Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Windows Phone 8 er officiel - alt om den nye version

Windows Phone 8 er officiel - alt om den nye version

Microsoft har annonceret Windows Phone 8, der byder på flere nye og smarte ændringer. Læs om de mange nyheder her.

Windows Phone 8 (WP 8) blev officielt offentliggjort onsdag aften dansk tid (20. juni 2012), ved en udviklerkonference hos Microsoft i USA.

Fokus var lagt på nyhederne til udviklerne på platformen, men der var også nogle sneakpeeks til slutbrugerne, der kan glæde sig til flere feature-annonceringer senere på året.

Nogle af hovednyhederne var justeringer på hjemmeskærmen, understøttelse af multikerne-processorer, nye skærmopløsninger, Skype integration, mulighed for brug af microSD-hukommelseskort, NFC-teknologi og Nokias kort- og navigationstjeneste, der ikke længere vil være eksklusiv på Lumia-modellerne.

Krydser klinger med Windows 8

Microsoft lagde stor vægt på integration på tværs af platformene Windows Phone 8 og Windows 8, hvor applikationer udviklet til Windows 8, let kan komme til at køre på en Windows Phone 8 enhed, ved kun at ændre i få kodelinjer.

Det vil også betyde, at applikationsbutikken kan vokse ekstremt hurtigt, men ikke desto mindre betyder det også, at udviklerne vil kunne tjene flere penge, lettere.

En anden væsentlig del af systemet er, at applikationer fra andre platforme som iOS og Android, let kan porteres til Windows Phone. Populære apps vil således hurtigere kunne udkomme på Windows Phone.

Hjemmeskærmen gøres mere personlig

Hjemmeskærmen på Windows Phone giver brugeren mulighed for at modificere sine ”Live Tiles”, altså de firkantede elementer på hovedskærmen, endnu mere end tilfældet er på Windows Phone 7.5.

Elementerne kan gøres større eller mindre, og de kan rykkes rundt, så de fletter ind som du vil have dem til på skærmen.

Fremover bliver størrelserne på Live Tiles ”lille”, ”mellem” og ”stor”, hvor Windows Phone 7.5 i dag kun tilbyder ”mellem” og ”store” elementer på hjemmeskærmen.

Samtidig bliver der helt nye farver tilgængelig i brugerfladen, så ens enhed kan skille sig endnu mere ud fra andre på samme platform.

- Web-TV: Så sej er den nye Windows Phone 8 startskærm

Hardwaren bliver fremtidssikker

Hardwaremulighederne bliver udvidet i Windows Phone 8, blandt andet bliver der tre nye skærmopløsninger; 800 x 480 pixels i 15:9 format, 1280x768 pixels i 15:9 format, og 1280x720 pixels i 16:9 format.

Der vil stadig være fuld kompatibilitet med applikationer, der kører opløsningen fra den nuværende version af systemet.

Den kommende Windows Phone 8 understøtter multi-kerne processorer, helt op til 64 kerner kan systemet håndtere og køre med, ifølge Microsoft.

Det er dog kun dual-core processorer vi vil se i de første enheder, men fremtiden for understøttelse af flere kerner er klar i systemet.

Der er nu også kommet NFC-teknologi, Windows Phone brugere kan dermed i fremtiden dele indhold, købe produkter og hente indhold via NFC.

NFC teknologien bliver i første omgang en kernedel i Microsofts ”Wallet Hub”.

Wallet Hub samler alle ens betalingskort, værdikuponer, lånekort, billetter og meget mere. Ifølge Microsoft er Wallet Hub langt bedre end Google Wallet og Apples Passbook, blandt andet på grund af NFC-muligheden.

På kommende enheder vil det også være muligt at udvide hukommelsen med microSD-hukommelseskort. Det betyder, at man kan gemme sine data på et eksternt hukommelseskort, og hurtigt overføre data mellem telefonen og kort, samt kort og computer.

VoIP integration og Internet Explorer 10

Der blev også snakket om Skype, og muligheden for VoIP integrationen.

VoIP vil blive integreret meget dybere i systemet, og tredjepartsudviklere vil lettere få adgang til infrastrukturen i VoIP. Det gør at opkaldsfunktionen og kontakter vil få en bedre integration.

Dette kan medføre at man ikke længere skal åbne Skype, for at ringe op til en kontakt over VoIP.

Internetdelen i Windows Phone 8 har også fået en overhaling og Internet Explorer (IE 10) bliver nu en del af softwaren.

IE 10 til Windows Phone indeholder nogle af de funktioner, der findes i browseren til computeren.

Blandt andet kommer der fokus på sikkerheden, og phising-filteret der er i Internet Explorer 10 til PC er blevet overført til mobilen. Det betyder, at man har større sikkerhed for ikke at komme til at åbne et farligt link i browseren.

Sker det at man klikker på et farligt link, kommer der en advarsel om at hjemmesiden man er på vej ind på er farlig.

Spil skal i fokus

Microsoft lagde bestemt også vægt på en speciel kategori i applikationsdelen, nemlig spil.

Spil til platformen skal vokse, og det skal den ved at Windows Phone 8 har mulighed for at bruge drivere og DirectX software fra Windows 8. Spil som er udviklet til Windows 8 dermed lettere kan ligges over på mobilplatformen.

Det gør også at spil fra Windows 8, kan spilles på PC'en, ens tablet og på mobilen. Samtidig gør NFC-teknologien det nemmere at komme i gang med et multiplayerspil med vennerne, både mobil til mobil, men også mobil til tablet.

Nokia Maps frigives til andre

Nokia Maps der indtil nu har været eksklusiv for Nokias telefoner, kommer ind på Windows Phone som en fast bestanddel, og Microsofts egen korttjeneste Bing Maps erstattes af Nokia Maps, med fuld turn-by-turn navigation, og offline brug af tjenesten, som vi kender det fra Nokia Lumia-serien.

Sikkerheden i telefonen bliver også udvidet for at tilgodese virksomheder endnu mere.

Det betyder at kryptering af enheden bliver mulig, også enhedsstyrring bliver tilgængelig og mulighed for at firmaer kan styre hvilke applikationer der kan hentes og installeres på en Windows Phone 8 enhed fra Windows Marketplace, bliver implementeret.

Windows Phone 8 udkommer i efteråret 2012.


Læs også:
- Nuværende Windows Phones kan ikke opgraderes

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Belgarion 27-06-2012 19:35:01

the main reason why current Windows Phone devices won't get Windows Phone 8 lies below the surface. Unlike Windows Phone 7, Windows Phone 8 actually shares the same core technologies as Windows 8 - the same kernel, drivers, file system, etc. Therefore, this isn't merely an update to Windows Phone, it's really a redesigning of what makes the OS, down to its very core. The native code is just different - it's now shared with Windows 8. In a sense, Windows Phone 8 is as much of an overhaul as Windows Phone 7 was. Remember, Microsoft explained that Windows Mobile devices wouldn't be updated to Windows Phone 7 because it was virtually a completely new operating system. The update from Windows Phone 7 to Windows Phone 8 isn't quite as dramatic, but the principle still applies. Even gaming development will see a change with DirectX (think 'Xbox-type games') now being the basis for native game development.

Læs hele artiklen her.
http://www.phonedog.com/2012/06/26/why-your-windows-phone-device-won-t-be-updated-to-windows-phone-8/

0 0
Alfix 25-06-2012 17:00:07

Aarets traad!!!!!!!!!!!!

0 0
Thomas 25-06-2012 18:02:01

Jeg er stærkt underholdt ihvf.

0 0
Jesper Zuschlag 25-06-2012 19:21:18

Tak, det er rart at kunne bidrage med aftens underholdning.... meeen det bliver nu lidt trættende at bokse i den dyne ;-)

0 0
Thomas 25-06-2012 20:24:05

Enig. Jeg er træt i armene.

0 0
Alfix 25-06-2012 21:42:28

Siden er helt smadret! Ha ha.

0 0
Michael 21-06-2012 08:46:35

Jeg så for lidt til siden et indslag fra Microsoft hvor de vidste det nye Windows 8 frem. her fortalte de at man ville kunne udvikle applikationer til Windows 8 med HTMl5, CSS3 og javascript. Vil det så sige at vi fremover ville kunne udvikle applikationer til Windows phone 8 med HTML5, CSS3 samt javascript, i deres freamwork, istedet for at bruge phonegab?

0 0
Thomas 21-06-2012 09:01:45

I princippet skulle Metro-apps være kompatible på kryds og tværs mellem Windows 8 og Windows Phone 8.. så svaret må vel være ja, tænker jeg. :)

0 0
Michael 21-06-2012 09:06:36

Det var også det jeg tænkte, men samtidig har vi jo bare set på andre mobiler at javascript ikke kører ligeså flydende på mobile enheder..

0 0
Tommy 21-06-2012 10:13:41

lige netop java delen bliver også interessant at se, men ret beset kan det jo være næsten samme hardwareware der kommer i WP8 som i Surface ARM.

Angående win8->WP8 så blev det demonstreret at det "kun" er skærmstørrelsen der skal tilpasses.

0 0
Thomas 21-06-2012 08:22:37

Fin gennemgang. Det er i sandhed tre stærke konkurrenter, der skal slås fremover.

0 0
Rune Madsen 20-06-2012 21:33:08

Der er ikke mulighed for opgradering fra WP7.5 til WP8.

Du kan læse om det her:

http://www.theverge.com/2012/6/20/3096945/windows-phone-7-8-upgrade-no-windows-phone-8-existing-devices

0 0
Kim 20-06-2012 21:15:15

siden det, så vidt jeg kan se, ikke er nævnt - opgradering af 7,5 devices til 8?

Når det ikke nævnes i dag, så er det efterhånden ret meget det samme som at sige at det ikke kan lade sig gøre. Av's... Så jeg venter med at opgradere, springer 900 over, og tager et WP8 device i stedet :)

Til gengæld vidste jeg at er aldrig ville komme en Android-tablet i mit hjem, da jeg legede med Samsungs prototype til W8 for nogle måneder siden ;)

0 0
Glenn C 20-06-2012 21:43:41

Nu er de gamle modeller ikke ladt helt i stikken, og få jo en mildere opdatering med WP7.8, samt features til Nokia. Til sammenligning med android og deres minimale opdatering af ældre smartphones, virker det da ikke helt dumt :D

0 0
Thomas 20-06-2012 23:11:04

Det er samme approach som Apple bruger, stort set. Det er vel umiddelbart fornuftigt nok.

0 0
Jesper Zuschlag 21-06-2012 09:11:36

Det er rent faktisk den direkte modsatte model af Apple's

Hvis du har ældre iOS modeller, får du det nye OS med alle dets forbedringer (både interne og brugerrelaterede forbedringer), minus nogle enkelte funktioner afhængig af modellens alder. Hvis du har en af de nyeste modeller, får du *alle* de nye funktioner

Hvis du har en eksisterende WP model, kan du overhovedet *ikke* få det nye OS, men må nøjes med det eksisterende OS + nogle få funktioner som er back-ported fra det nye OS. Dette er uanset om det er den nyeste model som køber i dag.

Jeg kan godt forstå hvis der er nogle WP kunder som føler sig taget i en hvis legemsdel!

0 0
Thomas 21-06-2012 10:15:21

Det er det ikke nej.

Du får det nye OS, men du får ikke de opdateringer, som de nuværende telefoner ikke understøtter.

Det er ret ligetil, så jeg har svært ved at forstå, hvorfor du prøver at piske en stemning op.

0 0
Jesper Zuschlag 21-06-2012 12:18:25

Jeg er ked at sige det, men du tager desværre fejl.

Du få *ikke*det nye OS. Du får dit eksisterende OS, med nogle funktioner som er back-ported fra WP8. Der er *masser* af forbedringer og nye APIer som ikke vil være tilstede på WP7.8, dvs. at man som udvikler er nød til at vælge lavest fællesnævner (WP7.5/7.8) eller en platform hvor der p.t. ikke er nogen installed user base (WP8)

Hvis Apple havde valgt samme tilgang, vil iOS 6 kun kunne kører på iPhone 5 og iPad 4, mens de gamle modeller måtte tage sig til takke med en iOS 5.3 med nogle få iOS 6 features back-ported.

Som udvikler vil det betyde, at jeg i modsætning til i dag hvor jeg allerede er begyndt at begyndt at arbejde med mange af de nye iOS 6 features, i stedet ville vente 1-2 år før jeg overhovedet ville begynde at overveje iOS 6.

0 0
Thomas 21-06-2012 13:15:29

Jeg er ked af det Jesper, men det er stadig forkert, det du skriver.

Man får de opdateringer, som de nuværende telefoner understøtter - præcis som Apple gør det.

Den eneste forskel på Apples og Microsofts tilgang er navnet (WP7.8 kunne have heddet WP8 Light og alle ville være lykkelige).

Det er 3. gang du gentager dig selv nu, men det giver dig stadig ikke ret.

0 0
Thomas 24-06-2012 17:22:01

Enhver kan jo påstå, at de har 25 års erfaring og en kandidatgrad. Og selvom det så skulle være sandt, så er det jo ikke en garant for, at man ved noget. Der sidder politikere, der har kandidatgrader, som stadig intet ved.

Præcis lige som dig, i øvrigt.

Og stop nu med de stråmandsargumenter. De får dig til at ligne en lallende idiot :<

Sidst, men absolut ikke mindst, så har du jo netop afsløret dig selv i ikke at vide noget. MS laver hele tiden nye (små, men stadig) features i Windows 8, selvom releasen kun er 4 måneder væk.

Så meget for dine "kompetencer".

Men ok, på nettet kan enhver jo lyve sig ældre og mere erfaren end de er. Det er en blot en skam, at det du skriver afslører dig som værende uvidende.

0 0
Jesper Zuschlag 24-06-2012 17:58:53

Halvdel af mit indlæg blev spist, så du får det lige én gang til.

:-) Du er simpelhen utrolig. Meget må man give dig, men at du kan blive på den her måde og samtidig kan holde masken, dét er utroligt.

"Enhver kan jo påstå, at de har 25 års erfaring og en kandidatgrad"

Når man ikke selv har nogen viden om det emne man udtaler sig om, kan man jo altid prøve at bringe modpartens kompetencer i tvivl. Men dét ændre alså ikke ved fakta. Jeg har fremlagt min baggrund for at kunne udtale mig om dette emne. Nu synes jeg, at du én gang for alle skal fremlægge dine forudsætning for at bedømme et spørgsmål ud i softwareudvikling. Jeg tror ikke at du tør, men jeg kan jo blive positivt overrasket.

"Og stop nu med de stråmandsargumenter. De får dig til at ligne en lallende idiot :

Man kan jo altid forsøge at angribe modpartens form, når man ikke selv har noget at bidrage med. Sagen er, at jeg har forsøgt at stille dig nogle spørgsmål for at få reflektere over emnet, men du nægter simplehen. I starten troede jeg at der var manglende lyst, nu tror jeg nærmere det er evnerne der er problemet.

"Sidst, men absolut ikke mindst, så har du jo netop afsløret dig selv i ikke at vide noget. MS laver hele tiden nye (små, men stadig) features i Windows 8, selvom releasen kun er 4 måneder væk."

Nej, nu må du sgu holde op. Jeg ved ikke hvilken artikel i Alt Om Data du har læst, men jeg kan godt love dig, at man tilføjer ikke nye features til et 4-årig projekt af denne størrelse, 3-4 måneder før roll-out. Feature settet hat ligget fast temmelig længe. Hvad du ser, er derimod hvorledes features bliver tilføjet til public builds i takt med at de skønnes i en stand deres gør dem brugbare for offentligheden.

Vil du ikke gøre os alle samme den tjeneste, at stoppe med at blamere dig om noget som du helt tydeligt ikke ved en pind om, inden du gør dig endnu mere til grin.

0 0
Thomas 24-06-2012 18:28:39

":-) Du er simpelhen utrolig. Meget må man give dig, men at du kan blive på den her måde og samtidig kan holde masken, dét er utroligt."

Det er da dejligt hyklerisk, når du tre sætninger senere udtaler, at når man ingen viden har, kan man bringe modpartens kompetencer i tvivl. Pot, kettle, black, som man siger. Det står efterhånden ret klart, at du er en (dygtig, det skal du have) troll.

At du så igen udtaler dig om ting du tydeligvis intet ved om kommer ikke som en overraskelse for mig. Du forsøger at pakke det ind i pæne ord, men uanset hvor meget du polerer lorten, så er det stadig en lort.

Jeg kan sagtens komme med en vanvittig påstand (som dig) om at jeg har 25-års erfaring i softwareudvikling. Det har jeg ikke behov for, men det siger jo så en del om dig, at en mand med min begrænsede erfaring stadig ved mere om tingene end dig. Du skal nok holde dig til at være kodeslave istedet.

0 0
Jesper Zuschlag 24-06-2012 20:12:15

Du mangler stadig at fortælle os hvor i din kompetence ud i softwareudvikling består. Jeg behøver ikke at "opdigte" noget, men alene ud fra min uddannelse og erhvervserfaring.

Jeg ved godt at du mener, at erfaring og kompetencer ingen relevans har, men det plejer at dække over ens egne mangler.

Så hvilken baggrund har du for overhovedet at vurdere et software udviklingsprojekt? Oplys os, vi venter alle meget spændt :-)

0 0
Thomas 24-06-2012 21:09:57

Uanset hvor meget erfaring du påstår at have, så nytter det jo absolut intet, når du ikke bruger den.

Min erfaring er for så vidt irrelevant. Din erfaring vinder ingen diskussioner, og det gør min heller ikke.

Når du er så blind, at du mener at vide bedre end Nokia, så er der intet håb forude.

Men tillykke, i øvrigt. Godt trollet. Det skal du have. Jeg faldt i med begge ben :

0 0
Jesper Zuschlag 24-06-2012 22:12:29

"Min erfaring er for så vidt irrelevant."

Så vi kan konkludere at du absolut intet grundlag har for at udtale dig om spørgsmål om software udvikling, men trods det vil du gøre dig til en kompetence på områder. Det er netop den holdning der får tonedøve personer til at melde sig til X Faktor.

"Når du er så blind, at du mener at vide bedre end Nokia, så er der intet håb forude."

Nokia ved præcis det samme som mig, men binder dig en historie på ærmet som du køber ubeset. Man burde styrke undervisningen i kildekritik i vores folkeskoler.

"Men tillykke, i øvrigt. Godt trollet."

Troll, dét klare du fremragende helt af dig selv ;-)

0 0
Thomas 24-06-2012 23:31:50

"Så vi kan konkludere at du absolut intet grundlag har for at udtale dig om spørgsmål om software udvikling, men trods det vil du gøre dig til en kompetence på områder."

Endnu et stråmandsargument. Det bliver mere og mere imponerende.

Du bliver mere og mere desperat, tydeligvis. Personangreb, stråmandsargumenter og det der er værre.

0 0
Jesper Zuschlag 25-06-2012 00:09:14

Du bliver ved med det samme vrøvl om "stråmandsargument". Er dét den eneste side som du har læst om retorik.

Sagen er meget klar. Da du til stadighed nægter at redegør for hvilke kvalifikationer du besidder, som burde gøre dig i stand til at udtale dig om softwareudviklingsprojekter, så kan din tavshed kun tolkes i retning af, at du ingen besidder.

Hvis det modsatte skulle være tilfældet, kan du gøre det nemt for os alle og fortælle os om dine kvalifikationer. Dét er vel ikke så svært, vel?

0 0
Thomas 25-06-2012 08:27:01

"Hvis det modsatte skulle være tilfældet, kan du gøre det nemt for os alle og fortælle os om dine kvalifikationer. Dét er vel ikke så svært, vel?"

Hvilke kvalifikationer jeg har, ikke har og måske har, har intet med sagen at gøre.

Dine påståede kvalifikationer har ikke hjulpet dig endnu. I øvrigt ville selv en folkeskoleelev uden den mindste kendskab til programmering kunne se, at du er galt på den. :)

0 0
Jesper Zuschlag 25-06-2012 08:52:01

"Hvilke kvalifikationer jeg har, ikke har og måske har, har intet med sagen at gøre."

Så du mener altså stadigvæk, at du kan udtale dig så skråsikkert om et emne vel vidende, at du ikke besidder nogen form for forudsætning. Hvad er dét næste du skal gøre dig klog på? Hjernekirurgi?

"I øvrigt ville selv en folkeskoleelev uden den mindste kendskab til programmering kunne se, at du er galt på den."

Og dét kan du konkludere på baggrund af din mangeårig erfaring og kompetencer indenfor softwareudvikling?

0 0
Thomas 25-06-2012 09:21:15

"Så du mener altså stadigvæk, at du kan udtale dig så skråsikkert om et emne vel vidende, at du ikke besidder nogen form for forudsætning."

Det ved du ikke om jeg gør ;) Jeg gør mig ikke klog på hjernekirurgi, da jeg ingen viden har om det emne. Til gengæld synes jeg det er vanvittigt morsomt, at du desperat prøver at angribe de kompetencer du ikke ved om jeg har. Fortsæt endelig. Jeg synes det er sjovt at se dig vride dig, fordi du er på dybt vand.

Du mangler i øvrigt stadig at bevise din påstand om, at WP8 "sagtens" kan køre på de nuværende telefoner. Indtil du gør det, må man jo konkludere, at du ikke ved hvad du snakker om, til trods for dine påståede kompetencer.

0 0
Jesper Zuschlag 25-06-2012 09:54:09

"Til gengæld synes jeg det er vanvittigt morsomt, at du desperat prøver at angribe de kompetencer du ikke ved om jeg har."

Hvis du nu virkelig besidder nogle i denne sammenhæng relevante kompetencer, så er det bare et spørgsmål om at fremlægge dem, og så er den sag ude af verden. Det er da meget simpel ikke? Kom nu, vi venter med spændning!

"Du mangler i øvrigt stadig at bevise din påstand om, at WP8 "sagtens" kan køre på de nuværende telefoner"

Suk, jeg skal åbenbart blive ved med at gentage mig selv. OK, hør så godt efter; WP8 er på ingen måder et mere avanceret system end f.eks. iOS 6 som Apple sagtens kan få til at kører på model der er over 3 år gammel og langt mindre bestykket end de nuværende WP high-end modeller.

Prøv nu at bruge lidt sund fornuft. Hvis du virkelig er af den opfattelse at MS ikke er i stand til at understøtte WP8 på en Lumia mobil, så må du opfattelse MS og Nokia's udviklere som komplet inkompetente. Som jeg har sagt tidligere, så er jeg *ikke* af en sådan opfattelse.

0 0
Thomas 25-06-2012 10:02:57

"WP8 er på ingen måder et mere avanceret system end f.eks. iOS 6 som Apple sagtens kan få til at kører på model der er over 3 år gammel og langt mindre bestykket end de nuværende WP high-end modeller. "

Kilde? Eller er det endnu en af dine utallige påstande, der ingen grobund har i virkeligheden?

"Hvis du virkelig er af den opfattelse at MS ikke er i stand til at understøtte WP8 på en Lumia mobil, så må du opfattelse MS og Nokia's udviklere som komplet inkompetente."

Næeh, det mener jeg ikke de er. Hvorfor bliver du ved med at pådutte mig holdninger?

0 0
Jesper Zuschlag 25-06-2012 10:26:22

I øvrigt mangler vi stadigvæk at hører om den kompetencer. Normalt er tavshed et tegn på, at man ikke har noget at sige!

