Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Telia gør (måske) klar til betaling for Skype og Spotify

Telia gør (måske) klar til betaling for Skype og Spotify

Teleselskaberne gør klar til at tjene penge på gratis tjenester, og Telia har taget de indledende skridt.

Det er måske snart slut med gratis Skype på mobilen og computeren, hvis man er Telia kunde.
Det er måske snart slut med gratis Skype på mobilen og computeren, hvis man er Telia kunde.

Gratis tjenester såsom filmtjenesten Voddler, IP-telefonitjenesten Skype, musiktjenesten Spotify eller konference-tjenesten Meetings.io kan godt begynde at ryste i bukserne.

Som vi tidligere har skrevet, så er teleselskaberne nemlig trætte af, at de ikke tjener penge på de gratis tjenester.

I Danmark vil TDC, Telenor eller 3 indtil videre ikke spærre for bestemte tjenester, men det kan ændre sig.

Telia Danmarks moderselskab, TeliaSonera, er et af de selskaber, der gentagende gange har slået på tromme for, at deres kunder skal betale ekstra for at tilgå forskellige tjenester.

Indtil videre har Telia i Danmark ikke gjort alvor af truslerne, men nu kan det snart være forbi. Telia har nemlig skrevet en ekstra formulering ind i deres abonnementsvilkår. Den omtalte formulering er faktisk ikke helt ny, da den blev tilføjet allerede tilbage i 2011.

I “STANDARDBETINGELSER FOR TELIA DANMARKS MOBILABONNEMENTER (PRIVAT) Februar 2012”  kan man læse følgende sektion:

“Telia forbeholder sig ret til at implementere foranstaltninger således at IP-telefoni (mVoIP) og Peer-to-Peer fildeling (P2P) ikke kan bruges som en del af abonnementet/servicen. Det vil blandt andet betyde, at Kunden ikke vil kunne downloade og bruge programmer, som giver mulighed for at tale eller have videokonferencer via internettet. Ved en sådan foranstaltning vil Kunden blive tilbudt en særskilt tillægstjeneste indeholdende disse funktioner.”

Hele det juridiske dokument kan ses her.

Hvad betyder det for forbrugerne?

Telia forbeholder sig altså retten til helt at spærre for tjenester såsom Skype, der er en Voice over IP tjeneste (VoIP).

Men også tjenester der benytter Peer-to-Peer (P2P) netværk kan blive ramt. Dette vil blandt andet kunne gå udover filmtjenesten Voddler og musiktjenesten Spotify.

Specielt P2P tjenester sniger sig ind i mange lovlige programmer i disse år. P2P tjenesterne er blandt andet grundlaget for den populære Spotify musiktjeneste.

Men hvad betyder det for forbrugerne?

Lidt firkantet kan man sige, at hvis man køber sin musik i Apples iTunes, eller lytter via DR P3s netradio, så vil Telia ikke taksere for dataforbrug eller spærre for adgangen til disse tjenester. Men hvis det selv samme musiknummer købes eller afspilles via Spotify, så opkræves man for dataforbruget, eller der spærres helt for Spotify tjenesten.

Som forbruger bliver der altså pludselig svært at se, hvornår man bliver opkrævet yderligere, da de forskellige tjenester ikke skilter med, hvilken teknologi de benytter. Og endnu mere besværlig bliver det eftersom Adobe Flash teknologien, der benyttes på et hav af hjemmesider, har indbygget P2P teknologi.

Det er altså ikke utænkeligt, at man i fremtiden kommer til at betale for at se video på nettet. Et konkret eksempel er det europæiske Melodi Grand Prix, som de sidste mange år har benyttet P2P teknologien til at streame videoindhold.

I fremtiden vil man altså kunne opkræves ekstra for at Melodi Grand Prix eller andre store events, der benytter Adobes P2P tjeneste.

Piller det ved netneutraliteten?

Netneutralitet er et princip om, at internetudbydere, regeringer eller andre former for myndigheder, såsom efterretningstjenester, ikke må begrænse den frie adgang til at sende og modtage data over internettet.

