Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Windows 8 er officielt

Windows 8 er officielt

Microsofts nye operativsystem er nu en realitet. Ved en event i Stockholm er Windows 8 lige nu ved at blive præsenteret.

Den næste generation af Windows-operativsystemet fra Microsoft er lige nu ved at blive præsenteret for offentligheden.

Ved en Microsoft-event i Stockholm har den nordiske presse fået en foreløbig præsentation af Windows 8.

Windows 8 har været ude i beta-version og mange af detaljerne har derfor været offentlig kendt i lang tid.

Windows 8 kommer i høj grad til at minde om brugergrænsefladen, som vi kender den fra Windows Phone, med tiles, der er målrettet touch-skærme.

I Windows 8 forefindes en Store, som vi også kender det fra Marketplace i Windows Phone.

Når Windows 8 fra fredag kan hentes af alle, vil flere tusinde applikationer allerede være tilgængelige, heriblandt også mange danske, som f.eks. TV2 Play, ViaPlay, B.T., Berlingske, Arla – Karolines køkken, eTilbudsavisen og mange flere.

På den måde smelter mobilen, tablet og computeren mere sammen og tilbyder i højere grad de samme features platformene imellem.

Det betyder dog ikke et farvel til musen, at systemet i højere grad benytter sig af touch. Microsoft vil ændre den måde vi bruger musen på, og introducere touch-mus, hvor du kan betjene din enhed ved at lave touch-bevægelserne på din mus.

Vi vil se nærmere på hvilke muligheder Windows 8 tilbyder, sammen med Windows Phone, efter lanceringen af Windows Phone 8 mandag den 29. oktober.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Rene 27-10-2012 20:04:39

Jeg vil sige advare folk om at det er sindsygt rigne jeg har købt det i dag og jeg kan slet ikke komme mig over hvor ringe det er.
Det er ingen logik i den måde det er opbygget på og alt tager 4-5 tryk længere end i wiindows 7 hvorefter det virker meget dårligere.
Der kommer det samme meddeleser hver gang man logger på for mig er en af den en meddele om at der er brugt en anden driver end forventet, den kommer så hver gang jeg logger på, fuck mig!!

Et lille tip bliv ved Windows 7, og hvis i ikke gør så skriv lige herinde så vi andre også kan grine med over hvor dumt det er.

0 0
Benjamin Jensen 28-10-2012 23:20:25

At tingene kræver 4-5 tryk mere for den samme ting, er ingen nyhed når det kommer fra MS. Deres OS har aldrig været intuitivt.

Nu prøver de så lige Apple tricket, med at flette flere platforme sammen, for på den måde at få gang i tablet og smartphone markedet.

Men det kræver mere end det MS. Det kræver at man er nytænkende, og det kan man ikke beskylde Jer for at være!

0 0
Tommy 29-10-2012 09:48:04

Som bruger af win7, win8 og Mac OS (10.8) må jeg sige den største forskel på win7 og Lion X er at sidstnævnte mangler ret mange spil og programmer. Og spil og de avancerede programmer som erhvervslivet bruger, bliver afviklet dårligere.

Apple laver pissefed hardware og de revolutionerede smartphonen med iOS. Men deres Mac OS har altså intet givet til pc-verdenen.
De tidligere win7, vista og win xp har gjort hvad de skulle, men har ikke bragt så stor forandring som win8 gør.

Hvad MS gør med win8 er tiltrængt for laptops og stationære har brug for udvikling på både software og hardware-fronten - og hardwaren sker der en del med...

Al forandring falder ikke altid i god jord, det kender vi fra arbejdet af, og det samme sker i mange andre henseender i livet. Men ofte er der jo en grund til at forandringen gennemføres...

Windows8 kan godt blive bedre, men der hvor jeg ser den største udfordring er skiftet mellem "desktop"/"programmer" og "metro"/"apps". Men hvis MS var gået all in og også havde ændret hvordan man bevægede sig rundt i "desktop" var det jo blevet ren ramaskrig!

Win8 er lidt fanget mellem to heste, men forandring er nødt til at ske langsomt for at få alle med...

Hvilke ting mener du(Rene) at win8 gør dårligere end win7?
Angående tryk, så må du gerne vise nogle eksempler.

