Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Windows Phone bliver Nokias nye smartphone-platform

Windows Phone bliver Nokias nye smartphone-platform

Microsofts Windows Phone bliver Nokias primære smartphone-platform i fremtiden. Et tæt samarbejde er nu en realitet. (Opdateret 9.38)

Nokia har fulgt anbefalingerne fra mange analytikere, og har netop annonceret et strategisk samarbejde med Microsoft.

I en pressemeddelelse skriver Nokia, at de vil adoptere Windows Phone som sin principelle smartphone strategi.

Helt præcist skrives der, at Windows Phone bliver Nokias PRIMÆRE smartphone-platform.

Nokia vil blandt andet bidrage til Microsoft med foto- og kort-tjenester. Således bliver Nokia Maps (bemærk: ikke længere OVI Maps) hovedmotoren i Microsofts kort-services. Nokia Maps bliver også integreret med Microsofts Bing-søgemaskine.

Bing bliver tjenesten, som brugerne kan benytte til at søge på tværs af Nokias enheder og services.

Nokias app-butik Ovi Store bliver integreret med Windows Phone Market Place.

Nokias aftaler med operatørerne verden over vedrørende betaling for ydelser over mobiltelefonen, bliver også integreret i Nokias Windows Phones services.

Hvad med Symbian og MeeGo?

Det er tydeligt, at Nokia på smartphones satser hele butikken på Windows Phone.

En ny division i Nokia med navnet "Smart Devices" bliver stedet, hvor Nokia Windows Phone placeres, og under denne enhed ligger Symbian og MeeGo.

Symbian bliver til en franchise platform, hvor andre aktører på visse betingelser, kan få adgang til at bruge styresystemet.

Nokia flytter MeeGo til at være et open-source projekt.  I pressematerialet står der, at MeeGo vil satse på den langsigtede udvikling af "næste-generations enheder".

Nokia har fortsat planer om at sende MeeGo-relaterede produkter på markedet i løbet af dette år.

Analytiker: Risiko for at ende som Dell

Nokias annoncering af samarbejdet med Microsoft overrasker ikke teleanalytiker John Strand fra Strand Consult.

 - "Vi havde forventet en Windows Phone strategi på et amerikanske marked. Men det lader til, at Nokia har valgt at gå længere end det. Jeg er derimod overrasket over, at Nokia erkender, at en lang række af deres strategier har slået fejl - uden at det har fået konsekvenser i ledelsen," siger John Strand til Mobilsiden.dk

Han mener, at risikoen ved Windows Phone-platformen er, at Nokia bliver mobilverdenens svar på Dell - altså ender som en ren hardware-producent.

Hvad vi endnu ikke ved

I detaljerne omkring samarbejdet mellem Nokia og Microsoft fremgår det ikke, hvilken indflydelse aftalen har på andre partnere, som Microsoft samarbejder med på Windows Phone.

Bliver Windows Phone kun for Nokia? Vil Nokias services også komme ud til f.eks. Samsung-mobiler med Windows Phone?

Og hvornår ser vi de første Nokia Windows Phone smartphones i butikkerne?

Ikke mindst. Hvordan skal købere af topprodukter, som Nokia N8 og Nokia E7, forholde sig nu?

Læs også:
- Nokia og Microsoft samarbejde giver lave priser
- Nokia chef: Vores mobiler kommer ikke i nærheden af iPhone
- Er det farvel til Symbian og MeeGo

Video: Annonceringen af samarbejdet

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Peter Jespersen 12-02-2011 13:32:20

Under deres Webcast annoncering blev der lagt tydelig vægt på at S³ langsomt (pga det asiatiske marked) skal fases ud til fordel for WP og MeeGo kun være et eksperiment, måske kommer der en enhed ud med MeeGo måske ikke.

Deres Qt-framework som en kvart verden er afhængig af på en lang stribe platforme - blev ikke nævnt og dette er det virkelige problem.

0 0
Peder Alipio Thurøe 12-02-2011 08:59:09

Jeg er glad for Nokia N8.

0 0
gielsgaard 11-02-2011 21:48:52

Bliver det ikke nærmest umuligt at sælge dem nu?Eller bliver det helt omvendt,nogen som har et bud på det?

