Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Undersøgelse: så meget dominerer Apple i Danmark

Undersøgelse: så meget dominerer Apple i Danmark

Undersøgelse slår fast: Hver gang der købes en smartphone i Danmark, er der stor sandsynlighed for, at den har et æbleformet logo.

Skulle der herske tvivl om, hvor meget danskerne kan lide Apple slår en ny undersøgelse foretaget af analyseinstituttet Berent for Sony Denmark det fast: iPhonen er langt den foretrukne smartphone i landet.

Over tusind danskere blev spurgt om deres nuværende mobils mærke, hvortil over to ud af fem danskere svarer at deres nuværende smartphone er prydet med et æblelogo.

Med 42 procent af danskerne som iPhone-ejere, distancerer Apple mobilproducent nummer to, tre og fire - lagt tilsammen. Smartphones fra Samsung, Sony og Microsoft er at finde i henholdsvis 26, 8 og 6 procent af danskernes lommer.

Længere nede af danskernes rangsti finder man mærker som HTC, Huawei og LG som hver især tegner sig for 6, 4 og 3 procent af de adspurgtes mobilvalg.

Læs også: Top 10 mobiler i november

Mobilmarkedet i danmark baseret på Sony Danmarks undersøgelse fra november 2015
Mobilmarkedet i danmark baseret på Sony Danmarks undersøgelse fra november 2015
Foto: Mobilsiden.dk

Paradoks: Mærket er ikke det vigtigste

Selvom iPhones hitter hos danskerne, er det ikke nødvendigvis mæket med æblet, der trækker mest, når en ny mobil skal anskaffes. Undersøgelsen slår nemlig fast, at faktorer som batteriet og prisen vægtes højest.

Næsten en ud af tre adspurgte sætter batterilevetiden som førsteprioritet når en ny smartphones skal købes, mens prisen er vægtes højst blandt 30% af undersøgelsens deltagere. Mærket er derimod kun førsteprioritet hos 14 procent af de adspurgte.

Et paradoks, når nu Apples mest populære mobiltelefoner, iPhone 6 og 6s, hører til blandt markedets dyreste og samtidig huser et lille batteri.

Se også: Hvad er vigtigst for dig i en smartphone?

Første- og andenprioritet hos de adspurgte i Sonys undersøgelse
Første- og andenprioritet hos de adspurgte i Sonys undersøgelse

Sony: Lang driftstid er essentiel

Hos Sony Danmark, som har bestilt undersøgelsen, er der fuld forståelse for danskernes prioritering af driftstiden over mærket:

”Selvom resultatet af vores undersøgelse nok virker en smule overraskende, giver danskernes valg af batterilevetiden ganske god mening. For de fleste af os er smartphonen blevet et uundværligt redskab i hverdagen. Ikke blot vores kommunikation med omverdenen, men også mange af vores daglige gøremål og opgaver kræver, at vi har adgang til vores mobiltelefon – og at den rent faktisk fungerer mobilt. Det er derfor helt essentielt, at vi ikke hele tiden risikerer at løbe tør for strøm og dermed bliver afhængige af at være i nærheden af et strømstik og en oplader. For så tjener telefonen jo ikke sit formål. Vi ved, hvor vigtigt det er for brugerne og har derfor rettet et stærkt fokus på netop batterilevetiden i udviklingen af vores mobilprodukter”, forklarer Morten Johansen, marketingchef hos Sony Mobile i Danmark.

Tale, beskeder og kameraer er vigtigst

Når talen falder på danskernes mobilbrug, viser undersøgelsen at næsten alle danskere benytter sig af smartphonen til opkald og SMS’er.

De fleste dansker bruger desuden deres mobil til foto- og videooptagelser (94 pct.), vejrudsigter (89 pct.), kort og GPS-navigation (85 pct.), nyheder (82 pct.) e-mails (80 pct.), sociale medier (71 pct.) og pengetransaktioner (70 pct.).

Længere nede på listen bliver aktiviteterne mere interessebestemte, med musik- og filmstreaming, spil, læsning af e-bøger, dating, træning, kost og sundhed.

Undersøgelsen er baseret på spørgeskemaer, blandt 1003 adspurgte, fordelt på tværs af landet og demografier.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies