Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Windows 8: Programmer er yt - apps er in

Windows 8: Programmer er yt - apps er in

Med det nye Windows 8 fra Microsoft bliver programmer som vi kender dem yt og apps in.

Windows 8 som torsdag blev præsenteret i New York, bliver anderledes end tidligere versioner af Windows.

Programmer som vi hidtil har kendt dem er yt, men apps, som vi kender det fra smartphones er det nye sort på Windows 8.

Microsoft har lanceret en touch-venlig Windows-version, der har fået sin egen ”Store,” hvor forbrugerne kan hente apps, som vi kender det fra Marketplace, Google Play og App Store.

Den nye strategi er med til at understrege integrationen med f.eks. Windows Phone, der snart kommer i en version 8.

Retfærdigvis skal det dog også nævnes, at Windows 8 godt kan køre almindelige programmer også.

Windows Phone 8 præsenteres mandag den 29. oktober for pressen i København.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Kim Harder 29-10-2012 13:50:16

Når nu Windows 8 pro kun er beregnet til app afvikling, hvornår kommer så den window version, som er bereget til gamer og seriøs brug.Denne windows 8 pro version, som sælges nu, kan ikke på nuværende tidspunkt bruges til at afvikle spil via Steam. Det tonser med fejl.

0 0
Tommy 29-10-2012 15:32:10

jeg beklager hvis dit indlæg skal forstås som en skjult kritik af artiklen, da artiklen ganske rigtigt er meget dårligt skrevet.

Windows 8 som du kan købe kan sagtens afvikle rigtige programmer også steam.
Så har du i forvejen en pc og gerne vil have win8, så kan den godt køre programmer.

Den version som kun kan afvikle apps kan ikke købes og den hedder Windwos 8 RT. Win8RT er forudinstalleret på nogle tablets.

0 0
Kim Harder 30-10-2012 01:15:22

Nej Jeg har testet et spil fra Steam på 2 forskellige pc'er en med sidste test udgave af Windows 8, og en med den frigivet købte version. Restultatet er det samme, de går ned begge 2, og spillet starter med en en masse fejlraporter.

Mit tv kort, som installeres med driver fra Microsoft, ja der går det også galt. Det giver blå skærm.

Det var sikkert hvad Microsoft havde forventet, siden man har updateret den blå skærm.

Når man u har haft så gode OS, som Windows Xp og Windows 7, så forstår jeg ikke, hvorfor Microsoft absolut skal ødelægge Windows 7 updateret til tablet pc, fordig man nu vil til, at der skal laves programer på nye måder.

0 0
Karim 29-10-2012 14:37:41

enig!

0 0
Logik 28-10-2012 23:41:12

Denne artikel er Ekstrabladet.dk værdig.

0 0
Rene 27-10-2012 19:54:50

Jeg har lige opdateret og wow.... Det er ringe.

Er det her seriøs eller hvad? Jeg er 100% seriøs jeg kan ikke finde ud af om der er noget i vejen med min udgave eller det eller om MSN mener det seriøst.

Er der nogen steder man kan tjekke om der er gået noget galt i installationen, der er ingen fejledelser eller noget, men det er en meget underlig blanding af skrivbord og metro som jeg ikke ved om er som det skal være, for det er så ringe at jeg ikke kan tro at det er sådan de har ment det så måske der er noget galt i min ende.

0 0
Logik 28-10-2012 23:38:57

Jeg tror at MSN mener det dybt seriøst.

Er du seriøs?

0 0
Karim 26-10-2012 09:34:02

i ved godt at apps er en forkortelse af applications som på dansk betyder programmer...

0 0
Johnny K. Olesen 26-10-2012 19:31:30

Hej Karim

Jo på Mobilsiden.dk vi ved godt, at apps er en forkortelse for application - eller applikation på dansk. På Mobilsiden.dk bruger vi dog ordene applikation eller app om programmer, der kører på tablet og smartphones.

Der er mig bekendt ikke en nøjagtig definition af forskellen mellem app, applikation og program, men hvis du har en nøjagtig definition, så har jeg lutter ører.

På Mobilsiden.dk benytter vi normalt ordet "program" om en applikation, som bliver afviklet på de traditionelle desktop computere såsom Windows, Mac OS eller Linux. Tommys forklaring er faktisk ganske dækkende.

Til Christian så kan jeg fortælle, at det desværre er meget meget meget sjældent, at virksomheder ringer og fortæller os om deres definition på forskellige ord.

0 0
Tommy 26-10-2012 11:15:08

hehe, ja, det er en lidt pudsig skelnen mellem apps og programmer.

Når jeg snakker "apps" er det dog primært små lette programmer som er lavet til brug med touch/små skærme = enkle menuer, store knapper, og kan kun nogle få ting.

Når det så er programmer, ja så er det jo avancerede photoshop som vi kender det, word/excel med tons vis af muligheder. Nogen bruger måske langt fra de muligheder der er brug for og så kan "app"-versioner af samme program måske være fint nok.

Men man burde nok sprogmæssigt lave en definition eller en adskillelse. For fx photoshop til ipad og photoshop til pc er jo to vidt forskellige stykker software!
- det er prisen så også...

0 0
Christian 26-10-2012 09:41:03

Øhh Karim, sikke et spørgsmål og stille! Tror det er bedre at du spørg Apple om de har fortalt det til mobilsiden.dk, ellers så ved de det ikke :D Men HVIS Apple har sagt det til dem, så ved de godt det :p

0 0
David 29-10-2012 10:56:32

Jeg har svært ved at se hvordan Apple kommer ind i billedet. Det er Windows 8 der introducerer en forskel på traditionelle desktop applikationer og Metro Apps på et desktop OS. Men du kan må hjælpe mig her?

0 0