Utilfredse pendlere stadig plagede af dårlig mobildækning

På trods af løfter om forbedret mobildækning, er det stadig umuligt at føre en samtale på Kystbane-strækningen, lyder det fra utilfredse pendlere.

Utilfredse pendlere stadig plagede af dårlig mobildækning

I august lovede DSBFirst, at de godt 90.000 pendlere på den såkaldte Kystbane-strækning kunne forvente en velfungerende mobilløsning pr. 1. oktober.

Dækningen er imidlertid stadig så mangelfuld, at mobilsnak og internetsurf stort set er umuligt, skriver Politiken.

Pendlerklubbens talsmand, Michael Randrop, er rystet over, at problemet endnu ikke er løst.

– “Det er helt uacceptabelt. Det er jo en af de ting, DSBFirst har lovet fra starten. Det er simpelthen så skuffende, at det ikke er på plads,” siger formand og efterlyser kompensation for de brudte løfter.

– “Giv dem, der er så flinke at vælge at køre med DSBFirst, en undskyldning i form af en godtgørelse på x antal kroner. En mobildækning, der fungerer, var jo en af de ting, vi som pendlere så frem til, da DSBFirst overtog i sin tid.”

Lang sej kamp, men ingen fremgang

Allerede fra begyndelsen af DSBFirsts engagement på strækningen i januar 2009 blev der lovet en hurtigst mulig løsning på den dårlige mobildækning.

I december 2010 blev en aftale med Telia, Telenor, 3 og TDC annonceret, men samarbejdspartneren på projektet, Butler Networks, gik konkurs kort inden deadline.

Et samarbejde med Commute Media skulle herefter afhjælpe problemet i de 100 togsæt, der kører på strækningen.

Mikkel Kolbak, som pendler imellem Espergærde og Nørreport, kan imidlertid ikke mærke nogen fremgang – hverken på telefonen eller på computeren med mobilt bredbånd.

– “Det går hårdest ud over mobilen. Den dør simpelthen, når man er i gang med en samtale. Og det gider man jo ikke, når man skal ringe op tre gange i løbet af en samtale på fem minutter. Online på computeren er det ok. Det er selvfølgelig et problem, hvis man skal surfe efter information og har brug for at være online hele tiden, men man kan godt tjekke mails,” fortæller Mikkel Kolbak.