0 0
John 12-02-2011 11:22:06

Jeg tror de fleste mobilbrugere er ret ligeglade med om Nokia har lavet en aftale med Microsoft. Det går de ikke op i. Rigtig mange aner sikkert ikke at de to selskaber har indgået en aftale.
Jeg kommer ikke selv til at mangle Symbian, selv om jeg har brugt Symbian i rigtig mange år. Sidst gik jeg fra en HTC Desire til N8, men rent softwaremæssigt var det som at gå fra en VW Golf til en Lada 1200. Der var for mange irritationsmomenter og ting der bare ikke fungerede optimalt eller var direkte ugennemtænkt. De basale ting som opkald og SMS fungerede dog rigtig godt. Kameraet var også super godt og hardware-kvaliteten var super god, men helheldsoplevelsen udeblev.

0 0
Maxfighter 11-02-2011 17:32:21

Jeg er meget skuffet, dvs.. istedet for man skal trykke mange gange på symbian, skal man nu til at glide fingeren flere gange og trykke for at bruge sin telefon !?

skod.

Hvorfor ikke udbygge spb shell eller lave noget helt nyt, hurtig og simpel interface?!

Kan slet ikke lide WM7, det er for popsmart teenage tøsset gui.

0 0
KimDotDK 11-02-2011 18:52:24

Hvis du ikke kan lide WM7, skulle du prøve WP7. Det er nemlig fedt :)
Og hvad angår tastetryk for at komme til selv de simpleste ting, tror jeg stadig Symbian fører stort.

0 0
gielsgaard 11-02-2011 19:25:13

Jeps WP7 er totalt godt,mangler bare lige lidt finpudsning.

0 0
Jesper 11-02-2011 16:37:27

Markedet i New York er lige åbnet og Nokia aktien er faldet med 13% ift. lukkekursen i går.

Det er vidst ikke så godt når man som chef lige har præsenteret sin vision for fremtiden.

Det ser ikke ud til at Nokias ejere tror meget på Hr. Elops plan.

0 0
homersimpson 11-02-2011 20:14:33

Nu er nokia børsnoteret på 3 forskellige børser, (finland, tyskland og usa), og medmindre der ikke kommer yderligere informationer end dem der tidligere har været idag, så vil kursen i usa afspejle kursen i Finland, da det er der den primnært handles.

Da nokia er faldet ca. 14.22% idag, så kan du også forvente at den falder det samme i usa, medmindre der kommer nye informationer, der har betydning aktiekursen.

På den korte bane kan jeg ikke se noget underligt i at nokias aktiekurs falder. Det er den langsigtede plan der er vigtig og mon ikke den kan stige over 14% på den lange bane:)

0 0
Jesper 11-02-2011 22:50:40

Den langsigtede plan har vel også en væsentlig effekt på aktiekursen...

Og når ejerne af Nokia faldbyder deres aktier til 14% af prisen ift. i går, så er det altså ikke en tillidserklæring til den annoncerede strategi.

Men det er klart. Når Nokia overrasker alle positivt og lancerer de mest fantastiske telefoner på denne jord til næste år, så skal prisen nok komme opad igen.

Så hvis man virkeligt føler for Microsoft-Nokia projektet, så er det nu man skal slå til.

0 0
homersimpson 13-02-2011 01:47:06

En akties kursværdi er baseret på de forventede fremtidige cashflows for den pågældende aktie.
Før pressemødet havde man et syn de forventede fremtidige cashflows, men det ændrede sig med pressemødet med nokia og microsoft. Her sagde b.la. nokia de går over til wp7 og at 2011 og 2012 er overgangsår til wp7. Indirekte siger de også, at de ikke vil tjene lige så meget som man havde forventet før. Folk havde jo nok forventet og håbet, at de ville komme med nogle produkter med MeeGo som ville være på linie med apple og android og at det ville gå bedre, end hvad de lige har meldt ud i pressemødet.
Når den nye forventede indtjening for de næste to år vil være dårligere end den tidligere forventede indtjening for de næste to år, så bliver aktiekursen nødt til at falde. Blandt sælgerne af aktierne, er der helt mange der er skeptiske mht deres plan, men det er altså de forventede fremtidige cashflows der afgør om aktien skal om eller ned. At investorerne er skeptiske er forståligt nok, da det er gået ned af bakke for aktien de sidste 4 år og det er alt for tidligt at spå om dette vil være nok for at vende skuden. :)
Den langsigtede effekt vil ikke ses nu og her, men den vil forhåbenligt ses senere i deres regnskaber (efter 2012), hvis det går som man forventer. Den kortsigtede effekt er derimod ret sikker. Det er jo lettere at spå på kort sigt end på langt sigt. Det er let nok at spå vejret for i morgen, men det er ikke til at vide hvad det vil være om 1 år.
Jeg synes selv godt om deres samarbejde og håber de kommer med nogle super produkter som vi forbrugere bliver glade og tilfredse med:)
Her er designet på mulig fremtidig model som de har lavet.
http://www.engadget.com/2011/02/11/exclusive-nokias-windows-phone-7-concept-revealed/

0 0
mathias 11-02-2011 14:53:33

Efter at Nokia de sidste to års tid, har kæmpet for at få Symbian tilbage som en reel spiller på markeder, er det lidt sløvt at de bare vender sig selv (og deres MEGET trofaste kunder) ryggen.
Nu bliver Nokia bare endnu en helt almindelig kedelig mobilproducent, der bare er ligesom alle de andre.

