Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Underskudsregnskab fra Nokia - dog mindre end frygtet

Underskudsregnskab fra Nokia - dog mindre end frygtet

Til trods for der sælges flere og flere Lumia-telefoner, så er mobilproducenten Nokia atter igen gået i minus.

Nokia har netop leveret et nyt underskudsregnskab med faldende salg, hvilket var stik mod manges forventninger. Det skriver Business.dk.

Salget er gået 20 procent tilbage i forhold til samme tidspunkt sidste år. I første kvartal i år solgte Nokia for 5,85 milliarder Euro mod 7,35 milliarder i første kvartal 2012. Det endte med et resultat på minus 150 millioner Euro mod 1,34 milliarder i første kvartal 2012. Dog er underskuddet mindre end frygtet.

Mængden af solgte mobiltelefoner er endnu engang faldet, denne gang med 25 procent, til 61,9 millioner eksemplarer. Dog var der en stigning i salget af Lumia-telefoner. Der blev solgt 5,6 millioner smartphones fra Nokia i første kvartal 2013 mod 4,4 millioner i 4. kvartal 2012. Nokia forventer en yderligere fremgang i salget af Lumia-modeller i det igangværende kvartal.

Det er blandt andet de billigere Lumia-modeller, som skal hjælpe Nokia med at nå ud til udviklingslandene, hvor Nokia tidligere har haft et gigantisk marked med deres billigere telefoner.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Tobias 18-04-2013 21:24:47

de er godt på vej de har
1 haft leveing problemer og ikke kunne sælge nok det er er jo beder ind det modsatte
2 der er mange flere lande der har afgang til lumia tlf nu ind i Q1
3 deres netcash er vokset ikke skrubet så de har tid til af få vent skuden

0 0
Peter Frederiksen 19-04-2013 11:42:19

Det ved jeg nu ikke...

USA ser meget bekymrende ud, siden den store rebirth af WP (i USA) i skikkelse af Lumia 900 til idag er der blevet solgt 2m (og dette tal er også med symbian)
Der kommer Lumia 928 hos Verizon, men jeg tror ikke de vil gøre meget væsent af sig..

Nokia har svigtet på det vigtigste market for High End, hvor indtjeningen er større og for microsoft betyder det meget færre $$$$ i deres microsoft store..

0 0
19-04-2013 14:06:26

nu har USA jo aldrig været Nokia land, ikke engang i 90erne..
men Nokia er i gang med at udvide antallet af teleskaber og forhandler derover.
NL521 er på til T-mobile og som du selv skriver er NL928 også på trapperne

Nokia har ikke fokuseret på USA måske fordi teleselskaberne derover er voldsomt bestemmende og besværlige (521 og ikke 520 - 810/822 og ikke 820)set i forhold til at Nokia i 90erne jo sad på alt andet i verden(næsten).
og nu har de jo klart meldt ud at det er vigtig for dem at de har en bredt sortiment i Lumia serien. og forståligt nok. Nokia er stadig det største brand i Indien og deres NL620 sælger virkelige godt derud i den del af verden, at omsætningen så er mindre i det forretningsområde er jo det de har forholdt sig til ved at skærer virksomheden til og rette ind..

0 0
Peter Frederiksen 20-04-2013 18:39:15

USA er det største markedet for High end, det vil sige at, der er en meget større indtjening på dette markedet.

LG, Acer, HTC, Dell, Samsung og Toshiba var med fra start da WP og hvor M$ brugte $400m i promotion, før Nokia kom ind i billedet
http://goo.gl/RVEiX

De har heller ikke kunne skabe markedsandele.

"Nokia har ikke fokuseret på USA"
Det er noget sludder....
Lumia 900 made for the north american consumer og $150m i promotion.
http://goo.gl/zW58P

"NL521 er på til T-mobile og som du selv skriver er NL928 også på trapperne"

T-mobile har også droppet Lumia 810, og forærer væk, mod kontrakt som er refurbished modeller (Returvarer).
http://goo.gl/sYsAO

Eksklusiv aftalerne har ikke været så heldigt, Verizon kan først smide Lumia 928 på markedet i medio maj, hvor aftalen med ATT udløber.

Det bliver lidt "Meet the new Boss, same as the old Boss"

Jeg tror ikke at Lumia 928 kommer til at ændre noget for markedsandelene og heller ikke Lumia 521 på det amerikanske markedet.

Der bliver solgt mange Low end Lumiaer i indien og Italien, men hvilken betydning får det på WP Ecosystem?

Hvordan kommer dette til gode for dig eller en f.eks. Nord Amerikaner?

Måske skulle Microsoft/Nokia fremover holde deres developer konferencer i Calcutta? Torino?

0 0
Henrik 19-04-2013 13:48:05

Peter, vil du ikke nok gøre dig selv den tjeneste i det mindste at læse den seneste kvartalsrapport inden du gør dig selv mere til grin?

http://www.nokia.com/global/about-nokia/investors/financials/reports/results---reports/

0 0
Peter Frederiksen 19-04-2013 15:03:37

Ja, det er jo ligesom de tal jeg ligger på bordet fra Nokia's EGNE kvartals regnskaber....