0 0
Thomas 25-06-2012 10:32:13

"Normalt er tavshed et tegn på, at man ikke har noget at sige!"

Haha.. haha. Det er fandme klasse det der.

"Normalt er tale et tegn på, at man har noget at sige" må være et guldkorn af ca. samme kaliber.

Fantastisk retorik du udviser :D

0 0
Jesper Zuschlag 25-06-2012 11:25:29

Kom nu dine kompetencer. Dét kan vel ikke være så svært?

0 0
Thomas 25-06-2012 12:04:02

Absolut ikke. Men du behøver ikke vide hvad mine kompetencer er for at fremlægge beviser for dine påstande.

I princippet kunne jeg være mekaniker og stadig udstille dig som uvidende her.

0 0
Jesper Zuschlag 25-06-2012 13:19:18

:-) Det var som jeg regnede med.

Skal vi ikke bare blive enige om, at du overhovedet ikke har noget grundlag for at udtale dig om denne sag!

0 0
Thomas 25-06-2012 13:30:27

"Skal vi ikke bare blive enige om, at du overhovedet ikke har noget grundlag for at udtale dig om denne sag!"

Næeh - det ved du jo stadig intet om.

Lad os istedet blive enige om, at du ikke aner det mindste om hvad du snakker om. :) Dét er jo påvist en hel del gange efterhånden.

0 0
Jesper Zuschlag 25-06-2012 14:19:57

Så længe at du ikke ønsker / ikke tør at spille med åben kort, men kan vi jo ikke regne med andet end at dine forudsætninger for denne diskussion er lig nul.

0 0
Thomas 25-06-2012 14:31:09

Regn du bare løs.

Vi kan lave en aftale.

Så snart du beviser, uden for enhver tvivl, følgende påstande:

1. WP8 kan sagtens køre på de nuværende telefoner
2. iPhone 3GS har under den halve performance af Lumia 900

Så skal jeg med glæde fortælle dig hvad mine kompetencer indenfor software-udvikling er.

Jeg kan afsløre allerede nu, at du aldrig finder ud af det. Hvorfor? Fordi du absolut ingen chance har for at underbygge dine to fantasifulde påstande.

0 0
Jesper Zuschlag 25-06-2012 15:16:01

"Så skal jeg med glæde fortælle dig hvad mine kompetencer indenfor software-udvikling er."

Så du ønsker det altså ikke at dele det med os. Det forstås.

Jeg gider jo ikke at gentage mig selv for evig. Jeg har fortalt dig hvordan det hænger samme, men du bliver bare ved med at komme med grundløse afvisninger af mine forklaringer.

Hvis du ikke vil hjælpes, så er der jo ikke meget jeg kan gøre.

0 0
Thomas 25-06-2012 15:17:54

"Hvis du ikke vil hjælpes, så er der jo ikke meget jeg kan gøre."

Forstået. Du kan ikke bevise dine påstande.

Trist at en voksen mand ikke kan erkende sine fejl :/

0 0
Jesper Zuschlag 25-06-2012 15:43:14

Der er ingen fejl her, bare en dreng som ikke ønsker at lytte.

0 0
Thomas 25-06-2012 15:51:42

Jeg lytter skam gerne.

Find du nogle beviser for dine påstande, så tager vi den derfra.

Kan du ikke det, må man jo konstatere, at du er forkert på den.

0 0
Jesper Zuschlag 25-06-2012 16:00:11

"Jeg lytter skam gerne."

Det har du da ikke gjort indtil nu, men hvis du har tænkt dig at ændre attitude vil jeg meget gerne forklare dig tingene endnu en gang.

0 0
Thomas 25-06-2012 16:08:25

Hvis du kan fremvise beviser for dine påstande, så lytter jeg gerne.

Hidtil har det hele været baseret på "jeg ved bedst, jeg er gammel og har erfaring."

hvilket er ubrugeligt.

0 0
Jesper Zuschlag 25-06-2012 18:33:26

Kvalifikationer og erfaringer er langt at foretrække frem for ingen kompetencer overhovedet.

0 0
Thomas 25-06-2012 18:49:26

Bestemt.

Men så længe du fyrer lort af, så nytter dine påståede kvalifikationer jo intet.

0 0
Jesper Zuschlag 25-06-2012 19:10:01

"Men så længe du fyrer lort af"

Sikkert et sprog. Du må føler dig på tynd is.

Nå nej, du mener ikke at kompetncer har nogen relevans. Hvornår skal du stille op i X Faktor?

0 0
Thomas 25-06-2012 19:14:13

Forhåbentlig aldrig. Jeg synger ikke godt.

Jeg kalder en spade for en spade.

Når du lukker lort ud, så skal du have det at vide.

0 0
Jesper Zuschlag 25-06-2012 19:27:41

"Forhåbentlig aldrig. Jeg synger ikke godt."

Men det burde jo ikke være nogen hindring ifølge din opfattelse.

0 0
Thomas 25-06-2012 19:29:52

Du lider vist af vrangforestillinger.

0 0
Jesper Zuschlag 25-06-2012 19:33:14

Jeg referere bare til hvordan du opfatter værdien af kompetencer.

0 0
Thomas 25-06-2012 20:08:14

Din mangel på samme, mener du vel.

0 0
Jesper Zuschlag 25-06-2012 20:46:34

Men det mangler du jo baggrunden for at kunne vurdere.

0 0
Thomas 25-06-2012 21:32:40

Du er gået i selvsving kære Jesper.

0 0
Jesper Zuschlag 25-06-2012 10:25:09

"Kilde? Eller er det endnu en af dine utallige påstande, der ingen grobund har i virkeligheden?"

Ok, prove me wrong. Fortæl mig venligst hvor der præcis er, at WP8 er så "utrolig avanceret", at det absolut skal have helt nyt hardware for overhovedet kan kører, mens Apple kan nøjes med en model der er mere end 3 år gammel?

"Næeh, det mener jeg ikke de er. Hvorfor bliver du ved med at pådutte mig holdninger?"

Det er da den eneste logiske konsekvens af hvad du skriver.

0 0
Thomas 25-06-2012 10:31:20

Tsk tsk tsk. Jesper, altså. Du må jo være en ældre herre, hvis dine 25-års erfaring står til troende.

Og som en gammel mand burde du da også vide, at når DU laver en påstand, så er det DIT job at bevise den. Det er ikke mit job at modbevise den.

Du kan jo så ikke bevise den, hvilket er grunden til at du råber højere og højere i en desperat kamp for at få ret.

Men jeg håber da jeg tager fejl. Det ville være en fornøjelse, hvis du underbyggede bare én af dine vilde påstande med en eller anden form for bevis.

0 0
Jesper Zuschlag 25-06-2012 11:35:10

Ser du Thomas, der er noget som hedder erfaring. Når man nu har arbejdet 25 år med et område, så opnår man en vis viden om sit fagområde, og du kan vælge at lytte til den eller tro at du ved bedre. Det er dit valg.

Jeg ved godt at du ikke erfaring og kompetencer særligt højt, men det skyldes mok din mangel på samme.

Der er ikke noget område hvor WP8 for alvor adskiller sig fra iOS eller Android for dens sags skyld, og slet ikke i en grad der skulle kræver voldsomme hardwarekrav.

Jeg ved ikke hvilken årsag der måtte være for din fuldstændig kritikløse og blinde accept af MS/Nokias spin, men du har vi hvert fald parkeret din kritiske sans et eller andet sted undervejs.

0 0
Thomas 25-06-2012 12:03:09

Bla, bla, bla, er alt hvad jeg læser.

Du har ingen facts, ingen kilder og intet at have dine påstande i. Det er varm luft, du lukker ud.

Har du, eller har du ikke, bevis for din påstand?

0 0
Jesper Zuschlag 25-06-2012 13:20:05

Det er sødt som du bliver ved med at foresvare MS/Nokias spin. De må være stolte af dig ;-)

0 0
Thomas 25-06-2012 13:29:32

Det tager jeg som et nej - du har absolut ingen beviser for dine påstande.

Du kunne have sagt fra starten, at det var rent gætværk du havde gang i, eller alternativt, at du ikke aner hvad du snakker om.

Tænk på al den tid vi havde sparet. :)

0 0
Jesper Zuschlag 25-06-2012 14:22:48

Du kan tage det som du vil, men jeg må desværre blive med at rive dig ud af dine vildfarelser.

Når du en gang i dit liv når til det punkt hvor du rent faktisk opnår en erfaring i et fag, så vil du forstå, men indtil da er det åbenbart håbløst.

Hvordan var det nu lige med de kompetencer. Vil du ikke snart indvige os dine mangeårige erfaring i softwareudvikling ;-)

0 0
Thomas 25-06-2012 14:26:18

Istedet for at bruge en masse tid på at snakke udenom, så kunne du jo bruge lidt tid på at finde dokumentation for dine påstande.

Det kan du selvfølgelig ikke, for de er forkert, så istedet forsøger du forgæves at ramme mig personligt.

Lidt sørgeligt, men sådan er det vel.

0 0
Jesper Zuschlag 25-06-2012 15:27:29

Som sagt, jeg har forklaret dig hvordan det hænger samme. Men du gidder jo ikke at lytte.

Jeg kan trække hesten til truget, men jeg kan ikke tvinge den til at drikke.

"Det kan du selvfølgelig ikke, for de er forkert, så istedet forsøger du forgæves at ramme mig personligt.

Det klare du helt og aldeles selv.

Meget må man give dig, men du er godt nok i besidelse af en voldsom overvurderet selvforståelse. Tænkt en gang for åben net, at komme med så mange og så stålfaste postulater uden overhovedet at nogen form for forudsætninger på plads. Godt gået!

0 0
Thomas 25-06-2012 15:40:40

Den opmærksomme læser vil her bemærke, at det er dig, der kommer med den ene påstand efter den anden.

Uden beviser, vel og mærke.

Du mangler stadig at underbygge din påstand om, at WP8 sagtens kan køre på de nuværende telefoner.

Og også din påstand om, at 3GS har under den halve performance af en Lumia 900, forresten.

Jeg venter stadig Jesper :))

0 0
Jesper Zuschlag 25-06-2012 15:55:47

Der er ingen påstande her, alene forklaringer af hvordan tingene hænger samme. Men du vedbliver jo bare med at komme med de samme trivialiteter.

Hvis du endelig vil lærer noget om ARM SoCs selv, så vil jeg henvise dig til en glimerende gennemgang som AnandTech foretog for et år siden.

Der vil du blandt kunne lærer lidt om de forskellige karakteristika som kendetegner de gængse SoC på markedet.

Her vil du også se, at DMIPS score for Cortex-A8 og Qualcomm Scorpion er henholdsvis 2.0/MHz ig 2.1/MHz. Dvs. at en Cortex-A8 vil alt andet lige være ca. halv så hurtig ved 600Mhz som en Scorpion er ved 1.4GHz.

Gæt en gang hvilke 2 mobiler som disse SoC's sidder i ;-)

Prøv selv at læse: http://www.anandtech.com/show/4940/qualcomm-new-snapdragon-s4-msm8960-krait-architecture

0 0
Thomas 25-06-2012 16:07:45

Det er påstand på påstand på påstand.

Jeg går ud fra, du er klar over, at Apples CPU er en custom-made CPU.

Desuden er der mere til performance end CPU'en - men det ved du jo også. Det passer dog ikke ind i dit verdensbillede

Men kom frisk med nogle benchmarks. Det må jo være en smal sag at bevise din påstand :)

0 0
Jesper Zuschlag 25-06-2012 17:33:14

"Jeg går ud fra, du er klar over, at Apples CPU er en custom-made CPU."

Nej 3GS'erne indeholder en rimelig "standard" Samsung S5PC100 Soc, med en Cortex-A8 CPU core.

Du tænker på sikkert på de efterfølgende A4, A5 og A5+ som rigtig nok er Apple's egene custom designs SoC.

