Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Windows Phone 8.1 - her er nyhederne

Windows Phone 8.1 - her er nyhederne

Microsoft tester angiveligt allerede nu Windows Phone 8.1, med mange nye spændende features.

<br /><br /><br /><br />








Microsoft forbereder lige nu den næste store opdatering, der bringer Windows Phone til version 8.1

Kilder med indsigt i planerne siger, ifølge The Verge, at Windows Phone 8.1 kommer med to markante forbedringer; et notifikationscenter og en taleassistent á la Apples Siri.

Notifikationscenteret har været en meget efterspurgt feature fra brugerne, og det skulle blive muligt at få adgang til notifikationer ved at swipe ned fra toppen, som det også erkendt fra Android og iOS.

Desuden tester Microsoft også en personlig digital assistent, Cortana, der angiveligt skulle virke lidt som Siri og Google Now.

Cortana skal erstatte Bing Search, og brugerne vil kunne interagere med deres assistent både i tekst og tale.

Windows Phone 8.1 kommer også til at indeholde mindre forbedringer som separat lydstyrkekontrol, der gør det muligt at indstille forskellig lydstyrke på ringetone og medier(musik og video).

Xbox Music og Xbox Video vil blive udskilt som seperate applikationer, mens sociale medier som Facebook vil kunne integreres dybere i systemet.

Kilde: The Verge

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

17-12-2013 13:04:22

Jeg forstår stadigvæk ikke hvad WP skal med et notifikationscenter.

Der er tiles som fortæller det hele ganske udmærket. det er jo kun folk som er så glade for Ios og android at de mener der er brug for sådan en funktion.

Det ødelægger mere end det gavner. Synes det er ærgerligt de prøver at få funktioner med som er så overflødige, det er til de dumme.

0 1
David 18-12-2013 13:23:35

Jeg glæder mig godt nok også til et notifikationscenter. Det er jo ikke alle apps der ligger på start skærmen, det er i øvrigt heller ikke alle apps der får opdateringer til tiles. Det er nummer et feature jeg savner på WP8, som jeg ellers er rigtigt glad for.

0 0
Claus Krogsgaard-Mattsson 17-12-2013 14:04:56

Altså nu kommer notification tiles kun på de apps der ligger på startsiden.

Jeg har en del apps, der ligger i menuen (swipe venstre) og notifikation fra et af dem vises ingen steder...?

Må tilstå at jeg er pænt uenig i din udtalelse om overflødighed og "de dumme"... Det virker ikke så klogt sagt...

3 0
17-12-2013 15:29:38

Hvilke beskeder er det da du ikke får på låseskærmen til at starte med?

Og så kan man endda yderligere se på sine tiles hvad det er omkring.

Jeg kan virkelig ikke se hvad nødvendigheden er stadigvæk for det andet. Det er en feature jeg synes handikapper WP, det er 3 dobbelt konfekt for én funktion. det er lige at overgøre noget i sådan af grad, at man netop ikke er helt fremme i sine sko, hvis man kræver samme "besked" 3 forskellige steder fra eller 2 hvis man ikke har sat en tile op.

0 0
Claus Krogsgaard-Mattsson 17-12-2013 20:50:32

Nu var det ikke låseskærmen jeg mente. Men når telefonen er låst op og man står på startbilledet. Der har du livetiles.

Jeg har bare så mange apps, som ikke er på det startbillede, men som kun ligger på program menuen (swipe venstre). I den status er der kun programikon og ikke livetiles...

Til de app er det bestemt nødvendigt med et notification center, da beskeder ikke vises efter topribbon notifikationen...

Som Jesper skriver, så er det også ønskværdigt med flere notifikationer på låseskærmen...

0 0
Jesper 17-12-2013 16:39:02

Min låseskærm har plads til notifikationer fra præcis 5 applikationer. Det er ikke tilstrækkeligt for mig. Nye SMS'er og ubesvarede opkald snupper to af de pladser, og så er der altså kun tre tilbage til:
-Twitter
-Line
-Whatsapp
-Facebook
-E-mail (flertal)
-Skype
-Good

For bare at nævne et udvalg af de forskellige tjenester man som gennemsnitlig bruger kan komme i kontakt med i løbet af en dag. Tre notifikationer er bare ikke nok.

Hvis det hele i stedet skal væltes ud på startskærmen, så bliver man da helt oversvømmet. Det er der ikke meget 'glance and go' over. Et notifikationscenter er påkrævet.

0 0
Henrik 17-12-2013 11:27:03

Lyder meget lovende. Som fan er Halo-serien kan jeg kun støtte op om navnet Cortana.

0 0
Jesper 17-12-2013 10:05:23

Allerede?

Windows Phone 8 har snart stået stille i et år og der er stadig en halvt år eller mere til version 8.1.

1 0
17-12-2013 11:07:27

Kunne du ikke lige uddybe hvad du mener med stået stille??
hvis det er opdateringer du mener så har vi siden wp8 i år kom fået flere mindre og større opdateringer. Så på cirka et år wp8 og Amber og blackopdateringer og det syntes jeg faktisk er rigtigt flot...

2 0
Jesper 17-12-2013 12:09:55

Black opdateringen er så ikke kommet ud til Nokia-telefoner der ikke er født med den - så det er altså ikke en opdatering man kan tælle med. De to opdateringer der så har været er primært fejlrettelser eller enkelte funktioner som er tilføjet af hensyn til nye Nokia modeller. Rigtige funktionalitetsudvidelser har vi ikke set meget til det første pr.

0 1
17-12-2013 12:14:45

Jesper
selvfølgelig tæller black da med, det er en opdatering...
og du har altså heller ikke ret i det sidst. Der er kommet masser af nye funktioner blandet mulighed for SD kort osv osv

0 0
17-12-2013 11:28:34

WP8 er lysår efter Android og iOS, så det er godt du er tilfreds. Det er vi andre bare ikke... Det er jo ligegyldigt at de kommer med div. opdateringer, det giver os ikke helt basic funktionalitet, som er tilgænglig i andre mobile os.
De andre står jo heller ikke stille, så når MS kommer jo aldrig på omgangshøjde med det tempo de ligger for dagen...

0 1
17-12-2013 13:05:35

Hvad er det lige for nogle grundlæggende funktioner du mener?
kan man ikke ringe, sms, mms, skrive mails og surfe på WP?

0 0
17-12-2013 13:10:54

Jo, det kan jeg også på min gamle SE K610i - Derfor er det stadig ikke godt nok i slut 2013 - Notifikations center, alting kræver dobbelt antal tryk på skærmen for at få aktiveret wifi, bluetooth osv. Ting som bare fungerer bedre på Android ihvertfald.

0 0
17-12-2013 15:33:11

Så det du efterspørger er brugervenlighed?

det har intet med grundlæggende funktioner at gøre. Hvorfor har folk så svært ved at formulere sig selv? og bliver ikke bedre man bruger en engelsk betegnelse som "basic" når det er "user friendly" man leder efter.

Men som det allerede er nævnt, så der ingen som siger man skal slå noget fra i det hele taget.

Desuden findes der apps som giver en tiles til genveje af dette, hvis man har et behov for at slå det til og fra konstant.

0 0
19-12-2013 12:53:24

Hvis det er mig du henviser til, som havende problemer med at udtrykke mig, så synes jeg du skal sprøge ind til, hvad jeg mener og ikke tolke på det, for bagefter at spille smart.
Jeg ønsker ikke, at have tiles til aktivering af diverse funktioner liggende på min front - Her ville et notifikations center gøre meget. At man ikke har det, er bare ikke godt nok. Jeg ønsker ikke at have Wifi tilkoblet konstant, jeg er en af dem der har nok data på mit abo til at kunne bruge mobile data.
At WP8 tilsyneladende lever op til dine krav, det er jo fint. Men jeg er virkelig ikke imponeret og bliver det heller ikke.
Men kig på salgstallene, så er der nok et eller andet der mangler i WP8 siden de sælger så dårligt... Beklager jeg ikke har set lyset...

0 0
17-12-2013 16:35:02

Og det bliver det "flotte" wp så pænere af ? At have en genvej til wifi i en tile ?

0 0
TF 17-12-2013 21:34:26

Det bliver ikke grimmere iværtfald og det værste der kan ske er vel at det kommet til at se så rodet ud som android.

