Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Undersøgelse: Windows Phone 8 bedre end iOS og Android

Undersøgelse: Windows Phone 8 bedre end iOS og Android

I en ny undersøgelse om mobile operativsystemer, er brugerne ikke i tvivl – Windows Phone 8 er bedre end iOS og Android.

Apples iOS og Googles Android har en samlet markedsandel for smartphones, på omkring 90 procent.

Dermed skulle man ikke tro at selskaber som BlackBerry og Microsoft(Windows Phone) havde meget at kæmpe for, men billedet kan måske vende, hvis man skal tro brugernes vurdering.

Magasinet PC Mag har lavet en undersøgelse blandt deres læsere, hvor de blev bedt om at bedømme de mobile styresystemer.

Brugerne gav point fra 0 til 10 inden for flere forskellige kategorier, som mail, browsing og pålidelighed.

Her vandt Microsofts Windows Phone 8 stort foran både iOS og Android.

Overordnet set scorede Windows Phone 8 i gennemsnit 9 point, mens Apples iOS på en andeplads fik 8,6 point. Googles Android kommer ind på en tredjeplads, sammen med Windows Phone 7, med 8,1 point.

Du kan læse hele undersøgelsen på PC Mag.

Kilde: PC Mag

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

BSG 05-04-2013 14:01:48

Min MacBook Pro er brændt sammen efter at have tjent mig uden reperationer, virus, spyware eller orme i 8 år.

Nu har jeg en Asus X53E som kører Windows 8,
og det er det værste gang lort jeg nogensinde har brugt.
Alt er kasser, og brugeren er låst fast til at bruge noget, som man skulle tro var lavet i en børnahave.
Det er den værste windows udgave jeg nogensinde har mødt.
Der er mange firmaer der kører alt på windows, og de og de ansatte køber helt sikkert en Windows 8 mobil, fordi folk er meget vane tro.

Vi andre der har opdaget at noget bedre er til, holder os til det gode.

Det undrer mig faktiskt at tallet kun er 9 for Windows 9 Phone, fordi brugerskaren til windows er so laaaaaangt større.

0 0
Henrik 05-04-2013 15:17:58

Du skulle måske bruge lidt mere end 2 minutter inden du udtaler dig.
Du kan jo bare gå til desktoppen, og så virker alt mere eller mindre som det gjorde i Windows 7.

Desuden er det en smagssag. Jeg synes f.eks. MacOS X UIen er forfærdelig og Finder irriterende at bruge. Men det er som sagt en smagssag.

0 0
Benjamin Jensen 05-04-2013 16:14:11

Henrik>> Det er jo ikke muligt at slå Metro brugerflade fra. Det må man jo ikke for MS. Den vil altid være der, og du vil altid skulle skifte mellem de forskellige desktops - du bliver i hvert fald aldrig helt fri for det. Det kan jo ikke passe, at man skal bruge et shareware program for at få en brugerflade man kan leve med.

Hvis du brugte 2 min på at undersøge tingene inden du udtaler dig, så vil du se at rigtig mange virksomheder slet ikke vil skifte til Windows 8, fordi det er så meget anderledes end Windows 7, og der slet ikke er nok fordele for dem at skifte. MS har i øvrigt slet ikke solgt de eksemplarer de havde regnet med, selvom de jo har dumpet prisen.

Windows 8 er også det første OS jeg ikke har opgraderet til, og jeg har opgraderet lige siden Windows 3.1. Det er der altså også en grund til - jeg blev også lige så frustreret som BSG da jeg skulle bruge det. Det er jo et klik helvede uden lige, for at finde frem til det man skal bruge.

0 0
Ken 14-03-2013 23:52:00

Der er mange meninger om alle telefoner og systemer.
Synes dog det er ret underligt at ovenstående statistik kan vise at flest bedst kan lide Win8, når man tager i betragtning hvor få der reelt har prøvet at bruge dem rigtigt.
Win8 har kun en markedsandel på måske 5%, og alligevel mener flest at de er bedst, hvor ved de det fra?
At du har set en test, eller set en ven eller kollega bruge en Win8 telefon, giver efter min mening ikke nok erfaring til at kunne vurdere om den er bedst.
Tror nærmere denne artikel er betalt lobbyisme fra Microsoft/Nokia.

0 0
Katron 16-03-2013 01:22:02

Hvorfor er hver eneste undersøgelse der falder lidt positivt ud til microsoft, pludseligt blevet lobbyisme???
Det er muligt at win phone 8 kun har en markedsandel på små 5%, men husk på at langt de fleste købere af dette system, er skiftet fra Android/iOS incl. mig selv, så dem der har deltaget i undersøgelsen, har haft andet i hænderne. Derfor kan du ikke sige at "hvor ved de det fra"...
Jeg har selv tidligere både haft iOS og Android. Som Joshua skrev længere oppe, har jeg også haft nogle virkeligt uheldige oplevelser med Android i form af en SGS2. Min iphone 4s var egentligt ok, men blev hurtigt træt af iOS. Syntes det er ulogisk at daglig betjening sker rundt omkring på hele skærmen. Annuler og tilbage sker i toppen af skærmen, og andre ting i bunden. Vildt irrieterende, når man har været vandt til andet. Har nu Lumia 920, og var da en anelse skeptisk i starten. Synes WP8 virkede lidt underligt, og var noget i tvivl om købet. Men som tiden er gået, er den vokset ind under huden på mig, og jeg kan ikke forestille mig et bedre system. Synes alt virker enormt gennemtænkt.

0 0
Benjamin Jensen 05-04-2013 16:05:48

Katron>> Det virker sgu en anelse provokerende på mig, at du siger iOS er ulogisk, fordi der kan være forskel på top og bund. Det er noget du har læst et sted, og får det så brugt som argument. Hvis du vil snakke om ulogiske ting, så er WP8 sgu vinderen. Det drejer sig blandt om ting der slet ikke integreret, men også om betjeningen.

Søgetasten kan man ikke bruge til andet end det ubrugelig Bing. Du kan i øvrigt heller ikke søge på programmer i din tlf via søgetasten.

Hvorfor kan man ikke se ens mobildækning på en Lumia, uden at skulle swipe ned? Det er den første tlf jeg nogensinde har set, hvor man ikke kan se sin mobildækning, uden først at lave en aktiv handling.

Hvorfor kan man ikke se sit dataforbrug på en Lumia med WP 8, når man nu kan på en WP 7.5?

Hvorfor kan man ikke se ens samlede opkaldstid? Eller bare hvor lang tid ens samtale har varet?

Hvorfor ind i helvede reklamere man med Live tiles, når de eneste livetiles jeg kan finde, er en batteri procent app (ja, man kan heller ikke se % af batteriet som standard) og en vejr app? Det mest åbenlyse at bruge live tiles til, kunne jo være de utallige nyhedsmedier, men jeg kan ikke finde nogle danske eller udenlandske (endnu).

Hvorfor søren vil mailprogrammet ikke downloade billeder automatisk? Jeg skal trykke på hver eneste mail, for at få downloadet billeder (HTML).

Jeg kunne blive ved - for tingene er bare ulogiske og gjort på bedste MS'vis.

0 0
Ken 17-03-2013 15:44:29

Hej Katron.
Det er ganske almindelig hovedregning, man behøver ikke være det store statistiske geni, for at se at der må være noget galt her.
Nu siger vi der er 3-5% der faktisk ejer en Win8 telefon (eller har gjrot det). Der er ca 40% der har IOS og 40% Android, bare for at nævne nogle tal. Resten er alt mulig andet der findes på markedet.
Hvis de nu har spurgt 1000 mennesker i denne undersøgelse, er der 30-50 Win8 ejere, 400 IOS ejere og 400 Android ejere. Når flest deltagere nu har givet Win8 en score på gennemsnit 9, så har 900 altså erfaring med Win8. Kan du ikke se der må være noget galt, da hoveddelen af IOS og Android ejere har scoret Win8 højt?
Jeg tvivler ikke at telefonen er god, og vil ikke udtale mig om Win8 telefoner da jeg ikke har ejet en, men denne undersøgelse må være manipuleret på en måde.
Jeg synes personlig at en Nokia 920 er stor og klodset. (min kollega har en)
Jeg har ejet 5-6 Windows mobile, 4 Android og 3 iPhone, hvor jeg klart synes at min iPhone 5 er den hurtigste, mest stabile, den mest pålidelige, og godt designede telefon jeg har haft.
Android er lidt lige som PC'er og Windows 7-8, du skal opgradere hardwaren hel tiden, da selve operativsystemet kræver for mange kræfter af din hardware. Har du installeret 10-20 apps på en Android begynder den at blive langsom, ligesom en windows PC.