"Desuden er der mere til performance end CPU'en"

Jeg har heller ikke sagt andet, men vi taler ikke om en signifikant forskel, så ud fra disse tal er det tydeligt at en Lumia 900 har i størrelsesorden den dobbelt performance af en 3GS. Dét skulle den også gerne når der er 3 år imellem dem.

"Det må jo være en smal sag at bevise din påstand :)"

Dét har jeg redegjort for længe siden. Det er bare et spørgsmål om, at du vedbliver med at ignorere mine forklaringer. Jeg gentager endnu en gang for dig.

Dér er intet til hindre for at køre WP8 på en Lumia 900. Jeg ved ikke hvordan du har fået indtrykket af Wp8 skulle være "voldsomt" bloated, men prøve at tænke over følgende; Windows 8 kan køre på en 1GHz 32bit 0x86 processor med 1GB RAM. Det er et fuldt desktop OS med den fulde version af den selvsamme kernen som du mener umuligt kan køre på en 1.4GHz.

Kan vi ikke begynde at blive enig om, at det lider rimelig plausibelt at køre en WP8 på en Lumia 900?

0 0
Thomas 25-06-2012 17:50:28

"Dér er intet til hindre for at køre WP8 på en Lumia 900."

Ja det påstår du jo. Du mangler stadig at påvise det på nogen måde.

Og så er det i øvrigt dybt idiotisk at sammenligne en x86-cpu (hvilken snakker vi om?) med en ARM-cpu.

Som datalog burde du vide den slags.

Men ok, du er jo utroværdig.

0 0
Jesper Zuschlag 25-06-2012 18:26:40

"Og så er det i øvrigt dybt idiotisk at sammenligne en x86-cpu (hvilken snakker vi om?) med en ARM-cpu."

SUK! Nej det er ikke dybt idiotisk, for hvad vi prøver her er at anskueligegøre nogle størrelsesforhold.

Der er ingen restriktioner mht. til processortype, så længe det mindst er en 1GHz 32-but x86. F.eks. giver en 933MHz P3 omkring 3200 DMIPS, så lad os bare sige en 1GHZ vil nå 3400 DMIPS.

Dvs. at en 3400 DMIPS P3 kan kører et fuldt desktop OS, men MS hævder at en ARM processor på 2940 DMIPS ikke kan køre et mobilt OS med en neddroslet version af den samme kerne?

"Men ok, du er jo utroværdig."

Det eneste utroværdigt her, er den evindelige gentagelser og det faktum at du bliver ved med at udtale om ting som du ingen baggrund har for.

0 0
Thomas 25-06-2012 18:48:49

Du slynger omkring dig med tal uden at have nogen viden om hvad de betyder.

Når man sammenligner en x86 Mhz for Mhz med en ARM-processor, så har man for længst udstillet sig som uvidende.

I øvrigt pudsigt, at du konstant snakker DMIPS, som bare er et tilfældigt tal, der intet med virkeligheden har at gøre :)

0 0
Jesper Zuschlag 25-06-2012 19:14:23

Nu udstiller du for alvor din uvidenhed. Men nu mangler du jo også den nødvendige baggrund for at forstå dette her. Undskyld dét glemte jeg.

Jeg fremlægger de fakta og tal som du ønsker. Du kan selvfølgelig vælge at ignorere det. Dét står dig frit for, men det rykker altså ikke ved noget.

Jeg håber at du bliver glad for din nye WP8 mobil. Den har jo åbenbart et voldsomt tungt og avanceret OS.

Så jeg jeg til gengæld opgradere min 3GS med Apples nyeste OS :-)

0 0
Thomas 25-06-2012 19:16:02

Du fremlæægger tal, der intet har med noget at gøre.

Men hvis du tror, det beviser din pointe, så kan jeg jo ikke gøre noget ved det. Du lytter ikke til fornuft uanset.

0 0
Jesper Zuschlag 25-06-2012 19:29:17

Jeg kan ikke gøre andet end at fremlægge argumenter og fakta. Hvis du ikke vil lærer, kan jeg jo ikke tvinge dig. Det er bare dit tab.

0 0
Thomas 25-06-2012 19:30:20

Fnis. Fakta og argumenter.

Fin joke :)

0 0
Jesper Zuschlag 25-06-2012 19:34:02

Ja, dog har jo klart baggrund for at bedømme det ;-)

0 0
Kim 24-06-2012 22:07:21

Dun synd var ikke hvad du sagde om Microsoft/Nokia - har næppe set større Apple iClone end den her gut:

https://twitter.com/JesperZuschlag

Du sagde det var det samme som Apple... Du har besudlet Jobs Kult og deres gral ;)

0 0
Jesper Zuschlag 24-06-2012 22:19:38

Jeg erinder ikke rigtig at denne diskussion har noget som helst med Steve jobs at gøre, ud over at Thomas er af den vildfarelse af MS og Apple's strategier er den samme.

Er det ikke et spørgsmål om WP8 kontra WP7.8, om det er teknisk muligt at kører WP8 på eksisterende WP hardware og problemstillinger omkring softwareudviklingsprojekter, som vi har diskuteret?

Hvis du gerne vil vide noget om Apple eller Steve Jobs skal du være velkommen til at spørge, men det er altså en anden tråd!

0 0
Alfix 24-06-2012 20:17:02

Kan vi ikke bare blive enige om at ingen af jer 2 aner helt praecist hvordan dette kommer at skride frem?

Imellemtiden kan vi ogsaa lave 2 hold. Dem som tror paa en loesning og dem som er ligeglade. Saa sms'er vi hinanden og moedes paa en secret location og.... Beat the living shit outta each other! :)

0 0
Jesper Zuschlag 24-06-2012 20:25:52

Det er nok den eneste måde at komme til en afslutning ;-)

0 0
Thomas 24-06-2012 18:38:24

I øvrigt bliver jeg næsten nødt til at smide den her efter dig:

"Desuden kan kernen i WP 8 ikke køre på den eksisterende hardware."

Du har jo hele tiden hårdnakket påstået, at med din lange lange erfaring og enorme viden, så vidste du ihvf. med 100% sikkerhed, at det ikke var pga. hardwaren, at der ikke kom WP8 til de nuværende telefoner.

Det kan du jo så ringe og fortælle til Nokia.

0 0
Jesper Zuschlag 24-06-2012 20:24:58

:-) Du illustrerer virkelig din totalt manglende indsigt her.

Selvfølgelig kan Win NT kernen (jeg troede ellers ikke at du synes at kerner havde nogen relevans) ikke kører på ekisterende hardware, når man *vælge* ikke at understøtte den. Det har ikke noget med teknik at gøre, men alene en forretningsbeslutning.

For pokker da WinNT kernen er ikke mere kompleks end Apple's Darwin kerne. Når en iPhone 3GS med 600MHz ARM processor og 256MB RAM sagtens kan trække en Darwin kernen, tror du så ikke at en WinTN kerne kan køre på en Lumia 900 1.4GHz ARM processor med 512MB (begge single core). Hvis det skulle være tilfældet, så vil det betyde at MS's udviklingsfolk er håbløse inkompetente, og dét tror jeg trods alt ikke er tilfældet.

Du er udsat for dygtig spin fra MS og Nokia side og du hopper lige i med begge ben!

0 0
Thomas 24-06-2012 21:08:08

Nå, så du ved også mere end Nokias produktchef. Jamen javel ja, det bliver han da ked af at høre.

Ring du til Nokia og forklar dem hvordan tingene hænger sammen. Dernæst kan du ringe til MS og fortælle dem det samme.

0 0
Jesper Zuschlag 24-06-2012 22:26:58

Nokia og MS ved ganske udemærket hvordan tingene hænger sammen. Det er en simple kalkyle. Skal de understøtte den eksisterende hardware, skal de forsinke WP8 launch'en med måske 6 måneder, men det kan de ikke vente på pga. konkurrencen fra Google og Apple. Det er fair nok - sådan er spillets regler, men man skal ikke forgøgle at det overhovedet har noget med "tekniske årsager" at gøre.

Men, det kunne da være rart at høre dig forklare hvordan MS/Nokia ikke skulle "være i stand" til at få WinNT kernen til at køre på en mobil der er dobbelt så kraftig som en iPhone 3GS?. Som sagt, uanset hvad jeg måtte mene om MS og deres produkter, så anser jeg dem altså ikke for at være inkompetente.

I øvrig har jeg tidligere arbejde for Nokia, og de har/havde skam mange rigtig dygtige folk.

0 0
Thomas 24-06-2012 22:41:49

Det er fantastisk, som du tilsyneladende har insiderviden hos både MS og Nokia (hint: det har du ikke).

Jeg har aldrig påstået, at de ikke er i stand til at få WP8 til at køre på de nuværende telefoner, så det må du sgu selv rode med.

Det er dig der påstår den sagtens kan. Det må du jo kunne bakke op med et eller andet. Og nej, "fordi jeg siger det baseret på min erfaring" er ikke godkendt som argument.

Problemet for dig er, at du laver postulat efter postulat uden at have det mindste at have det i. Underholdende er det, men brugbart? Nah.

0 0
Jesper Zuschlag 24-06-2012 23:01:42

"Jeg har aldrig påstået, at de ikke er i stand til at få WP8 til at køre på de nuværende telefoner"

Ok, så du anderkender altså (endelig), at den mangelende WP8 support på de nuværende highend WP modeller *ikke* skyldes "tekniske årsager", men skyldes et *valg* fra MS/Nokias side. Det var da et øjebliks klarsyn fra din side!

"Det er dig der påstår den sagtens kan"

Jeg rejser bare et spørgsmål overfor dig. Hvis vi antager at MS/Nokias "teknisk" undskyldning er korrekt, hvordan kan det så være at Apple er i stand til at køre en tilsvarende kerne på en mobil der har den halve performance i forhold til en Lumia 900?

Hvis du virkelig køber MS/Nokias forklaring, så må den eneste logiske konsekvens enten være at WinTN kerner er voldsomt bloated eller MS/Nokias folk er overhovedet ikke ved hvad de foretager sig (du vil muligvis kalde det et stråmandsargument, men det er altså simpel logik).

Som sagt anser jeg hverken MS eller Nokia's udviklere for at være fjolser, og Win NT har nu mere end 20 år på bagen, så de burde nok havde fået den optimeret på nuværende tidspunkt.

Så bottom-line, der er kun én mulig forklar på hvorfor MS lader deres eksisterende kunder tilbage uden nogen reel mulighed for en opgradering af deres WP mobiler - det er noget som de har valgt!

0 0
Thomas 24-06-2012 23:30:11

"Ok, så du anderkender altså (endelig), at den mangelende WP8 support på de nuværende highend WP modeller *ikke* skyldes "tekniske årsager", men skyldes et *valg* fra MS/Nokias side."

Det har jeg aldrig påstået. Endnu et stråmandsargument fra mesteren. Jeg er imponeret.

"Jeg rejser bare et spørgsmål overfor dig. "

Nej, du påstod hårdnakket, at der ingen tekniske forhindringer var for det. Det har du stadig ikke bevist på nogen måde.

Det er fint du prøver at drage en masse konklusioner, men du har stadig intet bevist, overhovedet. Jeg må jo bare konstatere, at du intet har at have det i.

0 0
Jesper Zuschlag 25-06-2012 00:17:09

"Det har jeg aldrig påstået. Endnu et stråmandsargument fra mesteren. Jeg er imponeret."

Vil du virke benægte at du har skrevet følgende: "Jeg har aldrig påstået, at de ikke er i stand til at få WP8 til at køre på de nuværende telefoner"

"Nej, du påstod hårdnakket, at der ingen tekniske forhindringer var for det. Det har du stadig ikke bevist på nogen måde."

Nej, jeg stillede dette spørgsmål til dig:

"Hvis vi antager at MS/Nokias "teknisk" undskyldning er korrekt, hvordan kan det så være at Apple er i stand til at køre en tilsvarende kerne på en mobil der har den halve performance i forhold til en Lumia 900?"

