Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Wikipedia app til Android

Wikipedia app til Android

Wikipedia blev for er par dage siden tilgængelig på Android Market. Nu kan du slå næsten hvad som helst op i verdens mest omfattende encyklopædi.

Samtidig med, at den engelsksprogede Wikipedia er gået i sort, i protest over et nyt lovforslag i USA kaldet SOPA - "Stop Online Piracy Act" har Wikipedia valgt at udgive en app til Android skriver Androidcentral.

Wikipedia er det mest omfattende opslagsværk, der nogensinde er blevet lavet af mennesker. På Wikipedia ligger over 20 millioner artikler på 280 forskellige sprog. Heraf er over 160.000 artikler på dansk.

Det eneste man dog skal være opmærksom på er, at alle kan skrive artikler og lægge dem på siden. Derfor kan det være en godt ide, at læse indholdet med en sund portion skepsis, da der kan forekomme urigtige oplysninger.

Med den nye app kan du gemme indhold til senere offline brug, dele artikler med andre eller søge efter artikler, der relaterer sig til det nærområde du befinde dig i.

Wikipedias app findes på Android Market.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Christoffer 23-01-2012 08:47:32

Det er selvfølgelig rigtig nok at det er den første udgave officielt udgivet af wikipedia, men wapedia har som sagt været der i længe. På mange punkter fungerer den faktisk også bedre end den officielle. Den er mere integreret i telefonen. Her kan man f.eks instille sin "søgeknap" til at søge direkte i wikipedia, ligesom der også er en widget til de hurtige søgninger. Men mon ikke det kommer i den officielle. Eller måske holder den nede på Iphone niveau, altså uden widget.. :)

0 0
Christoffer 23-01-2012 08:27:28

Jeg har haft Wapedia siden min 1. wildfire...

0 0
Sven A. 22-01-2012 16:25:33

Jeg ved ikke om det er helt det samme... men jeg har haft wapedia siden jeg fik min første android for lang tid siden... htc hero...

0 0
Benjamin Jensen 20-01-2012 19:27:34

Jeg ved godt det kan være svært for en del Droids at acceptere det faktum, at apps nu engang kommer først til iPhone.

Wiki appen har en del andre funktioner, end dem man kan få i webudgaven. Personligt kan jeg godt lide det ved den, at den via GPS kan finde artikler for det område man er i. Det har jeg brugt en del gange.

At der findes en masse uægte wiki apps er vist ikke nogen god begrundelse. Det gør der også til iPhone, og de er ikke halvt så gode som den ægte vare. Det er lidt ligesom med de utallige Facebooks apps der findes - folk bruger alligevel mest den originale. Det er der jo nok en god grund til.

0 0
Mirzad 20-01-2012 15:51:50

Jeg mener jeg har haft ovenstående på min android i et år nu, og den har fungeret lige så godt som Wikipedia.

0 0
Benjamin Jensen 20-01-2012 13:41:40

Ja, den har jo så været tilgængelig til iPhone i hvert fald 2 år.

0 0
Timo 20-01-2012 17:10:52

Har i haft en officiel app til iOS fra Wiki i to år?
I så fald, tillykke, så er det godt at der at der altid har været de første 10 uofficielle til Android i lang tid alligevel.

Ontopic:
Vil i ikke lade være med at komme med sådanne fordomme om Wikipedia? Der er bevidst gang på gang er den brugerstyret Wiki er mindst lige så præcis som de store private Wikis som f.eks. Encyclopædia Britannica.
Wiki har nogle meget avanceret algoritmer som sørger for at når "alle" ligger oplysninger ind bliver de tjekket efter hvilke opslag brugeren tidligere har lavet/redigeret.

Lidt info links:

Wiki vs Britannica:
http://news.cnet.com/2100-1038_3-5997332.html

Wikis pålidlighed:
http://en.wikipedia.org/wiki/Reliability_of_Wikipedia

Men jeg hilser da en ny officiel app velkommen, måske de åbner op for nogle ting så også de uofficielle bliver bedre :)

0 0
20-01-2012 13:51:02

Ej altså hvor ærgerligt at android ikke har haft en app til noget man kan loade i sin browser...
Det er da bare rigtigt øv.

0 0