Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Vi gider ikke at fikse mobilen - selv når det er gratis

Vi gider ikke at fikse mobilen - selv når det er gratis

Megafon-undersøgelse viser, at danskere hellere vil købe nyt end at få repareret mobilen.

Driller volumen-knappen, eller har mobilens skærm fået en misfarvning? Så kan du være en af de danskere som har ret til at få repareret, eller endda erstattet telefonen for sælgers regning.

Er din mobil derimod totalskadet af en tur i poolen eller ned af betontrappen må du, eller din forsikring, selv hæfte for reparationen.

Tip: Når mobilen får vand

Står det til ny rundspørge fra Megafon hersker der usikkerhed omkring hvor man står i en reklamationssag.

80% af de adspurgte ved at det er sælger og ikke producenten man skal henvende sig til når mobilen knaser. Men 6 ud af 10 er ikke klar over, at sælger kun har et til to forsøg til at reparere mangel på mobilen. Det er praksis at mobiltelefoner bliver repareret inden for ca. to uger. Derefter har man ret til at få varen ombyttet eller pengene retur under reklamationsretten.

Ellers vender et flertal af de adspurgte sig til i stedet at investere i en ny mobil. Kun 38% har tænkt sig at få telefonen repareret frem for at købe en ny.

Kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Camilla Hesselby, opfordrer derfor til at kende sine rettigheder: ” Man kan ganske enkelt spare både penge og tid på at kende sine rettigheder. For eksempel er der mange, der ikke ved, at de ofte kan få pengene tilbage, hvis en mobiltelefon gentagne gange skal repareres på grund af fejl, som sælgeren har ansvaret for

KAZAM Thunder2 4,5L - Standardtelefon med indbygget førstehjælp [TEST]

Megafon har udarbejdet undersøgelsen på vegne af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Her kan du se hvordan de 1040 deltagende har svaret. Vil du vide mere om din rettigheder ved reklamation kan du prøve Forbrugerstyrelsens elektronik-quizz.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies