Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Windows Phone runder 200.000 apps

Windows Phone runder 200.000 apps

Brugere af Windows Phone har i de sidste har måneder kunne se vigtige og populære apps komme ind i Windows Phone Store, senest med Instagram.

Windows Phone oplever atter vækst i deres app butik.
Windows Phone oplever atter vækst i deres app butik.



Men noget tyder på at en del små apps også kommer ind i Store’n, da Microsoft lige har annonceret, at WP nu er oppe på 200.000 apps.

Når man ser på grafen over antal apps der kommer ind i butikken, er der et par interessante knæk i kurven. Det første knæk er for godt et år siden, hvor Microsoft nåede 150.000 apps i december 2012. Derefter var væksten noget sløv i ca 6 måneder. Men så kom der et knæk mere i juni 2013 med lidt højere vækst og sidst her i november var der endnu et knæk med endnu flere apps i butikken.

Sløv vækst i starten af 2013

Microsoft og Nokia har i lang tid forsøgt at få udviklere til at udgive deres apps til Windows Phone, når nu de i forvejen har til Android og iOS. Det kan ses ved det første knæk, i 2012, hvor Microsoft faktisk var forbavsende hurtig til at nå 100.000 og 150.000 apps. Om Microsoft så hvilede lidt på laurbærblade eller fokuserede mere på at få Windows Phone 8 opdateret ved vi ikke, men i ca 6 måneder blev ganske få apps lanceret og det kan meget vel skyldes at Microsoft i mindre grad hjalp udviklerene med deres problemer, samtidig med at Windows Phone stadig ikke var helt så udbredt.

Nokia Lumia 520 slog til

I april 2013 kom de første Nokia Lumia 520 modeller ud i butikkerne og lige netop Lumia 520 har vist sig at være noget af en storsællert i Windows Phone regi. I Danmark var det dog først juni vi fik Nokias Lumia 520. Og lige netop juni er også der hvor der så småt begynder at komme gang i stigningen af antal apps igen. Formentlig fordi Lumia 520 nu var ude på markeder hvor Androids billigste modeller tidligere var alt dominerende, men at Lumia 520 nu blandende sig. Når et nyt økosystem som Windows Phone slår sig fast i fx Rusland, Sydamerika eller Mellemøsten vil der også komme en række nye lokale apps.

I sensommeren 2013 udnyttede Microsoft lanceringen af Nokias Lumia 1020 og 625s til at snakke med udviklerne og hjælpe dem til yderligere. Hjælpen til udviklerne og WPs voksende markedsandele kan have givet det sidste knæk på kurven her i oktober. Samtidig kan den øgede vækst skyldes at Microsoft lancerede Windows Phone App Studio hvor man utrolig nemt kan lave sin egen app. Mange af disse apps vil måske af samme årsag også ligne hinanden da App Studio også sætter grænser for hvor avancerede apps man kan lave.

Hvordan vurderer du at Windows Phone Store’n vil udvikle sig? Og er kvantitet bedre end kvalitet?

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Henrik 18-12-2013 16:59:36

Inden der gået et år mere tør jeg godt spå om, at tallet over 400.000 apps. Der er kommet momentum bag WP nu, og Average Revenue Per User, ARPU, er langt højere på WP (en faktor 8 - 10) end på Android, hvilket faktisk gør det ekstremt attraktivt at udvikle til WP.

1 0
hellas7 18-12-2013 23:35:45

men det betyder vel ikke særlig meget når android (og sikkert også ios) gik fra 500.000-1.000.000 på et år? Hvis realiteten er at de store styresystemer har en meget større absolut stigning end wp, så er der vel ikke så meget momentum?

0 0
Henrik 20-12-2013 13:54:15

Jeg siger jo, at ARPU for Windows Phone er langt højere end Android. At det absolutte antal af apps er større på iOS and Android er jo skide ligegyldigt, da halvdelen er gamle apps, hvoraf en store del aldrig downloades.
WP har momentum fordi app-udviklere kan se at de tjener på platformen, og ofte mere end på Android. Dvs. udviklere er på vej til at prioritere WP over Android.

Jeg ser det oftere nu. Arbejder selv i app-branchen. Der er stadig nogle der ikke har set trenden endnu, men den er tydelig.

