Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Telia og Telenors net-sammenlægning: Se den store forskel her

Telia og Telenors net-sammenlægning: Se den store forskel her

Telia og Telenor lægger deres netværk sammen, men hvor stor er forskellen egentlig? Vi har billederne som viser forskellen - se dem her.

På Mobilsiden.dk har vi gennem de sidste par måneder intensivt fulgt sammenlægningen af Telia og Telenors 3G og 4G netværk.

Telia og Telenors 4G netværk er allerede lagt sammen i hele landet, og på 3G siden er sammenlægningen på hele Lolland og Nordjylland nu endelig gennemført.

Men hvor stor en forskel har sammenlægningen i virkeligheden gjort?

Det kan være lidt svært at overskue blot ved at kigge på signalindikatoren på ens smartphone, men heldigvis har Telenors netværksfolk været så venligt at udarbejde et par før og efter billeder, som visuelt viser forskellen - og forskellen er stor.

Før og efter

På de følgende billeder kan man se Telenors dækning før og efter sammenlægningen.

Bemærk venligst at denne sammenligning kun viser Telenors før/efter dækning, da Telias dækning var anderledes før sammenlægningen.

Forklaring til farver
Blå farve betyder 3G indendørsdækning
Rød betyder 3G dækning i bil
Grøn betyder 3G udendørsdækning

Kortene viser alle de områder Telenor og Telia har lagt sammen, med undtagelse af Vestlolland. Selskabernes 2G og 4G dækning er ikke vist på før og efter kortene.

Læg specielt mærke til hvordan antallet af områder blå (indendørsdækning) og rød (dækning i bil) farve er steget markant, hvilket ude i virkeligheden betyder langt bedre siganalstyrke for din smartphone.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

hmadsen 25-09-2013 12:25:47

Hej Debitræls / CallME

Hvorfor er det at i er blevet så stille ?

Er det fordi der efterhånden er ved at være mange kunder som har opdaget at i har sat en spærring ind så android kunder får et ringere produkt for de samme penge end jeres iphone kunder.

Mon ikke mobilsiden burde lave en artikel om hvordan i behandler jeres android kunder selvom de betaler det samme som ihone kunderne.

I hed engang debitræls, dengang var i skod, så skiftede i navn fordi debitræls navnet var for belastet, det lader dog til at i er faldet tilbage i de gode gamle debitræls gænge med dårlig kundeservice og dårlig kundebehandling.

0 0
TorbenL 25-09-2013 11:15:24

Hej Rune

Hvorfor svarer i ikke? Er det fordi det er for pinligt at give jeres kunder ret?

Løsning:
Køb et Nano simkort ( det til iphone5 ) og en sim adaptor så kører 4G nettet perfekt igen på Android mobilen.

FLOT CALL ME !!!

0 0
Leif Sørensen 19-09-2013 16:34:21

Skriv din kommentar til artiklen her..

0 0
Leif Sørensen 11-09-2013 14:24:58

Præcis samme oplevelse. Telefonen står med 4G på 238-20. Når opkald initieres går den på 3G - stadig på 238-20. Når opkald slutter og telefonen skulle vende tilbage på 4G, bliver den kostet på 238-66 hvor der ikke er 4G - Hvergang!
Enste mulighed for at komme på 4G, er så at genstarte radioen enten via flytilstand eller genstarte telefonen.(Samsung Galaxy S4).
Iphone forbliver på 238-20 og genoptager 4G data.

0 0
Kim Olesen 03-09-2013 21:00:04

Den Store forskel..

Er det at android mobiler skal have data-roaming slået til for bare at kunne få en næsten ubrugelig data hastighed på 3g ?
4G virker kun hvis data-roaming er slået fra og kun indtil signalet skifter mast, hvorefter man er nød til at vælge data-roaming (3g, H, eller edge ) eller slå flytilstand til / fra og få nyt signal med 4G.

