Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Vær opmærksom på datamængden i dit abonnement

Vær opmærksom på datamængden i dit abonnement

En priskrig hersker på det danske mobilmarked, men hold godt øje med hvor meget data der er "Fri data".

Telenors nye
Telenors nye "Fri Tale" abonnement med "Fri Surf"

En ny priskrig startede tilbage i slutningen af februar måned, hvor teleselskabet 3 var klar med nye ”Fri Tale” abonnementer, hvor du betaler ud fra hvad dit dataforbrug er.

 - Fremtiden er fri tale og store datamængder

Både 3 og Telia har 100 GB data med i deres forbrug på den største pakke, hvor de tager henholdsvis 299 kroner og 399 kroner om måneden for abonnementet.

 - 3 lægger an til hysterisk priskrig

Men Telenor har i dag også meldt ud, at de er klar med et ”Fri Tale” abonnement, hvor man ved første øjekast tror der er ”fri data” også, da der på Telenor.dk står ”fri surf”, men læser man nærmere på ”Læs inkluderet”, så står der faktisk kun at der er 10 GB data inkluderet.

 - Telenor klar med Fri-tale abonnement

Om der når kampagneprisen på 299 kroner ophører bliver mere data inkluderet melder Telenor intet om på deres hjemmeside.


Læs også:
 - Telia er klar med Fri tale og større datapakker

"Fri Surf" dækker kun 10 GB data
Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Erik jensen 29-03-2013 23:35:16

To netværk at vælge imellem! TDC og Telenor

Hvis man vælger Telenor's netværk, når man opretter et abonnement , får man op til 32 mbit. download og 5 mbit. upload

(Problemet er bare meget dårligere dækning hos Telenor, hvilket giver samme langsomme hastighed som hvis det var TDC standards pakke, medmindre man står ved siden af senderen - jeg taler af egen erfaring...)

Vælger man istedet TDC's mobilnet, får man som standard desværre kun op til 6 mbit. download og 1 mbit. upload, men hastigheden er til gengæld ret stabil, og okay til det meste - måske med undtagelse af videofilm o.l. tunge filer

Har man brug for større hastighed kan man heldigvis tilvælge databoost på alle mobilpakker ,

Databoost giver op til 32 mbit. download og 5 mbit. upload til en merpris på 49,- kroner om månedend, og et har jeg valgt.

Sidst på året kan man tilvælge 4G på TDC net med langt større hastigheder - det kræver blot en ny smartphone .. Omvendt vil det heldigvis give mere plads på 3G nettet, når mange brugere skifter over til 4G, så 3G vil som følge heraf blive hurtigere og mere stabilt til den tid.

Mobilpakke 3

Abonnement 79 kr/md. Oprettelse 99 kr, med standard hastighed.(6/1 Mb) (Evt tilvalg af databoost koster 49 kr ekstra. (ialt 128 kr)

Jeg betaler altså 128,- kroner om måneden og så får jeg 3 timers fri tale til alle danske fastnet eller mobiler, fri sms & mms, fri opkaldsafgift og 10 GB fri data.

Bruger jeg mere end de inkluderede 3 timers tale, afregnes jeg efterfølgende 1 øre pr. sekund. Man kan desuden få flere SIM kort til et enkelt telefonnr, så man kan deles om den relativt store datamængde.

Kundeservice fortæller mig, at de vil få 4G i slutningen af året,- til den tid vil jeg håbe at jeg har sparet nok op til at købe en S4 eller måske en ONE, omvendt påstås det, at der bliver mere plads på 3G netværket, når mange kunder vil rykker over på 4G, så måske skal man bare lade som ingenting, og se frem til støre hastigheder helt automatisk ;-)

Øvrigt har yMobile også IP telefoni, hvor ens fastnet tlf kan viderstille til mobilen hvis der ikke svares.

Mit fastnet abonnement koster virkelig en formue, og jeg bruger det egentligt ikke ret meget mere..

Fastnettes fremragende lydkvalitet vil jeg dog savne, men problemet er, at de fleste alligevel ringer til mig fra en mobil med den af teknologiens dårlig lyd behandling og tilhørende komprimering , og hvad nytter det så at min gamle fastnet telefon og kobber forbindelse er i "high end"? det er ligesom at kæmpe mod vindmøller. Lidt ligesom CD`ens kamp mod mp3 filerne - nemmere at adgang, men lyden er forfærdeligt at høre på

Jeg håber at jeg bliver tilfreds... De har 7 stjerner ud af 10 på Trustpilot pt, og det er vel ikke være eller bedre end de andre, skulle jeg mene?

