Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Vi bruger ikke vores smartphones smart nok

Vi bruger ikke vores smartphones smart nok

De fleste smartphone-ejere udnytter ikke telefonens muligheder optimalt - endnu!

En undersøgelse foretaget af TDC og analysefirmaet Wilke viser, at de fleste danskere ikke udnytter mulighederne i deres smartphone optimalt.

De fleste bruger i stor grad deres telefon til tale og sms, mens vi danskere halter bagefter, når det kommer til udnyttelse telefonernes øvrige funktioner.

I gennemsnit taler vi 5,5 timer om måneden i mobilen, mens vi bruger lige under 3 timer og 45 minutter, til at lytte til musik. På spil og sociale netværk bruger vi 3 timer om ugen og 2,5 timer på internettet.

Hvis man ser på forskellen i forbruget, i forhold til smartphone-mærke, er der en bemærkelsesværdig forskel.

Apple-brugere anvender i gennemsnit 475 megabyte data om måneden, mens Androids brugere kun anvender 75 megabyte om måneden, skriver Ritzau ifølge epn.dk.

Det betyder også, at over 60 procent bruger under 100 megabyte om måneden, hvilket er langt fra de mange megabyte, der følge med de fleste abonnementer.

Men forbruget stiger i følge undersøgelsen. Vi bruger nu vores smartphones 55 minutter om dagen, hvilket er en stigning på 70 procent, i forhold til første kvartal af 2011.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

BE 30-12-2011 21:30:18

Kunne mit mobilselskab blot finde ud af at kombinere mit abonnement med en fornuftig datapris a'la det jeg har i forvejen via ADSL kunne jeg spare en router, og de kunne spare på trafikken vie kobberet.

- Næ, så snedigt skal det sgu heller ikke være med TDC!

0 0
Kim Harder 29-12-2011 20:40:39

Jeg vil da mene, at netop dem, som kan finde ud af, at bruge WIFI i stedet for den dyre mobildata, hente musik via pc m.v. bruger sin mobiltelefon meget meget fornuftigt. Det er ikke ensbetydende med, at fordig TDC kan se, at man ikke bruger data, ret meget på sin mobil, at man så ikke bruger det. Man er blot prisbevist.

0 0
Footiefan 29-12-2011 21:16:26

Mon ikke mange/de fleste med en smartphone har en pakkeløsning el data abonn. Koster efterhånden ikke det store. I hvert fald der selskaberne kæmper mest om kunderne pt.

0 0
Kim Harder 29-12-2011 22:21:38

Set i forhold til almindelig bredbånd, så virker de løsninger stadig meget dyre, og har ikke 100% frit forbrug.

0 0
Footiefan 30-12-2011 00:26:14

Enig, men de fleste pakker er ret ens skruet sammen. Vil du ha' nogle timers taletid (mere end to) så følger der jo oftest en del data med. Så de fleste har jo nok mb og er ret ligeglade med kun at bruge wifi.
Har selv 5 gb (eller måske endda 6 gb) men har næsten altid wifi til pga den væsentlig højere hastighed. Hjemme har jeg en hastighed på ofte over 100 mbit. Så hurtig er mobilen selvf ikke, men altid over 20 på down/upload. Og det er sgu alligevel nice :-)

0 0
BE 29-12-2011 01:13:37

Det er åbenbart ikke et spørgsmål om kvalitet, men kun om kvantitet.

0 0
Footiefan 29-12-2011 09:18:25

Og hvor ved du så det fra? ;-)

0 0
BE 29-12-2011 18:11:30

- Jamen kære Footiefan, handler indslaget om hvad vi bruger vores mobil til(udover at ringe)og hvad vi bruger den til. eller handler den alene om de datamængder der downloades(surfes på nettet, Twitter, Facebook o.s.v) for det kan enhver gøre, men er det så lige netop det behov vi alle har, og som skal opfyldes ifølge artiklen for at bruge vores smartphone RIGTIGT?