0 0
11-02-2011 14:12:07

Her er der et citat fra Mike:
"Du må ha en mening om det her. Nokia må gøre et eller andet forkert i dine øjne:-)".?

0 0
TJ 11-02-2011 13:01:21

Det er lykkedes at anbringe Stephen Elop i den "Trojanske hest" og der ved få en "Microsoft mand" ind i Nokia og derved få WP7 udbredt til verdens største mobil producent. Det er er noget af et taktisk mester stykke,. Respekt !

0 0
chris 11-02-2011 13:53:47

Jeg må sige, at jeg tænkte det samme da det først for en uges tid siden gik op for mig, at det måske var det der var planen.
Uden at have en skid forstand på virksomhedstyring mener jeg det er et ret utroligt stunt som Microsoft/Balmer har udført der. Det eneste der irriterer mig er, at der nu bliver 3 store styresystemer og de er alle amerikanske.

0 0
John 11-02-2011 13:18:47

Jeg tror faktisk Nokia har valgt rigtigt her.
De har pt. ikke noget til high-end smartphones. Symbian er ikke gearet til det og det ser ud til at det er sværere end som så - ellers havde Nokia nok sendt noget bedre på markedet end det der fulgte med N8.
Meego er åbenbart en større process der tager meget længere tid end Nokia selv havde regnet med.
Med Windows Phone 7 får de et nyt styresystem der, når det lige bliver finpudset lidt, nok skal blive godt.
Android... tja, man har åbenbart kunne forhandle sig frem til en bedre aftale med Microsoft, da det jo ser ud til at der har været forhandlinger med Google også.
Jeg håber det vil lykkedes for Nokia. Det skal det, for de har IMO kun et skud tilbage i bøssen. Fejler det her, bliver det meget svært for Nokia at komme tilbage i førertrøjen igen.

0 0
John 11-02-2011 11:54:22

Jeg tror ikke det er urealistisk at Nokia fortsætter med både Symbian, Meego og Windows Phone 7.

Symbian er, selv om det ikke er populært blandt ret mange herinde, stadig velkendt og populært blandt rigtig mange Nokia-fans. Det vil være fint til low-end smartphone segmentet.

Meego vil givetvis være perfekt til tablets og mon ikke vi vil se tablets fra Nokia også - og så kommer der måske også en high-end mobil eller to til dem der absolut ikke vil røre Microsoft med en ildtang. En nørdemobil i stil med N900.

Windows Phone vil så være til highend/business modellerne (N og E Series). Med lidt finpusninger kan Windows Phone sagtens blive et godt alternativ til iOS og Android. Og Nokia kan noget når det kommer til hardwarekvalitet, som ikke mange andre kan.

0 0
Peter Jespersen 12-02-2011 20:02:04

S³ skal udfases men pga det store asiatiske marked vil det nok tage et par år.

MHT MeeGo kunne det godt se ud som om at de har forpligtet sig til at udsende en enhed, ellers ville det sikkert også være blevet skrottet - istedet for dette tomme "eksperimential" ævl som Elop kom med.

Så planen er at ende med ét styresystem.

S40 er så let ikke blevet nævnt.

0 0
John 12-02-2011 22:49:05

S40 piller de næppe ved. Mange af dem der ikke gider smartphones er rigtig glade for Nokias telefoner med S40 systemet.

Hvis WP7 skal overtage Symbians plads helt skal Microsoft da vist slække en del på kravene til hardwaren, ellers vil Nokia ikke kunne lave low-end smartphones fremover.

0 0
11-02-2011 12:07:30

Ja det er en yderst interessant cocktail, de har gang i her....

