Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Vi taler ALT for grimt til hinanden - stram op venner!

Vi taler ALT for grimt til hinanden - stram op venner!

I toget, bussen, supermarkedet på nettet, i telefonsamtaler – ja, overalt taler vi alt for grimt til hinanden. Men det skal være slut nu!

I Danmark er vi begyndt at tale grimmere og grimmere sammen og kommunikationen er blevet markant dårligere, til trods for, at vi har mulighed for at kommunikerer som aldrig før.

77 procent af danskerne mener, at tonen i Danmark er blevet skærpet, viser en undersøgelse fra Wilke.

Og det er ikke kun i det offentlige rum eller i telefonsamtaler det sker. Også på nettet i debatfora eller på Facebook er sproget blevet grimmere. Således har hver ottende af de adspurgte svaret, at de har erfaring med ubehagelige toner i debatter på nettet.

Alene her på Mobilsiden.dk har vi over det seneste år oplevet, hvordan brugere i artikel-debatter overfuser såvel journalisten bag artiklen, samt i høj grad andre debattører.

- ”Ytringsfrihed er godt men den skal forvaltes med ansvarlighed og respekt. Nettet er et åbent talerør for alle, men også for dem, der ofte slet ingen omtanke og medfølelse har for andre. Det virker efterhånden som om, at så snart man sidder bag en skærm og gemmer sig, så er alt tilladt. Det er dårlig stil og et udtryk for mangelfuld balsal respekt for andre,” siger John G. Pedersen, chefredaktør på Mobilsiden.dk.

21 procent i undersøgelsen mener at de selv bør tænke mere over, hvordan de taler, og 20 procent mener der skal undervises i ordentligt sprogbrug i folkeskolen.

Teleselskabet Call Me har taget konsekvensen og sat fokus på den dårlige tone i en ny holdningskampagne, der skal få danskerne til at tale pænere.

Se kampagnefilmen herunder.

Få notikationer:

Kommentar

x

Opret bruger
S.B. 22-02-2012 20:02:08

Dette her er desværre ikke et "sådan har det altid været"-fænomen. Det er blevet meget værre de seneste år. Det startede for et par årtier siden, hvor forældre ikke længere ville påtage sig rollen som forældre, men være ligestillede "venner" med deres børn. Derfor fandt de sig i at blive tiltalt som om de var børnenes klassekammerater. Dette, samt en stadig mere rå tone blandt politikere og i reality-shows har været medvirkende til 1) at der skrues op for vulgariteten i de enkelte udtryk, 2) at en monologisk adfærd har overtaget en dialogisk, undersøgende adfærd. Man kan ikke nøjes med at være uenig - man skal etikettere personen med det modsatte synspunkt som idiot. Hvad der burde være en nøgtern teknologisk diskussion om mobiltelefoners egenskaber bliver til en religiøs-fundamentalistisk skyttegravskrig. En mobiltelefon bliver synonym med ens personlighed og skal derfor forsvares, som var en kritik af en telefon det samme som en kritik af ens ansigt eller intelligens. Jeg håber, kampagnen får bragt debatniveauet på det niveau, det hører hjemme - nemlig en rar og venlig udveksling af synspunkter og argumenter, hvor man hellere vil korrigeres på en forkert opfattelse end hamre andre i hovedet med sin egen.

0 0
Dilbert 23-02-2012 01:31:01

Godt sagt!

0 0
Schwartz 22-02-2012 19:29:02

Ach SO!

Er enig i artiklens budskab, det er fint med lidt ironi og sarkasme, men man skal tale pænt til hinanden. Jeg er lidt old school og mener at anstændig adfærd er en nødvendighed, man kan sagtens opføre sig ordentligt med et glimt i øjet :-)

0 0
Daniel 22-02-2012 11:44:02

Nu snakker jeg ikke med så mange i "supermarkedet på nettet" xD Faktisk så tror jeg endda der mangler et komma ellers er det lidt spøjst! :)

0 0
Dilbert 23-02-2012 01:29:40

Tja, hvis man ikke kan finde andet at kommentere, så kan man jo altid revse folk for et manglende komma. Et andet udbredt fænomen :-(

0 0
Halby 21-02-2012 18:48:35

Hej det kan godt være at i taler sådan til hinanden på arto men det her er mobildebat så hvis i trænger til at gi' en sviner så gør det der

På TV2 spil feks får man en advarsel hjælper det ikke så lukkes ens bruger ned det kunne være at det vil hjælpe på folks sprogbrug her

Hilsen en mobildebat bruger siden 96 og dengang talte alle selv Sokretes ordenligt til hinanden

0 0
gert 21-02-2012 17:29:31

griner lidt af denne artikel ikke fordi den den er usand men mere fordi de citere en medarbejder på mobilsiden....