0 0
Peter Frederiksen 23-12-2013 13:07:58

Det handler om hvor stor install base, android har en install base på næsten 1.000.000.000 smartphones der til kommer der tablets, konsoller, tv-sticks... WP7/8 ligger på en install base på ca. 50.000.000..

så hvis WP vs Android markedet er 1:20 hvilket tror markedet tror du udvikler prioritere? og hvad for dig til at tro at udviklere er på vej til at prioritere når der stadig bliver solgt 20 gange, så mange androids end WPs pr kvartal?

0 0
Henrik 23-12-2013 14:47:27

Det er jo ligegyldigt, 60% af de 1.000.000.000 er komplet ubrugelige.
Netop som jeg sagde før - Average Revenue Per User er 10 gange højere på WP end på Android.

Mht. prioritet, så er det ikke noget jeg tror, det er noget jeg ved. Jeg arbejder selv som udvikler i branchen.

0 0
Peter Frederiksen 25-12-2013 16:36:32

Jeg skal ikke kunne sige hvor mange der er ubrugelige...
Men der er stadig fokus på Gingerbread (25%), som er den bedste ARPU af android versionerne...

F.eks. kan man spille subway surfers, temple run 2 og Jetpack Joy ride på en HTC Wildfire S og en huawei y210 (399kr)med
Android 2.3, kan man spille de samme spil på WP7? og i givet fald hvor mange procent af WP7 ubrugelige set ud fra et LOW END gaming synspunkt?

0 0
Henrik 02-01-2014 13:46:39

WP7 er irrelevant i dag. WP7 udgør mindre end 10% af WP markedet nu.
Low-end WP8 devices som f.eks. Lumia520 har også både Subway Surfers, Temple Run 2, Jet Pack Joyride etc.
De devices jeg taler om, og som udgør en stor del af det massive antal Android devices der sælges er alle lowend-devices fra, i vores del af verdenen, ukendte kinesiske og indiske telefoner.

Men det er nok ikke den eneste forklaring på hvorfor en gennemsnitlig Android bruger's ARPU er så lav. Det er nok også noget med kulturen - altså hvor vandt man er til at betale for ting.
Uanset hvad, så er faktum bare, at ARPU er meget lav på Android ifht. WP, og det må man bare forholde sig til når man skal kigge på hvor man ligger sine udgifter til at porte/udvikle sine apps.

0 0
Bo 18-12-2013 09:54:09

Jeg savner ikke nogen apps, udover en bank-app, men efter mobilepay kom og e-boks, så er det ikke et kæmpe savn.
Jeg synes kvaliteten af apps i markedspladsen er ret højt. Når jeg ser mine kammeraters Android-apps, så er det tydeligt at der er et højt niveau på WP, mens apps til Android svinger meget mere i kvalitet og især i udseende.

4 0
18-12-2013 13:54:09

Ja det svinger nok lidt, når der er over fem gange så mange :-)

0 0
Bo 19-12-2013 11:05:38

Jeg tror faktisk ikke kun det er mængden. Desuden: hvor mange apps har man på sin telefon? 10-20-30? Det gør nok ikke en kæmpe forskel om der er 200.000 at vælge imellem eller 500.000.

Det der er afgørende er, hvor høj den generelle kvalitet er, og der er WP rigtig godt med.

0 0
19-12-2013 18:33:36

Jeg har i en del år bandet over, at nu kom den i den app til Ios, men ikke android. Det er da heldigvis ved at vende, men det er jo det samme vi ser med WP nu. Det kan da godt være at FB og YouTube er kommet til WP. Men hvad med alle nye apps der kommer ? Og især her i lille DK hvor rigtig mange har meget svært ved at se ud over deres iphones kant. Der går der op til flere år inden en app kommer til android og endnu værre ser det ud til WP....Jeg er sikker på de nok skal komme med, men det kommer til at tage lang tid.

0 0
TF 19-12-2013 21:20:16

N i er stadig ca. 1/2 md bagefter ios folkene :-) og jeg håber da dig og dine små venner kigger over jeres android kant og prøver de 2 gode alternativer der er :-)

0 0
Peter Frederiksen 23-12-2013 12:03:03

Ellers tak, det ville være at flytte til Nord Korea eller Cuba...

0 0