Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Telias PBS-gebyr er i søgelyset

Telias PBS-gebyr er i søgelyset

Betalingsgebyret på 9,75 kr. hos Telia, er kommet i søgelyset hos Forbrugerrådet.

Telia mener ikke, at deres Nets / PBS-gebyr på 9,75 kroner er ulovligt.<br />(Foto: Mobilsiden.dk)
Telia mener ikke, at deres Nets / PBS-gebyr på 9,75 kroner er ulovligt.
(Foto: Mobilsiden.dk)
Foto: Mobilsiden.dk

Kunderne hos Telia, der betaler via betalingsservice hos Nets (tidligere PSB), opkræves 9,75 kroner i gebyr. Men det er ifølge Forbrugerrådet ulovligt, skriver DR.dk

Ifølge retningslinjerne fra Forbrugerombudsmanden må et “betalingsservicegebyr ikke være væsentligt over fem kroner”.

Forbrugerrådet mener, at Telias gebyr er ulovligt, hvilket Telias juridiske chef Jens Ottosen-Støtt er uenig i. Han bekræfter dog, at halvdelen af gebyret ender hos Telia selv.

Forbrugerombudsmanden vil nu se nærmere på sagen og tale med Teila.

Læs også:
 - Tre forhadte gebyrer forsvinder hos Telia
 - PBS: Nyt Telia-gebyr er uacceptabelt 

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Jens Sørensen 30-05-2011 19:48:16

helt ærligt altså. jeg har sq ikke noget imod at betale 5 kr. for at de sørger for at min regning er betalt til tiden osv. dog vil jeg ikke tale 9 kr, som hos telia...
Men altså,I er godt nok begyndt at gå i små sko da. Og helt ærligt... Tror i selv at det kun er telebranchen der er gebyrer på ? i lyder fandeme som om at i er vanvittige i hovedet med det samme der er snak om gebyrer hos et teleselskab og uha det er simpelthen fyldt med svindel og bla bla bla..

Tag jer sammen !

F.eks var jeg nede ved dyrlægen for at skulle købe 4 sove piller til min hund til nytårs aften. Pillerne koster 6 kr. stykket. det var da meget billigt tænkte jeg. Jeg tager 4 stk tak. Ja det bliver så 114 kr.
Der kom så lige recept gebyr på på 90 kr.

Der er gebyrer i alt nu om dage. OG det er fandeme jeres egen skyld. I klager og klager over alt skal være uha så billigt og meget bedre for os forbrugere, men de eneste det går ud over når i klager over ting i ikke har forstand på, er os selv...

Folk klager over at smøger er for dyre. okay siger prince. vi sætter prisen ned med 1 kr, men fjerner en cigaret i pakken. En cigaret har en værdi af 1.52 kr. Dvs en prisstigning.

I brokker jer over at de store teleselskaber er simpelthen så dyre med deres abb. okay siger de så. vi fjerner bare tilskuddet på mobilerne så de er dyrere, og nu hvor i bliver ved med at presse os i pris, så sætter vi også lige en stopper for udbygningen af fremtidens netværk, for der er ikke længere penge til det.

Grunden til at der er så mange gebyrer, er at i selv presser dem til det.
Hvorfor skal et selskab betale 5 kr. til nets for at sørge for at i betaler jeres regning til tiden og det er så nemt for jer som muligt ?
I laver selv regningen. Ergo, betal det det koster. Hvis i ikke kan li det, så køb jer noget taletid. For der siger dansk lovgivning ingenting om, at man SKAL modtage en pbs oversigt fra teleselskabet over hvor meget der bliver trukket og det er det der koster pengene !!!

0 0
Hotpop 30-05-2011 20:51:20

De kan jo bare framelde regningen Nets, og så betale
hvad det så koster:
TDC: 49 kr.
Telenor: 39 kr.
3: 45 kr.
M1: 50 kr
Onfone: Ikke muligt.

0 0
Kim 30-05-2011 21:58:54

Og Telia 39... Men det er vel et dårligt argument at betale et andet, højere gebyr for at slippe for det første ;)

0 0
Hotpop 30-05-2011 22:04:22

Du har ret, men hvad er alternativet :)
Telenor, så er det E-Boks, men heller ikke her slipper du for gebyr når regningen skal betales. Så er det bare bank eller posthuset der storeslem :D

0 0
Jens Sørensen 30-05-2011 22:15:29

jo tilmelder du det e-boks, så slipper du for gebyret. For der behøver telenor ikke bruge 4 kr. til NETS og 1.32 på forsendelse og papiret til postvæsnet. Der for du det jo i eboks uden papirer :)
Jeg har det selv tilmeldt, og jeg får ikke pbs gebyr :)

0 0
Hotpop 30-05-2011 20:37:44

Godt skrevet!

0 0
HrLaursen 30-05-2011 09:59:17

Det er kun i Danmark, det er så dyrt at få lov at bruge sine penge. Det kan jo ikke være rigtigt, at det skal koste penge, at få lov at betale en regning.

0 0
Hotpop 30-05-2011 18:54:11

Har du så klaget til Nets?

0 0
Kim 30-05-2011 19:10:31

Over hvad? :)

0 0
Kim 30-05-2011 10:24:33

Jeg er enig med dig i at det er en underlig konstellation at man skal betale for at betale, men det er jo en gammel tradition.
Og det passer ikke at det kun er i Danmark - jeg skal f.eks. også betalte for at betale i Sverige.

0 0
Jens Sørensen 29-05-2011 21:37:14

ej hvor fedt at se.. jeg var inde og læse nogle regler for en måneds tid siden hvor jeg faldt over denne paragraf og kom til at tænke på telia, og der meldte jeg telia til forbruger ombudsmanden. Fuck så sjovt at det nu er gået igennem :D

0 0
Melvis 28-05-2011 10:37:05

'... hvilket Telias juridiske chef Jens Ottosen-Støtt er uenig i. Han bekræfter dog, at halvdelen af gebyret ender hos Telia selv'

Ja, svindel og humbuk!!! Hvornår fatter Telia, og de andre store teleselskaber, at det ikke kan betale sig at synde kunderne! NU MÅ I VÅGNE OP!

De store teleselskaber i Danmark, og især Telia, er f****** utroværdige! Håber snart Telia, Telenor, TDC eller 3 bukker under... for så kan de sgu lære det! Nogle af dem bli'r i hvert fald nødt til at lukke og slukke - da de ikke kan finde ud af at behandle kunderne ordentligt!

0 0
Hotpop 28-05-2011 11:55:29

Der er vist ingen af dem der snyder med vilje.
Sjusk nogen gange ja, men ikke direkte snyd.

Tit er det kundernes egen fejl, da de ikke sætter sig ordentligt ind i tingene når de bliver kunde hos et selskab.
Har tidligere været kunde hos Oister, Telmore og M1 og alle 3 steder lavede de fejl, så det er ikke kun de store selskaber der laver fejl, tro endelig ikke det!!!

0 0
nudsen4ever 27-05-2011 10:42:52

godt jeg skred fra det selskab for et par år siden.. og så kan de sku lave deres logo om hvordan de vil, og sige de tænker anderledes og bla bla bla.. de er kun ude efter 1 ting, så mange penge som muligt, og så snyder de kunder taler af erfaring..

0 0
Kristian 27-05-2011 12:18:14

Er alle teleselskaber ikke ude efter det? Eller virksomheder generelt?

Jeg har lige valgt at købe en telefon hos Telia, da de gav mig muligheden for selv at vælge mit abonnement, hvor mange timer, fri sms, og hvor meget data osv.
Og indtil videre har jeg fået rimelig god kundeservice, med hjælp til unlock af telefonen og andre spørgsmål.

Det er slet ikke for at promovere telia eller noget, men er de andre overhovedet bedre? Er det ikke bare normalt med små gebyr over hele linjen?

Ser gerne en respons? :-)

0 0
Casper 27-05-2011 15:00:23

Kristian -> Det som nudsen4ever muligvis mener, er at det er måden som Telia vælger at tjene den sidste fortjenste på som ikke er i orden.

Når Telia forsætter med skjulte gebyrer for at kunne vise en fiktiv lavere pris på deres abonnementer, så er det sgu ikke i orden.

Tingene skal ikke gemmes væk på den måde, hvilket Telia jo ellers forsøger at komme væk fra med deres nye logo - skidt start må man sige.

0 0
Peter 27-05-2011 15:29:18

Det har jo aldrig været et skjult gebyr, det er inkluderet i minimumspriserne på deres webshop.....

0 0
Jacob A 27-05-2011 16:13:28

Har det aldrig været et skjult gebyr? Jo, det har det hvertfald!
- Det er jo netop derfor man har været inde og ændre lovgivningen på dette punkt, så selskaberne nu SKAL oplyse minimumsprisen der er i forbindelse med det pågældende abonnement. Det er da ikke mere end et år siden, at selskaberne lokkede med gode tilbud som "kun" kostede 100 kr......... og så lige 1500 oveni i form af oprettelsegebyr mm. :)

0 0
Hotpop 27-05-2011 20:09:46

Har det aldrig været et skjult gebyr? Jo, det har det hvertfald!

