Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   USB 3.1 bliver smartere

USB 3.1 bliver smartere

USB 3.1 er i udvikling og lige nu ser det ud til at have smartere design og selvfølgelig hurtigere dataoverførsel

USB 3.1 ved siden af USB 3.0 som vi kender det.
USB 3.1 ved siden af USB 3.0 som vi kender det.

Afløseren til vores nuværende USB 3.0 kommer til at hedde USB3.1. Det afslører producenten Foxconn, som ellers normalvis kun høster negative overskrifter i deres forsøg på at give os det sidste nye elektronik.

USB 3.0 har aldrig rigtigt slået igennem på smartphones og det er der desværre en god grund til. Stikket er ikke særlig intelligent opbygget da det godt nok er bagudkompatibelt med USB 2.0 micro stikket, men USB 3.0 micro-b er ikke særligt lille.

Foxconns redering-tegning viser at man med USB 3.1 har designet microstikket således at man ikke kan vende det forkert. Lidt som Apple brugere kender det, men her er en løsning som vil gælde for alle USB produkter. Derudover, så er begge ender identisk, så med USB 3.1 micro, vil stikket også blive mindre på computere og andre enheder som normalt har brugt fuld størrelse USB 3.0.

Hastigheden får også et løft fra 5Gbps til 10Gbps. Hvad det reelt betyder i hastighedsoverførsel er svært at vurdere da USB 3.0 stadig ikke kan komme op på de teoretiske 5Gbps.

Det skal siges at stikket kan få et andet design, da det kun er en tegning, men når både Foxconn og USB Implementers Forum har lagt billeder frem er det god sandsynlighed for at designet ikke vil ændre sig drastisk.

Hvad synes du om det nyeste stik? Hit eller shit?

USB 3.1 Type-C over USB 3.0 micro-b
USB 3.1 Type-C over USB 3.0 micro-b

Det skal siges at stikket kan få et andet design, da det kun er en tegning, men når både Foxconn og USB Implementers Forum har lagt billeder frem er det god sandsynlighed for at designet ikke vil ændre sig drastisk.

Hvad synes du om det nyeste stik? Hit eller shit?

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Fantasifoster 04-04-2014 20:53:51

Fra artiklen: "Det afslører producenten Foxconn, som ellers normalvis kun høster negative overskrifter i deres forsøg på at give os det sidste nye elektronik."
Er jeg den eneste der savner en uddybning? Negative overskrifter? "Forsøg på at give os [...] elektronik"?

3 0
carsten guldhammer 04-04-2014 13:56:31

nu kan det jo sagtens være at jeg tager fejl..

men mit bud er, at når usb 3 ikke er blevet så overvældene stor en suces og når usb 3 ikke når op på de teoretiske 5 gbs i hastighed, så mener jeg at det jo kunne skyldes at man skal kigge langt efter udstyr der understøtter det

jeg går ud fra at det ikke nytter noget at koble usb 2.0 usstyr (usb hub og de gamle kable, ved ikke om der er forskel på et usb 2.0 kabel og et usb3.0 kabel) men en usb hub der kun er designet til at køre usb 2.0 får du jo i sagens natur ikke usb 3.0 hastighed ud af ved at sætte den i usb 3.0 stikket hvis den ikke understøtter mulighedderne i usb 3.0

det samme gør sig gældene ved andet udstyr tænker jeg

4 0
Tommy Lindegaard 04-04-2014 14:46:39

Det er rigtigt at der ikke er så meget udstyr med USB 3.0. Men i mine øjne er det rent cost/benefit analyse for producnternes side. En usb-hub der bare skal samle tastatur og mus får ikke gavn af usb 3.0. Det sammen kan måse også siges om printere/mus etc.

Men USB-docks med 3.0 giver rigtig fin mening og det var da også nogle af de første tilbehør med 3.0 der landede på hylderne.