Altså at der ikke må ske begrænsninger i muligheden for at tilgå bestemte tjenester og hjemmesider. Det betyder blandt andet, at uanset om du benytter internettet til telefoni, TV, chat, dating, nyheder, spil eller arbejde, så må din internetudbyder ikke prioritere din trafik på internettet lavere end alle andres, og der må ikke spærres for specifikke tjenester.

De danske teleselskabers brancheorganisation, Telekommunikationsindustrien (TI), har faktisk ligefrem deres egen udlægning af netneutralitetsprincippet, som kan læses her.

IT-fagforeningen PROSA har længe været en af frontfigurerne for debatten om netneutraliten, og fagforeningen står også bag kampagne-hjemmesiden netneutralitet.dk.

-” Vi går ind for en fri og uhindret adgang til internettet, og dermed at alle tjenester på nettet skal behandles lige. Uanset om vi taler om telefoni, tv, nyheder eller film, skal muligheden for at benytte tjenesten ikke være overladt til en teleudbyders prioritering. Der bør ikke være forskel på, hvilke data du har lov til at sende eller modtage gennem din internetforbindelse, når du først har en betalt for en forbindelse, " siger  Niels Henrik Bertelsen, formand for PROSA, til Mobilsiden.dk.

Telias svarer på tiltalen

Mobilsiden.dk har kontaktet Telias kommunikationsdirektør Mette Honoré og spurgt hende, om teleselskabets syn på sagen.

- "Hvorfor har Telia valgt at tilføje den omtalte sektion til abonnementsvilkårene?"

- "Telia mener ikke, at der er blevet indsneget noget i abonnementsvilkårene. Hvis Telia Danmark overhovedet kommer til at takstere for mVoIP, så vil det ske efter korrekt varsling overfor kunderne".

 - "Er formuleringen i abonnementsvilkårnene i stid med netneutralitets princippet?"

- "Telia mener ikke, at opkrævning af særskilt takstsering for mVoIP er i strid med net-neutralitet princippet".

Telias begrundelse for denne holdning er:

  • Der sker ikke diskrimination af en enkelt udbyder, tjeneste eller applikation.
     
  • Trafikken og adgangen til internettet hæmmes ikke.
     
  • Kundernes valgfrihed begrænses ikke. Tværtimod øges kundernes valgmuligheder, så der en bedre sammenhæng mellem prisen og den reelle anvendelse af produktet.
     
- "Er formuleringen ikke direkte i stid med TI's egen udlægning af netneutralitets princippet?"

Mette Honoré gver her samme svar, som på foregående spørgsmål.

Og til vores spørgsmål uddyber kommunikationsdirektør Mette Honoré, at en eventuel prissætning for mVoIP slet ikke ligger ikke klar, da beslutning om at indføre takstsering slet ikke er truffet.


Læs også:
 - Ekspert: Betaling for Skype og P2P bliver fremtiden

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

BSG 22-04-2012 22:48:23

Min Telia opsigelse ligger klar...

0 0
E2X 21-04-2012 10:04:11

Hvis telia gør det her så ser jeg at de vil miste en stor del af deres kunder.

Når man har betalt for en mængde data så er men selv herre over hvordan man bruger den så lange man ikke gør noget ulovligt.

At indføre det her vil kræve deep packet inspection af alt data der bliver sendt ligesom 3 pt gør det. Dvs at alle datapakker en bruger sender og modtager bliver åbnet og scannet af teleselskabet hvorefter dets indhold bliver kategoriseret og takseret. Jeg vil personligt ikke bruge en internetforbindelse fra 3 til personlige informationer og det samme gælder for telia hvis de indfører det her.


Ang det økonomiske så kan jeg på ingen måde se at det ikke skulle løbe rundt med de nuværrende priser på mobil data. Et mobilt datanet er meget billigere at drive end et netværk der er baseret på faste forbindelse pga der er meget mindre vedligehold pga der er meget mindre udstyr færre forbindelser såsom ledninger og stik mm ved et mobilt netværk. Problemet er at overskudet bliver mindre hvilket vil sige at aktionærene får en mindre bid af kagen, men det kan stadig løbe rundt og det er endda med meget lavere priser end vi har idag.

0 0
Rune 22-04-2012 13:34:43

Hvis du er så bange, håber jeg hele ikke du sender SMS'er ;) Eller for den skyld taler i telefon.