0 0
Ken 17-03-2013 15:47:10

Hej Igen
Forøvrigt har jeg stadig en Android, en SGS2, hvis der er nogen der vil købe den :-)

0 0
Henrik 20-03-2013 16:39:09

Jeg har haft alle platforme, og har stadig en iPad. Windows Phone 8 er kommer for at blive. Det er det bedste jeg har haft indtil nu. Android er forfærdelig.

0 0
Katron 16-03-2013 01:24:01

Og til dem der siger at dropbox mangler til WP8, kan jeg kun sige at skydrive mangler til Android og iOS.

0 0
Henrik 20-03-2013 16:37:21

Og at der findes et have af uofficielle DropBox apps til Windows Phone. Så det er ikke noget problem overhovedet.

0 0
TF 16-03-2013 22:40:35

Der er skam skydrive til ios, jeg bruger ikke andet :-)

0 0
Thomas 15-03-2013 13:17:30

det er nok nærmere 3% og det er inc windows mobile...

0 0
DX 15-03-2013 10:53:45

Så Så @Ken. Nu skal du ikke begynde at tænke logisk selv ;) Mobilsiden bringer jo ikke ukritisk en artikel uden at vurdere sandheds værdien, det handler jo ikke bare om klik klik klik. :)

0 0
Joshua Christensen 14-03-2013 23:22:32

Har prøvet Android (LG Optimus 2x), iOS (iPhone 3G og 4) og nu WP8 (Nokia 920) - og jeg tror at det handler om et mix af godt produkt og godt system. Jeg har et negativt billede af Android, da min LG var noget lort, som hele tiden gik i sort og efter at have fået den bytte hos 3 to gange fik jeg opsagt handlen. Det hjalp heller ikke at Google uden begrundelse slettede min Google Konto - og i det hele taget havde jeg også en dårlig bruger-oplevelse med Android.

iOS var fantastisk, det var nemt og lavet så selv en retarderet multihandikappet 2-årige kunne finde ud af systemet. Dermed ikke noget ondt ment om retarderede eller handikappede, bare at iOS er så nemt, at man faktisk kan bruge iOS og diverse apps til at hjælpe disse individer ved hjælp af en iPad og nogle apps. iOS er fantastisk nemt at gå til - eneste minus er får dem som gerne vil lidt mere, er det gået ned af bakke. halvfærdige produkter (iPhone 5) og elendige iOS opdateringer (Maps).

WP8 er legende let, smukt at se på, men telefonerne er ikke noget at råbe hurra for. Store, klodsede, manglende apps (instagram, FB app fra FB) og med hensyn til Lumia 920 så var kamera-delen forfærdelig (uskarpe billeder).

Der er plusser og minus'er ved alle OS - og mobilerne. WP8 mangler apps, Android virker for nørdet og mobilerne for plastik og iOS har ikke ændret udseende siden det udkom og mobilen er kedelig.

0 0
Henrik 20-03-2013 16:35:55

Enig.

Men, L920 - uskarpe billeder? Har du opdateret softwaren? Min blev perfekt efter opdatering.

0 0
Benjamin Jensen 05-04-2013 15:51:59

En software opdatering løser ikke de utallige problemer med støv på linsen. Nokia har lavet noget elendig hardware.

Men nu er det WP8 der bliver snakket om, jeg har nu prøvet iOS, Android og WP8. I min verden ligger WP8 klart på sidstepladsen. Simpelthen fordi det slet ikke er færdigudviklet endnu. Det kan ikke være rigtig, at man skal være betatester på en telefon til 4500 kr. Alt for mange grundlæggende funktioner mangler i dette system, som både er i iOS og Android.

Hele denne undersøgelse bunder jo i, at telefonen og WP8 er nyt og spænende. Lige så snart det går op for folk hvor lidt de egentlig kan bruge deres smartphone til, så er det positive straks væk!

Jeg husker også undersøgelser der viste, at iOS var fantastisk i starten, og sidst var det Android der var verdens bedste, da det blev mainstream. Vi der har WP 8 er jo kun en minoritet. Er det ikke 1-2 % af smartphone markedet de har? Det er jo så forsvindende lidt, at man må formode at folk har tilvalgt WP8, og ikke bare købt den første og bedste smartphone i butikken. Det ville jo være kedeligt, at skulle indrømme at den tlf man lige har købt er den værste omgang bras.

