Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Vil HTC have eget styresystem? Hvad med Android?

Vil HTC have eget styresystem? Hvad med Android?

HTC har hidtil satset hårdt på Android, men nu blæser der måske andre vinde. Er der et strategiskifte på vej?

Da Google meldte den planlagte overtagelse af Motorolas mobildivision ud, tog HTC det helt roligt. Fra HTC i Danmark lød det fra nordisk direktør Peter Frølund:

- ”Vi støtter Googles køb af Motorola Mobility, da det er en positiv udvikling for Android som ecosystem – og dermed også en fordel for HTC. Partnerskabet mellem HTC og Google vil fortsat være godt og vil ikke blive påvirket af dette køb."

Men HTC er måske på vej til at mene noget andet.

Efter HP har droppet enheder med platformen webOS, tyder noget nu på, at HTC overvejer en overtagelse, skriver flere medier.

- "Vi har givet det nogle tanker og diskuteret det internt, men vi gør ikke noget impulsivt, " siger chairman hos HTC, Cher Wang, til Focus Taiwan. Hun adresserer dog ikke webOS direkte i sin udtalelse.

- "Vi kan bruge hvilket som helst operativsystem. Vi kan gøre tingene anderledes end vores konkurrenter på både andet og tredje lag af en platform. Vores styrke ligger i forståelsen af styresystemet, men det betyder ikke, at vi selv behøver producere et OS, " slutter Cher Wang.

Spørgsmålet er, om dette kan betyde, at HTC overvejer andre muligheder end Android-systemet?

Vi så tidligere hvordan HTC ret entydigt gik fra Windows Mobile til Android, og de har undervejs også leget med Qualcomms Brew-system på HTC Smart.

Hvad tror du? Kom med din mening i kommentarfeltet herunder.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Jan 14-09-2011 04:25:56

Skifter de til noget andet køber jeg 2 brevduer og kalder dem Mads og Mette.

0 0
14-09-2011 16:29:40

nemlig

0 0
Thomas 13-09-2011 12:52:27

Meget mere effektivt end Android..

0 0
Tommy 13-09-2011 13:01:52

Meego kunne være rigtig fedt da det basale har rigtig mange muligheder for tilpasning. Problemet er er at det mange kender til meego er Nokias Hamattan som jo også er superfedt, men et utroligt simpelt design oven på linux' avancerede muligheder.
"Ægte" meego (vanilla) er jo noget mere nørdet...Men en blanding af HTC's sence-ide oven på meego er dog utrolig interessant - men er HTC villige til at bruge 6-12måneder på at udvikle noget til Meego?

0 0
Thomas 13-09-2011 14:34:42

Det er jo lige det... :-)

0 0
Torkild 13-09-2011 10:01:47

Jeg tror ikke på at HTC dropper android, men at de ønsker at sidde på en større del af marked. Det gør de nemmest ved at også at tilbyde andet end Android.

0 0
Urbanus 13-09-2011 10:33:06

Det tilbyder jo andet end Android. De tilbyder WP7.

Jeg tror ikke der i fremtiden vil være plads til mere end 2-3 store styresystemer.

Kunderne søger derhen hvor der i forvejen er mange apps at få og bred understøttelse.

0 0
Urbanus 13-09-2011 09:38:40

...og hav det godt. Og god fornøjelse!

Jeg har været meget glad for mine HTC-telefoner (Magic og Desire), og er særligt glad for brugeroplevelsen HTC Sense giver oven på Android. Hardware-mæssigt savner jeg lidt, især på hukommelsen og skærme, og har derfor også måttet roote min Desire for at få mere plads, da hukommelsen i Desire ikke er til at leve med, men ellers er alt andet fedt. Jeg kører nu Sense 3.0, og efter min mening bliver Sense bare bedre og bedre. Og jeg synes det er langt mere lækkert end de brugerflader Samsung, LG og Motorola lægger på deres (min kone har en Galaxy S - fed telefon, men den mangler lækkerheden fra Sense).

MEN hele styrken er jo at det ligger oven på Android. Uden Android er Sense INTET!!!

Jeg var ret sikker på at min næste telefon også hed HTC - når der kommer en med en federe skærm og mere hukommelse, og ellers okay specs og Android 4.0. Men HTC er intet uden Android. Jeg har prøvet at lege med Windows-telefoner, jeg har iPhone fra mit arbejde, men det er Android der fungerer bedst for mig. Så hvis de dropper Android, snupper jeg hellere en af de andre og lægger en anden launcher på.