0 0
E2X 22-04-2012 16:18:47

Hvad snakker du om?

0 0
Rune 22-04-2012 17:06:29

Alle telefirma gemmer jo alle dine SMS og kan gemme dine samtaler.

Det betyder jo ikke at det bliver tjekket. Men hvis du er så bange for at gå på nettet fordi det bliver tjekket, så er du vel også bange at sende en SMS.

0 0
E2X 22-04-2012 18:41:01

Rune jeg har aldrig sagt jeg har været bange på nogen som helst tidspunkt.
Hvis du syntes "hej er du frisk på at ses" er personlig information så ved jeg jo ikke og nej de gemmer ikke dine samtaler. De gemmer kun hvem du ringer til, hvornår opkaldet er foretaget og hvor lang tid det har taget samt hvor du er.
Det med logning af sms´er og samtaler er noget som er vedtaget ved lov og noget som teleselskaberne er forpligtiget til. At 3 bruger DPI er jo ikke noget de er forpligtiget til og de kan jo sagens lade være med at bruge DPI. Se bare de andre teleselskaber det fungere jo fint for dem.

Jeg har heller ikke skrevet at jeg ikke går på nettet fra min mobil. Jeg bruger faktisk internettet rigtig meget på min mobil. Jeg sender bare ikke fortrolige dokumenter og andre fortrolige ting og sager via forbindelsen fra min mobil.

Til en anden gang ville det være rart hvis du faktisk læste hvad folk skrev og lod være med at putte ord i deres mund.

0 0
Rune 22-04-2012 21:35:27

Du få DPI til at lyde være end det er. Derfor min kommentar.

0 0
Jack 23-04-2012 14:12:16

DPI svækker data hastigheden... 3's netværk er heller ikke hvad det har været, måske der for :-(

0 0
Rune 23-04-2012 17:53:49

Ja det er så noget andet :) Men nu er det jo ikke det E2X og andre brokker sig over.

0 0
Jack 23-04-2012 18:04:22

Rigtigt.. Meen det er stadig en foringelse ud over for dem som mener dpi er lige godt for vi er Jo lovlydige

0 0
Hans 21-04-2012 11:09:02

At 3 laver DPI vil jeg da gerne høre lidt mere om... Er det et rygte, eller er der en kilde? Jeg var ikke klar over at nogen danske ISP gjorde det (Det kan godt være jeg er lidt blå-øjet :-) ).

0 0
Mad_Viking 21-04-2012 12:38:32

Bare google efter "3 laver DPI" så kommer der flere sider frem. :)

0 0
E2X 22-04-2012 10:33:16

Hans den er god nok. Du kan som Mad_Viking er inde på bare søge på google og så kommer der en masse artikler frem om emnet.

Jeg tror at grunden til at 3 har en højere pingtid på deres netværk end andre operatøre er pga datapakkerne lige skal scannes med DPI inden de får lov til at blive sendt videre.

Jeg har selv 3 som teleselskab, men jeg overvejer stærkt at skifte pga DPI. Jeg gør ikke noget ulovligt men syntes ikke om at et privat selskab skal åbne og scanne alle datapakker jeg sender og modtager.

3 siger at de gør det pga kunderne ikke skal blive takseret for fx facebook hvis det indgår i deres abm. Problemet er bare at der findes mange andre måder at gøre det, samt at det slet ikke er nødvendigt med deres nuværrende abm tyber hvor man får fra 1 til 20 gigabyte data om måneden.

0 0
Hans 22-04-2012 22:15:57

Tak for linkene. Det må været gået forbi min næse.

DPI er i min bog noget at det værste en ISP kan begi' sig ud i. Det er så stort et indgrab i privatlivet, at det burde forbydes. Men desværre forstår den "almindelige" dansker ikke hvad det betyder. Folk ville jo fx. ikke accepterer, hvis deres teleudbyder lytter med på deres samtaler. Det er desværre bare så nemt at indføre, når man sætter lidt spin på det, og gør det i kampen mod piratkopiering. :-(

0 0
Jack 20-04-2012 21:11:50

Håber Telia dør,
jeg vil tale alle telia kunder som jeg møder fra at være kunde hos telia, de skammer sig i forvejen ikke med opfindsomme gebyerer..
sikke et skod selskab...