0 0
18-12-2013 08:02:10

Rodet? Jeg skal jo ikke bruge en genvej, det er jo pointen. Er du nu på WP igen, troede det var noget skrammel ?

0 0
TF 18-12-2013 16:07:25

Jeg har aldrig sagt det var skidt bare at der er fejl og det er der jo på alle OS, men jeps tager lige en hurtig test tur på Nokia/WP for at se om jeg kan holde ud at have en stor mobil inden jeg måske køber lumia 1520 når den kommer.

0 0
TF 18-12-2013 02:41:29

Jeg har faktisk lige hentet disse tiles og det ser fint ud :-)

0 0
Bo 17-12-2013 14:08:30

Alting kræver dobbelt tryk på skærmen for at få aktiveret WiFi?
Jeg kan ikke forstå, hvorfor du vil deaktivere wifi i første omgang. WP gør et glimrende job når det kommer til strømstyring, men hvis du insisterer på at gøre det, så kan du jo bare hente en app, hvor du kan aktivere eller deaktivere det.

Android er i mine øjne meget grimt og ekstremt nørdet. Man har rigtigt nok en masse kontrol, men hold da op, hvor er det irriterende med alle de håndtag man kan trække i - synes jeg! Det er klart, at hvis man vil pille, rode og rage ved alle mulige indstillinger og synes det er sjovt, så skal man ikke vælge WP eller iOS.

Men hvis man vil have et hurtigt og solidt OS, hvor alting virker og der virkelig er tænkt over hvordan man bruger sin telefon, så får man i mine øjne ikke noget bedre end WP.

3 0
17-12-2013 15:11:34

Vi er virkelig ikke enige.

Jeg har brugt mine mobiler intensivt de sidste par år, med 1 times transport tid hver dag. Kan kun sige, at WP8 IKKE kan hvad en Android kan... Den er ikke nær så god, understøtter på ingen måde min hverdag til musik, film, nyheder osv osv.
Dette er er problem for MS, for hvorfor skulle folk købe noget, som på ingen måde leverer de andre kan... Tror også du vil se, at salgstallene afspejler det.
Så som smart phone, så finder jeg kun min Lumia marginalt bedre en den Blackberry jeg fik fra jobbet sidst...

0 0
17-12-2013 12:17:16

Ivan
sagde ikke jeg er tilfreds..
blot meget uenig i det står stille.
mener faktisk wp er det bedste styresystem lige nu for almindelig bruger PGA simpelheden.

2 1
TF 17-12-2013 13:57:47

Tja ios er jo lige så simpelt :-)

0 0
Claus Krogsgaard-Mattsson 17-12-2013 12:12:03

Jeg er enig i at der er sket en udvikling med WP8. Både GDR1, GDR2 og GDR3 har givet ny funktionalitet.

Jeg mener dog ligesom Jesper og Ivan at udviklingen pt. går for langsom. MS har for travlt med at samle kodebasen for de forskellige Windows versioner, men det er forståeligt at dette arbejde skal gøres.

Så det er ikke nu vi skal forvente de ligger forrest, når det kommer til nye features. Når det er sagt, så har WP8 alle musthave funktioner imho...

1 0
Bo 17-12-2013 12:00:27

Hvordan er WP bagefter Android og iOS?

1 0
17-12-2013 13:13:52

jeg vil mere på stort set alle punkter... Jeg har haft og brugt mange af de sidste par års android smartphones, primært highend. Nu har jeg en Lumia 925 på jobbet, den er bare ikke lige så god. Den er bare 1 -1½ år bagud.

0 0
Bo 17-12-2013 14:09:29

Ok. Så nævn 5 punkter da.

1 0
17-12-2013 15:04:07

1. Manglende apps. Og mange af dem der er er mangelfulde.
2. Notifikations center. Det er så muligvis på vej... men lidt sent:-)
3. Genveje til bluetooth, wifi, flight mode osv. Man burde ikke skulle hente en app for at få denne funktionalitet.
4. Separat volume kontrol for beskeder/ringetone/medier/tastatur.
5. Muligheden for at bruge Google som din søgemaskine(Ved tryk på Søg knappen) og ikke være tvunget til Bing.

