Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Virker E-mærket ’in real life’? Den spændende afslutning

Virker E-mærket ’in real life’? Den spændende afslutning

Del 2: Jagten på et billigt Apple TV hos Elgiganten.dk gav en langt næse. Vil E-mærket kunne redde julen?

Som du måske har læst i den første del af denne to-delte følgeton, så var artiklens journalist på jagt efter et billigt Apple TV hos Elgiganten.dk

Købet gik dog helt galt på grund af kludder med prisen hos Elgiganten.dk, og firmaets chatsupport kunne ikke gøre andet end at beklage. Men en beklagelse hjælper jo ikke meget, når der står et Apple TV på kærestens ønskeliste.

- Virker E-mærket ’in real life’? Vi har testet det

Enormt dårlig behandlet og med følelsen af at være blevet snydt for 100 kroner, så blev der klaget til E-mærket, som Elgiganten.dk er tilsluttet.

Men vil E-mærket kunne hjælpe med til at købe den omtalte vare til den korrekte pris? Vil E-mærket redde julen, så kæresten kan få et Apple TV i julegave? Er E-mærket virkelig andet end et smart logo, som virksomeheder betaler dyrt for? Og vil artiklen kunne opretholde et spændingsniveau på højde med forbrydelsen?

Anden og sidste del af vores højspændte juleshopping følgeton starter her.

E-mærket skabte kontakten

Som sagt blev der indsendt en skriftlig klage via E-mærkets hjemmeside, og E-mærket svarede tilbage tre dage senere. E-mærkets jurist Lene sendte mig en e-mail med følgende indhold:

Jeg har været i kontakt med Elgiganten.dk, og de vil kontakte dig, og se om de kan hjælpe.


Til en anden gang, skal du sørge for at godkende købet og betale også selvom prisen stiger, så du er sikker på der er indgået en bindende aftale. På den måde har du dokumentation for din handel, og kan efterfølgende gøre opmærksom på, at prisen blev højere end oplyst, og vil kunne få differencen retur. Det er nemlig ikke nok at du har et screenshot af tilbuddet, når du ikke indgået en aftale med butikken, ved at placere en ordre.

Jeg håber du finder en løsning med Elgiganten, og jeg vil hermed afslutte sagen herinde.

Som sagt så gjort. Halvanden time efter e-mailen fra E-mærket, så kom svaret fra Casper hos Elgiganten.dk:

Elgiganten er blevet kontaktet af e-mærket på baggrund af en henvendelse fra dig. Vi er klar over, at vi i starten af ugen har haft nogle uregelmæssigheder omkring vores priser, så man på ganske få produkter fik vist nogle "gamle" priser, hvor prisen så ændrede sig til den rigtige, når man lagde produktet i indkøbsvognen. Problemet har faktisk forfulgt os på meget få produkter helt frem til i dag – men vores teknikere skulle ha' løst problemet her til formiddag, så det ikke skulle ske mere.

Jeg kan forstå, at du har set prisen 739,- på et Apple TV – så derfor skal du selvfølgelig ha' lov til at købe det til den pris. Jeg kan desværre ikke rette prisen ned på vores hjemmeside, da tilbuddet officielt ikke gælder mere, men hvis du blot laver en ordre til 839,- og sender dit ordrenummer i en email til mig, vil jeg sørge for at refundere 100,- til din konto.
 

Dermed var problemet løst efter kun tre dages ventetid.

E-mærket reddede julen

Til min store overraskelse så hjalp E-mærket faktisk til at få julegaven i hus til den rigtige pris. Hvor Elgigantens chatsupport fejlede grumt og gav mig en meget dårlig oplevelse, så rodede E-handelsfonden faktisk trådene ud.

E-mærket sørgede for at jeg fik lov til at købe varen til den annoncerede pris, hvilket faktisk reddede min dag. Det var måske kun 100 kroner det drejede sig om, men for mig var det lige så meget princippet i butikken ikke skal annoncere med spotpriser, og så løbe fra tilbuddet efterfølgende.

Læren er, at E-mærkets gratis juridiske bistand faktisk hjælper. Uden E-mærkets indblanding, så ville jeg ikke have fået et Apple TV til den annoncerede pris. E-mærket er altså andet end et smart "klistermærke" som e-butikkerne betaler for.

Så det kan altså være en god ide at holde øje med hvilke butikker, der skilter med E-mærket. Det er alt andet lige nemmere, når en jurist fra E-mærket tager hånd om sagen, når dialogen mellem butikken og kunden ikke rigtigt fungerer.

Jeg ærger mig over, at Elgiganten.dk ikke havde mere styr på deres hjemmeside, men alle kan blive ramt af problemer.

På den anden side så blev min oplevelse faktisk ganske positiv, da jeg nu har opdaget, at jeg som forbruger rent faktisk kan få noget ud af handle med butikker, der er E-mærket. Og måske får Elgiganten.dk også mig som kunde igen en anden gang, selvom jeg i første omgang var ganske utilfreds.

De få kroner, som Elgiganten betaler for E-mærkets service, kan altså være ganske godt givet ud - til glæde for både sælger og køber.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Hest 27-11-2012 09:50:54

Synes det er svært at konkludere om det er pga. E-mærket at sagen blev løst, eller om det bare er fordi Elgiganten nu har fået en del opmærksomhed.

Det vil uanset e-mærke eller ej, være bedre for dem, bare at give dig varen til den lavere pris, frem for at få dårlig omtale. Du er glad, fortæller hvor gode elgiganten har været og det har kun kostet dem 100kr. Den slags reklame får man ikke billigere.

Jeg har fået lige så god service fra steder uden e-mærket, det drejer sig kun om butikkens kundeservice og om at få de dårlige sager ud af verdenen hurtigst muligt.

E-mærket siger mig stadig ikke meget. Der er ofte sager hvor butikken alligevel ikke gør noget og så er det vel i bund og grund ubrugeligt hvis det alligevel er lidt tilfældigt det hele.

0 0
Johnny K. Olesen 27-11-2012 11:03:31

Hej Hest


Det vil uanset e-mærke eller ej, være bedre for dem, bare at give dig varen til den lavere pris, frem for at få dårlig omtale. Du er glad, fortæller hvor gode elgiganten har været og det har kun kostet dem 100kr. Den slags reklame får man ikke billigere.


Det kan jeg nok godt afvise.

Sagen blev afsluttet i sidste uge, før artiklerne kom online på Mobilsiden.dk, og hverken Elgiganten.dk eller E-mærket har været gjort opmærksom på artiklerne, før de er blevet publiceret her på siden.

Jeg har efterfølgende talt med Elgiganten og det har bekræftet mig i, at Elgiganten overhovedet ikke har tænkt tanker omkring "billig reklame", men blot behandlet E-mærkets henvendelse som en hvilken som helst anden henvendelse.

Det er værd at pointere, at jeg IKKE kunne få et afslag i prisen, da jeg første gang henvendte mig til ELgiganten.dks chatsupport.

Det var først efter E-mærkets indblanding, at sagen blev løst.

Om artiklerne giver god eller dårlig omtale af Elgiganten.dk skal jeg være usagt for det har heller ikke været meningen at gøre hverken det ene eller det andet.

Fokus i artiklerne har primært været om E-mærket rent faktisk skaber kontakt mellem køber/sælger og skaber en konstruktiv dialog. Og den test består E-mærket med glans i den aktuelle sag.

0 0
27-11-2012 08:45:01

Har selv prøvet at handle med en af de der butikker der bare ikke svarer på opkald, emails osv...Og også lige havde "glemt" at sende varen. Men efter en kontakt til e-mærket, så "fandt" de vores vare igen :D

0 0
Johnny K. Olesen 26-11-2012 19:46:00

Svar til Peter R. Lyck:

Sagen startede mandag den 19/11-12 og både E-mærket og Elgiganten.dk svarede tilbage den 22/11-12.

Den første del af artiklen blev allerede skrevet den 20/11-12 og anden del blev færdiggjort i dag den 26/11-12.

Sagen har været kørt i privatregi, og Mobilsiden.dk har ikke været indbladet i sagen, før publiceringen af artiklen. Hverken Elgiganten eller E-mærket har været bekendt med, at der blev arbejdet på en artikel, da sagen er kørt i privatregi - og sagen har været helt reel.

Så sagen har været kørt som en hvilken som helst anden sag ved E-mærket.

Jeg mener oprigtigt, at E-mærket faktisk levede op til sine "forpligtelser" og i den akutelle sag til hjælp for både kunden og sælgeren.

0 0
Katron 26-11-2012 17:51:32

Der har du da været heldig, eller også har jeg været uheldig.

Sidste sommer købte kæresten et tæppe hos en E mærket netbutik, til den nette sum af 800,-. Dags dato har vi stadig aldrig modtaget varen, og det er længe siden jeg sidst har hørt fra E-mærket. Jeg har desværre måtte genåbne sagen hos E-mærket hele 3 gange, hvor der efter lidt skriven frem og tilbage, er endt med en skrivelse omkring at problemet er løst, og sagen vil blive lukket.

Vi har nu opgivet at håbet, og regner ikke med at modtage hverken varen, eller få pengene retur. Til min store overraskelse eksisterer netbutikken stadig, og den er stadig E-mærket. Telefonisk bliver der ikke svaret ved kontakt, og mails bliver ikke besvaret.

E-mærket kan ikke bruges til en dyt, det er meget bedre at tjekke butikkerne hos eks. trustpilot, og læse om folks egne erfaringer. Selvsamme butik er på trustpilot høvlet ned med dårlig omtale.

Så min erfaring er følgende: Det er ingen ekstra sikkerhed i at handle hos en E-mærket butik. Den bedste sikkerhed ligger i at handle der hvor andre har haft gode erfaringer.

0 0

Om brug af cookies