Jeg vil samtidigt nominerer Telei til at være det væste teleselskab som nogen sinde har eksisteret :-(

0 0
Kim 21-04-2012 12:34:57

Jack, prøver du ikke i forvejen at sælge dine 3 abonnementer til alle du møder? Mit bud er at du lever af det...

0 0
Jack 21-04-2012 13:30:27

Hmmmm... Hva snakkede du om ?


Hvis du gerne vil vide hvad jeg selv har Og hvad som er det eneste rigtige selskab til dem som rent faktisk bruger deres telefon til at tale i er svaret
Lebara.dk eller nr 2 valg lycamobile.dk længere er den ikke :-)

0 0
Martin 20-04-2012 17:13:01

Tror mere det her er en viral markedsføring. Ellers er det Gorden Gekko om igen...

0 0
DX 20-04-2012 16:06:47

at det skal koste penge at sende en sms ?

0 0
Kim Harder 20-04-2012 17:12:48

Det koster penge, at sende sms + der skal betales for den datamængde der bruges for, at sende den.

0 0
Hans 20-04-2012 17:11:30

nej nej... Det er gratis at sende SMS, men man skal betale pr. smiley man bruger.

0 0
Kim Harder 20-04-2012 15:40:16

Først betaler man for en given datapakke. Så efterfølgende alt efter hvad man nu bruger denne datatrafik til, så skal man nu også til, at betale for data igen igen, hvis man nu hører musik eller taler med en anden person. Hip Hip hvor dobbelmoralsk. Fy føj hvor Telia bør skamme sig.

0 0
Rallerbabz 20-04-2012 15:33:30

Det ser efterhånden ud til at VPN er ved at blive fremtiden...

0 0
Martin Relsted 20-04-2012 14:23:14

De skal nok prøve på det. Men jeg er overbevist om, at de vil blive stoppet af dansk lovgivning, eller ligefrem EU.
Jeg kan slet ikke forstille mig, at de kan få lov til, at begrænse brugernes bevægelse på nettet. Datatrafik er datatrafik, og personligt, så har jeg selv købt en dataaftale. Hvis de vil tjene penge, så må de jo bare gøre data dyrere. Hvis de endda kan få lov til det. Jeg ved, at EU er igang med, at presse teleselskaberne til, at sænke priserne...
Såååå, jeg tager det her med sindsro.

0 0
Carsten 20-04-2012 21:36:41

EU har ikke noget som helst at gøre med de nationale trafiktakster, kun roamingtaksterne. Så nej, de er ikke ved at presse de danske teleselskaber til noget særskilt.

Det er jo heller ikke ligefrem noget nyt at begrænse brugernes bevægelse på nettet. Det er jo sket flere gange - senest med Grooveshark her i DK. Så meget for din tillid til lovgivningen :p

Men som andre har været inde på, findes der jo som regel smuthuller alligevel...

0 0
Karim 20-04-2012 14:21:12

f*ck jer jeg skal aldrig være kunde hos jer!

0 0
jramskov 20-04-2012 13:17:05

Mette Honoré og Telia kan sige hvad de vil - det bryder helt sikkert principperne i netneutralitet. At de siger noget andet, betyder blot at de har lavet deres egen definition så det passer ind i deres planer om at forbyde Skype osv.

Det er selvfølgeligt et problem for dem at de tjener mindre på tale end tidligere. Hvis de tjener for lidt, så må de jo sætte prisen op på datatrafik så det igen er en god forretning for dem.

Nu har de selvfølgeligt ikke lanceret det endnu, men det er til at krumme tæer over at de reklamerer overalt for deres fantastiske 4G netværk og hvor fantastisk hurtigt det er - de vil så bare gerne have at os der så betaler for det, ikke bruger det særligt meget...

0 0
Kim 21-04-2012 00:03:11

Jeg vil nøjes med at sige at "helt sikkert" er en meget bastant udtalelse.

0 0
Rune Kock 20-04-2012 23:48:00

Jeg tror godt at en spærring for fx IP-telefoni kunne være i overensstemmelse med i hvert fald nogle definitioner af netneutralitet. HVIS de kunne sikre, at de spærrede for ALLE former for IP-telefoni, men det er vist teknisk umuligt.