Har forsøgt at forklare Callme, at der er problemer med deres net men de nægter at der skulle være problemer. Det er der heller ikke hvis man bruger en iphone5, her skal man ikke engang bruge data-roaming for at have netværk og 4G virker uden problemer.

Testet med HTC ONE, Samsung Galaxy 4, Huawei Ascend P2 og iphone5 i samme lokale.

0 0
Rune Stæhr 05-09-2013 11:03:13

Hej Kim og Leif

Jeg vil gerne forklare lidt nærmere om, hvad der sker i de her situationer.

I forbindelse med sammenlægningen af 3G netværket skiftes den netværkskode (MNC), som en del af masterne udsender. Telias hedder eksempelvis 20 hvor TT-netværket hedder 66. I disse situationer vil telefonen opfatte 3G netværket som værende et fremmed netværk, og softwaren i telefonen vil derfor ikke oprette en dataforbindelse, uden at "dataroaming" er slået til. Dette er noget som vil blive rettet på sigt, men vi kan desværre ikke sige noget om hvornår det sker.

4G senderne har ikke skiftet netværkskode og derfor vil telefonen ikke være afhængig af at dataroaming er slået til. Der kan godt være forskel på hvilke frekvenser og dermed master forskellige telefoner foretrækker, samt hvilke kriterier der skal være opfyldt for at telefonen vælger det ene eller det andet netværk.

Der er ikke forskel på om man benytter et SIM, Mini-SIM, Micro-SIM eller Nano-SIM, da dette ikke har betydning for opkoblingen til netværket, uanset om man benytter 2G, 3G eller 4G.

I har altså ret i, at så længe jeres telefoner viser at den roamer, så er i ikke på 4G. At en iPhone 5 fanger 4G signalet, og Android-telefonerne ikke gør, hænger formentlig sammen med at Android telefoner oftere skifter mellem de forskellige netværkstyper end iPhones.

Med venlig hilsen
Rune
Teknisk support
Call me

0 0
Kim Olesen 10-09-2013 10:36:02

Hej Callme

Det var da hyggeligt at se et nyt svar på hvorfor android ikke har ordentlig datatrafik efter opkald.

sidste og mest suspekte forklaring jeg fik var at Iphone ikke kørte rigtig multitasking som en android gør, og at fallback til 4G blev forhindret af bla. Facebook som brugte 3G datatrafikken.

Problemet er jo ikke at 4G ikke virker det gør det nemlig! Problemet er at android mobilen ved endt samtale bliver smidt på data-roaming lige meget hvad! altså ingen 4G til Android. Og det er ligemeget om vi så sidder i samme mast og spiser bananer..

Problem må være at jeres CS-Fallback sortere jeres Iphone/Android kunder som Leif Sørensen skriver!

Det er jo ikke helt ukendt at Apple kræver at jeres 4G virker http://ing.dk/artikel/den-omvendte-verden-apple-kraever-godkende-danske-mobilnet-til-4g-135004

med venlig hilsen
Kim

0 0
Rune Stæhr 10-09-2013 12:09:59

Hej Kim
Den artikel, du linker til, handler om, at Apple i sin tid skulle godkende de danske 4G netværk, før de ville åbne op for brug af 4G på iPhone.
Det er over et halvt år siden, Apple udsendte den opdatering, der gjorde det muligt, og det har ingen påvirkning på hvilke netværk, den pågældende telefon vælger at koble sig på.


Der kan godt være forskel på hvilke frekvenser og dermed master forskellige telefoner foretrækker, samt hvilke kriterier der skal være opfyldt for at telefonen vælger det ene eller det andet netværk.

At en iPhone 5 fanger 4G signalet, og Android-telefonerne ikke gør, hænger formentlig sammen med at Android telefoner oftere skifter mellem de forskellige netværkstyper end iPhones.

Iphone ikke kørte rigtig multitasking som en android gør, og at fallback til 4G blev forhindret af bla. Facebook som brugte 3G datatrafikken.

