Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Vær opmærksom på din adfærd i trafikken

Vær opmærksom på din adfærd i trafikken

Det er en god idé, at være opmærksom på din adfærd i trafikken, flere anklages fejlagtigt for at tale i håndholdt mobil.

Du skal passe på ikke at have dine hænder ved dine ører eller nakke når du kører bil. Flere bilister oplever, at blive anklaget for at tale i håndholdt mobiltelefon, mens de kører bil. Dette har nu fået FDM til, at gå ind i nogle sager. Det skriver dr.dk.

Det kan være hvis man krydser en politibil i et kryds, hvor man eksempelvis lige klør sig i øret eller lignende. Tror betjenten så, at man har talt i håndholdt mobiltelefon er det hans forklaring, der lægges til grund i retten.

Oftest når en bilist anklages for, at have talt i håndholdt mobiltelefon, så erkender bilisten med det samme og får derfor en bøde. Men når bilisten afviser anklagen, så bliver det påstand mod påstand.

En håndfast dokumentation er opkaldslister fra teleselskabet, hvor bilisten selv kan få en liste over udgående opkald, men for at få over de indgående opkald skal der en dommerkendelse til.

 - ”Begge dele er nødvendige for at dokumentere, at der ikke er ført en samtale, men domstolene er tilbageholdende med at kræve opkaldslister. I en sag sidste år blev listerne fremlagt, og det fremgik at der ikke blev talt i telefon, men alligevel blev betjentens forklaring lagt til grund,” siger Dennis Lange, der er jurist i FDM til dr.dk.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Morten Jensen 10-10-2013 12:27:14

Jeg har længe ment, at reglerne er fuldkommen til grin.
Hvorfor skal det være lovligt at tale i håndfrit, men en hånd i nakken, men ulovligt hvis man holder telefonen i hånden?
Og hvorfor er det lovligt at tale i f.eks. Walkie talkie, men GSM/NMT telefon er ulovligt? Det giver ingen mening.

0 0
Jesper 10-10-2013 12:36:25

Enig!
Pt. kører jeg i bil med automatgear. Her kan jeg uden problemer holde en telefon op til øret under kørsel (Ikke at jeg gør det, da jeg bruger et headset), men det er jo slet ikke det, der er problemet!
Problemet ligger i, at du slet ikke har fokus på hvad du foretager dig, når du taler i telefon.
Om du holder en kop skoldhed kaffe i hånden (hvilket jo er lovligt)eller en mobiltelefon, burde jo komme ud på et...og så alligevel, for hvis der opstår en situation, hvor du er nødt til at smide det fra dig, som du har i hånden, så vil du nok tøve med at smide en kop kaffe fra dig...og den tøven kan koste menneskeliv. En telefon derimod, kan du jo blot smide ned på sædet ved siden af, eller på gulvet.

0 0
Gert Hansen 10-10-2013 21:20:28

Og hvad med cigaret rygning?
Jeg kender ingen, der har været ude for en ulykke, eller nærved ulykke, ved at tale i håndholdt mobiltelefon.
Derimod kender jeg både én, der har været ude for en ulykke, på grund af en tabt cigaretglød, nede mellem benene og også et par stykker, der har været tæt ved, af samme grund!!

0 0
Morten Jensen 11-10-2013 07:00:42

Ja man kan jo kun være enig med jer begge.
Reglerne er rent til grin. Jeg har også kørt i bil med automatgear i en række år, og har også altid haft håndfri installation i mine biler.
Det der kan gøre mig mest harm er, at der ingen kontrol er på vejene. Jeg pendler dagligt 100 km til min arbejdsplads, og det er utroligt hvad man ser folk foretage sig, mens de kører bil. Men der er heller aldrig noget politi, så der er jo ingen nævneværdig risiko.

0 0
11-10-2013 15:37:52

Kør bil når du kører bil
alt andet kan vente!!!
Til du holder stille eller er færdig.
vejen er min arbejdsplads!

0 0
Morten Jensen 11-10-2013 16:03:13

Helt enig Carsten.
Men som reglerne er nu, så er det helt tilfældigt, hvad der er lovligt, og hvad der ikke er lovligt. Det, sammenholdt med at der stort set ingen kontrol er, gør at rigtig mange folk ikke har respekt loven på dette område.

0 0
12-10-2013 16:43:14

Ja, Morten
Men man kan jo ikke lovgive om alt, selv her i forbuds Danmark, hvis bare flere ville bruge deres fornuft lidt mere på vejene!
Det er nemlig et spørgsmål om at fokuserer på det man laver at det så er ulovligt at snakke mobil men lovligt at spise, ryge eller drikke. Tja, det er tosset for alt fjerne fokus fra opgaven at komme sikkert frem..
Der findes et udtryk som man måske burde bruge i langt højere grad i vores hverdag.
Bonus pater Familia. Oversat det fornuftige menneske må formodes at vide..
For vi ved jo godt hvad vi burde og ikke burde selv inden bag den dumhed og ligegyldighed man oplever hver dag på vejene..

0 0
Morten Jensen 12-10-2013 17:19:17

Carsten; vi er helt enige. Men problemet er stadig, at der ingen kontrol er, og derfor er de fleste folk ligeglade.

0 0
12-10-2013 20:09:53

Men uanset om der er kontrol eller ej så ved folk jo godt hvad de gør forkert og så bliver problemet i virkeligheden, den gradbøjning af lovgivningen der, desværre, er på fremmarch i dags danmark. Folk ser med stor foragt på naboen når han bryder en lovgivning, for så selv at bryde en anden selv. Problemet er at naboen mener det er en "latterlig" regel mems naboen mener den er vigtigt og derfor kommer vi ud i noget snavs.. Det er problemet
kontrol er kun nødvendigt fordi der er mennesker der mener de er over loven..

0 0
Morten Jensen 14-10-2013 08:05:48

Carsten; men man kan ikke lave om på hele verden og ændre folks holdninger og handlinger fra den ene dag til den anden. I særdeleshed ikke når der, som du selv nævner, er tale om regler, som folk har vidt forskellige meninger om.
Og det bliver jo blot værre og værre, også selvom der har kørt kampagner i TV osv. der forsøger at informere folk om farerne ved at være ukoncentreret når man kører bil.
Jeg kan ikke rigtig gennemskue hvordan du mener man skal løse problemerne?
Jeg tror, desværre, man er nødt til at indføre noget mere kontrol med folk. Og jeg mener desværre, da jeg ligesom dig mener at folk burde kunne tænke selv, så den slags kontrol ikke burde være nødvendig. Men sådan er virkeligheden bare desværre ikke, og det er man nok nødt til at forholde sig til.

0 0
14-10-2013 11:24:03

Desværre viser studier jo at kontrol som stærekasser heller ikke hjælper særlig meget, det kræver en holdings ændring hos os alle når vi sidder bag rattet.
derudover mener jeg at der skal være strengere krav for at blive kørelærer og at de skal bevise deres evner i prøver årligt.
desuden mener jeg at alle med kørekort hver 5år skal op til nye prøver både teori og køre prøve og hvis man har bøde for uansvarligt kørsel eller mange skader hver 3år.
men det burde bare ikke være nødvendigt....

0 0
Morten Jensen 14-10-2013 13:00:50

Det er bestemt heller ikke stærekasser jeg synes skal være løsningen. Det kan være en god løsning nær skoler osv. men de kan jo af gode grunde ikke kontrollere, om folk taler i telefon eller på anden måde er ukoncentrerede mens de kører bil.
Jeg synes egentlig kørelærerne gør et udmærket job, men så længe der ikke er nogle krav til opfølgning af billisternes færdigheder, så kan kørelærerne ikke gøre den store forskel.
Opfølgende køreprøver kan være behjælpelige med at få opdateres folks viden omkring færdselsloven osv., men jeg tvivler meget på at det kan rokke ved folks vaner.
Det er en klar holdningsændring der skal til blandt billisterne.

0 0