Jeg har ikke noget stort behov for de sociale netværk, som Facebook, Twitter o.s.v., men derimod har jeg behov for en smartphone(SGS2) hvor jeg har mulighed for både, at kunne ringe, SMS, MMS surfe på internettet, sende og modtage e-mail, høre musik, radio og vise film, - når jeg har brug for det, og det er smart for mig, og muligvis også for en del andre.
Det at have det til rådighed og bruge det når der er behov for det, er ikke det samme som dem der har mobilen fastlimet i hånden næsten 24-timer for at sende SMS konstant, surfe lige så snart de stiger på bussen, Metroen, toget eller noget andet - blot for at være på med sin "nysgerrighed" er vel ikke absolut nogen kvalitet i sig selv?
- Det er hvad jeg og andre kalder spildtid!

0 0
Footiefan 29-12-2011 19:57:37

Hehe, du bemærkede åbenbart ikke min ";-)". Det var altså kun ment som sjov ;-)

Og i øvrigt, så er jeg enig med dig. Mængden af data viser intet i sig selv! Selv bruger jeg kun min som et smart værktøj og en hjælp i dagligdagen, lever og ånder ikke via mobilen. Men ok, jeg er så heller ikke teenager og vokset op med mobilen i hånden ;-)

0 0
Kim 29-12-2011 23:18:52

I en anden tråd, var der en der påviste at Apples apps er 2-3 gange større end Androids. Det beviser jo ikke i sig selv et 10 gange højere dataforbrug, men noget viser det da.

Om det så er særligt "smart" at det koster mere datatrafik at bruge en iPhone end en Andriod alene til at hente apps, det kan jo så diskutteres ;o)

Men som jeg skrev i mit første indlæg, så er denne artikel ikke særligt brugbar til noget som helst. Der er ikke noget "i forhold til" - der står f.eks. ikke noget om, at man i USA bruger 5 gange så meget datatrafik.
Og igen, hvordan kan det være defineret som at være ekstra smart, at man bruger data? Det er altså ikke smart, at spille? Høre downloadet musik, eller se film fra HD? At lege med apps der ikke kræver data?

0 0
BE 29-12-2011 23:15:45

Så må jeg vel også bekende, at jeg er ude over teenagestadiet.

0 0
Footiefan 30-12-2011 00:26:50

;-)

0 0
Lennie 28-12-2011 23:00:49

Jeg bruger i gennemsnit 2GB data pr måned, er det så nødvendigvis det samme som at jeg bruger min telefon smart???

Det kan vel bare være et udtryk for at jeg ALDRIG bruger WIFI, fordi jeg simpelthen ikke gider til at skifte net.

Hvis det gør at jeg er smart i min brug af min smartphone.. hmm så tror jeg at jeg vil til at bruge den lidt mere :D

Det kan lige så vel være et udtryk for at folk med iPhone køber data abonnement, hvor folk med billige android telefoner bare har et alm abonnement uden data.

0 0
Slaraffenland 30-12-2011 12:10:17

Det kan vel bare være et udtryk for at jeg ALDRIG bruger WIFI, fordi jeg simpelthen ikke gider til at skifte net.


Samme her. Jeg skifter heller ikke over på wifi. Min kone derimod bruger KUN wifi.

Man kan derfor ikke konkludere noget som helst ud fra ovenstående artikel.

0 0
Niller 29-12-2011 00:47:15

nej det kan det umuligt. Som JP skriver er det endegyldigt bevist, at internetdelen på iPhone overgår alt på denne planet.

0 0
Jesper 29-12-2011 11:17:23

Det er for sjov, at du skriver det, ikke?
Min iPad2 laver jævnligt to stunts:

1. Lukker browseren fuldstændigt umotiveret.
2. Hvis jeg f.eks. går ind på eb.dk, så er det typisk på en gammel outdated udgave af eb.dk. Så skal jeg lige trykke refresh, så kommer den nyeste udgave af eb.dk.

To klasseeksempler på, at iOS internetoplevelsen halter!

Skal jeg bruge en browser i længere tid, og til andet end småpjat, så bliver det på PC'en...med win7 og IE9. Lige ud af landevejen og ingen problemer!

0 0
Footiefan 29-12-2011 20:01:51

Mon ikke de fleste oplever en bedre surfoplevelse på en rigtig computer, end en tablet. Alt andet er vist lyv!

Har dog en iPad sammen med kæresten. Men oplever aldrig, at browseren lukker ned eller ikke bliver opdateret. Så du har måske en lille bug?!