Føler du dig i stand til at kommen med et kvalificeret svar eller vil du bare undvige ligesom det har været tilfældet med alle de andre spørgsmål som jeg har rejst.

Jeg tror simpelhen ikke at du tør!

0 0
Thomas 25-06-2012 08:20:31

"Vil du virke benægte at du har skrevet følgende: "Jeg har aldrig påstået, at de ikke er i stand til at få WP8 til at køre på de nuværende telefoner""

Næeh, det har jeg ikke. Men der er enorm forskel på ovenstående og: Ok, så du anderkender altså (endelig), at den mangelende WP8 support på de nuværende highend WP modeller *ikke* skyldes "tekniske årsager", men skyldes et *valg* fra MS/Nokias side."

Du forholder dig ikke til hvad jeg skriver, men til hvad du tror jeg mener. Det ville være meget nemmere hvis du læste hvad der stod istedet for at opdigte holdninger og meninger. Det er nemmere at argumentere mod noget man selv har opdigtet, javist, men det er lidt sørgeligt at læse.

Men benægter du virkelig, at du har påstået, at der "ingen" teknisk grund er til, at WP8 ikke kan køre på de nuværende telefoner?

"Føler du dig i stand til at kommen med et kvalificeret svar eller vil du bare undvige ligesom det har været tilfældet med alle de andre spørgsmål som jeg har rejst."

Det er et enormt dumt spørgsmål du stiller. For det første har hverken du eller jeg adgang til WP8, for det andet har hverken du eller jeg prøvet WP8 og for det tredje har hverken du eller jeg hands-on med kernen i WP8.

Derudover, så kan Darwin og NT ikke sammenlignes. Hvis du virkelig har 25 års erfaring, som du jo hårdnakket påstår, så burde du også vide den slags.

Sidst men ikke mindst er det fantastisk, at en erfaren mand som dig laver en direkte sammenhæng i ydelsen udelukkende baseret på antal MHz en CPU har. :D

0 0
Jesper Zuschlag 25-06-2012 09:42:42

"Næeh, det har jeg ikke"

Ok, så har vi det på plads.

"Men benægter du virkelig, at du har påstået, at der "ingen" teknisk grund er til, at WP8 ikke kan køre på de nuværende telefoner?"

Hvad! Hvordan i alverden er du dog kommet frem til det? Ved bliver jo netop ved med at pointere overfor dig, at der ikke er nogen teknisk årsagen til deres beslutning.

"Det er et enormt dumt spørgsmål du stiller"

Nej, jeg prøver på at for dig til at forholde dig til et emne, som du åbenbart mener dig kvalificeret til at udtale dig om!

"Derudover, så kan Darwin og NT ikke sammenlignes."

Det kan de sagtens. Darwin er godt nok en Unix-variant, mens Win NT har sin baggrund i DEC VMS og den oprindelige Windows, men de har sammenlinlig kompleksistet og featureset.

"Sidst men ikke mindst er det fantastisk, at en erfaren mand som dig laver en direkte sammenhæng i ydelsen udelukkende baseret på antal MHz en CPU har. :D"

Nu har du igen læst for meget Alt Om Data. Sandt, der er mange faktorer som spiller ind på et systems performance (f.eks. cache størrelse, bus latency, busbrede og DRAM hastighed), men når man sammenligner systemer med samme arkitektur, så er der alt andet lige et proportionalt forholde mellem ydelse og klokfrekvens.

Lumia 900 er bygget på en Snapdragon SoC med en 1.4GHz ARMv7 core og 512MB RAM.

IPhone 3GS er bygget på en specialfremstillet SoC med en 600MHz ARMv7 core (Cortex-A8) og 256MB RAM.

Så her har vi 2 systemer, hvis CPU er af samme arkitektur, men hvor den ene kører med den dobbelte klokfrekvens og har dobbelt så meget RAM, og så vil du virkelig påstå at man ikke kan forvente, at Lumia har en bedre ydelse end en 3GS'er?

0 0
Thomas 25-06-2012 10:14:23

"Hvad! Hvordan i alverden er du dog kommet frem til det? "

Det har du sgu da selv skrevet. Læs nu hvad der står, inden du gør dig selv mere til grin.

"Det kan de sagtens."

Nej, det kan de ikke.

"Så her har vi 2 systemer, hvis CPU er af samme arkitektur, men hvor den ene kører med den dobbelte klokfrekvens og har dobbelt så meget RAM, og så vil du virkelig påstå at man ikke kan forvente, at Lumia har en bedre ydelse end en 3GS'er?"

Næeh, det har jeg aldrig påstået. Læs nu hvad jeg skriver til dig.

Du påstod, og jeg citerer:

"[...] en mobil der har den halve performance i forhold til en Lumia 900?"

Hvad er din kilde på det?

Du kaster om dig med udokumenterede påstande, idiotiske postulater, nægter at komme med kilder og holder hårdnakket fast i, at du har ret.

0 0
Jesper Zuschlag 25-06-2012 10:22:21

Hold nu op, prøv at brug indersiden og din sunde fornuft en gang imellem.
"Nej, det kan de ikke."

Jo. Det har bare valgt at droppe deres eksisterende brugere i vejknten.

"Næeh, det har jeg aldrig påstået. Læs nu hvad jeg skriver til dig."

Så du mener altså at en Lumia 900 har en bedre ydelse end en iPhone 3GS, men at MS ikke er i stand til at få WP8 til at kører på den, selvom Apple ikke har noget problem med iOS 6 på en 3GS'er. Du må ikke have særlig høje tanker om MS!

0 0
Thomas 25-06-2012 10:27:46

"Så du mener altså at en Lumia 900 har en bedre ydelse end en iPhone 3GS, men at MS ikke er i stand til at få WP8 til at kører på den, selvom Apple ikke har noget problem med iOS 6 på en 3GS'er."

Det er hvad Nokia siger. Det kan du jo så forholde dig til eller ej, men desværre er vi nået dertil, hvor du nægter at komme med dokumentation til en eneste af dine utallige påstande.

Skulle du være uenig i Nokias udtalelse, så er du mere end velkommen til at modbevise dem. Der er absolut ingen grund til, at man skulle tage dine ord for gode varer. Du har intet bevist, der skulle gøre dig pålidelig eller troværdig - desværre.

0 0
Jesper Zuschlag 25-06-2012 11:40:24

"Det er hvad Nokia siger."

Hvis det virkelig skulle være tilfældet, så er MS og Nokias platformsudviklere nd flok inkompetente fjolser, som burde få sparket her og nu.

Meeen, dét tror jeg nu ikke de er.

0 0
Jesper Zuschlag 25-06-2012 11:38:20

Så du tager altså Nokia's ord for pålydende, at deres high-end mobil er blevet forældret i løbet af få måneder fra dens launch.

Der er slet ikke en lille tvivl i dit sind om at hvorvidt det nu også kan passe?

Som sagt, vi må se at få kildekritik tilbage på skoleskemaet.

0 0
Thomas 25-06-2012 12:01:01

Spørgsmålet er ganske simpelt:

Skal man tage dit eller Nokias ord for gode varer?

Meget kan man kalde dig - men troværdig er ikke en af tingene.

0 0
Jesper Zuschlag 25-06-2012 13:22:24

Du må mene hvad du vil. Forskellen på os to er bare at jeg rent faktisk ved hvad jeg taler om, mens du bare hopper på MS/Nokias spin.

Prøv at bruge din sunde fornuft en gang imellem. Den er åbenbart helt ny og ubrugt.

0 0
Thomas 25-06-2012 13:28:17

"Prøv at bruge din sunde fornuft en gang imellem."

Det gør jeg skam.

Du beder mig om at stole på en tilfældig person på nettet. Endda en, som ikke er fan af MS. En som ikke bruger kilder eller beviser sine påstande.

En der er decideret upålidelig.

Nej, jeg stoler ikke på dig.

0 0
Jesper Zuschlag 25-06-2012 14:29:17

"Det gør jeg skam."

Det har du nu ikke udvist noget eksemplet på i denne diskussion.

Du køber MS/Nokia's spin så ubetinget og bevistløst at det nærmere sig himmelråbende naivitet.

Jeg fatter altså ikke hvordan du kan undgå at undre dig over at Apple i overmåde er i stand til hvad MS/Nokia hævder at de ikke magter.

Du kan altså ikke have særlige høje tanker om dine venner i Redmond.

0 0
Thomas 25-06-2012 14:33:36

"Det har du nu ikke udvist noget eksemplet på i denne diskussion."

Hvor sødt. I lige måde, kan man jo så sige.

At du slynger om dig med udokumenterede påstande og vanvittige postulater er dit problem, ikke mit.

Du er gennemført upålidelig - men det ved du jo, og derfor snakker du udenom alt hvad du kan :)

0 0
Jesper Zuschlag 25-06-2012 15:12:13

"At du slynger om dig med udokumenterede påstande og vanvittige postulater er dit problem, ikke mit."

Tja, med den holdning til fagkundskaber, så håber jeg ikke at du får brug for en læge lige med det første.

0 0
Thomas 25-06-2012 15:16:37

"Tja, med den holdning til fagkundskaber, så håber jeg ikke at du får brug for en læge lige med det første."

De fleste læger har styr på sagerne. Det har du tydeligvis ikke.

0 0
Jesper Zuschlag 25-06-2012 15:42:04

Og dét er du jo i en vanvittig god position til at vurdere. Specielt med udgangspunkt i dine kompetencer, ikke?

0 0
Thomas 25-06-2012 15:50:53

Absolut.

Du er utroværdig og nægter at bevise dine påstande.

Sund fornuft siger, at man ikke kan stole på dig.

0 0
Jesper Zuschlag 25-06-2012 15:58:19

"Sund fornuft siger, at man ikke kan stole på dig."

:-) Det er den samme "sunde fornuft" som siger dig, at en person uden nogen form for kvalifikationer kan udtale sig så skråsikkert som det er tilfældet!

0 0
Thomas 25-06-2012 16:09:01

Det er dig, der udtaler dig skråsikkert - ikke mig.

Eller nej, det passer ikke. Jeg er skråsikker på, at du ikke ved hvad du snakker om.

0 0
Jesper Zuschlag 25-06-2012 18:31:06

Det er dig som endnu ikke har fremvist nogen som helst kvalifikationer som gør dig i stand til at bidrage konstruktivt til denne diskussion.

Det eneste du kommer med er personangreb og ligegyldigheder.

Lad os så høre hvori dine kvalifikationer består. Hvis ikke kan vi kun konkludere at du ikke har den ringeste forstand på hvad du taler om.

0 0
Thomas 25-06-2012 18:50:38

Sjovt som du hele tiden insisterer på at høre hvad mine kvalifikationer er.

Lad os sige, jeg er automekaniker.

Det ændrer ikke på, at du ikke ved hvad du snakker om og ingen beviser fører for dine vanvittige påstande.

Jeg kunne være astronaut, og du ville stadig være uvidende.

Jeg kunne endda være din chef, og du ville stadig fremstå uvidende.

0 0
Jesper Zuschlag 25-06-2012 19:07:49

Jeg forstår godt at du desperat forsøger at nedspille betydningen af kompetencer. Du er jo ikke selv i besiddelse af nogen som helst selv.

Du udtaler der simpelhen om ting som du ikke har forstand på. Længere er den ikke.

0 0
Thomas 25-06-2012 19:08:31

Super.

Så er vi enige om, at du gætter løs og intet ved.

0 0
Jesper Zuschlag 25-06-2012 19:26:22

Det kan du da godt tro. Men nu har du jo heller ingen baggrund for at kunne vurdere det ;-)

0 0
Thomas 25-06-2012 19:26:45

Det påstår du jo stadig.