1 0
jec 04-04-2014 09:41:47

Stik i mobiler er så 2012-agtigt. Med cloud synkronisering og trådløs opladning, har min mobil ikke set et stik i flere måneder.

6 1
Tbm2 03-04-2014 23:23:22

Hvis bare Apple ville tillade de andre producenter at implementere et lightning-stik! Det er så meget federe end USB, og så behøvede man ikke spendere penge på at udvikle noget fra bunden... Lightningstik bør være den nye standard og ikke Micro-USB...

5 5
Peter Frederiksen 08-04-2014 11:08:03

Apple sammen med andre producenter skrev under på en hensigtserklæringtil EU på at de fremover vil bruge Micro-USB, Apple hoppede senere fra og lavede deres ejet "All Digital" Lightning-stik, hvor de andre producenter har holdt fast i Micro-USB (fremfor at udvikle andre stik), samt har nogle procenter taget skridtet videre at implementere Micro-USB i andre Device, som Camera, Bluetooth headset, gadget, så man netop kommer Lade stik mareridtet til livs

Lightning stik er forældet i forhold til USB 3.0, som kræver mindst 9 pins, hvor der 8 pins tilrådighed i lightning, hvor Micro-USB kan der implementeres op til 11 pins
Samt af en eller anden oversag er det ikke muligt at smide et FULL -HD igennem lightning stikket (http://goo.gl/cv51KR), hvor den nye Sony Tablet Z, kan vise et ukomprimeret 4K billede igennem et Micro-USB, samt at Samsung Note3, Pro/-Note tablet serien understøtter USB 3.0...

Så det virker forældet, samt det virker det ikke var designet som fremtidssikret, men sikkert en Cash Cow...

4 0
TF 04-04-2014 11:37:28

Ja hvem siger egentlig at de ikke har tilbudt de andre at bruge deres stik som standart.

0 3
Onkel_Per 04-04-2014 16:27:20

Jeg tror ikke Apple vil slagte en guldkalv for at give "de andre" en ny standard.

"Though he admits it

1 0
TF 04-04-2014 17:05:54

Nej du tror ikke men hvem siger de ikke har tilbudt det ?

0 2
Onkel_Per 06-04-2014 08:45:58

Jeg er da ked af at jeg ikke ser helt så utopisk på tingene om du kunne ønske!

0 0
TF 06-04-2014 16:28:26

Jeg "ønsker" ikke noget, jeg undestreger bare at du intet ved og at det du kommer med bare er hvad du tror.

0 1
Onkel_Per 06-04-2014 18:05:07

Nej, jeg kom bare med et, endda sandsynligt, bud på hvorfor Apple ikke havde opfyldt din drøm.

0 0
TF 06-04-2014 18:34:26

Ja ja vis det gør dig glad så siger vi det :-)

0 1
Morten Jensen 04-04-2014 12:26:13

Det har jeg faktisk også tænkt over. Men er der nogen der ved om de rent faktisk har tilbudt det? Det kunne være interessant at vide.

2 0
Tbm2 04-04-2014 18:01:43

Hvis de nu har tilbudt de andre producenter det, har de nok krævet en guldmine, for det er i mine øjne den eneste grund til at afvise lightningstikket. Desuden så ejer Apple alle patenterne, så det ville i sig selv være en fantastisk handel for Apple...

0 0
TF 04-04-2014 19:28:27

Sikke en påstand at komme med når man intet har at bakke den op med :-(

0 2
Tbm2 04-04-2014 20:11:32

At Apple har patent på deres lightning kabel:

http://www.patentlyapple.com/patently-apple/2013/10/apple-granted-36-patents-today-covering-the-lightning-connector-micro-sim-assembly-future-ipad-materials-more.html

Så må de nok have krævet "lidt" licenspenge, hvis de nu har "tilbudt" deres teknologi. Hvorfor ellers patent?