0 0
Dilbert 23-02-2012 01:26:55

...som desværre også ofte er offer for tilsvining fra førnævnte patetiske mennesker.

0 0
TOCA 21-02-2012 16:56:07

"Vore dages ungdom elsker luksus. Den har dårlige manerer, foragter autoritet, har ingen respekt for ældre mennesker og snakker når den skulle arbejde. De unge rejser sig ikke længere op, når ældre kommer ind i et værelse. Den modsiger sine forældre, skryder i selskaber, sluger desserten ved spisebordet, lægger benene overkors og tyranniserer lærerne."

Sokrates ca. 400 f.Kr.

Mon det nogen sinde bliver anderledes?

0 0
Onkel_Per 21-02-2012 16:40:25

Men hvor starter det?

Bare se på hvordan jeres egne overskrifter til tider (ofte) får folk til harmdirrende at fare i blækhuset!

0 0
Dilbert 23-02-2012 01:24:35

Det er vel ikke Mobilsiden's skyld, men derimod folk's!

Jeg kan ikke se rimeligheden i, at man skal svine skribenterne til, bare fordi man er uenig. Kom i stedet med nogle saglige og velunderbyggede argumenter for, hvorfor man er uenig.

Jeg undlader faktisk selv ofte at læse kommentarerne til artiklerne, fordi jeg på forhånd ved, at der uvægerligt vil være hadske svar, og det er jeg så ind i helvede træt af.

Dem der ikke kan finde på andet at skrive end spydigheder og usaglige ordgyderier, er nogle patetiske og sørgelige mennekser, hvis indlæg jeg ikke gider spilde tid på. De bringer bare en i dårligt humør.

0 0
spawn 21-02-2012 16:25:15

med et glimrende og tiltrængt budskab

En helt almindelig dannet opførsel i den daglige omgang med andre mennesker er efterhånden en mangelvare. Egoismen og Narcissismen er så fremtrædende i alle elementer af vores samfund idag, og den manglende respekt for andre end sig selv kommer til udtryk i en konstant devaluering af både sprog og opførsel.

0 0
Henrik 21-02-2012 16:05:32

Disse mennekser som findes i stor stil her på siden, så snart snakken drejer sig om Apple vs android, så bliver det med garanti kastet med mudder.
Vi kan kun takke os selv for at det er blevet sådan, men at mobilsiden.dk ikke sætter ind over for dette, er mig total uforstående.
I kunne sætte et par klare retningslinjer op, så vi der nyder at læse kommentarerne, ikke skal læse om, hvor lige gyldig Apple er, og hvor android er så åben at det skader alle.
I kunne gå ind og slette disse indlæg, så i sidste ende, ville de personer som kun skriver negative ting, de ville finde et andet sted, så ville der med garanti, skabe en bedre debat på faglig niveau og en bedre tone, som ville gøre mobilsiden et meget bedre sted.
Håber i vil gøre noget ved det..

0 0
21-02-2012 19:41:32

I forhold til Android/iOS krigen kunne en mere neutral tilgang måske hjælpe. For en måneds tid siden skyllede det ind med negativ omtale af Android hvoraf meget(ikke alt) er baseret på ringe eller fejlagtigt materiale. Det i sig selv giver en masse negative kommentar, hvoraf jeg selv har stået for en del.

Det virker som at bølgen af negative kommentar nu har medført en masse negative nyheder om Apple, mens der bliver overset særdeles interessante, også negative, nyheder om Android.

En mere konsekvent og som udgangspunkt neutral linje kunne hjælpe.