0 0
ladjo 11-02-2011 11:19:55

Det er da ufatteligt som folk kun læser de halve nyheder.
Symbian og MeeGo fortsætter jo mens der lige nu arbejdes på at lægge WP7 på Nokias kommende topmodeller.
Når den sidste N8 er formuldet af ælde findes der stadig Symbian. Det er da smart af Nokia at lave denne aliance.
Ericsson laver Android mod deres PlayStation platform, Nokia går XBox vejen.
Hele vejen igennem er der to gode selskaber i Norden som vælger 2 forskellige men lige fornuftige veje. Det er jo indhold I/pøbelen vil have... Hvem der så skal være netop din Konge/Kejser/Dronning bestemmes i denne verden heldigvis ikke af hvor du bor, men er dit eghet frie valg.

Jeg siger kun een tin - SPÆNDENDE ;o)

Go´weekend til alle.

0 0
Thomas 11-02-2011 13:41:11

Du har til dels ret, men ville nu hellere have set Meego i en mere fremtredende rolle. Der er jo ingen som tør købe en Meego enhed da den bare ender som en n900 uden support og updates.

0 0
11-02-2011 11:48:33

Jeg tror også roligt du kan læse den halve nyhed. Ved at skubbe Symbian og Meego ud i en ukendt horisont så mener jeg også at de to projekter er døde.

Inden for IT-markedet er sjældent plads til mere end nogle få overordnede aktører. Inden for CPU markedet til PC'ere har du Intel og AMD resten af producenterne er ukendt for de fleste. Inden for styresystemer har du Windows, Macos og for de få Linux. Inden for grafikkort har du AMD, nVidia og Intel. Desuden er det trist at bruge tusindvis af kroner på et marked for så efterfølgende at skifte platform og dermed miste adgangen til dem.

Med Nokia og m$'s aftale er der fire dominerende styresystemer på mobilmarkedet, blackberryOS, Android, iOS og WP7 personligt tror jeg der ryger en mere inden for få år.

@Nokia Lover, det hedder ikke Android go home, det hedder Nokia go Dell. Og det Emperie du hentyder til er M$, ikke Nokia.

Og til alle N8/Symbians fans, Nokia, Engadget m.fl. havde ret N8 og Symbian var en katastrofe og kunne ikke måle sig med iOS, Android og WP7.

0 0
Jesper 11-02-2011 11:46:31

Jeg tror alle har læst artiklen. Men man skal heller ikke tro at Symbian har en fremtid som high-end styresystem. Det er jo klart at chefen ikke kan gå ud og sige "Vi skrotter Symbian", når de ikke er færdige med den udrulning de startede i eferåret. Det ville jo dødsdømme blandt andet Nokia E7.

Og derudover har Sony på ingen måde indikeret at de kun er interesserede i Android som Playstation platform. De har netop udmeldt at de satser på at butikken bliver platform-uafhængig.

Men givet at både iOS og WP7 er temmeligt restriktive systemer med hhv. Apple og Microsoft bag roret, der går mere op i at pleje egne end kundernes interesser, så kan det da godt være at Sony ikke får held med at realisere deres planer.

0 0
Nokia Lover 11-02-2011 11:12:49

Det bliver da et totalt lykkeligt ægteskab! Android go home.... The Empire Strikes Back!

0 0
gielsgaard 11-02-2011 11:19:49

Jeg ser også frem til det samarbejde,WP7 kører rigtigt godt omend der er mangler,men det er helt sikkert noget der bliver taget hånd om nu,det bliver en kanon sællert er jeg sikker på,godt de langt om længe har skrottet det ulidelige symbian.

0 0
Bo 11-02-2011 11:09:43

Som ny WP7-ejer og tidligere Nokiaejer så er det godt nok spændende nyheder.
Jeg har altid elsket Nokias hardware, men været p.... frustreret over Symbian. Endelig ser det ud til at kunne få både i pose og sæk: En solid kvalitetstelefon med et lækkert, moderne OS.

0 0
Naggie21 11-02-2011 10:18:36

"Jeg er derimod overrasket over, at Nokia erkender, at en lang række af deres strategier har slået fejl - uden at det har fået konsekvenser i ledelsen," siger John Strand til Mobilsiden.dk

Den ledelse blev da fyret eller skred i vrede over de sidste måneder..

0 0
11-02-2011 10:25:09

Ja han er lige så uvidende som sædvanlig.....Ufatteligt at der er nogen der gider hører på manden....

0 0
Thomas 11-02-2011 10:00:52

Jeg håber dette samarbejde kommer til at være over en begrænset årrække og at man ikke binder sig for hårdt samme. Fremtiden hedder stadig Meego, men fremtiden starter åbenbart ikke i dag, som mange havde håbet..

