt og lækkert at se på. Savner INGEN apps overhovedet, bortset fra en Skypeklient. Der er masser af gratis apps og købeapps allerede, der tilfredstiller selv de mest krævende. Og systemet er kun 4 måneder gammelt...

0 0
TJ 25-01-2011 14:32:24

Microsoft er jo et lille selskab og det er kun 1 år siden WP7 blev præsenteret så det skal nok komme på Dansk i løbet af 1-2 år. Tænk på hvor længe selv giganter som HTC er om at komme med telefoner med Dansk menu. ( af hensyn til de lidt "tunge", dette er et sarkastisk indlæg ) om David og Goliath.

0 0
Hejselbæk 25-01-2011 14:00:03

Min LG m/Windows Phone 7 er min bedste telefon til dato. UI'et er helt unikt, og ekstremt velfungerende.

Microsoft har vel aldrig lagt skjul på, at Windows Phone 7 i første omgang kun (og helt bevidst) er introduceret i omkring 17 lande. I disse lande er der fuld adgang til Marketplace, Xbox Live etc. Danmark (og resten af Norden) er ikke blandt introduktionslandene, og derfor er det logisk at salget er begrænset til "first-movers", som henter mobilerne i udlandet.

Derfor kan det næppe overraske nogen, og slet ikke Microsoft, at salget i DK er nærmest ikke-eksisterende. Det undrer mig, at man anlægger en jounalistisk vinkel, der antyder det modsatte? Og ikke går mere til teleselskaberne, og efterlyser vægtige argumenter. Jeg tror derimod at teleselskaberne ser Zune Pass, som en direkte konkurrent til deres egne musiktjenester og derfor ikke ønsker at give kunderne dette alternativ. Kun "3" har fat i noget af det rigtige.

For man skal være mere end naiv hvis man tror, at der sidder folk hos Microsoft og tænker "æv, hvor går det dårligt i DK". Det kører vel derimod helt efter strategien med tanke på begrænsningerne.

Og når MS endelig får aftaler på plads i DK ang. musik og andre licenser, så kommer der helt sikkert til at ske ting og sager.

0 0
Jesper 25-01-2011 13:59:48

Nu mener jeg at Microsoft meldte ud, at man ikke ønskede at markedsføre mobilen aktivt i Danmark. De ønskede blot at stille telefonen til rådighed, sådan et de, der var interesserede kunne købe den.

Jeg synes sådan set at det er en fin måde at gøre tingene på. Så snart den er blevet ordentligt lokaliseret, så skal de nok køre den store markedsføringskanon frem og så vil vi nok også se, at alle de ovennævnte selskaber hopper på vognen.

0 0
Kim Harder 25-01-2011 13:47:33

Det er da klart, at windows mobil ikke vil vinde indpas endnu hos de danske teleselskaber. Så længe, at den har så stort et behov for ukontrolleret komunikation med Microsoft konstant hele tiden. Windows systemet skal arbejde på samme vilkår, som de øvrige systemer, så kontakten kun foregår, når brugeren giver lov til det. Endvider skal databehovet minimeres. Update skal ske i blokke, via bredbånds forbindelse, så det ikke belaster ens abonnement. Også skal den kunne tale Dansk, hvilket nu er underlig, når Windows 7 ultima er lavet, så man blot kan lægge en sprogpakke på. Det ville da også have været løsningen for det mobile windows system.

0 0
Hejselbæk 25-01-2011 14:40:50

Skal den kunne tale dansk? Min Windows Phone 7 byder mig velkommen med dansk ugedag (f.x "lørdag" og dansk tidsformat, og i kalenderen viser den også danske ugedage mv. På tastaturet kan jeg nemt kalde de danske tegn frem, og danske ord tilføjes let den indbyggede ordbog, så jeg nemt kan udskifte et forkert stavet ord med et korrekt dansk ord, der vises i stavekontrollen. Jeg behøver ikke mere "dansk" i min telefon. Men når det kommer, så tager jeg det da med! I øvrigt har MS fundet fejlen ang. dataforbrug, som nu skulle være lokaliseret til en 3. parts app, og rygterne siger HTC hubben. Den har min LG af gode grunde ikke.

0 0
Bo Andersen 25-01-2011 13:42:12

Jeg er helt klart en potentiel fremtidig wp7 ejer, men er forbeholdende pga netop de nævnte ting ift det danske marked.

0 0
alc 25-01-2011 12:13:43

Call me forhandler nu HTC Trophy 7..

https://www.callme.dk/htc-7-trophy-sort

0 0
SergentMT 25-01-2011 12:07:49

Nu har jeg haft en windows phone 7, lige siden man kunne købe den første gang hos 3.
Og jeg syntes det er synd for de andre teleselskaber, at de ikke tør at lukke wp7 ind. Jeg kunne ikke drømme om at skifte til et andet styresystem nu. Wp7, trods dets mangel på dansk ordbog, har et helt fantastisk design og flow, der efter min mening, overgår alle andre.
Desuden fungerer keyboardet så godt, at en ordbog ikke er nødvendig.
Og ja, for at få adgang til marketplace etc. Skal man lige fifle lidt, men det er altså ikke specielt svært!
Det er bare synd at teleselskaberne ikke tør, for som de selv siger, så er systemet virkelig lækkert og det er en skam at det ikke blive udbredt endnu mere!
Dette er i øvrigt skrevet fra min Omnia 7, der er i øvrigt har et superflot hardware design! :)
Til jer der overvejer en Wp7, gør det, det er helt sin egen, kører super glat, fungerer smart og ser rigtig godt ud.

0 0
25-01-2011 16:14:04

Du kan ikke forvente at almindelige folk bruger ninjatricks for at kunne få adgang til markedet. Indtil WP7 kommer i en Dansk udgave er det et nicheprodukt.

0 0
SergentMT 25-01-2011 17:38:45

Nu handler det kun om at oprette en e-mail som amerikaner, så mon ikke man lige kan overleve at bruge de 5 minutter det tager? no offense..
Og som der også bliver beskrevet længere nedem så kan kalenderen f.eks. godt snakke dansk.

0 0
Kristian Hansen 25-01-2011 11:48:47

Telmore sælger både HTC Mozart og Trophy samt LG Optimus 7.

0 0
Daniel Jørgensen 25-01-2011 11:44:31

Jeg finder det stadig totalt underligt at MS har valgt at begrænse telefonerne så meget i Danmark.. Og hvis teleselskaberne ikke mener de kan sælge dem pga det, så tror jeg de har ret, og ikke burde tage dem til sig! Det ville jo nok også få MS til at tage sig lidt sammen med hensyn til det..

Hvordan kan MS overhovedet forvente at en sådan mobil ville sælge godt med de væsentlige mangler?!

0 0
Kristian Hansen 25-01-2011 13:59:49

Microsoft forventer heller ikke at de sælger godt i Danmark. Ihvertfald ikke endnu. Når Microsoft er klar med en dansk udgave af WP7, så vil vi også se en markant større markedsføring. Det er jeg slet ikke i tvivl om.
Microsoft har bare valgt at give os muligheden for at købe telefonen allerede nu. Og det kan vi vel næppe tillade os at brokke os over.

0 0