Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Virksomheder udnytter ikke potentialet i smartphones

Virksomheder udnytter ikke potentialet i smartphones

Salget af smartphones stiger og stiger, men den fulde kapacitet udnyttes sjældent. SMS og vækkeur er stadigvæk nogle af de mest benyttede funktioner.

Smartphones har efterhånden lige så stor kapacitet som bærbare computere havde for få år siden, derfor lyder det jo tiltalende at give medarbejderne en smartphone, så kan de have kontoret med på mobilen, og dermed øge produktiviteten.

Salget af smartphones stiger, ikke blot på det private marked, men også i erhvervssektoren. Dog glemmer virksomheder ofte, at lave en strategi for overgangen til smartphones. Det kan betyde ringe sikkerhed og spildt potentiale.

Teleanalytiker John Strand fortæller:
- “De fleste giver primært medarbejderne adgang til deres arbejds-mail. Det behøver man ikke en smartphone for. Mange virksomheder ville kunne udnytte dem væsentligt bedre.”

Torben Rune fra konsulentfirmaet Netplan stemmer i, og tilføjer at
- “Smartphones får først værdi, når virksomhederne laver deres egne applikationer, som eksempelvis Post Danmark har gjort til deres bude.”

SMS og alarm er populære funktioner

TDC Erhverv oplyser, at 550.000 ud af de ialt 1.9 millioner mobiler, der er solgt til erhvervslivet, er smartphones, og tallet forventes at stige.

På trods af de mange muligheder og egenskaber, som mobilerne har, viser tal fra Danmarks Statistik, at sms og vækkeursfunktion er dem, som danskerne bruger mest.

En rundspørge hos 3 Mobils kunder viser, at de er bedre til at udnytte potiontalet i mobilerne, men det er stadigvæk simple funktioner som kalender og mail, der scorer højt.

Også sikkerheden kan være et problem på mobilerne, for en uges tid siden skrev vi, at der sjuskes med sikkerheden på smartphones. Det kan være store datamængder som kommer i forkerte hænder hvis en mobil bliver stjålet.

Uddannelse er vejen frem

Torben Rune mener, at flere virksomheder skal uddanne deres medarbejdere i brugen af smarthpones, så de kan hjælpe med overgangen til de nye enheder.

- “Det er ikke bare gjort ved at stikke en ny mobil i hånden på medarbejderne. Man skal uddanne nogle få superbrugere i virksomheden og give dem ansvaret for at hjælpe de andre,” siger han.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies