Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Windows Phone og iOS går frem i Europa - Android tilbage

Windows Phone og iOS går frem i Europa - Android tilbage

Nye tal viser, at Windows Phone og iOS øger markedsandele i Europa, mens Googles Android går tilbage siden sidste år.

Windows Phone har længe ligget og skrabet bunden i de mange statistikker, der foretages over markedsandele af de forskellige mobilplatforme. Nu kan Microsoft dog glæde sig over at have lidt medvind i sin jagt efter større udbredelse.

Læs også: Android og iOS dominerer salget af smartphones

En ny opgørelse fra analyseinstituttet Kantar viser, at Windows Phone i årets 1. kvartal går 1,5 procentpoint frem i Europa til 9,9 % i forhold til samme periode sidste år takket være en stigning på 5,8 og 2,1 procentpoint i henholdsvis Frankrig og Tyskland i forhold til året forinden.

Apple med iOS går også 1,8 procentpoint frem ifølge analyseinstituttet, hvor der er en stor stigning at finde i Tyskland, Storbritannien og Italien, men til gengæld også stor nedgang i Frankrig. Det giver Apple en europæisk markedsandel på 20,3 %.

Læs også: 2014 blev rekordår for Android med stor milepæl

Knap så godt ser det ud for Googles Android-styresystem, som samlet set er faldet 3,1 procentpoint siden 1. kvartal 2014 i EU5-landende, som dækker over Frankrig, Tyskland, Italien, Spanien og Storbritannien. Google er derfor faldet fra 71,5 % til 68,4 % det seneste år.

Store forandringer i Japan og Kina

I Japan er man til gengæld vilde med Android, som er steget 10,2 procentpoint i markedsandele siden sidste år. Her er Apples iOS faldet hele 12,5 procentpoint i samme periode, mens der er en meget lille stigning for Windows Phone på 0,4 procentpoint. Googles styresystem har med en andel på 52,3 % af markedet derfor overhalet Apple inden om i Japan.

Læs også: Samsung overhaler Apple i antal solgte smartphones

På det store kinesiske marked sker der også store ændringer, hvor Android stik modsat Japan ryger 8 procentpoint ned og taber terræn til Apple, der med iOS erobrer 9,2 procentpoint og derfor sidder på ¼ af markedet i Kina, mens Google stadig kan snuppe knap ¾.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies