Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Tizen - efterfølgeren til MeeGo

Tizen - efterfølgeren til MeeGo

Samtidig med, at Nokia N9 med MeeGo er på vej ud i butikkerne, bliver MeeGo lagt i graven af dets efterfølger, Tizen.

Et nyt Linux-baseret styresystem vil tage over efter Meego. Det open source-baserede Tizen er blevet til i et samarbejde mellem Samsung og Intel.

Det nye styresystem har samme ambitioner, som MeeGo oprindeligt havde, og vil findes på både mobiler, tablets, TV og bil-systemer.

Tizen skal bygge på HTML5 og WAC.

MeeGo er et produkt af et samarbejde mellem Intel og Nokia fra 2010, men Nokia har sidenhen kastet sin kærlighed og troskab på Windows Phone.

Tizen forventes klar i starten af 2012, og de første produkter kan være på hylden i midten af året.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

David 04-10-2011 14:47:19

Hej, er der nogen der allerede har købt en N9?

Kompasset i min N9 ser ikke ud til at virke, jeg har downloadet "Compass" i Marked, og nålen står helt stille i nord der sker intet når jeg drejer telefonen.

jeg har kontaktet Telia og de siger at hvis jeg indleverer den, skal den rep. (14 dage) fordi Nokia har den definition på DOA at man ikke skal kunne lave opkald fra den, hvis det havde været en iPhone havde jeg fået en ny i butikken, fordi hos Apple er den DOA uanset hvad der er galt (det er Telias ord).

Men inden jeg indleverer den ville jeg være fantastisk glad, hvis nogen gad prøve at starte Compass op og se om det virker på deres N9.

0 0
Henrik 29-09-2011 12:44:46

"Samtidig med, at Nokia N9 med MeeGo er på vej ud i butikkerne, bliver MeeGo lagt i graven af dets efterfølger, Tizen."

N9 kører Meego Harmattan, som er Nokia's egen variation. Det har INTET med det her at gøre.

Desuden er Qt den bærende del i Nokia's Harmattan, og derfor er den underlæggende OS kerne faktisk ret ligegyldig.

0 0
David 01-10-2011 14:16:50

Det er vel rigtigt at MeeGo bliver lagt i graven, og MeeGo Harmattan er baseret på MeeGo, så coren i N9 bliver ikke opdateret mere af MeeGo projektet, medmindre N9 får Tizen hvilket er tvivlsomt at Nokia vil gøre. Jeg kan ikke rigtigt se hvordan det INTET har med N9 at gøre.

0 0
Thomas 29-09-2011 14:42:47

Præcis... Hos Nokia har han hele tiden sagt at N9 og den features vil leve videre i kommende telefoner. Mit gæt.. systemet hedder Meltemi, og de første telefoner kommer engang i 2014, hvor Symbian stille og roligt forsvindet. Ind til da vil N9 fungerer som test platform for Meltemi projektet, og vil der igennem blive holdt opdateret. Lige pludselig giver det hele mening. Nu er dette selvfølgelig kun spekulationer fra min side...:-) :-)

0 0
Thomas 29-09-2011 14:44:21

Og undskyld manglen på stavekontrol :-)

0 0
Allan 28-09-2011 16:44:20

Det er ikke klart (for mig) ud fra denne artikel, om Tizen er nyt (dvs. udviklet fra bunden) eller om det er videreudviklingen af Meego?

0 0
Kim 29-09-2011 08:46:39

Enig, det ser ikke ud til at være en direkte viderebygning af MeeGo. Men hvad det kommer til at betyde rent praktisk er svært at sige

"Over the next couple of months, we will be working very hard to make sure that users of MeeGo can easily transition to Tizen, and I will be working even harder to make sure that developers of MeeGo can also transition to Tizen."
https://meego.com/

Det er også svært at sige om det tydning for Nokias N9, da det jo i virkeligheden ikke er MeeGo Meamo Harmatten.

0 0
Thomas 29-09-2011 09:29:58

Ja, det er lidt spandende, som jeg læser tingene bliver HTML5 en mere central del af Tizen en det oprindeligt var ideen med Meego hvor QT var den bærende del. Men at man nu ligger HTML5 i front betyder jo ikke at systemet ikke stadig understøtter QT, men bare at HTML5 bliver en større del. Samtidigt ser det ud til at den første release Tizen mest af alt "bare" er Meego under et andet navn, og at der først på lidt længere sigt bliver tale om et nyt system. Dette er jo også åbenbart i det faktum at systemet skal ligge klart om 4-5 måneder. I vanlig bonbastisk stil skriver Mobilsiden, at Meego nu bliver lagt i graven, men jeg mener i virkeligheden at Meego er blevet genfødt, at det så ikke hedder Meego men Tizen er vel bare en detalje.

0 0
Kim 29-09-2011 10:01:15

Hehe ja. Der skeles sjældent til faktuelle forhold i Mobilsidens over- og under-skrifter.

Det er jo langt fra nogen nyhed, at Nokia har trukket sig fra MeeGo-samarbejdet. Og det er heller ikke nogen hemmelighed, at MeeGo der kan hentes gennem MeeGo, ikke er det samme som det N9 kører med (Meamo Harmatten).

Men der skal jo sælges nogle reklamer, så der skal klikkes på nogle links, så jo mere sensationelle trivialiteter kan gøres, des bedre.

0 0
Simon Iversen 28-09-2011 19:59:36

Det er meningen at det skal have styrkerne fra Meego og LiMo (andet styresystem) så det er ikke en videre udvikling som sådan :)

0 0