Q2/12=0.6 Lumia 900 Lancering
http://i.nokia.com/blob/view/-/1964564/data/2/-/Q2-2012-results.pdf

Q3/12=0.3
http://www.results.nokia.com/results/Nokia_results2012Q3e.pdf

Q4/12=0.7 Lumia 920 Lancering
http://www.results.nokia.com/results/Nokia_results2012Q4e.pdf

Q1/13=0.4
http://www.results.nokia.com/results/Nokia_results2013Q1e.pdf

Ialt 2m Nokia Devices

0 0
Henrik 19-04-2013 16:02:36

Hvaffor noget?!?!

2m af hvilke Nokia devices?

Faktum er, at Q4 2012 blev der solgt 4.4 Nokia Lumia devices, Q1 2013 blev der solgt 5.6 mill Lumia devices osv.

Her taler vi om Lumia salget.

Hvad taler du om?
Vær mere præcis hvis du vil tages seriøs.

0 0
Peter Frederiksen 19-04-2013 19:13:35

Prøv at trække vejret og læse hvad jeg skriver, jeg skriver op til flere gange USA og nord amerika.....

Ja, der er blevet solgt 5, 6m lumiaer i Q1, hvor af 0.4m er solgt i nord amerika....

0 0
Alfix 18-04-2013 18:35:34

Saadan er det naar man investerer mere efter et opsaving, det er der ingentin i vejen for. Desuden er det et mikroskopisk lille underskud. Der er ingen tvivl her om at Nokia er ressurected from the dead.....

0 0
Rene 18-04-2013 15:36:55

Nu har jeg haft en Nokia Lumia 800 og en Lumia 920 og jeg hopper ikke på Nokia igen, det var fine telefoner men de kunne slet ikke nok (Især i forhold til andre telefoner) til at jeg kunne forsvare at give den pris for dem.

Men jeg er 100% enig i at hvis ens behov er til en Nokia Lumia telefon er den genial, desværre tror jeg ikke ret mange har det behov.

0 0
Peter Frederiksen 18-04-2013 15:51:15

Hvad er du utilfreds med?

Har planer om at købe en Lumia 620 til min kæreste, men er lidt bange for Platform/Apps fragmentation...

0 0
Katron 20-04-2013 01:51:15

Hvis du vil handle til kæresten, så vær specielt obs på det med apps. Mange af de kendte apps, som folk nogle bruger meget med ios og Android, findes ikke i samme grad til WP8. Der har været meget tale om specielt instagram og dropbox. Instagram ved jeg ikke hvad er, så det skal jeg ikke udtale mig om, men hvad dropbox angår, så har microsoft selv en tjeneste der hedder skydrive, som jeg personligt er kommet til at holde så meget af, at jeg har lukket min dropbox konto. Har hun dropbox, findes der uofficielle apps der fint klarer jobbet til WP8, men en egentlig dropbox app, er nok at ønske, hvis man ikke er indstillet på at bruge skydrive istedet.

Hvorfor Rene skriver at det er besværligt at skifte nummer, mens man holder for rødt lys, ved jeg ikke. Har man syncet musikken ordentligt over, så skal man jo blot trykke på lås op tasten, så kan man skifte nummer derfra, uden at skulle ind i musikprogrammet. Har i bluetooth i bilen, så er der slet ingen problemer.
Navigationen er uden sammenligning den bedste på markedet. Ikke den flotteste, men den absolut bedste.

0 0
Henrik 19-04-2013 13:46:05

Fragmentation eksisterer ikke på WP platformen endnu, så det er ikke noget problem overhovedet.

Hvad det er Rene mener Lumia 920 ikke kan ved jeg ikke, men efter min mening, er det en langt bedre og mere avanceret smartphone end f.eks. iPhone 5, der er mere fleksibel, men dog uden det Android's sjuskede udtryk og fragmenterede miljø.

0 0
Benjamin Jensen 22-04-2013 12:33:56

Fragmentation eksistere da i høj grad på WP 8. Den kan jo ikke bruge langt de fleste apps der er lavet til WP 7.5, og det må da vist kaldes fragmentation ;)

0 0
Rene 18-04-2013 21:51:00

Jeg var utilfreds med at den ikke dækkede mit behov, bruger mange apps og dem der er til windows 8 er dårlige... Faktisk elendige sådan set over en kam (Ikke dem fra Nokia de er geniale).
Jeg multitasker meget, det kan den slet i den den grad som jeg skal kunne.
Jeg bruger min telefon til musik i bilen og gps som vil hurtig kunne skifte nr mm ved rødt lys, der fejler de meget.
Jeg elsker at kunne rode lidt med systemet, det er helt modsat af hvad Windows står for.

Det er meget kort, for der er en del mere, hvorfor det ikke var en telefon for mig... Men prøv at læse anmeldelser mm så får du måske et bedre overblik.

0 0
Tobias 18-04-2013 22:00:13

ja vis du vil rode med os er det helt klart et dålig valg windows phone kan mere samenlignes med ios på det punkt og med apps det er jo en smag sag de er godt på vej og pasonlig har jeg alle de app "JEG" mangler men det er igen en smag sag multitasking syns jeg så er genial den pasuer den bare eller gemmer hvor de er så de ikke bruger størm men man bare kan komme der ind igen imo. musik og gps kan jeg ikke udtale mig om men gps er de kongen imo

0 0
Alfix 19-04-2013 00:02:10

Er selv super multitasker og elsker den maade som WP koerer det paa. Jeg droppede trods alt det bedste Multitasking system (WebOS) for WP. ;)

0 0
Alfix 18-04-2013 18:32:05

Det skal du ikke vaere det er jo WP 8 og den er capable. :)

0 0