Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Undersøgelse: iPhone kunder har “blind tillid” til Apple

Undersøgelse: iPhone kunder har “blind tillid” til Apple

Næsten otte ud ti nuværende iPhone-brugere kunne ikke forestille sig, at købe en anden smartphone, viser ny undersøgelse.

Da den daværende Apple Boss Steve Jobs i 2010 blev hårdt udspurgt til Apples beslutning, om at udelukke Flash-teknologien fra deres iOS-enheder, var svaret simpelt fra den ikoniske Apple-guru.

Kunderne betaler os for at træffe de svære beslutninger, altså at bygge de bedste produkter vi kan. Hvis det lykkedes, så køber de dem, og hvis ikke, jamen så køber de dem ikke. Det hele løser sig i enden” sagde Steve Jobs til D8-konferrencen i 2010.

Apple bliver hjemsøgt af patentvirksomheder

Noget tyder dog på, at kunderne i forvejen har besluttet sig, og altså ikke venter på Apples årlige iPhone-præsentation. Det understøttes nu af ny undersøgelse, der har spurgt 2000 nuværende iPhone-brugere til sagen. Det skriver The Telegraph.

Loyalitet eller blind tillid?  
Mere end 60% af de 2000 adspurgte har bekræftet, at de fremover vil skifte til Apples nyeste iPhone, og derved også indrømmet, at have blind tillid til Apple-mærket. 78% kunne desuden ikke forestille sig, at have en anden telefon.

Over halvdelen af de adspurgte har været imponeret over Apples iPhone og samme antal kommer desuden også fra tidligere modeller af den populære æble-mobil. Argumentet for 37% af de 2000 adspurgte lød på, at de i forvejen var godt bekendt med brugerfladen i iOS. 

Apple iOS 7 - Når en ny start lover godt

28% har ved køb af deres nuværende iPhone ment, at det var det bedste valg på de givne tidspunkt, hvor 25% istedet er overtalt af familiemedlemmerne, som gerne vil kunne gøre brug af Apple-specifikke funktioner som Facetime, iMessage osv.

Nye kunder kommer fra nær og fjern
Undersøgelses har også afsløret, at 14% kommer fra Nokia, 9% fra Samsung, 17% fra Blackberry, 4% fra HTC og kun 2% fra Sony Ericsson. 

Der er altså ikke mange kunder fra reelle konkurrenter, som har repræsenteret deltagerne i undersøgelsen, men det rører dog ikke for nuværende kunders loyalitet overfor Apple og iPhone.

Roshan Bholah, der er grundlæggeren bag SIMOnlyContracts.co.uk, der har foretaget undersøgelsen, fastslår “Det er virkelig interessant, at se denne blinde tillid blandt iPhone-brugere - de vil ikke længere betragte andre mobiltelefoner på markedet, alene fordi de har tillid til Apple, og kan måske også godt lide at blive associeret med brandet.”

"Men det gamle ordsprog 'if it ain't broke, don't fix it' passer glimrende her, Apples kunder har tilsyneladende en god oplevelse med iPhone. Det er i sidste ende den loyalitet alle mærker håber at opnå med deres kunder - gamle og nye” afslutter han.

Hvad siger Mobilsidens iPhone-brugere? Køber i med sikkerhed næste mobil hos Apple, og hvis ja, hvad er så grundlaget? Overvejer i andre platforme? 

Kilde: The Telegraph.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Svend Ole Nielsen 17-02-2014 11:22:36

Humlen er vel at man køber det man føler bedst passer til en selv. Så kan det være nok så ligemeget om nogen råber op om at IOS er elendigt, kedeligt osv. Og Vice Versa - så længe det passer til ens krav, så er det jo den rigtige telefon. Man får alligevel ikke nogen til at skifte over fordi man kaster med mudder ;)

2 1
gielsgaard 15-02-2014 12:52:42

Tror såmænd ikke det er for at folk har blind tillid til Apple, det er vel i bund og grund fordi vi syntes det er besværligt at skifte system.
Mon så ikke Ubuntu ville være kæmpe store, det er gratis, nej vi køber stadig Windows i dyre domme, for det kender vi jo.
Jeg har det på samme måde med min gps, køber TomTom hver gang der skal skiftes, prøvede en enkelt gang garmin, det gik ikke særligt godt.
så mon ikke det samme gælder for vores mobiltelefoner ?