0 0
Bo 17-12-2013 16:21:02

1. Ærligt talt, hvilke apps er det der mangler Udover enkelte bank-apps?
2. Ja, det kommer så nu.
3. Du kan hente en apps der kan det. Hvorfor burde man ikke hente en app for at få den funktionalitet? Til Android fremhæves altid, at man jo bare kan hente et andet keyboard fordi det indbyggede keyboard stinker, eller en anden SMS app fordi den indbyggede stinker. Jeg mener der er mange flere basale mangler hos Android end hos WP.
4. Det er rigtigt.
5. Kan du det ved Android?

0 0
17-12-2013 15:05:33

Huskede jeg at nævne at der mangler apps? :-)

0 0
17-12-2013 15:12:45

Og en del af de apps der er, fungerer bare dårligere... Facebook som et eksempel...
Men BO, nævn du da lige hvor du synes WP8 slår andre mobiles OS...

0 0
Bo 17-12-2013 16:32:14

1. Hvis man f.eks. har en gruppe mennesker som man ofte har kontakt til, så laver man bare en gruppe og lægger den på startskærmen. Så har du lynhurtig adgang til at kontakte dem og få separate sociale opdateringer for dem.
2. Masser af funktioner inde i apps kan gøres til live tiles. Hvis jeg ofte kører fra punkt A til punkt B med min navigations app, så kan jeg lægge ruten ind som livetile på startskærmen. Det samme hvis jeg f.eks. ofte rejser med offentlige transportmidler til punkt A, så lægger jeg destinationen ind med min 'HERE Transit' app som live tile på startskærmen.
Følger du med i en tråd på Reddit? Så læg tråden på startskærmen og se om der er opdateringer.
Alt det kan selvfølgelig gøres med flere tiles fra samme app, og apps har mulighed for at lægge information i de forskellige live tiles separat.
4. Gratis navigation, og til alle Nokias telefoner (undtagen de billigste) kan man gratis downloade kort fra det meste af verden.
5. Sociale tjenester er direkte bygget ind. Alle kontakter bliver automatisk knyttet til de sociale tjenester man bruger og man kan skrive hurtigt til dem enten ved SMS, facebook mf.
6. Det kører flydende. Efterhånden er Android blevet bedre, men det skyldes mere hurtig hardware end at Android kører godt. En billig Android-telefon kører elendigt sammenlignet med f.eks. en Nokia 520 til 700 kroner.

1 0
ChrisJJ 17-12-2013 22:25:23

Er enig med dig langt hen ad vejen, men at nævne gratis navigation (går ud fra du mener HERE) er ikke en WP 8 feature, det er en Nokia feature, der kun er mulig på Nokia modeller, ikke Samsung og HTC, ect, ect....

Hvis jeg skal nævne noget det gør WP 8 så fedt så er det bl.a. de uendelige muligheder der er for at personliggøre din telefon. Ser dog frem til notifikationscenter og seperat lydregulering.

0 0
Bo 18-12-2013 08:15:32

Nokia sidder på 90+% af WP markedet, og det tal er hele tiden stigende. Det er derfor ret fair at sige, at det er en WP feature, med mindre man har en hang til at købe telefoner fra sidste år, der er umulige at opdrive. ;)

0 0
Claus Krogsgaard-Mattsson 17-12-2013 15:46:54

Vi er helt enige om igen at antallet af apps ikke er pragende, men de kommer da så småt med...

WP er foran på inapp navigation. Swipe left-right-up-down fungerer rigtig godt.

Nokias navigations app, HERE maps er foran på det offline kort.

Automatisk backup af indhold til SkyDrive og integration med den indbyggede office pakke...

Men lyder ikke som funktioner du bruger så ofte.

Personligt er jeg rigeligt forsynet med Netflix og Spotify, når jeg skal bruge mobilen til medie afspilning. Og så har jeg de spil jeg bruger tilgængeligt...

Der er nok ingen der går ind for one-size-fits-all... De fleste kan sikkert huske dagene, da Nokia dominerede og næste alle mobiler var en Nokia. Der var ikke meget innovation, men det er da klart blevet bedre :)

Personligt er jeg meget tilfreds med min Lumia, men som med droiden og æblet, så er der bestemt plads til forbedringer :)

2 0
David 17-12-2013 09:38:42

Det lyder godt :)

0 0