0 0
Kim 29-12-2011 09:46:43

Det er lige så endegyldigt et bevis for, at iPhone brugere ikke har noget socialt liv men har forsøgt art købe sig til popularitet...

0 0
JP 28-12-2011 15:43:16

At iPhone bare er bedre, og letter og folk dermed bruger den mere.
Hvis Andorid var let at bruge, så brugt folk den også..

0 0
28-12-2011 19:32:36

Troll ;D

0 0
28-12-2011 19:36:23

Glemte lige at sige, at måske er android brugeren bare så smart at han bruger wifi i stedet for data ;D

0 0
Footiefan 28-12-2011 21:48:38

Haha ja måske. Eller at android brugere ikke kan gennemskue ALLE de mange indstillinger og/eller kun roder med netop disse, i stedet for at bruge mobilen ;-) (humor)

Nej seriøst, så er det mere som Jesper skrev tidl. Mange android mobiler bliver købt uden de reelt bruges til det de kan, især de billigste. Der er mange der køber ny mobil, ser en smart en med lidt større skærm, men bruger den ikke som smartphone, altså til alt det de kan.
Tror ikke dem der stadig sidder med den første wildfire, bruger deres mobil på samme måde, som dem herinde på siden med en SGSII ;-)

0 0
Jan Ålund 28-12-2011 18:07:15

Der er ikke rigtigt nogen af IOS, wP7 eller Android der er bedre end hinanden. De er bare forskellige og har deres styrker forskellige steder.

Og juhuu for det ;) det giver bare bedre smartphones. Artiklen er bare endnu en omskrivning af noget andet. Mobilsiden har lidt svært ved at finde på noget selv og gør de det er mængden af faktuelle fejl større end den største supertanker der blev lavet på Lindø.

Skal lige hurtigt sige at selv omskrivningerne ikke er deres styrke. Ofte mangler de vigtigste keynotes. Men men de er dog blevet bedre til at sætte en kilde på.

0 0
Kim 28-12-2011 20:36:33

Er overvejende enig - men kilden er Ritzau, så uanset hvad man udelader er det for meget! ;)

0 0
Kim 28-12-2011 15:59:08

Næ... Det er sådan set ikke bevist. Blot at brugen er anderledes - iPhonen bruges i højere grad som iPod end Androidtelefoner. Og det er vel ikke så mærkeligt?

0 0
Jesper 28-12-2011 13:01:20

...i hvad Kim og Karsten skriver, og dertil vil jeg lige tilføje, at det ikke er bemærkelsesværdigt, at iPhonebrugere, bruger flere data end andre.
En iPhone koster i gennemsnit markant mere end en f.eks. en HTC Wildfire S, og derfor skal den også bruges mere, for at retfærdiggøre købet.
En Wildfire S kan jo i princippet det samme, men koster det halve, hvilket gør, at "almindelige" brugere køber en Wildfire S i stedet for en traditionel mobiltelefon, hvilket de i virkeligheden godt kunne have nøjedes med!
Reklamens magt er stor, og det betyder at rigtigt mange køber en smartphone, uden at have brug for det, og hvis de ikke har brug for den, ja, så bruger de jo heller ikke alle de smarte funktioner.
Så en overraskelse ville jeg ikke kalde det! :-)

0 0
Karsten Jensen 28-12-2011 12:49:01

I forhold til hvad ? Ganske relevant at vide.

Lidt tynd artikel når der ikke står hvordan undersøgelsen er lavet. Er WiFi netværk indtænkt i undersøgelsen? Bruger vi så pludselig telefonen "nok" (igen i forhold til noget) hvis WiFi medtages.

0 0
Kim 28-12-2011 11:54:41

Ganske som den artikel DR.dk har haft (er det ord for ord den samme Søren?) så mangler der noget "i forhold til".

For man konkluderer så kækt, at vi danskere ikke bruger vores smartphones smart nok. Men i forhold til hvad eller hvem?

Og hvordan måles det, hvor smart vores forbrug er? Hvorfor er det selvsagt, at vi skal bruge smartphonen mere, for at være smartere?

Nu pendler vi jo f.eks. meget mindre end i andre lande, over væsentligt kortere afstande. Dvs. at vi er mindre på farten - og jeg gider f.eks. ikke sidde og daske på min tlf når jeg er hjemme, hvis jeg kan blive fri for det.

0 0