2 1
14-02-2014 22:39:18

Generelt er de valg vi som mennesker træffer stærkt styret af PR. - De pt. mest udbredte systemer er IOS og Android,- mange har/bruger disse systemer.- Omvendt er der en udbredt opfattelse af at BlackBerry ikke er godt,hvilket er selvforstærkende med modsat fortegn. - Min påstand er at det er en fordel med så mange OS som muligt.- Det giver valgfrihed til forbruger og skærper sanserne hos producenterne. - Min seneste anskaffelse er en BlackBerry Z 30 ,- min konklusion , efter ca. 14 dages bekendtskab, er at det er en fantastisk telefon. Men jeg skulle jo aldrig have købt den…,- for ifølge disse sider er der jo kun OIS og Android :-)

0 0
TF 15-02-2014 00:05:41

Ahh de er nu gode til også at skrive lidt om WP, ubuntu og tizen bliver også tit omtalt

0 0
Thomas Kristensen 13-02-2014 20:07:35

Køber man en billig Android med dårlige specs, så for man en dårlig oplevelse :)

Køber man derimod en ordenlig Android med gode specs, så for man en fantastisk Android oplevelse :)

Jeg har android af den simple grund at det passer bedst til mine behov, iOS er utrolig kedelig og kommer sjælden med noget nyt der sparker igennem. Android derimod bliver bare bedre og bedre :)
Jeg har ikke oplevet et eneste problem med min HTC One. Ikke et eneste lag eller frys. 4G køre med 60 Mbit :) Så bruger den også til mobilbredbånd :)

5 2
Nissen78 13-02-2014 19:34:29

Jeg har haft iPhone 3, fik mig så iPhone 3Gs og siden iPhone 4s, jeg var super glade for dem hver i sær. iOS var bare mere flydende den gang.. Så kom Android Jelly Bean og her blev Android et super velfungerende og flydende OS og jeg skiftede til Samsung Galaxy S3 LTE med JB 4.1.2 for at prøve Android og jeg tænkte da ærligt også at jeg nok ville ende på iPhone 5 senere. Men SGS3'eren dominerede -FOR MIG- enhver oplevelse mellem den og og min iPhone 4s.. Jeg har nu Samsung Galaxy S4 med JB 4.3 og den dominere en hver oplevelse mellem den og iPhone 5 OG iPhone 5s (på iOS 7) min familie er glade for iPhone, som ER en god mobil, og jeg fidler ofte med disse iPhones, da de ikke selv helt har styr på hvordan man gør forskellige indstillinger osv. men de fungere bare ikke for mig.. iOS er for mig kedeligt nu og det har ingen fordele over Android længere, begge OS'er er flydende og ganske gode...
Pointen er at det er en smags sag, hvad man er til og hvad man lader sig drage af..
Køb den mobil du kan lide som en helhed. Hvad andre mener er det "rigtige" er ikke nødvendigvis det rigtige for dig.

12 0
Steffen M 14-02-2014 12:23:29

Lyder fornuftigt. Hvis man aldrig prøver andet, vil man heller ikke finde ud af at der eventuelt er noget bedre. Jeg kunne aldrig drømme om bare at købe noget bare fordi andre har det -eller fordi jeg har haft det samme mærke tidligere. Men som Jobs sagde: 'Vi træffer beslutningen for forbrugerne'...Ak ja -det siger alt ;-)

0 0
Peter W 13-02-2014 15:06:18

Så vil jeg gerne gå lidt mod strømmen. Jeg er skiftet fra iphone4s til Galaxy Note 3, og må vel tilstå jeg var lidt fanget i Apples univers, set i retrospekt. Jeg mener stadig nogle af menuerne osv er lidt mere rene, men det slet ik måle sig med de fordele jeg får med Noten. Skærmen er skøn og kæmpe stor (jeg har alligevel ikke min tablet med overalt, og nu har jeg en stor skærm overalt), den er totalt overlegen at skrive på med swiftkey og swype, og jeg skriver emails (og sms) med langt over dobbelt hastighed af iphonen. At man så tilmed har en genial pen og at alt kan tilpasses på en måde iphonen ikke kunne gør altså forskellen.

Når jeg bruger min kærestes iphone nu, virker den altså håbløst gammeldags. Og det er endda en 5s'er. Det er sådan lidt 2009 mod 2014, som jeg ser det.

Jeg skifter dog gerne tilbage til iphone hvis de indhenter androd igen. Mere loyal er jeg nu ikke...

10 2
Bent Christensen 13-02-2014 14:36:31

Jamen selv om denne video er gammel, så passer den tilsyneladende stadig på Apples kunder. De VIL ha en ny iPhone:
http://www.youtube.com/watch?v=FL7yD-0pqZg

7 4
Andreas Birkjær 13-02-2014 17:09:35

Jeg var da flad af grin over den video - tak :)

1 3
TF 13-02-2014 14:59:32

Er det her så dig: http://m.youtube.com/watch?v=7huae767Rxg ;-)

2 7
Andreas Birkjær 13-02-2014 17:10:21

Også den, ikke helt så sjovt udført dog :)

1 2
Bent Christensen 13-02-2014 15:03:35

Haha - could be. Dejligt med lidt folkelig humor. Det er jo kun kærligt dril. Bare vi hver især er tilfredse.

0 0
TF 13-02-2014 15:26:26

Helt enig jeg kunne bare ikke lade være :-)

2 1
TF 13-02-2014 16:58:49

Personligt holder jeg mest af denne drille video http://m.youtube.com/watch?v=Z19vR1GldRI :-)

0 0
Peter Frederiksen 13-02-2014 17:45:04

Interessant...

Jeg troede ikke du kunne lide, når Producenter laver grin med konkurrentens brugere?

5 3
TF 13-02-2014 18:35:55

Jo lidt sjov er ok men en led sviner er ikke.

3 0
13-02-2014 14:32:27

Meget enig med JonasNoerr,- og kan tilføje at man altid får en god pris for den brugte Iphone,når man opgraderer til nyeste model. - Har selv haft mange androider ,og de er da bestemt blevet bedre,- men slet ikke på niveau med Iphone.- Jeg opfatter androider som det de er : en efterligning af Originalen :-)

6 10
Thomas Kristensen 13-02-2014 20:00:35

Bare ærligt at iPhone kopier en del mere fra Android end Android gør fra iPhone :)

Desuden var Android systemet opfundet før iOS :)
Det er rigtigt at iPhone kom før der kom en Android mobil, men Android er udviklet først :)

Apple skal være glad for kunde som dig, lige meget hvad de gør så vil i købe den næste iPhone :)

4 4
14-02-2014 22:25:22

In 2007, Apple Inc. introduced the iPhone, one of the first mobile phones to use a multi-touch interface. The iPhone was notable for its use of a large touchscreen for direct finger input as its main means of interaction, instead of a stylus, keyboard, and/or keypad typical for smartphones at the time.[19] 2008 saw the release of the first phone to use Android called the HTC Dream.[20][21] Android is an open-source platform founded by Andy Rubin and backed by Google[22][23] The most popular smartphones today are now powered by these two mobile operating systems.[4]

2 0
15-02-2014 07:31:04

Wow flot fundet ;-) Men du understreger jo egentlig bare det manden skriver. Han skriver jo lige nøjagtigt at selvom iPhonen kom før androids HTC dream, så er selve android OS noget ældre.........

0 2
TF 15-02-2014 11:42:21

Det har du ret i ios skulle lige på markedet før de kunne lave android færdig ;-)

1 0
John Kildal 13-02-2014 14:20:56

Jeg har haft fire Iphones nu, og de har alle virket perfekt. Jeg har også prøvet en samsung Galaxy s3, og LG G2, men har ret hurtigt skiftet tilbage til Iphone. Jeg skal helt sikkert ha' den ny Iphone 6 når den kommer, og aldrig mere android, for med Iphone ved man at det virker, og at der ikke er en masse gejl som man ikke skal bruge alligevel.

6 6
Peter Lyck 13-02-2014 13:02:39

Pris og nyhedsværdi fra Apple ligger i hver sin ende, har du set en iPhonemodel, så har du set de 5 seneste og de 5 kommende modeller.

Via de mange producenter af produkter med Android får jeg mange valgmuligheder. Det giver apple mig ikke, dermed bliver de bare en mulighed blandt mange hundrede

I højre side blinker der en reklame for en iPhone 4s med hele 8gb lager(og ingen udvidelsesmuligheder, wow), den koster 3000kr. Det gør fravalget nemt.

12 4
Steffen M 14-02-2014 12:28:53

- og så er det en næsten 3 år gammel model... Hvilket burde gøre fravalget endnu nemmere.

0 0
JonasNoerr 13-02-2014 12:35:04

Min erfaring med Android har været at det virker ufærdigt, det kører dårligt, google play er rodet, bliver sløvt og til sidst bliver du efterladt af producenterne og får ikke flere opdateringer. Derfor købte jeg iphone for snart 2 år siden, og det har været den bedste telefon jeg nogensinde har haft. Telefonerne fungerer pisse godt og ios er perfekt og gennemarbejdet. Derfor vil jeg fortsætte med iphone og ville først overveje en android telefon hvis android kom i nærheden kvalitetsmæssigt, men det sker nok ikke.

6 16
Asgerk 13-02-2014 23:38:11

Måske du skulle prøve android igen, der er sket meget på 2 år.

1 2
Brian 13-02-2014 11:27:58

Det er vel det samme som "i gamle dage" hvor folk købte nokia fordi det var det de altid købte og derfor ikke behøves at tage stilling til noget nyt og fremmed.

13 1