Stakkel :)

0 0
Jesper Zuschlag 25-06-2012 19:32:10

Tja, du har jo ikke vist andet.

0 0
Alfix 24-06-2012 20:14:26

He he, teknikken kan slet ikke foelge med.... :) Good stuff! Good stuff!

0 0
Jesper Zuschlag 24-06-2012 17:50:15

:-) Du er simpelhen utrolig. Meget må man give dig, men at du kan blive på den her måde og samtidig kan holde masken, dét er utroligt.

"Enhver kan jo påstå, at de har 25 års erfaring og en kandidatgrad"

Når man ikke selv har nogen viden om det emne man udtaler sig om, kan man jo altid prøve at bringe modpartens kompetencer i tvivl. Men dét ændre alså ikke ved fakta. Jeg har fremlagt min baggrund for at kunne udtale mig om dette emne. Nu synes jeg, at du én gang for alle skal fremlægge dine forudsætning for at bedømme et spørgsmål ud i softwareudvikling. Jeg tror ikke at du tør, men jeg kan jo blive positivt overrasket.

"Og stop nu med de stråmandsargumenter. De får dig til at ligne en lallende idiot :

0 0
Jesper Zuschlag 21-06-2012 14:20:18

Thomas min ven, det er desværre dig som er galt afmarcheret. Jeg gentager mig, fordi du enten ikke fatter hvad jeg skriver eller ikke ønsker at tage seriøs stillig til det.

Du får med WP7.8 *ikke* netop de funktioner som kan understøttes på de tidligere modeller. Du får et OS på den gamle 7.5 kodebase (med den gamle WinCE kerne), hvor man har backported nogle WP8 funktioner. Dét er et faktum og en væsentlig forskel fra Apples strategi. Her er det samme OS, med samme kodebase, kerne, filesystem, systemoduler etc. som kører på alle iOS6 understøttede modeller. Der er ikke tale om en iOS 5 variant med nogle få iOS 6 funktioner som er blevet back-ported. Der er en kæmpe forskel.

For at blive i bil-analogien; Det som MS har gjort, svare til at lancere en ny bilmodel med ny motor, bremsesystem, brændstopsystem, klimaanlæg og ramme etc, og så samtidige tilbyde det opdaterede stereoanlæg til kunder med sidste års model. Apple derimod, tilbyder alle nyhederne som opgradering til de sidste 3 års modeller - desværre må de ældste modeller undvære det nye klimanlæg. Mener du stadigvæk at de to tilbud er lige gode?

0 0
Thomas 21-06-2012 17:09:29

"Mener du stadigvæk at de to tilbud er lige gode?"

Det mener jeg ikke at have givet udtryk for.

Jeg har blot skrevet, at approachen er den samme. Hvorfor du bruger en masse tid på at snakke om kernels, filsystemer osv. ved jeg ikke. Det må vel være noget med e-penis og den slags.

Apple og MS tilbyder begge opdateringer til deres gamle telefoner og for begges vedkommende gælder det, at de gamle telefoner får de opdateringer, de kan håndtere.

Det er ikke så kompliceret, som du gerne vil gøre det til, af en eller anden grund.

0 0
Jesper Zuschlag 21-06-2012 20:18:32

Tja, du vedbliver med at snakke løs, men du har da ret i én ting, dét er ikke særligt kompliceret. MS efterlader alle deres eksisterende brugere med en patch'et udgave af gårsdagens OS, mens Apple tilbyder deres brugere en opgrade til deres nyeste OS evt. minus et par funktioner.

Hvis du ikke mener at elementer som f.eks. kerner og filsystemer er relevante i en diskussion om OS'er, så ved jeg ikke da der skulle være.

At MS ikke engang er i stand til at få WP8 til at kører de nyeste WP modeller er sgu at gøre grin med deres brugere, men det er da meget muligt at det ikke er noget for dig.

0 0
Thomas 22-06-2012 08:07:21

Forskellen er ens.

Nyt OS minus funktioner, eller nye funktioner til eksisterende OS.

Den eneste forskel er navnet.

I øvrigt er det da dig, der fabler løs om alt muligt irrelevant istedet for at sætte dig ind i sagerne.

0 0
Jesper Zuschlag 22-06-2012 12:30:48

MS har valgt at tilbyde *alle* deres eksisterende WP kunder en lap til deres gamle OS som giver 2% af WP8 funktionaliteten. Apple har derimod valgt at give deres brugere at opgradere til det nyeste OS, evt minus et par procent. Måske er du af den opfattelse at 2% er lig 98%, men jeg ved godt hvad jeg foretrækker.

Det kan godt være at du tror at din WP mobil får en WP8 LIght, som du så smukt udtrykkede det, men så er jeg bange for, at du snart kan se frem til en slem skuffelse.

Din sammanblandning af at patche en eksisterende platform, kontra en helt nye platform, svare til at tro man får en helt ny bil bare fordi den gamle har fået ny lakering.

Nu har jeg tidligere fremlagt mine forudsætninger for at deltage denne diskussion, så kunne det jo være rart af vide hvilken unik indsigt du besidder som gør, at du føler dig i stand til at komme med så skråsikre og unuancerede udtalelser.

0 0
Thomas 22-06-2012 13:23:23

Du bliver ved med at pumpe bogstaver afsted uden at forholde dig til essensen i det hele:

Apple og MS tilbyder begge opdateringer til deres gamle telefoner og for begges vedkommende gælder det, at de gamle telefoner får de opdateringer, de kan håndtere.

Du må gerne fortsætte med at snakke udenom, men det ændrer ikke på ovenstående.

0 0
Jesper Zuschlag 22-06-2012 16:46:02

Jeg prøvet simpelhen at gøre dig begribelig, at du simpelhen ikke har forstået denne sag. Du kan godt vedblive med at gentage den samme slidt frase, men det bliver den ikke mere rigtig af.'

Lad os nu for argumentets skyld antage, at du virkelig skulle have ret i din påstand om at MS's og Apple's opdateringspolitik er identisk, så vil det betyde at Apple har lanceret deres nye mobil styresystem iOS6 og at dette kun vil kunne køre på fremtidige enheder som iPhone 5 og iPad 4. Til gengæld har de kommet med en ny version af deres gamle iOS 5 (f.eks. iOS 5.3, som de har lappet med et par funktioner fra iOS 6 som f.eks. Facebook integration, som de tilbyder til deres eksisterende kunder. Jeg kunne godt tænke mig at vide om det er den virkelighed som du ser?

Der hvor du for alvor fejler, er at du virkelig tror at det er af tekniske årsager, at WP8 ikke kommer til de nyeste WP telefoner som Lumina 800 og 900. Tro mig, dét er det ikke! Det er alene baseret på et forretningsrationale om time-to-market.

0 0
Thomas 23-06-2012 00:21:24

"Lad os nu for argumentets skyld antage, at du virkelig skulle have ret i din påstand om at MS's og Apple's opdateringspolitik er identisk"

Jeg mener ikke at have skrevet "identisk" på noget tidspunkt.

Jeg har udelukkende givet udtryk for, at tilgangen til tingene er ens. At Apple er bedre til at håndtere det end MS er lige nu er en helt anden snak.

Jeg kan ikke skære det mere ud i pap end det her:

De nuværende iPhones får nye funktioner fra Apple.

De nuværende Windows Phones får nye funktioner fra MS.

Alle nye funktioner bliver udvalgt, alt efter om hardwaren vurderes at kunne klare det.

Jeg håber du forstår det nu. Ellers kan jeg ikke se, hvordan jeg ellers skal forklare det.

0 0
Jesper Zuschlag 23-06-2012 01:36:28

Citat: "Man får de opdateringer, som de nuværende telefoner understøtter - præcis som Apple gør det."

"Præcis" er synonym for "Identisk" ikke? Men du har stadigvæk ikke sagt hvorvidt du mener at de nuværende iOS modeller kun understøttes med en lappet iOS 5.3 version.

Til er netop kæmpe forskel på MS og Apple's tilgang til tingene. De er alt andet end ens.

Apple giver dig mulighed for at opgradere til det nyeste OS, MS lader dig tilbage i en blindgyde uden nogen mulighed for at opgradere din dyrt købt "high-end" Lumina mobil til den nyeste OS version.

Men du mener åbenbart, at mens Apple magter at understøtte en 3 år gammel model i deres nyeste OS, så magter MS ikke en gang at understøtte deres nuværende high-end mobil med deres nyeste OS.

Du bliver spist af med et lappeløsning som intet har med "Man får de opdateringer, som de nuværende telefoner understøtter" at gøre, men alene hvor mange resourcer som MS er villig til at investere i at understøtte de eksisterende modeller - altså tæt på nul.

Hvis WP8 virkelig skulle være så fantastisk avanceret og resourcekrævende at det vil være fuldstændig umuligt at understøtte eksisterende high-end modeller, så betyder det at Nokia har designet deres WP modeller vel videnede, at de ville være en evolutionær dead-end. Dét havde måske været en oplysning som deres kunder gerne vil have haft lidt tidligere.

Så i stedet for at sidder op skære i pap, burde du måske åbne øjnene og se lidt mere nuanceret på denne sag.

0 0
Thomas 23-06-2012 13:57:39

Istedet for at gætte dig til hvad jeg mener og ikke mener, så burde du læse hvad jeg skriver til dig. Det kniber åbenbart stadig for dig, så her er det igen:

MS opdaterer de gamle telefoner med de nye funktioner, som hardwaren kan understøtte.

Apple opdatererer gamle telefoner med de nye funktioner, som hardwaren kan understøtte.

Approachen er ens, men Apple udfører det bedre.

Det er mig en gåde hvordan en intelligent mand som dig ikke forstår ovenstående. Jeg kan virkelig ikke gøre det mere simpelt for dig.

Og så hedder det ikke Lumina, men Lumia i øvrigt.

0 0
Jesper Zuschlag 23-06-2012 14:57:15

Jeg gætter skam ikke. Jeg prøve bare at finde minimum af logik i dine udtalelser.

Så på den ene siden mener du at MS og Apple's opdateringsstrategier er ens og på den anden siden mener du ikke at Apple spiser deres eksisterende kunder af med en lappet version af det eksisterende OS - altså må du mene, at deres strategier *ikke* er ens.

Kunne du ikke gøre os alle sammen den tjeneste at finde ud af hvad du rent faktisk mener, én gang for alle.

Det er da rart at du mener jeg er intelligent. Det kunne være at du skulle drage konsekvensen af denne opfattelse og rent faktisk begynde at læse hvad jeg skriver. Der var måske en chance for, at jeg rent faktisk har noget mere erfaring på dette område og at din egen forståelse måske er lidt for overfladisk til at komme med et så skråssikkert postulat.

"Og så hedder det ikke Lumina, men Lumia i øvrigt."

Uha, det var godt nok en retorisk mavepuster at format du gav der, hva ;-)

0 0
Thomas 23-06-2012 15:11:41

"Kunne du ikke gøre os alle sammen den tjeneste at finde ud af hvad du rent faktisk mener, én gang for alle."

Jeg har gentaget det for dig en 5-6 gange efterhånden.

Du virker intelligent, umiddelbart, men din opfattelsesevne lader lidt tilbage at ønske.

Jeg er desværre ikke pædagog, og jeg har aldrig lært hvordan man kommunikerer med folk, der har problemer med forståelsen, så du må lige hjælpe mig lidt.

Hvordan får jeg dig til at forstå, at både Apple og MS opdaterer de gamle telefoner med de funktioner, som hardwaren understøtter? Skal jeg lave en tegning, klappe stavelser eller hvad?

"Uha, det var godt nok en retorisk mavepuster at format du gav der, hva ;-)"

Hvis der ikke skal mere til for at slå dig ud af kurs, så er jeg da ked af det på dine vegne.

Jeg rettede bare endnu en af dine fejl såmænd - det kan du jo så tage til dig eller ej :)

0 0
Jesper Zuschlag 23-06-2012 16:28:28

"Jeg har gentaget det for dig en 5-6 gange efterhånden."