Hvis nu Apple virkelig har tilbudt andre producenter Lightningstikket uden videre, så forstår jeg ikke hvorfor det ikke er sket endnu...

0 0
TF 04-04-2014 20:48:22

De står til at skulle bruge en masse penge og besvær på at skifte stik så mon ikke de kunne finde på at slippe deres stik gratis for at slippe for det.

0 3
03-04-2014 16:48:41

Det bliver da sikkert et hit. Noget godt bliver bedre. Og så er der vist heller ikke flere skud i bøssen hos modstandere af USB.

3 4
TF 03-04-2014 18:38:09

"Noget godt bliver bedre" sikke noget ævl den nuværende microusb løsning er ikke for god, men det ville da være rart vis det kommende tvangsstik idet mindste bliver lige så godt/funktionelt som lightning stikket.

6 9
Trentors 03-04-2014 21:29:03

Det eneste lightning kan er at det kan vendes begge veje. Og nej det er ikke en ide som Apple har opfundet (har du aldrig et en stikkontakt før??). USB3.1 type 3 bliver ellers lightning pga. den øgede ladestrøm og højere hastigheder. Og så er der ikke ET firma som sidder på det og det er så stor en fordel at selvom det var lavet af kogt spaghetti ville det være bedre :-)

5 5
David 04-04-2014 10:31:25

"Det eneste lightning kan er at det kan vendes begge veje" Det er så ikke helt rigtigt.. Apples stik har også mulighed for lyd streaming ala jack stik. Så du altså kan steame lyd som ikke er data. Det gør det egnet til lyddocks osv. Derudover er det meget mere hårdfør.

2 0
Naggie21 06-04-2014 01:01:02

Det kan selv USB 2.0 også. Min gamle HTC Diamond havde ikke jackstick, men du kunne hive det ud af USB stikket. Men det kræver, at der er ledere i alle ben, hvilket ikke alle telefoner har i dag.

1 1
Footiefan 03-04-2014 21:48:26

Nå sjovt, det kan da også lade osv ;-) Og flot du lige så den kommentar længere nede...og så skrev det samme eksempel ;-)
Som jeg læser kommentaren, så skriver Thomas, at han håber det det bliver lige så godt/funktionelt som lightning. IKKE at det skal være det samme. Og selvfølgelig skal et nyt fælles stik være.....ja surprise, fælles!!

10 0
03-04-2014 19:33:55

Det bliver jo så bedre, så kan folk som dig slet ikke komme til at vende det forkert :-)

5 2
TF 03-04-2014 20:39:11

Ja så vidt jeg kan se har de mere ell mindre bare kopieret apples ide så selvfølgelig bliver det bedere, men lad os håbe de bliver færdige med det før dine venner i EU tvinger os til at bruge den sølle løsning micro usb er nu her.

5 8
03-04-2014 22:48:00

Jeg snakker om bedre end lightning, nu vil du ikke kunne blive forvirret over hvilken ende du skal bruge. Det er jo smart når du et sted hvor det er mørkt :-)

1 2
TF 04-04-2014 00:15:39

Tja den ene ende af mit kabel sider altid i selve laderen så det kan ikke være et problem for mig, men ja med din IQ er det nok en god ting :-)

1 9
04-04-2014 06:27:20

Min IQ fejler intet, jeg kan endda finde ud af at bruge Micro USB i mørket ;-)

4 3
TF 04-04-2014 11:39:28

Ja N du kan godt lide besværlige løsninger og vil gerne beholde dem fremfor en nemmere, du må have en høj IQ :-)

0 4
David 04-04-2014 10:33:59

Bare fordi man kan noget, gør ikke at det er godt. Jeg KAN også godt vaske mit tøj i hånden, men jeg vil da hellere bruge en vaskemaskine. Jeg KAN også sætte et micro USB stil til i mørke, det gør jeg hver aften. Men jeg ville da hellere have et lightning stik, hvis jeg fik valget.