Måske vil det være mere realistisk med et forbud mod IP-telefoni i vilkårene, som så følges op med stikprøvekontrol.

Eller de kan gå en anden vej, og indføre separate datagrænser for upload, så man fx har 5 GB download, men kun 1 GB upload i sin pakke.

0 0
EnigmaX 20-04-2012 16:42:25

Jeg tror ikke Telia får mulighed for direkte at blokere for Skype og lignende tjenester. Så skulle de havde gjort det dengang Skype startede og lukke af fra begyndelsen.
Man kan ikke komme bagefter, fordi ens økonomi er presset..
Hvis man ikke har et attraktivt produkt at tilbyde, så må man lukke. Sådan har det været i 1000 år og sådan er det også i morgen.
Det er musikbranchen om igen. Selv filmbranchen er langsomt begyndt og erkende at tiderne ændrer sig.

0 0
Hans 20-04-2012 13:00:16

Uha Telia, pas på. Denne kamp ligner musik-branchens kamp imod fildelings-tjenester. Det er en kamp de ikke kan vinde, og det er den almindelige bruger som skal betale prisen.

Hver gang Telia indføre en ny begrænsning på deres netværk (på bekostning af den almindelige bruger), kommer der bare en ny måde at omgås det på.
Den eneste måde de kan stoppe disse tjenester på, er ved at lukke helt for datatrafik.

Det er godt jeg selv er typen, som ser den slags trusler som en udfordring. Bare kom an, det bliver sjovt.

PS. Mit arbejde benytter Telia, så jeg får rig mulighed for at lege med vpn, og andre sjove måde at skjule min trafik på. :-)

0 0
Hans 20-04-2012 13:07:02

BTW HVIS de skulle lukke helt for datatrafik, er det jo stadig muligt at omgås det (måske lidt teoretisk) ;-)

http://www.adsalife.com/freeinternet/Free%20internet.pdf

0 0
Jakob 20-04-2012 12:39:55

Jeg har Telia og er rigtig glad for deres netværk da det dækker bedst i de områder jeg primært opererer i.
MEN hvis de starter på det her vil jeg af princip skifte til andre selskaber som ikke differentierer på hvilken type data der bruges.

Hvis de er i pengenød, hvilket jeg står stærkt tvivlende overfor, så må de i stedet sætte en grænse for hvor meget data man kan hente på et givent abonnement eller slet og ret sætte prisen op.

0 0
Robert 20-04-2012 12:36:38

Tror vi skal vente med vores ramaskrig indtil Telia rent faktisk fremlægger noget konkret, men det kunne jo godt tyde på man er ude at grave efter muligheder for at sætte abonnementspriserne op.

0 0
Kim 20-04-2012 12:19:25

Problemet er jo umiddelbart, at markedet bliver redefineret, og indtjeningen på de almindelige, klassiske produkter er dalende.
Og så kan man sige, haha though luck fuck jer, nok så meget man vil.
Der er bare lige den hage ved det hele, at vi har behov for at teleselskaberne fortsætter med at investerer i netværkene, og dermed i samfundets infrastruktur. Hvis ikke, ja så er det i praktiske termer et spørgsmål om tid før samfundet bryder sammen.

Og nej, teleselskaberne har ikke en særlig pligt til at levere infrastruktur til samfundet. Alligevel er det meget få brancher der har lignede forhold. Jeg kan ikke lige komme på nogle.

0 0
David 20-04-2012 12:33:44

Det er rigtigt nok, men vi har ikke brug for at 4 selskaber skal have netværk i lille Danmark. Og selskaberne skal følge med tiden, og ikke bare indføre afgifter. Det minder jo lidt om musik branchens kamp, da CD'erne blev forældede.

0 0
Kim 20-04-2012 15:31:49

Snart har vi også kun 3 netværk

0 0
Morten 20-04-2012 11:45:19

...at få forbrugerne, Forbrugerrådet og EU på nakken...
http://borsen.dk/nyheder/it/artikel/1/227401/forbrugerraadet_telia_bryder_med_nettets_neutralitet.html
..?
Så er der vel ikke andet for end at boykotte Telia - nettet er og skal blive frit. Hvad er det næste det vil tage penge for?