Kortet er bestilt til at komme i næste uge og så er det farvel til Telenor og på gensyn med TDC netværk, som jeg oplever er langt mere dækkende og stabilt.

0 0
hotpop 30-03-2013 18:02:29

Problemet er bare meget dårligere dækning hos Telenor, hvilket giver samme langsomme hastighed som hvis det var TDC standards pakke, medmindre man står ved siden af senderen - jeg taler af egen erfaring...


Her er det med TDC.
Der er testet med 8 forskellige mobiler, og Telenors dækning og hastighed slår TDC klart.

0 0
Erik jensen 29-03-2013 00:25:13

Det nye Ymobile.dk teleselskab (udtales sikkert >youmobile

0 0
hotpop 29-03-2013 09:24:55

Kan du sige whymobile

0 0
lasse 29-03-2013 01:17:51

De har ikke fri tale :P

0 0
hotpop 29-03-2013 09:25:46

Næh... men hvem fanden har brug for fri tale???

0 0
MGApcPro 29-03-2013 15:37:56

God pointe

0 0
MGApcPro 24-03-2013 14:52:43

Jeg har Telenors selvhenter service, hvor jeg betaler 150kr om måneden for "fri data"(25GB) 5 down og 1 up.
Jeg håber selvhenter også får abonnementer opgradering til 4G, så længe de er til en fair pris.

0 0
hotpop 24-03-2013 17:43:42

Umiddelbart vil jeg da skyde på det kommer.
Husk dog at du i hvert fald skal have Usim kort for som minimum at kunne komme på 4G med selvhenter, men ring og spørg Telenor kundeservice da de må vide det.

0 0
Johnny Askengren 22-03-2013 06:44:33

Hejsa.

Jeg havde Dansk Kabel Tv som interner udbyder, det blev i vores antændeforening skiftet til Yousee. I DKT havde jeg fri data, hos Yousee har man på deres største pakke et max forbrug på 2000 Gb, ved godt det er rimelig meget. men det er til både upload og download. Bruger man mere har de ret til at smide en ud af deres selskab. Så problemet er ikke kun hos mobilselskaberne

0 0
lasse 24-03-2013 15:09:36

Stofa har også faiar use

0 0
hotpop 24-03-2013 17:44:28

Jep - det har de altid haft, men ikke gjort det som en fast del af abonnementerne før nu ;)

0 0
ij6210 21-03-2013 13:09:47

...da de fleste mobilkunder bruger klart under 2GB data.

I snit bruger folk kun mellem 0.7 og 1.2 GB data pr. måned.

0 0
DX 21-03-2013 14:25:45

Ja men hvis kunderne ikke bruger mere end mellem 0,7 - 1.2GB, hvorfor så ikke bare give fri data, det er jo så bare en gratis omgang for teleselskabet, det er da god gratis reklame, hvis kunderne ikke bruger så meget alligevel.

0 0
Benjamin Jensen 21-03-2013 15:42:25

DX...det er da fordi at mobilnettet bliver unødigt belaste af at folk bruger det til modem og suger torrentfiler.

Personligt holder jeg mig langt væk fra de selskaber der tilbyder så meget data til deres 3G kunder. Det betyder, at jeg der bruger 1 gb om måneden ikke får den hastighed jeg gerne ville have.

Når vi snakker 4G er kapaciteten heldigvis blevet bedre. Men det er sgu ikke sjovt at sidde med et Oister abb, og kun kan trække 1-2 mbit!

0 0
Stig 21-03-2013 12:22:44

Vil bare lige fortælle at Oister for lidt tid siden gav 25 timers tale med 50 gb data for 199 kr pr mdr og det har jeg benyttet mig af.

0 0
Kristian Johnsen 21-03-2013 12:04:09

Det kan ikke passe, at man ikke kalder en spade for en spade. 10 GB data er 10 GB - og 10 GB er ikke ret meget!