0 0
Søren Resbo 11-02-2011 09:44:13

Microsoft??? Fucking Microsoft!!?? Fuck hvor er det bare pinligt! Alle de år jeg har forsvaret nokia og symbian og deres frie måde at gøre tingene på..

Slut med Nokia. Hej Android!

0 0
Shawn S. Ø 11-02-2011 11:19:16

Det var jo den enste løsning at finde en partner på det område ellers var det slut med Nokia.. og du siger Fuck Microsoft og det syntes jeg da på ingen måder at der er grund til. De har det mest banebrydende design i deres styresystem og har potentialet til noget fantastisk.

Det skal lige siges at jeg selv bruger Android men WP7 er på vej i den rigtige retning.

0 0
peter 11-02-2011 09:52:09

Jeg kunne ikke være meget mere enig. Med det her pisser de virkelig på deres loyale kunder!

Som en blogger slutter sin artikel:
"R.I.P. Qt, Maemo, MeeGo and most of all Symbian"

0 0
Thomas 11-02-2011 09:40:05

Tror det kommer til at hede Android her fra... utroligt dårligt gået af nokia. Fint at de laver WM7 telefoner, men at det er den primære platform er en skandale...

0 0
Jesper 11-02-2011 09:22:18

Det er jo meget interessant. Men det der jo netop er sket for Symbian er, at alle de tidligere franchise-tagere er trådt ud i løbet af de sidste par år. Så hvad får Nokia til at tro producenterne skulle være interesserede nu?

Det ligner mest af alt en kassering af Symbian, så man skal nok være varsom med at smide sine sparepenge efter en Symbian^3 enhed. En ting er sikkert, 3. parts udviklere vil løbe skrigende væk.

Med hensyn til MeeGo som open source projekt, så var det jo dens samme manøvre de lavede med Symbian, så det tegner heller ikke for godt.

Jeg spår at dette vil give Nokia et kortsigtet salgsboost i smartphone segmentet. Men på den lange bane er det dårlige nyheder.

Nu er Nokia blot en hardware producent som HTC, LG, Samsung og Sony Ericsson. Fra nu af vil deres markedsandele kun gå en vej, og det er ned.

Men kæmpe bonus for Microsoft. De har lige fået løftet deres OS fra miniput til mastodont med et trylleslag.

0 0
Shawn S. Ø 11-02-2011 11:15:44

Jeg tror du spår forkert. På kort sigt vil de stadig tabe markedsandele som de har gjort længe og når de første WP7 kommer så vil de igen vinde markedsandele. Denne aftale sikrede at Nokia ikke forsvandt helt ud af markedet. hvilket mange og næsten alle analytikkere er enige om.

0 0
TJ 11-02-2011 09:18:33

Tror både Nokia & Microsoft begge er interesseret i en fælles "kamp" mod Google´s overherredømme med Android, spørgsmålet er bare om det er for sent.

0 0
Peter 11-02-2011 09:17:15

Eller vil det mon være muligt for Nokia at lave Windows Phone 7 software til den? Det kunne være det ultimative bevis for at de tager deres kunder seriøst...

0 0
Henrikmand 11-02-2011 10:36:12

Det ville være fantastisk, og det ville også betyde at jeg UBETINGET ville beholde min N8.

Jeg tror dog det er temmelig naivt at forestille sig, at de med så kort varsel kan lægge WP på N8. :o(

0 0
11-02-2011 10:22:12

Der kommer da ikke nogen windows phone 7 fra nokia inden for de næste måneder, og så er N8 ved at være et år gammel. Til den kan man ikke forvente de vilde opdates længere, og det kan jo også være at de fortsætter med at holde symbian på N8 opdateret ? der står jo intet om at de stoppper alt relateret til symbian...

0 0
Jesper 11-02-2011 09:23:13

Nokia N8 lever ikke op til Microsofts minimumkrav. Så det sker næppe.

0 0
Simon 11-02-2011 09:40:26

Det vær ærgerligt. Men på trods af det fremgår det at OVI store og Marked place bliver lagt sammen.
Så en eller anden sammenkædning kommer da til at foregå?

0 0
Simon 11-02-2011 09:21:12

ENIG!!
Hvis det på nogen måde er muligt burde de gøre det.
De lancerede N8 som deres comeback telefon, hvis den i løbet af et halv år allerede er forældet mister Nokia meget troværdighed!

0 0
11-02-2011 09:12:39

... syntes jeg lyder rigtig rigtig spændende! Umiddelbart et godt valg af Nokia:-)

0 0
Simon 11-02-2011 08:57:19

JA! Hvad med Symbian??

0 0