4 0
04-04-2014 10:56:30

Kære David, jeg tror ikke helt du er med i hvad det her spil går ud på. Så måske du bare skulle lade os lege ;D Men ja, lightning stikket er da selvfølgeligt nemmere at sætte i, det giver jo helt logisk sig selv. Det jeg og andre pointere er bare at det nok ikke er en gamechanger funktion.

1 2
David 04-04-2014 11:04:59

Jeg skal nok blande mig udenom Jeres "spil". Men jeg er sådan set enig i at det ikke er en "gamechanger" i sig selv. Men kombineret med mulighed for lyd streaming til diverse Docks (uden at bruge jack), og dens stabilitet, der gør det muligt for telefonen at bære sig selv i stikket. Må man sige at det er et markant bedre stik.

4 1
Naggie21 06-04-2014 01:20:10

Ikke for noget, men hvem bruger docks mere? Jer der er så stor fortaler for Lightning må jo være iPhone brugere. I har vel opdaget noget så smart, som trådløs streaming, som Apple kalder Airplay.
Og når det er sagt, så kan du godt køre lyd gennem USB.

1 1
TF 06-04-2014 18:36:59

Tja vis man ser på hvor mange der bliver solgt så må svaret være, ufatteligt mange og ikke kun apple brugere.

0 0
04-04-2014 19:07:02

Jamen du kan jo også fører både lyd og video i Micro USB. Den eneste ting lightning kan i forhold til Micro USB stikket, er at det kan vendes på begge måder i den ene ende. Glem lade strømme og alt det der, vedr. dem handler det jo egentligt bare om hvor hurtigt din mobil oplades, så er vejen der til underordnet. Overførsel hastigheder er jo også lidt så som så, hvor vi i dag smider mere og mere i skyen. Hvor mange sætter i dag deres mobil til en computer dagligt ? Derfor mener jeg at lightning ikke er den vilde revolutionerende ting som Apple gerne vil have det til at være. Men bevares det er da smart at den kan vendes på begge leder.

2 2
hmadsen 03-04-2014 21:03:21

Helt enig.

Hil Apple, hvis ikke de havde opfundet et stik som ikke kan vendes forkert var der ALDRIG nogen andre der ville have fundet på den ide.

Apple bør have royalties for at have fundet på at lave et stik som ikke kan vendes forkert.

Eller vent, how, der findes da masser af den slags i forvejen, f.eks stik til bærbare computere som er runde, alm 2 polede stik til stikkontakten og så videre.

Nå ja, er man apple sheep så har apple jo opfundet ALT, incl. det varme vand og sollyset.

10 10
carsten guldhammer 04-04-2014 21:13:04

nu kan man jo mene om appel og deres ene gang hvad man vil (eller om IBM's enegang i 90'erne)

men jeg kan simpelt hend ikke forstå at EU skal slippe afsted med at tvinge en virksomhed til at kun måtte bruge en løsning

det svare til hvis jeg byggede en ny bil og i motoren satsede på toyota motoren. Og så kommer eu og siger: det må d ikke, du S K A L bruge ford motor

3 3
06-04-2014 08:51:33

Hvis alle gik ene gang, så forestil dig når du købte din bil og den gik i stykker, så kunne du ikke selv bestemme værkstedet fordi værktøjet til hvert bilmærke er specielt. Og benzinen de kører på er også modelspecifik. Dækkene det er også noget du skal købe af fabrikanten for de passer ikke på andre biler, det er selvfølgelig godt for producenterne, da de kan skrue endnu mere op for priserne, da ikke har nogen konkurrence på området. Ja frit valg er dejligt, bare ikke når det bliver brugt til at danne en form for monopol.

1 1
Footiefan 03-04-2014 21:07:26

Endnu en børnehave kommentar!

10 8
TF 03-04-2014 21:57:03

Ja det er trist at der konstant skal komme sådan nogle stakler og ødelægge al fornuftig debat :-(

6 16