Og frem for mange af de utroligt ringe eksterne nyheder i bringer, så kunne det være interessant at se noget mere fra mobilsiden. Ikke bare anmeldelser, men også indsigtsartikler i stil med den i bragte om WP for nylig. Jeg mindes også en artikel om bedste Android app, det var en stor succes.

0 0
caspersn 21-02-2012 16:33:13

HØRT!

0 0
Styxx 21-02-2012 15:39:12

Jeg er klar over, at der måske er noget arbejde i det, men her på Mobilsiden burde der være nogle retningslinjer for, hvad der er acceptabelt.

På andre forums er der en forumpolitik som rent faktisk bliver håndhævet. Dette sikrer at der er en ordentlig omgangstone, da indlæg eller dele af indlæg der overtræder retningslinjerne, simpelthen bare bliver slettet.

Som udgangspunkt burde folk selv vide hvad der er god skik, men det er bare ikke altid det er tilfældet. Bla. her på siden, synes jeg ofte at folk ofte lidt for personlige, bla. når det gælder ios/android/symbian/whatever-religionerne.

Det er godt at have en saglig diskussion, men der er jo ingen der får nytte af en hel tråd, hvor der bare bliver hated fra alle sider.

Jeg tror ikke så meget det handler om de ord der bliver brugt (på diverse forums, herunder denne side), men mere de lidt mere personlige angreb, hvis folk ikke er af samme overbevisning, som en selv.

Til mobilsiden: Få en tydelig forumpolitik og håndhæv den. Der er ingen, hverken skribenter, journalister eller brugere, der fortjener at blive svinet til, af andre brugere.

Hvis der er en fejl i en artikel kan det sagtens siges på en pæn måde, og ikke som det før er set: "Jeg synes det er tit at laver denne slags fejl og ikke får tjekket op på kilderne..." og bla bla. Bevares, hvis der er en fejl, skal den naturligvis rettes, men det er sgu ikke jordens undergang, altså.

Snak ordentligt, så bliver det her altså et meget federe sted at være :)

0 0
21-02-2012 15:03:42

Patetisk artikel..

0 0
Dilbert 23-02-2012 01:14:18

...og du bekræfter til fulde dens berettigelse!

0 0
23-02-2012 19:38:45

Hvorfor? Jeg synes det er rimeligt at ytre sig - især når det gøres uden brug af bandeord eller personangreb som i mit tilfælde.

Mobilsiden har gang på gang lagt op til en hård diskussion ved at lave provokerende titler og artikler, der jo selvfølgelig har det formål at tiltrække folk og få dem til at debattere. De har opstillet poler ved at forenkle ting og se det sort-hvidt.

Mobilsiden tjener deres penge på læserne af siden, så det er ærgerligt at de skubber ansvaret fra sig.

0 0
Thomas 21-02-2012 13:36:49

Jeg tror sgu samtlige generationer igennem tiderne har tænkt om den nye generation, at de er SÅ ubehøvlede og taler SÅ grimt.

I øvrigt er der i mine øjne ikke noget galt i at tale grimt til hinanden, så længe begge parter er indforståede med det.

0 0
Daniel Jørgensen 21-02-2012 23:44:17

Kunne det tænkes at det måske var der problemet opstår? Altså at det jo ikke er noget problem at vi snakker grimt til hinanden, så længe begge parter er indforstået med det.. Måske fordi vi gør det i sådan en grad, at vi helt glemmer at tænke på om begge parter nu er indforstået med det, så snart vi snakker til andre ?

Blot en tanke

0 0
Thomas 22-02-2012 08:08:11

Det er ikke utænkeligt.

Det er dog også (meget) vigtigt at skelne imellem internet-debat og så en debat i hjemmet eller på arbejdet.

0 0
Kenneth 21-02-2012 14:57:40

Helt enig. Jeg tror også at der igennem tiden går "inflation" i ordenes betydning. Desuden er konteksten i hvilken ordene bruges vel også mere betydningsfuld end de enkelte ord.

0 0
David K 21-02-2012 12:55:42

Ville ikke skade med mere opmærksomhed på det emne, der er godt nok mange sider hvor tonen hurtigt bliver grov.

0 0
x