Det er altså lige meget hvor mange gang du gentager et fejlagtigt postulat, dét bliver altså ikke sandheden af den grund.

Men når du nu konsekvent undlader at svare på mit spørgsmål, skal kan jeg fortælle, at min iPhone *ikke* kører en lappet udgave af et gammelt OS, men derimod den fulde udgave at deres nyest iOS version. Hvordan var det lige med din WP mobil?

"Jeg er desværre ikke pædagog, og jeg har aldrig lært hvordan man kommunikerer med folk, der har problemer med forståelsen, så du må lige hjælpe mig lidt."

Det hjælper voldsomt på formidlingen, hvis ens budskab rent faktisk er sandheden.

"Hvordan får jeg dig til at forstå, at både Apple og MS opdaterer de gamle telefoner med de funktioner, som hardwaren understøtter?"

Det er netop det som jeg forøger at få dig til at forstå. Dine præmisser for dit postulat er fejlagtig. MS har *ikke* valgt at opgradere med den funktioner som "hardwaren understøtter". MS har simpelhen ikke ønsket at bruge de resoucer som det vil kræve at få WP8 til at køre på din Lumia og Nokia har vidst dette da de solgte den til dig.

Jeg kan godt forstå at du er skuffet over at MS/Nokia har taget r***ven på dig, men dét har de altså. At du så bagefter bukker og siger tak, gør ikke sagen bedre.

"Jeg rettede bare endnu en af dine fejl såmænd - det kan du jo så tage til dig eller ej :)"

Forskellen på os to et, at min fejl begrænser sig til slåfejl ;-)

0 0
Thomas 23-06-2012 18:10:30

Jeg ejer ikke en Nokia-telefon, så dine vilde fantasier på dette punkt er lige så mangelfulde som dine evner til at læse dansk, tilsyneladende.

Det er fint du konstant snakker udenom, men når du ikke fortæller mig hvordan man trænger igennem til dig, så famler jeg lidt i blinde.

Jeg går ud fra du er enig i, at både MS og Apple opdaterer deres gamle telefoner.

Jeg går ligeledes ud fra, at du er enig i, at både MS og Apple har taget en beslutning om hvilke funktioner, der skal rulles ud til gamle telefoner.

Jeg går også ud fra, at du er enig i, at hvilke funktioner de ruller ud, er som oftest bestemt af hardware-begrænsninger.

Hvis du _ikke_ er enig i ovenstående, så er vi forbi uvidenhed og er begyndt at nærme os ignorance.

Eftersom jeg tvivler på, at du vil erkende din fejl, så ved jeg ikke hvordan jeg skal komme videre med dig. Det er da sjovt nok at udstille dig, bevares, men når du nægter at lytte, så er det sgu svært.

0 0
Jesper Zuschlag 23-06-2012 20:03:28

"Jeg ejer ikke en Nokia-telefon"

Det var godt nok pokkers. Det var ellers den eneste rationelle forklaring på dit febrilske forsvar af MS.

"Jeg går ud fra du er enig i, at både MS og Apple opdaterer deres gamle telefoner."

Jep, og jeg går ud fra at er enig i, at MS har opdateret deres med en lappet udgave af deres gamle OS, mens Apple har opgraderet med deres nyeste OS.

"Jeg går ligeledes ud fra, at du er enig i, at både MS og Apple har taget en beslutning om hvilke funktioner, der skal rulles ud til gamle telefoner."

Nej. Apple har besluttet at rulle deres nye OS ud på eksisterende modeller. MS's har besluttet af spise deres kunder af med en simpel patch af det eksisterende OS.

"Jeg går også ud fra, at du er enig i, at hvilke funktioner de ruller ud, er som oftest bestemt af hardware-begrænsninger."

Nej. Apple, starter med det nyeste OS og bestemmer så hvilke funktioner der ikke er realistisk at kører på de enkelte modeller. MS har simpelhen besluttet sig for ikke at ville bruge de nødvendige resourcer for at få WP8 til at kører på de eksisterende modeller. Der er intet tekniske rationale for den manglende support af de gamle WP modeller.

WP 7.8 er *ikke* "WP8 Light". Det er den gamle WP 7.5 med lidt ekstra krom i et forsøg på at komme evt. kritik i forkøbet. Dét har åbenbart virker på visse personer!

Det er godt nok utroligt at du kan vedblive med at gentage de samme postulater, når det er så tydeligt at de fuldstændigt mangler enhver form for rationale.

Det kan godt være at Rasmus Berg overbevise Lillemor om, at hun var en sten, men det gjorde ikke hans logik mindre fejlagtig.

0 0
Thomas 23-06-2012 22:47:33

Nå, så tog vi springet fra uvidenhed til ignorance desværre. Jeg har forklaret dig på en del forskellige måder, hvordan tingene hænger sammen, men når du nægter at læse hvad folk skriver til dig og bliver 12 år gammel igen, så kan jeg ikke gøre noget for dig.

Du har åbenbart mere behov for at fortælle hvor meget du ved om kerner og hardware (ingen blev imponerede i øvrigt) end til at læse hvad du svarer på. Det er synd og skam, men desværre ganske udbredt på nettet efterhånden.

Summa summarum - både MS og Apple opdaterer gamle telefoner. Ideen er den samme, men Apple er bedre til udførelsen. Du skal være hjerteligt velkommen til at være uenig - det ville være kedeligt, hvis man altid var enig - men at benægte facts virker dumt.

0 0
Jesper Zuschlag 23-06-2012 23:39:33

"eg har forklaret dig på en del forskellige måder, hvordan tingene hænger sammen..."

Du vedbliver bare med at fremkommer med det samme nonsens uden at have noget begreb om hvad du tale om.

"Du har åbenbart mere behov for at fortælle hvor meget du ved om kerner og hardware (ingen blev imponerede i øvrigt) end til at læse hvad du svarer på. Det er synd og skam, men desværre ganske udbredt på nettet efterhånden."

I det mindste, så ved jeg hvad jeg taler om. Jeg ved godt at erfaring og kompetence i vores dage ikke står i så høj kurs. Det er åbenbart mere interessant for dig at føre dig frem, uanset hvor fejlagtige dine påstande måtte være.

"Summa summarum - både MS og Apple opdaterer gamle telefoner."

Jep, både MS og Apple opdaterer deres telefoner. MS spiser brugeren af med en lap, Apple med et helt nyt OS. Det er realiteterne i en nødeskald, uanset hvad du eller Rasmus Berg burde mene.

Hvis du bare havde minimal viden om softwareudvikling, vil du forstå hvorfor der er en verden til forskel. WP udviklerne skal enten skrotte hele deres kundegrundlag eller udvikle til en platform der endnu ikke har en eneste bruger. IOS udviklerne kan adoptere iOS 6 her og nu, vel viden at de fra første dag vil kunne nå 75% af den eksisterende brugerskare. Det kan godt være at du mener at 0% er lig 75%, men det snak må du tage med din matematiklærer efter skoleferien.

0 0
Thomas 24-06-2012 01:19:18

Det er fantastisk som du bliver ved med at putte ord i munden på mig :) Men det er selvfølgelig også nemmere for dig at angribe ting jeg ikke har givet udtryk for.

Klassisk stråmandsargument og et stensikkert tegn på, at man ved man er på dybt vand.

Du påstår jo hårdnakket, at du ved hvad du taler om, men der er intet her der giver det indtryk. Det eneste du har præsteret er at omskrive noget fra Wikipedia og så ellers undlade at forholde dig til hvad jeg skriver.

Du skal være velkommen til at sende personlige svinere afsted. Ligesom alt det andet nonsens du har fyret af, har du endnu ikke ramt plet med en eneste af dine påstande.

Men fortsæt endelig, jeg er dybt underholdt over at se dig famle i blinde.

0 0
Jesper Zuschlag 24-06-2012 02:39:16

Jeg refererer bare hvad du skrev, og påpeget hvor din logik er fejlagtig. Hvis du ikke stå ved hvad du selv har skrevet, må du da endelig sige til.

Wikipedia er skam et glimmerende opslagsværk, som du måske skulle prøve at konsultere ved lejlighed. Jeg vil foreslå at du begynder med "Logical reasoning"

Du kan bliver ved med at gentage dine postulater så længe du har lyst, men som jeg har sagt til dig masser af gange - dét bliver de altså ikke mere sande af.

Alternativt kunne du jo også begynde at forholde dig til det som jeg rent faktisk prøver at forklare dig, men du synes åbenbart det er lettere bare at ignorere argumentation.

Af en eller anden grund falder det dig ufattelig svært, at acceptere andres kompetencer og erfaring, men kunne du så ikke oplyse mig om hvor stor potentiel user base som henholdsvis WP8 og iOS 6 udviklere vil have ved disse systemers respektive frigivelser: Hvis du fastholder at MS og Apple's opgraderingspolitik er præcis den samme (for nu at bruge din betegnelse), så må disse tal i de mindste være af samme størrelsesorden ikke? eller hvad?

Ikke fordi jeg har den store illusion om, at du rent faktisk vil svare på mit spørgsmål, men man har jo altid lov at håbe.

0 0
Thomas 24-06-2012 12:25:15

Det er jo håbløst at trænge igennem til dig.

Nu argumenterer du så for, at WP8 og iOS6 skal have samme størrelse userbase for at Apple og Microsofts opdateringspolitik skal være ens?

Du giver mindre og mindre mening. :/

Essensen er stadig, at begge firmaer opdaterer de gamle telefoner med nye funktioner, baseret på hardwareegenskaberne.

At du ikke forstår ovenstående, gør det ikke forkert.

0 0
Jesper Zuschlag 24-06-2012 12:59:33

Du mener altså, at når MS og Apple anvender, efter din opfattelse, *præcis* sammen opgraderingsstrategi, så er det med vidt forskellige resultater.

Dvs. at den samme strategi har efterladt MS's brugere med en lappet udgave af deres eksisterende OS, mens Apple's brugere har fået den nyeste version af deres OS.

"Essensen er stadig, at begge firmaer opdaterer de gamle telefoner med nye funktioner, baseret på hardwareegenskaberne."

Nej og atter nej. Det er netop *ikke* essensen og det er netop her at din logik kommer til kort.

MS har *ikke* opgraderet de gamle modeller "baseret på hardwareegenskaber". Det er netop hér at du fuldstændigt tager fejl. Der er intet til hindre for at få WP8 til at køre på den hardware som du i dag finder i WP-topmodellerne som f.eks. Lumia xxx. MS har simplehen fravalgt at gøre dette, sandsynligvis fordi det vil betyde en uacceptable forsinkelse af WP8's roll-out.

Det værste er, at Nokia må havde været klar over dette før deres første WP mobil kom på gaden. Ved en opdatering af WP8's størrelse, har feature-settet i hvert fald været låst i de sidste 12 måneder. Men det får du aldrig hverken MS eller Nokia til at indrømme, da de ellers vil finde dem selv i en retsag hurtigere end du kan sige "class-action lawsuit".

Sagen er meget simpel og jeg håber at du for en gang skyld rent faktisk vil prøve at læse og evt. reflektere over hvad jeg har forklaret dig, i stedet for bare endnu en gang at komme med den samme rygmarvsrefleks.

0 0
Thomas 24-06-2012 13:42:20

Jeg læser skam hvad du skriver. Måske du skulle prøve det samme en dag, så vi rent faktisk kunne komme videre.

Desværre er du mere forhippet på at råbe og skrige og te' dig som en teenager istedet for at forholde dig til facts.

Det er i sandhed trist at se på.

Det bliver heller ikke bedre af, at du påstår, at der har været "featurelock" i 12 måneder. Du påstod ellers at have erfaring med softwareudvikling... fnis.

0 0
Jesper Zuschlag 24-06-2012 14:27:44

Vi kommer videre når du rent faktisk begynder at svare på min spørgsmål. Men jeg har en formodning om at du enten ikke ønsker eller evner det.
Prøv en gang med dette her. Dét er et af de lette:

Hvis én bilforhandler tager en brugt bil og giver den en ny gang lak, mens en anden forhandler tager en helt ny model og fjerner stereoanlæget, er det så præcis det samme som det har gjort? Er det tilsvarende produkter som deres kunder ender op med?

"istedet for at forholde dig til facts."

Jeg som troede at du ikke brød dig om fakta. Var der ikke efter din mening et udtryk for desperation?

"Det bliver heller ikke bedre af, at du påstår, at der har været "featurelock" i 12 måneder. Du påstod ellers at have erfaring med softwareudvikling"

Der er ingen måder hvorpå du kan gennemføre et projekt af en størrelse som WP8, hvis du ikke 12 måneder før launch har et rimelig fastlagt feature set. Hvis du tror det, så ved du virkelig ikke noget om softwareudvikling.

I den sammenhæng kunne det faktisk være interesant at vide hvad din faglige grundlag for denne diskussion egentlig er. Har du nogen sinde haft erfaring med et softwareprojekt der bare tilnærmelsesvis er af en sådan størrelse?

0 0
Thomas 24-06-2012 15:04:28

Hvis du helt seriøst forventer, at jeg skal bruge tid og energi på at svare på spørgsmål (spørgsmål, der ingen relevans har overhovedet), så må du sgu starte med at erkende, at du tog fejl.

Så kan vi snakke softwareudvikling bagefter, så du kan lære lidt der også.

Uanset hvor meget du snakker udenom (og det er meget :)), så gælder mit oprindelige statement stadig.

At du ikke formår at forstå det er dit problem, ikke mit.

0 0
Jesper Zuschlag 24-06-2012 15:19:16

"Hvis du helt seriøst forventer, at jeg skal bruge tid og energi på at svare på spørgsmål"

Så du ønsker altså ikke at svare. Dét var også hvad jeg fornemmede.

"Så kan vi snakke softwareudvikling bagefter"

Så jeg er altså nød til at konkludere, at du ingen erfaring har. Jeg kan godt se at det stiller dig i en helt unik position mht. til denne diskussion.

Hvad er det jeg ikke forstår. At OS-projekter er komplicerede og langvarige? At der ikke er nogen tekniske grund til ikke at understøtte de senest WP modeller i WP8? At Apple formår hvad MS ikke ønsker?

Du har ret. Der er én ting som jeg ikke fatter. At du så forkrampet vedbliver med at bagatellisere MS's beslutning om at svigte hele deres eksisterende user base.

0 0
Thomas 24-06-2012 15:41:39

"Hvad er det jeg ikke forstår."

Dansk på et forholdsvis lavt niveau, tilsyneladende.

Det er da trist, at du ikke vil erkende, at du er forkert på den, men det kan jeg næppe gøre ret meget ved.

I øvrigt er du også forkert på den med softwareudviklingen. Du kunne jo læse lidt om Windows 8 og indse, at du igen igen tog fejl :)

0 0
Jesper Zuschlag 24-06-2012 15:54:39

"Dansk på et forholdsvis lavt niveau, tilsyneladende."

Endnu en retorisk perle fra Thomas' side!

"Det er da trist, at du ikke vil erkende, at du er forkert på den, men det kan jeg næppe gøre ret meget ved."

Selvfølge erkedner jeg ikke at tager fejl, når jeg rent faktisk har ret. Jeg har prøvet at forklare dig i simple termer hvorledes du fejler. Men du vælger at ignorer.

"I øvrigt er du også forkert på den med softwareudviklingen. Du kunne jo læse lidt om Windows 8 og indse, at du igen igen tog fejl :)"

Uha, oplys mig. Hvad er det lige præcis jeg skal læse om Windows 8 som helt og aldeles modbeviser min argumentation?

Jeg synes der er påfaldende, at en person uden nogen form for erfaring indenfor softwareudvikling, udtaler sig så skråsikker. Men som sagt, så tæller erfaring og kompetencer åbenbart ikke så meget i vores X-Factor verden.

0 0
Thomas 24-06-2012 16:08:03

Jeg fortæller dig det såmænd, bare som det er. Du forstår ikke selv de mest simple sætninger.

Det må jo bunde i manglende opfattelsesevne.

Windows 8 har udgivelsesdato i oktober og der bliver stadig tilføjet features.

Så meget for "feature-lock i mindst 12 måneder", ikke sandt?

Din "erfaring" og dine "kompetencer" må være inden for en anden branche.

0 0
Jesper Zuschlag 24-06-2012 16:41:32

"Windows 8 har udgivelsesdato i oktober og der bliver stadig tilføjet features."

Nu er du håbløs naiv. Det er tydeligt at ikke ikke aner hvad du taler om.

Det kan godt være at MS løbende offentligører og releaser beta-versioner med nye features, men tro du virkelig at de laver dem i løbet af en formiddag ;-).

Udviklngen af Windows 8 begyndte i hvert fald 2009 og dets feature set har i hvert fald ligget rimelig fast de sidste 12 måneder. Fokus er lige nu stablisering og fejlretning.

Du mangler stadigvæk at forklare hvori dine erfaring med softwareudvikling ligger. Jeg har fremlagt mine; 25 års erhvervserfaring plus en kandidatgrad i datalog. Hvad med dig? Jeg synes ikke jeg høre noget svar fra dig?

0 0
Kim 22-06-2012 17:36:46

... fin tese, hvis ikke det var stort set det VÆRSTE der kunne ske for Microsofts største partner Nokia.
Nokia får nøjagtigt hvad ud af at deres devices ikke kan opgraderes?

0 0
Tommy 21-06-2012 21:57:08

Jeg synes det er modigt og respektindgydende at de trækker en streg i sandet for det gør at folk med wp8 kan få vilde spil med DirectX og så kan udviklerne koncentrere sig om det stedet for også at skulle indregne lumia 900 hele tiden. Det giver flottere grafik og bedre integration med win8 og Xbox så det samme need for spred du spiller på wp8 med fantastisk grafik, også kan games på Xbox når du er hjemme. For folk med bare minimal interesse i spil burde tage dette til sig med kyshånd!
P.s. Jeg er ingenlunde MS fan, men gennem det sidste år har jeg fået stor respekt for dem for deres innovation er spirende og gennemtænkt.

0 0
Rune Madsen 21-06-2012 21:50:09

Windows Phone 8 har/er et noget bedre operativsystem end WP7.5 og WP7.8. Det dækker helt som Jesper antyder over at WP7.5 og WP7.8 er/var forældet fra start, og derfor får en tidlig død.

WP7.x er baseret på Windows Mobile CE 6.5 operativsystemet som blev levetidsforlænget via Metro brugergrænsefladen. I kernen minder det mest om Windows 95, hvor Windows Phone 8 har en kerne hentet fra Windows NT 6.2 (Win 8).

Ærgerligt at MS prioriterede brugerfladen og "time to market" højere end teknikken. Det betaler kunderne for nu.

Har selv haft en WP7, da jeg skulle udvikle en app til den i mit tidligere arbejde.

0 0
Tommy 21-06-2012 15:28:06

Det kommer an på om man er til diesel eller benzin... Ingen af jer rammer sandheden spot on men er alligevel på vej derhenad - Jesper er dog teknisk set mest korrekt.
WP8 kan køre native kode, men også de andre ting som wp7.x tilbyder. Det vil sige at at man godt kode til både wp7, wp8 og win8 på en og samme gang.
Nogle få apps (typisk meget store spil) vil blive ported via native koder og dermed kan wp7.x ikke køre de spil (men det er vel også de færreste der tror en fiat 500 med fem store mænd kan køre 250km/t, ikke?)

Det samme gør sig gældende for API'er hvor wp8 tilbyder flere og det gør igen at nogle få apps (så mange flere API'er er der desværre heller ikke udviklet) ikke kan køre på wp7.x. Så kan udvikleren så vælge at lave en light udgave hvis dev også vil have det til at køre på wp7.x

Så det MS har gjort er at udvikle en Diesel-hybrid der både kører på diesel (som wp7.x) og el(wp8). Hvis du vil have en bil der er optimeret til både diesel og el, skal du have en ny. Du får dog stor udstyrspakke som kompensation på den rene diselbil.

Det Apple gør (det kan man så være glad for eller ej) er at tilbyde en ekstra elmotor og kæmpebatteri mv. til din nuværende diesel - gratis. Det er noget de færreste kan sige nej tak til, men når de så får det installeret opdager mange at bilen er blevet væsentligt tungere så den er faktisk blevet langsommere og mindre dynamisk - men nu kan de fremvise elmotor og alufælge...

Det er en smagssag og man kan ikke gøre alle glade for med Apple skuffer man nogen efterfølgende, MS skuffer nogen nu (men gør så at man i den næste bil kan få en endnu federe oplevelse).

0 0
Tommy 21-06-2012 10:05:01

jeg synes det er helt fint at de ikke vælger samme approach som Apple. Folk ved i4 har kun set det gå nedad siden ios4 selvom de opgraderer til nyere software da i4 med i5 nu pludselig er blevet langsomere og begynder at crashe - det som ellers var forbeholdt Andriod kommer snigende ind på ældre i-modeller hvis man opdaterer styresystem.

Jeg tror MS har gjort det rigtige. Nuværende modeller får lidt flere funktioner, men forbliver lækre og smooth, Kommende enheder... ja, rock on.

0 0
Jesper 21-06-2012 09:30:20

Potato/Potato, ville jeg sige!
Hvad er forskellen på, at køre det nye OS, eksklusive visse funktioner, eller køre det gamle OS inklusive nye funktioner?

Uanset hvad, så er WP markant mere interessant en Æbles Pixeline OS. Havde jeg stadig min Lumia 800, ville jeg til enhver tid beholde den frem for en hvilken som helst iOS enhed! (Har haft 3gs og 4s, og har pt. iPlade3 "The neeeew iPlad").

0 0
Jesper Zuschlag 21-06-2012 10:00:07

Der er desværre kæmpe forskel.

Du vil som udvikler have adgang til en masse API'er i WP8 som ikke vil være tilgængelig i WP7.8, hvilket gør at du enten skal udvikle til laveste fællesnævner eller afskære alle WP7.x enheder.

I iOS 6 har vi den direkte modsatte situation. Her vil du have adgang til alle API'er og andre platformsforbedringer, uanset hvilken model som du kører på.

Jeg kan ikke se nogen rationel grund til at MS ikke vil kunne få WP8 til at køre på de nyeste WP enheder som f.eks. Lumia 800 og 900, udover at tvinge deres kunder til at købe nye mobiler eller slet og ret inkompetence.

Selvom MS skam har flække en fint lille mobil OS samme, så vil jeg til enhver tid foretrække hvad Apple kan tilbyde, også uden at skulle ty til barnlige betegnelse for MS's OS.

0 0
21-06-2012 09:47:23

Foskellen er at du ikke kan køre apps designet til wp8 og w8. Det bliver et kæmpe problem.

0 0
Tommy 21-06-2012 10:26:42

du kan ikke køre wp8/win8 apps hvis de er designet i native kodning, de andre og hidtidige koder kan sagtens bruges. Så du kan som udvikler nemt lave apps der passer til både wp7,5,wp8 og win8. Det er et valg de tager hvis de siger de kun vil kode til wp8 og win8.

0 0
Alfix 20-06-2012 21:13:44

Optur over hele linien, 2012 og 13 ser ud til at blive MS aar. Som set paa nettet Microsoft er det ny Apple og Apple er det gamle Microsoft. :)

0 0
Kim 20-06-2012 21:31:06

hehe, det sjove ved det er, at Apple var det nye Microsoft tidligere, hvor Microsoft var det gamle... Microsoft... ;)

0 0