Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Videnskabsminister: Telekunder skal bindes i 12 måneder

Videnskabsminister: Telekunder skal bindes i 12 måneder

Videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen er klar til, at give teleselskaberne lov til at binde kunderne i længere tid.

Nu skal det være muligt for teleselskaberne at binde nye kunder i op til ét år. Det mener videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen.

 - "Jeg synes, at vi skal give kunderne valget mellem 6 og 12 måneders binding. Der er ingen tvivl om, at længere bindingsperioder betyder lavere pris for forbrugerne, mens telebranchen får en mere stabil kundekreds", siger ministeren til Jyllands-Posten.

Udmeldingen kommer efter et møde med Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet og teleekspert John Strand.

Hvis den maksimale bindingsperiode skal ændres kræver det enighed i teleforligkredsen, hvor S og SF dog har meldt sig som modstander af idéen.

Venstre, TDC og John Strand er desuden på videnskabsministerens side, mens Forbrugerrådet stadig er modstander.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Weidemann 26-04-2011 17:39:03

at der overhovedet er nogen taler for mindre konkurrence, for jeg kan ikke se hvordan det kan gavne nogen som helst.
Desuden er det vidst ikke noget nyt at socialdemokrabaterne ikke støtter noget en konservativ eller venstre orienteret minister disker op med.

MED MINDRE at det bliver påbudt, at udbyderne SKAL tilbyde BÅDE 6 og 12 måneders planer til deres kunder.

Priserne på hhv. 6 og 12 måneder synes jeg ikke man kan tillade sig at diskutere endnu for ingen ved hvordan de abonnementer vil se ud.

0 måneders binding er jo ikke nogen fed fidus for nogen. Uanset hvordan man prøver at regne det ud, så kan det ikke svare sig med særlig mange mobiler at betale fuld pris og så have et abonnement (med eller uden binding).

iPhone 4 som eksempel, kostede (da jeg købte min) over 6 måneder ca. 5.800,- altså kun 300 kr mere end hvis den var købt kontant. Så jeg havde egentlig kun betalt ca. 300 kr. for 6 måneders abonnement. Det synes jeg sgu er en fed deal.

Til sidst.
En ting jeg ikke forstår, hvorfor skal TDC blandes ind i det?
TDC har ikke en skid at skulle have sagt, de er bagud på alle punkter, er for dyre og er kun ude på at tage deres kunder hårdt bagfra og blive betalt for det.

Desuden skal et firma der støtter et parti ikke bestemme noget. Det er sgu ikke en ydelse de køber.

0 0
Allan 26-04-2011 21:53:21

Ja Weidemann, det er en god deal. Men hvad med om du i stedet betalte fuld pris for din iPhone og så fik et kanonbilligt abonnement som teleselskaberne vil have råd til at lave, når de ikke længere skal kaste flere tusinde kroner i enden af din nye iPhone hver sjette måned. Det er gennemskuelighed og fair konkurrence. I Finland gik man i en periode så vidt som at forbyde teleselskaberne at sælge mobiler sammen med abonnementer for at give bedre gennemskuelighed - jeg ved ikke helt, hvorfor det er afskaffet igen, sikkert pga. godt lobby arbejde fra teleselskaberne...

0 0
Shawn S. Ø 26-04-2011 18:14:49

Hvis ikke der var nogen bindinger så ville der nok komme gode tilbud alligevel. For mindre konkurrence bliver der nok aldrig he he så naiv kan man ikke være.

Men det undre mig at du faktisk prøver at være seriøs i dit indlæg og så kommer der et ord som "socialdemokrabaterne" selvom jeg ikke stemmer på dem så kan jeg ikke lade være med at grine af at du virker infantil med det sprogbrug ;)

0 0
Jonas Miller 26-04-2011 17:35:23

Godt lobbyarbejde af telebranchen lol...

0 0
Allan 26-04-2011 11:59:48

Er det ikke lidt den omvendte verden, at "blå blok" taler for længere binding mens "rød blok" taler for kortere binding, dvs. mere konkurrence på markedsvilkår og mere frit valg til forbrugeren?

Det bedste ville (efter min mening) være nul binding (se f.eks. Onfone) og mobiler til en reel pris (evt på afbetaling) der ikke er kunstigt lav pga "tilskud", som teleselskabet skal tjene hjem igen i bindingsperioden.