Den forklaring, du har fået, angående "multitasking" er ikke helt ved siden af, den hænger meget godt sammen med det jeg skriver. En Android telefon har en anden måde at håndtere baggrundsdata på end en iPhone. Derfor kan man opleve at så længe der ligger en aktiv applikation i baggrunden på en iPhone, så vil den ikke skifte mellem de forskellige dataforbindelser. Dette sker for Android-telefoner dog ikke så ofte, grundet forskellen i programmeringen af systemet.


Problemet er at android mobilen ved endt samtale bliver smidt på data-roaming lige meget hvad! altså ingen 4G til Android.

Alle telefoner vil skifte til 3G (hvis der er dækning) så snart der kommer et opkald. Dette skyldes, at det på nuværende tidspunkt ikke er muligt, at foretage opkald over 4G netværket.
Efter endt opkald vil telefonen kunne skifte tilbage til 4G, såfremt de kriterier, softwaren har stillet op, er tilstede.


I bliver nødt til at skelne mellem netværksteknologi og roaming, hvis i skal have det her til at give mening for jer. Dataroaming har kun én betydning, og det er at telefonen får tilladelse til at bruge data over mobilnetværket, selvom netværket ikke opfattes som et "hjemmenetværk".

Det giver ikke mening at i siger at Android telefoner ikke vil skifte tilbage til 4G efter endt opkald. Den bedste forklaring, jeg kan give jer, er, at der på de adresser i oplever det på, er et markant bedre 3G signal og at telefonerne vælger at skifte til/blive på 3G for at sikre ordentligt signal.

Jeg vil gerne kigge nærmere på jeres specifikke sager, hvis i ønsker det. I så fald kan i sende en mail til kundeservice@callme.dk og skrive Att.: Rune Stæhr i emnefeltet.

Med venlig hilsen
Rune
Teknisk support
Call me

0 0
Kim Olesen 11-09-2013 08:02:11

Att: Rune Stæhr

Kig i kundeservice postkassen.
Og kom nu ikke med det samme crap som vi alle på "kontoret" har hørt flere gange fra kundeservice.

En lille liste over dur ikke svar:

1: Mobilen skal genstartes.
2: Apn opsætning
3: Facebook spærre for data omstilling til 4G
4: fejl i android styresystem, bestående i rigtig "multitasking"
5: Luk alle programmer så er der 4G
6: nulstil Apn opsætning til standard og genstart
7: tilfældigt at lige din telefon ikke hoppe 4G
8: nettet er ustabilt pga omlægningen...

Hilsen Kim

0 0
Leif Sørensen 11-09-2013 08:24:36

9: Det er mørkt udenfor. 10: måske holder du telefonen på hovedet. osv.

0 0
Kim Olesen 11-09-2013 09:34:32

11: Jeg må indrømme, at jeg kan næppe komme med nogen logisk forklaring på det - det skulle altså meget gerne virke.

12: Er det en telefon der er 4G kompatibel?

13: som sagt ved jeg det ikke, så dit gæt er lige så godt som mit.

14: Det med 4G, skulle altså meget gerne virke.

0 0
Rune Stæhr 11-09-2013 13:25:11

Hej Kim og Leif

Jeg har fundet mails frem fra jer begge to, så nu tager jeg kontakten til jer via mail. Vi må sammen forsøge at finde årsagen til at jeres telefoner ikke vil gå på 4G, uden at man skal slukke og tænde for signalet.
Hvis vi finder årsagen og en løsning, skal jeg nok poste det herinde.

Med venlig hilsen
Rune
Teknisk support
Call me

0 0
Leif Sørensen 25-09-2013 12:53:48

Hej Rune.
Jeg har ikke hørt fra dig - ej heller på mail.
Det lader til, at det jeg skrev, om at I sorterer kundernes adgang til 4G efter om man bruger Iphone eller ej, kan bekræftes af andre.
Jeg savner et svar fra dig.

mvh
Leif

0 0
Kim Olesen 11-09-2013 14:19:48

Når min Android har 4G signal på, hedder nettet 286-20 og efter opkald sender i den på 286-66 hvor der ikke er 4G og mobilen skal roamer for at få data.
Med iPhone virker jeres CS Fallback korrekt, den bliver nemlig konsekvent smidt tilbage på det net den kom fra 286-20 og har efter opkald 4G.

I skal vel bare sætte jeres netværk's CS Fallback rigtigt!


Hilsen Kim

0 0
Kim Olesen 10-09-2013 13:50:57

kundeservice er prøvet, mange gange. så kig i postkassen.

"Det giver ikke mening at i siger at Android telefoner ikke vil skifte tilbage til 4G efter endt opkald."

Så prøv følgende med en Android i Frederikshavn:
Flytilstand til
Flytilstand fra
vent på datatrafik skifter til 4G
lav en opringning
Mobilen skifter selv til 3G (som den skal)
læg røret på
Mobilen skulle nu skifte tilbage til 4G men i stedet skal du nu aktivere data-roaming.
Herefter vil der kun være 3G dækning.
Hvis du vil på 4G igen skal du bare starte forfra! Altså flytilstand til, fra...

Altså virker jeres "CS FALLBACK" ikke !
Hvilket var lige præcis det Apple ønskede at certificere ifølge "ingeniøren"

Før jeres omlægning til TT netværket virkede "CS FALLBACK" (4G til 3G og tilbage til 4G) nemlig fint.

Hilsen Kim

0 0
Leif Sørensen 10-09-2013 15:54:49

Sjovt nok virker det på samme måde i Aalborg! Og Brønderslev.
Men det er jo nok "tilfældigt" - eller noget....

0 0
Leif Sørensen 04-09-2013 17:54:32

Har nøjagtig samme oplevelse.
Frederikshavn, Aalborg, Brønderslev, Hjørring: Telefonen roamer og der er så ingen 4G, men 3G med dårlig hastighed og sporadisk dækning. Callme er fløjtende ligeglade; man får en sludder for en sladder. Enten har supporten fået mundkurv på, eller også er de fuldstændig inkompetente. Man kunne sagtens få den tanke, at 4G nettet er underdimensioneret / overbelastet, og android kunder (microsim kort) bliver smidt af og må roame, mens Iphone kunder (nanoSIM) får 4G for at bevare certificeringen som 4G udbyder.
Anyway - det stinker Callme! Tag jer nu sammen!

0 0
Johnny K. Olesen 04-09-2013 17:20:10

Hej Kim

Jeg har forhørt mig hos Telenor, og de kan ikke genkende de nævnte problemer.

Det er muligvis en fejl som kun rammer CallMe's kunder.

0 0
drikstofte 28-08-2013 23:57:52

@ Kim Christiansen! Så husk at fejlmeddele det! Så kan de rette det! Ellers sker der jo "intet". Samt huske slukke og tænde mobilen indimellem. Men ja din mobil skal roame - da de jo 14 dage+ retter nettet til og alt den slags.

Jeg glæder mig til prøve når jeg skal til Lolland/Falster om nogle måneder :)

0 0
Kim Christiansen 28-08-2013 18:37:42

Og min kone kan ikke SMS eller ringe til mig. Vi er begge hos callme.

0 0
Anders Lorentsen 28-08-2013 11:31:03

Jeg som nordjyde kan bevidne at det bare virker.. Dækning er i top nu. Så hvis man vil skifte kan man roligt gøre det nu, ikke mindst da Telenor også har fået fri tale:

LINK SLETTET DA VI IKKE TILLADER REKLAMELINKS

0 0
FrkLarsen 29-08-2013 23:30:31

Har haft LTE omkring et par uger her i Hirtshals. Det er med teleselskabet 3. Det er lækkert :-)

0 0
Kim Harder 28-08-2013 12:03:19

Ja lad os nu se, dæknings kort har altid været meget taknemmelige.

0 0