Jeg har 6 timer + 12 GB data for 119 kr/md - og jeg ville bestemt ikke kunne klare mig med mindre.

0 0
Benjamin Jensen 21-03-2013 15:39:49

Kender du ikke begrebet wifi? 12 GB er meget hvis det er telefon alene. Men hvis du bruger internetdeling, så begynder det at hjælpe på det.

0 0
21-03-2013 12:32:56

I hvilket selskab har du 6 timer + 12 GB data for 119 kr/md?

0 0
Lennie 21-03-2013 13:21:23

Han har højst sandsynligt Oister, da jeg har samme pakke hos Oister... Dog var det et tilbud de kørte med i en begrænset periode. Dog med den fordel hvis man tog imod tilbudet, kunne man beholde det for evigt

0 0
Jonas B 21-03-2013 09:44:45

Det er et svært emne, teoretisk set er der jo fri surf, da der ikke betales ekstra efter brugt data. Men det er da vildledende, de burde jo skrive 10 GB ligesom eksempelvis callme ville gøre.

Jeg har selv Callme 3 timer + 2gb til 99 kr/md, men efter de to gb, falder hastigheden blot. Dermed kunne de jo også have skrevet fri surf.

0 0
Morten 20-03-2013 15:16:57

Det må da være ulovligt ... enten er der da fri data eller også er der 10 GB data!

0 0
Martin Mortensen 20-03-2013 19:12:51

Nu skriver de jo nemlig ikke fri data, men fri surf. Derved kunne man jo argumentere at der ikke er afsat data til at streame film eller musik.
Derudover kan du i deres abonnementsbetingelser læse at de når de 10 GB er opbrugt istedet begrænser din hastighed således at funktioner som push-mail og måske en FB-app stadig vil kunne fungere.
Derfor er jeg ret sikker på at man ikke kan vinde en klagesag...

0 0
lasse 20-03-2013 20:06:35

Fri surf
Så de kan stadig give fuld hastighed på HTTP og HTTPS trafik
Men andet trafik begrænset
Fri surf

0 0
Morten 20-03-2013 15:28:03

Så har jeg startet en sag hos Forbrugerombudsmanden vedr. Telenor og deres Fri Surf, som er 10 GB.

Er træt af, at de snyder os.

Vil opfordre andre til også at gøre det, det tager kun få minutter og koster intet...
http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Om-Forbrugerombudsmanden/Klageformular

0 0
Benjamin Jensen 21-03-2013 15:38:02

Er det ikke lidt sent at komme med det? Mon ikke andre har prøvet det før?

Husk lige på at alle selskaber skriver sådan på deres hjemmesider. Telenor er bestemt ikke ene om det.

Men det gør det selvfølgelig ikke bedre af den grund. Personligt synes jeg også det er en sandhed med modifikationer. Men selskaberne vil jo gøre alt for at sælge deres lort.

0 0
hotpop 21-03-2013 09:40:39

Det drejer sig vel om at læse hvad man skriver under på? Har lige tjekket og der står udtrykkeligt at efter 10 Gb sættes hastigheden ned.
Jeg har skrevet til forbrugerombudsmanden at dette er tilfældet, for jeg gider da virkelig ikke at de ændrer betingelser så man opkræves for forbrug udover det inkluderede - hvilket kan blive resultatet af dit tiltag.

0 0
Frederik H. 20-03-2013 13:51:58

Telenor har altid reklameret med FRI data på deres største abonnement. Som jeg har forstået det, betyder det blot at når man render over de 10GB inkl. bliver hastigheden sat ned. Så FRI data betyder uden ekstraudgifter.

Men cool at de alligevel sætter deres FRI abonnement (lidt) ned så det er lidt mere konkurrence-dygtigt.

0 0
20-03-2013 14:52:40

Fri data burde betyde fri og ikke som nu fri men efter 10GB med en hastighed der er så lav at det er ubrugeligt.men 4G ryger 10GB hurtigt.. De sidste 2 måneder har jeg brugt mine 10 GB på 20-25 dage.. Og jeg håber derfor meget at Telenor laver en større data pakke til deres fri abonnement evt 20-25 GB.
jeg er nemlig rigtigt godt tilfreds med 4G forbindelsen og den dækning jeg har oplevet, jeg har ligget på 35-45mbit i praktisk hastighed...

0 0