0 0
26-04-2011 16:14:44

@Allan nej det er ikke den omvendte verden, V og K har visse relationer til Dansk Industri og får formentligt også en meget god partistøtte fra TDC.

Personligt tror jeg 6 måneder er fint, at skulle binde sig i 12 måneder er lang tid. I virkeligheden burde de istedet kikke på de 12 måneders afdragsperioder for det er en tydelig omgåelse af 6 måneders reglen.

0 0
Carsten 26-04-2011 20:17:22

I virkeligheden burde de istedet kikke på de 12 måneders afdragsperioder for det er en tydelig omgåelse af 6 måneders reglen.


Du har da vist ikke helt forstået, hvad forskellen på en afdragsordning og en bindingsperiode er for noget...

Pærer og bananer.

0 0
Allan 26-04-2011 17:31:34

PeterL, det jeg mener er, at blå blok vel står for personlig frihed og fri konkurrence på gennemskuelige vilkår - og en lang bindingsperiode er vel det modsatte. Jeg er selvfølgelig udmærket klar over de kræfter, der spiller bag scenen, men den form for dobbeltmoral de udviser her, er lidt for tydelig og usmagelig for min smag... :-(

0 0
Shawn S. Ø 26-04-2011 15:37:42

Jeg er helt enig i at der burde være nul binding. Om en udbyder så vælger at sælge den på afbetaling er så op til den selv. Det er langt mere reelt og gennemsigtigt.

0 0
vonGoldschmidt 26-04-2011 10:21:05

Det giver jo god mening, at 12 mdr. betyder en billigere mobil eller abonnement.

Men her skal man også spørge, hvordan det kommer til at påvirke konkurrencen. 6 mdr. kan betyde hurtigere udskiftning af selskaber, hvorfor disse jo skal kunne give nogle virkelig gode tilbud (som 3 f.eks., der vælger at holde alle de gode tilbud tilbage indtil man siger, at man vil skift selskab :P) for at holde på kunderne... men igen 12 mdr. er jo lang tid, så der skal selskaberne jo komme nogle gode tilbud her og nu, så de kan få lokket kunderne ind hos dem....

Puha det bliver sq ret kompliceret. :O

0 0
Paw Sandayo 26-04-2011 09:41:56

Jeg forstår ik modstanden. Bliver jo netop sagt det er op til forbrugerne selv om man vel have 6-12 mdr. Og når det så bliver billiger for os for bruger er det da bare at komme igang. Er SF'er men er altså for. Alt andet er da underligt

0 0
andreasvo 26-04-2011 13:07:42

Forstår ikke modstanden ????… Det giver helt sikkert ikke billiger mobiler.. Du kommer helt sikkert til at betale mere for din mobil efter 12 måneder en efter 6måneder.. Og jeg tror ikke på at det er op til kunderne om man vil have 6 eller 12 måneders binding.. ingen selskaber vil tilbyde 6 måneders binding vis de kan binde folk i 12 måneder.. Prøv at se usa der snakker vi 2år, enten køber du en mobil med 2 års binding ellers køber du den kontant.
Tror faktisk det ville være bedre, vis det var op til selskaberne om det skulle være 6 ,12, 18, 24, 30 eller 36.. måneders binding, Så ville man få lidt konkurrence på bindingsperioden .. men med 12 måneder vil alle binde 12 måneder, tror ikke et minut på at nogle vil sælge smartphone med 6 måneders binding..
Man har jo ikke en telefon i 12 måneder…
Og når det så er sagt,, hvad er det også noget pjat alle selskaberne er begyndt med.. Afdrag og tilskud når man køber en smartphone… gi mig en billig telefon og et billigt abonnement.. Det er ikke så svært.

0 0
Shawn S. Ø 26-04-2011 15:40:11

Hvor har du fra at "man" ikke har en mobil i 12 måneder. Er det en vudering af dit eget forbrug eller ligger du inde med tal som siger at danske mobilkunder har deres mobil i mindre end 12 måneder?

0 0
andreasvo 26-04-2011 22:10:46

Det var meningen at det skulle være lidt sjovt, og jeg gik egentlig udfra af læser og folk der blande sig i mobildebatten måske var lidt nørdet, og derfor skiftet deres telefon minimum hver 6 månedet.

0 0
Carsten 26-04-2011 15:54:46

Enig - man skal passe på med at tro, at alle andre er ligesom én selv :o)

Jeg har altid haft mine mobiler i minimum 12 måneder.

0 0