0 0
Rudik 20-04-2012 11:28:08

Det eneste jeg har at sige er BAHAHA, Hvis de skulle gå hen og gøre dette, vil de jo ganske enkelt bare miste en frygtelig masse kunder, og flere på længere sigt.
Jeg har lige selv skiftet over fra bibob til ymobil i dag. Og når man hos Bibob kan betale 99kr for 3 timers tale samt 3gb data og hos ymobil betaler 80kr for 10gb data og 3 timers tale hvor de ikke spære for noget, hvem gider så at betale telia for at de spære for noget, som man normalt har fri adgang til ?

0 0
Kim 20-04-2012 12:13:53

Hvis Telia gjorde det, ville de andre - som altid - følge trop. Men man kan undre sig over hvorfor Telia altid går forrest ind på øretævernes holdeplads.

0 0
David 20-04-2012 12:32:02

Lad os nu se.. jeg tror ikke nødvendigvis de andre selskaber følger med. Det kommer an på om de ser Skype og lign. som et reelt problem, ellers kan de vinde meget ved ikke at gå med på den.

0 0
Kim 20-04-2012 14:23:12

Skype fylder vanvittigt meget i datanetværket i forhold til egentligt udbytte for brugerne.

0 0
Rudik 20-04-2012 14:56:59

Jo men hvis forbrugeren har betalt for 10gb data, skal forbrugeren da have sine 10gb. Der efter må der bliver nedsat hastighed eller betalt per mb/gb. Det må da være det eneste rigtige.

0 0
20-04-2012 10:57:34

Jeg forstår ikke helt hvordan de kan kræve betaling for Spotify's dataforbrug på mobilen... eller helt lukke af for det. For at kunne bruge Spotify på mobilen skal man have et Premium abonnement, hvilket betyder at man betaler 99kr om måneden for at kunne streame det. Så man køber sig jo rent faktisk til musikken på Spotify og muligheden for at streame det. Samtidig så vil Telia også kræve betaling for det, selvom man rent faktisk har købt en datapakke og betaler for musikken hos musiktjenesten? Jeg kan forstå det med en tjeneste som fx Grooveshark, hvor streamingen rent faktisk er gratis(eller en anden gratis tjeneste). Men aner faktisk ikke om det overhovedet findes til Android...?

0 0
Rallerbabz 20-04-2012 15:04:01

Må jeg godt lige have lov til at rette dig DSL4Life, Grooveshark streaming kan man jo også købe og betale for. Derfor er det heller ikke fair at tage penge for Grooveshark Streaming når man også har betalt penge!

0 0
Johnny K. Olesen 20-04-2012 11:17:05

Hej dsl4life

Spotify til Mac/Windows benytter et proprietær P2P netværk, som højest sandsynligt er baseret på Bittorrent.

Men om Spotify også benytter dette P2P netværk til deres mobile applikationer, det spørgsmål kan jeg desværre ikke svare på. Hvis man benytter en desktop programmerne, så benyttes ens internetforbindelse automatisk til Spotifys P2P netværk ligesom Skype også har sit et P2P netværk.

0 0
20-04-2012 11:28:04

Ja, jeg har godt tænkt over den med Spotify via en desktop computer. Der kan det muligvis forsvares at i en gratis version(reklamebaseret)af Spotify skal kunne kræves ekstra betaling fra udbyderen. Men i artiklen bliver der snakket om mobilabonnenter og mobildata. Men håber der er en der kan svare på hvordan det hænger sammen, at de vil kunne kræve ekstrabetaling for Spotify Premium kunder:-)

0 0
Johnny K. Olesen 20-04-2012 11:36:22

Hvis du benytter Spotifys desktop applikation (til Mac OS/Windows) og en mobilforbindelse, så benytter du (efter vores oplysninger) automatisk Spotifys P2P netværk uanset, om du er "gratist" eller betalende premium kunde.

Mange benytter også muligheden for at downloade musik via desktop applikationen og derefter overføre musikken til deres telefon. Benyttes en mobilforbindelse såsom en internetforbindelse via telefon eller 3G/4G modem, så benyttes P2P netværket.

Streaming af musik på mobilen, som også er muligt for betalende Spotify, er ikke omfattet af Telias abonnementsvilkår.

0 0