En af de ting som jeg bruger mest er skift mellem skærme på arbejdet og privat hvor jeg bruger eksterne skærme forskelligt. for at ændre indstillinger går du hen i devices/enheder(charmsbaren der er yderst til højre), og trykker på "second screen" så kommer indstillingerne frem. Det er altså en del tryk mindre end på win7(og OS 10.8).
Noget andet jeg bruger (dog primært privat) er apps, men det samme gør sig gældende for "programmer". tryk på startmenuen og der er store ikoner af de programmer du primært bruger - eller man kan starte med at taste.
Så hvis du skal åbne calculator(lommeregner går jeg ud fra det hedder på dansk), så trykker du blot "c" og "a" og så er der næppe så mange valgmuligheder tilbage.

Skift mellem programmer kan jo foregå på samme måde som i win7, eller ved at bevæge musemarkren op i venstre hjørne, eller "swipe" i venstre side.

0 0
29-10-2012 10:17:37

Jeg har overhovedet ingen af de problemer som Rene nævner. Et tryk/klik på fliserne på startskærmen, og to på ikonerne på skrivebordet, der virker som det man kender fra Windows 7. Ingen fejlmeddelerser. Jeg købte opgraderingsversionen på Windows Store, kr. 229, den kan man installere som den fulde version, på en tom harddisk, uden problemer.

0 0
Tommy 25-10-2012 20:58:41

Jeg har haft win8 nogle måneder nu(consumer preview) og må sige jeg er solgt.

En del tech-blogs har kritiseret win8 for at være forvirrende, hvilket jeg slet ikke forstår. Alle de ting man kunne med win7 kan man også i win8. Du kan lukke (bruge x-et eller alt+F4), skifte (alt+tab) programmer på samme måde med 8 som i 7 og alle genvejene er de samme.

Så du har win7 som du kender det.
Hvordan kan det være forvirrende?

I win8 er der samtidig en mulighed for at bruge apps og her kan der måske være lidt forvirring, men har du haft en tablet i håndet ved du også at du kan scroll'e, zoom'e og andre ting ved brug af skærmen (eller mousepad). De samme bevægelser gør sig gældende her.
Derudover kan man have flere vinduer åbne samtidigt ved at flytte rundt på dem som var det flyttekasser i din stue, en der er fokus på, en vi skal bruge om lidt eller lignende - ret simpelt.

Bevæger du musen rundt på skærmen og komme i højre siden kommer der en menu frem (det kan måske være her tech-journalisterne bliver forvirret) for så kommer der muligheder frem. Bevæger du musen væk fjernes mulighederne, i tilfælde af at du ikke skulle bruge dem. De muligheder er "søg", "deling", "start", "enheder" og "indstillinger". Ting der ikke burde kunne forvirre nogen...
Har du musen i øverste venste hjørne har du minibilleder af de programmer du lige har brugt. Hvis det giver forvirring lider du kraftigt af demens (eller måske en alvorlig grad af paranoia).
Minibillederne ligner nemlig 100% de programmer/apps/billeder du lige har brugt.

Kort sagt, windows 8 er som vi altid kender fra win7, men kan også være som vi kender det fra tablets. Whats not to like?
Har du brugt windows før, kan du også bruge win8. Der er bare flere muligheder, men du behøver ikke bruge dem.

Er du Mac bruger, kræver det tid - men det er altså ikke fordi Mac OS er fantastisk mere intuitivt. Jeg koger lidt rundt i min kærestes air fordi genvejene hedder noget andet, men basalt set kan Mac OS det samme som win7 (bortset fra spil/programmer/drivere i nogen grad mangler til Mac OS).
Med win8 er der som sagt også en "tablet"-del, men bare tænk på de bevægelser du laver på den ipad du sikkert har. Det er de samme på win8 (plus du kan lukke apps ved at trække vinduet ned, og have flere apps åbne samtidigt. Utroligt, men sandt).

0 0
Robert 26-10-2012 03:44:51

Tror de har fat i den meget meget lange ende her M$. Jeg skal helt sikkert ha win 8 til min PC og så bliver man garanteret også varm på f.eks en Lumia 920.

0 0
Michal 25-10-2012 20:30:15

Har haft det et par dage nu, og må bare sige jeg elsker det. Skal klart have en win8 tab også

0 0
LukasMendez 25-10-2012 19:24:38

Måske har de det.. Men den er nær så god som Apples

0 0
hellas7 25-10-2012 17:39:31

"Microsoft vil ændre den måde vi bruger musen på, og introducere touch-mus, hvor du kan betjene din enhed ved at lave touch-bevægelserne på din mus."

- nogen der sagde Magic mouse?

0 0
daniel 25-10-2012 18:21:05

What? Microsoft har haft deres egen touch-mus i flere år, så nej, det er ikke Apples opfindelse..

0 0