Jep det har!!!

0 0
Kim 27-05-2011 23:50:35

Hvordan skjult? Ikke i annoncer, ikke på hjemmeside og slet ikke i pressen. Det eneste gebyr der har fået mere omtale i pressen var de 25 øre på Dankortet...

0 0
Kim 27-05-2011 23:50:33

Hvordan skjult? Ikke i annoncer, ikke på hjemmeside og slet ikke i pressen. Det eneste gebyr der har fået mere omtale i pressen var de 25 øre på Dankortet...

0 0
Kim 27-05-2011 16:32:17

Jacob - gebyret har aldrig været skjult nej, og indgår i den angivne minimumspris. Reglerne om at man skal have en minimumspris er fra 1. april 2005 - gebyret er fra 2009.

Casper - som du kan læse i den artikel der linkes til ved denne, er der allerede skat udrensning i dårlige gebyrer. Og igen, det er jo ikke gemt væk, det står klart og tydeligt at der er et gebyr.

http://www.mobilsiden.dk/nyheder/tre-forhadte-gebyrer-forsvinder-hos-telia,lid.15570/

Telenor reklamerer f.eks med at nu er det kun den pris der står på abonnementet det koster, så hvis det hedder 130 så er mindste prisen 856 kr - det behøver man ikke den udvidede studentereksamen for at regne ud ikke kan passe...

0 0
Hotpop 27-05-2011 20:08:21

Telenor reklamerer f.eks med at nu er det kun den pris der står på abonnementet det koster, så hvis det hedder 130 så er mindste prisen 856 kr - det behøver man ikke den udvidede studentereksamen for at regne ud ikke kan passe...

Hvorfor passer det ikke at abonnementet koster 130?
Ja der er oprettelsesgebyr, og Nets betaling - men det er heller ikke det der der skrives.

0 0
Kim 27-05-2011 23:45:21

Det er ikke hvad de skriver men hvad de siger i reklamerne. Men de samler jo op hvor Sonfon slap.

0 0
Hotpop 28-05-2011 11:58:21

Ja det er hvad de siger i reklamerne.

Producenter af hårpleje lover også fyldigt hår, og mit tynde hår er ikke blevet mere fyldigt af nogen af deres produkter...

(Man får altså ikke ALT at vide i en reklame - desuden ville du ikke kunne huske det alligevel :D)

0 0
Peter 27-05-2011 13:02:57

Nej Nej Kristian

Det er jo almen viden at TDC, Telenor og "3" er nonprofit, de VIL ikke tjene penge..... :)

0 0
Thomas Andersen 27-05-2011 14:38:15

Lid mig lige fortælle at jeg gik fra telenor til telia, fordi, der var det ene gebyr efter hinanden som man ikke blev oplyst om før regningen kom. Men når man har telia, står der med stor skrift hvad den samlet pris var, og den er mindre end det jeg gav hos telenor

0 0
Hotpop 27-05-2011 20:03:54

Det var vist i da de havde de gamle abonnementer!
Telias setup er jo bare en kopi af det Telenor var først med.

0 0
Kim 27-05-2011 23:43:50

Øh Telia har haft setupet længe. De har bare taget andre abb typer væk nu, og udvidet mulighederne. Men det er Telenor der kopierer Telia. Ligesom med telenors Smartaftale. Der er jo Telias mobilaftale kopieret.

0 0
Joddler 27-05-2011 10:35:28

Tager da 6.50 kr??

0 0
Hotpop 27-05-2011 10:53:01

Jep - hvor vil du hen?

0 0
Joddler 27-05-2011 11:02:00

Ifølge retningslinjerne fra Forbrugerombudsmanden må et “betalingsservicegebyr ikke være væsentligt over fem kroner”.

Hvornår startet det væsentlige efter fem kroner? altså hvornår er over 5 kroner for meget, 9.75 er åbenbart, er 6.50 så også??

0 0
Robert 27-05-2011 15:36:31

Ja altså 6,50 kr. er vel ikke "væsentligt" over 5 kr, hvor 9,75 jo næsten er en fordobling - procentmæssigt er der stor forskel. Det er på sin vis ret fintfølende at hidse sig op over de par kr., men på den anden side skal grænsen jo sættes et eller andet sted. Hvorfor ikke bare melde klart ud i lovgivningen præcist hvor meget selskaberne kan forlange i stedet for en blød grænse som "væsentligt over 5 kr."?

0 0