0 0
Henrik 05-04-2013 16:18:34

"En software opdatering løser ikke de utallige problemer med støv på linsen. Nokia har lavet noget elendig hardware."

Det støv du taler om har udelukkende været relateret til front-kameraet, og kun været et problem hos de første batches. Så det er noget vrøvl.

"Men nu er det WP8 der bliver snakket om, jeg har nu prøvet iOS, Android og WP8. I min verden ligger WP8 klart på sidstepladsen. Simpelthen fordi det slet ikke er færdigudviklet endnu."

Ingen moderne OSer er nogensinde færdigudviklet. Men hvad er det for nogle features du mener WP8 ikke har?

"Hele denne undersøgelse bunder jo i, at telefonen og WP8 er nyt og spænende. Lige så snart det går op for folk hvor lidt de egentlig kan bruge deres smartphone til, så er det positive straks væk!"

Sikker noget fis at fyre af. Salgstallende for de seneste 3 måneder viser en fordobling af WPs markedsandel, og inden du begynder - nej det er ikke billige gamle WP7 modeller, men WP8 modeller som L920 og L620 der sælger godt.

"Er det ikke 1-2 % af smartphone markedet de har?"

4% nu. I nogle lande, som f.eks. Italien, er det helt oppe på 13% nu.

0 0
Villiam 14-03-2013 22:42:45

er dog en del mangler :/ f.eks. vigtige apps som adaffix, dropbox og swiftkey til eget keyb. men jo, det er fint nok :)

0 0
Ole Christensen 14-03-2013 17:54:55

- men problemet for Android er nok at en af deres styrker også er en af deres svagheder.
Der er rigtig mange uvidende mennesker der køber en billig Android og derefter bliver skuffet over dens performance, når de sammenligner med kollegaens iPhone.
De tænker ikke over at iphonen koster 5 gange mere.
Sammenligning skal kun ske imellem high-end enheder der er sammenlignelige i pris. Så kan man der se hvor man får mest.
Desværre dømmer mange Android på en forkert baggrund.
Hvem køber en Renault Clio og forventer den kører som en Ferrari?!
Vil man have det ypperste må man også betale for det!

0 0
Henrik 20-03-2013 16:34:07

Tja, nu giver WP 8 jo super god brugeroplevelse til 2000 kr. Så med andre ord, WP tværer Android totalt ud i den prisklasse.

En Lumia 620 er så meget mere kvalitet for pengene (2000 kr) end det Android lort man får for samme pris.

0 0
Jacob Hultmann 14-03-2013 18:15:56

Lige præcis

0 0
Alexander Balling Frederiksen 14-03-2013 18:07:57

Kan godt se din logik, og det er egentlig også rigtig nok. Men kan godt forstå at folk er utilfredse med, at de skal købe rimelig dyr hardware for at få en god brugeroplevelse med Android. Der kan man sammenligne med Windows Phone, hvor du kan købe en Nokia Lumia 610 til 1400 kr., med en ganske udmærket og flydende brugeroplevelse (der er umiddelbart ingen forskel på brugeroplevelsen på Windows Phone 7.5/7.8 og 8, hvis vi snakker smoothness) - til sammenligning ville du få en rimelig ringe oplevelse med Android i samme prisklasse. Det ville til gengæld være ret interessant at prøve at smække iOS ned på en skodtelefon, og se hvordan det kørte :)

0 0
TF 14-03-2013 18:00:11

Men det kunne vel også være at WP 8 og ios bare giver en bedere bruger oplevelse for den normale bruger.

0 0
TF 14-03-2013 17:59:30

Men det kunne vel også være at WP 8 og ios bare giver en bedere bruger oplevelse for den normale bruger.

0 0
DX 14-03-2013 17:24:52

Synd forbrugerne ikke ved det, måske skal vi begynde at håbe på, at Microsoft også snart begynder at producere flyvemaskiner.

0 0
Henrik 20-03-2013 16:32:26

At dømme udfra de folk på mit arbejde der har købt en L920, så passer undersøgelse meget godt.

Alle siger samstemmende at de ikke kan forestille sig at gå tilbage til iPhone eller Android.

0 0
TF 14-03-2013 17:56:16

Havde det været android der havde været vinderen havde jublet og hoveret ;-)

0 0