Og jeg siger god fornøjelse. jeg tror ikke på at der er plads til andre styresystemer. Jeg tror at Windows får det svært, men har muligheder. Samsung har ikke just haft stor succes med Bada i denne del af verden, og jeg tror ikke de nogensinde får det op at køre. At opbygge et nyt økosystem, få udviklere til at lave apps, få operatørernes opbakning (de er stadig de væsentligste gatekeepere i de fleste lande) og få kunderne til at tro på det - det er næsten håbløst. Jeg tvivler på at Windows kan, men de har muligheder - med verdens største software producent og verdens største mobilproducent i ryggen. Med Nokia der er kendt for godt hardware, og med andre producenter som HTC og Samsung der også udbreder platformen. Og med en hurtigt voksende app-store. De får det svært, men har muligheden. Men at nogen af de andre producenter skulle have en jordisk chance for at banke et nyt styresystem op ser jeg som et projekt der er dødsdømt på forhånd. Og så stærk et brand er HTC heller ikke - de er stormet frem på rekordrtid, men altså kun takket være Android-telefoner med Sense.

Men som sagt held og lykke. Det bliver uden mig som kunde.

0 0
Tommy 13-09-2011 12:57:19

apps bliver forhåbentligt mindre og mindre vigtigere. Med HTML5 kan man lave "apps" som passer til alle systemer og det er at foretrække for udviklere da man kan spare rigtig mange timer!
Med apps som er mindre vigtig bliver ecosystemerne også mindre vigtige. Det er selvfølgelig vigtig med back-up, musik og diverse sync.elementer, men eco system er blot et buzz ord der bliver skammisbrugt at "journalister" der ikke ved hvad det går på.
Windows Phone med office 365 og en kombi med xbox systemet og zune er et ecosystem. Apples itunes er blot tvang med få muligheder og Android har ikke noget man med rettte kan kalde eco-system. - ja google har docs med mere men hvis man er kommet over folkeskole-niveau sp kan det ikke bruges til så meget. Idéen er dog rigtig god!

HTC er så anerkendte/kendte at operatørerne ikke have problemer med at smide deres telefoner i butikkerne.

0 0
Urbanus 14-09-2011 09:56:54

HTML5 er jo stadig noget hypet og lidt af et buzz-ord som alle taler meget om. Men meget tyder på at HTML5 stadig langt fra kan lige så meget som native apps, og slet ikke vil passe lige så godt til de enkelte styresystemer som apps der er specielt designet, tilpasset og målrettet til det enkelte styresystem.
Samtidig har mange brugere vænnet sig til native apps - selvom HTML5-apps også er ved at komme omkring det ved at man f.eks. kan lave skin-apps i de enkelte app stores.

Hvis udviklingen fortsætter som nu hvor 2 (måske 3) styresystemer er altdominerende, så tror jeg de fleste fortsat vil udvikle native apps, og det vil være stort. Da det trods alt er overkommeligt at have med at gøre, ift. de fordele der er ved at skræderdy apps til den enkelte platform.

Hvis udviklingen (som denne nyhed antyder) i stedet går mod 5-6 styresystemer, som måske ikke er lige store, men hvor alle har en pæn bid af markedet (det kan godt være der er 2-3 dominerende, men hvis de mindste bliver så store at de alligevel har op til 10% af markedet, så er de svære at komme udenom). Så vil det hurtigt blive en uoverkommelig opgave at udvikle og ikke mindst vedligeholde og supportere apps til så mange platforme. Så tror jeg HTML5 vil blive stort. Ellers tror jeg det ikke. Som sagt, hvis der er 2-3 altdominerende styresystemer (lige nu er der 2 - alle andre er til at se bort fra), så tror jeg de fleste vil vælge at udvikle apps til de to platforme - og forbrugerne vil gå efter dem, for det er dem de kender.

0 0
Thomas Kristensen 13-09-2011 12:29:39

Ja jeg smutter også som kunde
Har haft HTC de sidste 5 år og har især været glad for deres android mobiler
Og det køre jo rigtig godt for dem, de er en af de mest kendte mærker og forstår ikke hvorfor de vil skyde sig selv i foden ved at komme med endnu et os. Syntes vi har nok og det er sku svært nok for programmerene at finde rundt i det og jeg mener ikke det vil gavne dem med deres eget os

Sendt fra min HTC Sensation

0 0
Schwartz 13-09-2011 12:54:58

Som jeg forsøget at sige i mit sidste saver, tror jeg ikke HTC dropper Android, de vil bare ha' en mulighed for at sælge telefoner til et ekstra markedsegment.

0 0
Schwartz 13-09-2011 12:14:04

Nok en lidt hurtig konklusion, jeg tror som tidligere nævnt at HTC blot forsøger at dække markedet bredt...

0 0
labodilsen 13-09-2011 09:37:38

jeg kunne både håbe og frygte at de købte webOS.

håbe: fordi nogen skal gøre noget godt med webOS, det er simpelthen for godt til ikke at blive brugt.

frygte: fordi HTC sikkert godt kunne lave webOS om til SenseOS. og ødelægge alt det der er godt i webOS.

0 0
Schwartz 13-09-2011 09:32:42

Sandsynligvis er det for at ha' flere heste at spille på i deres projektportefølje. De har jo også Windows og andre styresystemer ud over Android. Det gør de andre fabrikanter jo også..

0 0