Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Windows Phones markedsandele er skuffende

Windows Phones markedsandele er skuffende

Det er efterhånden snart tre år siden, at Windows Phone blev lanceret. Men markedsandelene følger fortsat ikke spådommene.

Mobile World Congress 2010 var stedet hvor Windows Phone blev præsenteret for første gang, og de første enheder ramte markedet i efteråret 2010. Dengang var det Windows Phone 7.

Nu hvor næsten tre år er gået siden præsentationen kigger flere analysehuse osv. tilbage om deres forudsigelser holdt. En gennemgang af de senere års fremskrivninger fra bl.a. Gartner og IDC viser dog, at det markedsmæssigt er skuffende. Det skriver Computerworld.dk.

Den nyeste opgørelse fra IDC viser, at Windows Phone har en markedsandel på to procent, mens Android er klart i førertrøjen med 75 procent af markedet – iOS følger med 14,9 procent.

Gartners seneste opgørelse viser også, at Windows Phone kun har 2,4 procent.

Forventningerne har ellers været store, som alternativ til Android og iOS, til Windows Phone. Gartner kom i april 2011 med en udmelding om, at Microsoft ville opnå en markedsandel på 10,8 procent i 2012 – og dengang var meldingen også, at de i 2015 ville være på 19,5 procent af markedet.

Gartner var dog ikke alene med forudsigelserne. IDC kom i 2011 med en lignende forudsigelse. De forventede Microsoft ville have 5,5 procent af markedet i 2011 og i 2015 ville den være på hele 20,9 procent.

Forventningerne fortsætter til Windows Phone

IDC og Gartner stod dog ikke alene med deres positive tro på Windows Phone. Analysehuset iSuppli var ude i januar sidste år og forudsige, at i 2012 ville Microsoft opnå en markedsandel på 9 procent og i år (2013) ville de nå op på 15,3 procent.

Ser man på de aktuelle markedsandele, så er der lang vej igen – og selvom forventningerne til Windows Phone er fortsat er der altså lang vej endnu for Microsoft.

Om forventningerne har været for høje er svært at svare på, det er altid svært at spå om fremtiden – og specielt smartphone-markedet har gennemgået enorme forandringer de seneste år. Derfor er det også meget svært at forudsige.

Det er dog interessant, at analysehusene i de gamle rapporter undervurderede Android, som i dag sidder på markedet.

Tiltroen til Microsoft og Windows Phone fortsætter også, og kort før jul kom IDC med den forudsigelse om, at Windows Phone i 2016 ville have 11,4 procent af markedet.

Det er spændende hvad fremtiden byder på og om forudsigelserne holder denne gang. Hvad tror du? Har Microsoft og Windows Phone en chance mod iOS og Android?

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Belgarion 11-01-2013 09:12:55

Det er jo altid svært for et nyt OS at slå igennem, og der er nok rigtig mange både Android og ios brugere som sværger til deres OS og aldrig vil skifte, jeg synes at forventningerne har været for høje, men tror også at 2013 bliver her hvor der rigtig kommer fart i WP salget, Der er jo godt gang i salget rundt omkring i verdenen, så man må jo bare vente og se. jeg er personligt meget glad for min HTC Titan, venter bare på den 7.8 opdatering.

0 0
Anders Saron Dalsgaard 10-01-2013 17:12:12

Ved ikke om det går helt så dårligt, som IDC mener!!! Microsoft marketing executive Sullivan says Windows Phone now has 5% (global) market share. http://www.phonearena.com/news/Microsoft-marketing-executive-Sullivan-says-Windows-Phone-now-has-5-global-market-share_id38562

0 0
Thomas 10-01-2013 23:41:36

Måske du lige skulle læse den en gang til.... Det var et fejl...

0 0
Henrik 10-01-2013 14:55:26

"Det er spændende hvad fremtiden byder på og om forudsigelserne holder denne gang. Hvad tror du? Har Microsoft og Windows Phone en chance mod iOS og Android?"

Ja selvfølgelig. At dømme udfra, at halvdelen af de mennesker jeg kender har udskiftet deres iPhone med en Lumia 920, kommer 2013 helt sikkert til at se lovende ud.

Dømmer man også udfra hvor lækkert det hele er på 920 og WP8, så vil det underligt hvis det ikke hitter bare lidt.

Der er iøvrigt ingen af de undersøgelser der henvises til, som salgstal for WP8 modeller med overhovedet, da de er lavet før Q4 2012.

0 0
gielsgaard 11-01-2013 06:35:51

Underligt som der er så stor forskel , jeg kender 4 mennesker som har WP telefoner ,og syntes selv jeg kommer meget rundt ,de 2 af disse har dem fordi jeg har givet dem en , de 2 sidste er min svigersøn som er meget glad for sin og har givet vores datter en af hans aflagte , ellers har jeg ikke mødt en eneste som har WP mobil.

0 0
Henrik 11-01-2013 11:06:36

Det er vel ikke så underligt. iPhone og Android er stadig stor blandt mainstreamen.
Det jeg taler om er first-movers som for første gang over 3 år har købe Nokia-smarphone fremfor en iPhone eller Android.
Det kommer til at drible ud til mainstream med tiden. Det var også first-movers der startede med at købe iPhone og Android enheder til at starte med.

0 0
hellas7 13-01-2013 21:33:47

du har ret i, at man var first-mover hvis man i 2007/2008 købte en iphone eller android - men det var altså fordi der ret beset ikke var andre gode alternativer. Det er der i dag.

Og når du selv (og det har du ret i) skriver at HTML5 stadig er LANGT fra at give den samme oplevelse som native-apps, så klinger det lidt hult for WP, at deres appstore vokser langsommere end konkurrenternes, der tilmed har minimum 600.000 flere apps i deres katalog.

Ligesom gielsgaard kan jeg kun komme på 2 jeg kender, der har en WP, og ingen af dem er Lumia 920.

0 0
Henrik 13-01-2013 22:10:22

Tja...det går da ihvertfald den rigtige vej for Nokia. De har lige offentliggjort bedre tal end ventet, og deres aktie har da også fløjet til vejrs de sidste dage af samme grund. Lumia 920 ligner en success, især i USA...hvilket er lidt poetisk ironi, når man tænker over det ;-)

0 0
Thomas 10-01-2013 15:57:39

Nokia har solgt 4,4 millioner lumia telefoner, 2,2 millioner symbian telefoner 9,x millioner asha( smatrphones) og lidt over 50 millioner alm mobil telefoner i Q4 2012. 4,4 mil lumia/WP er vel ikke overvældende, slet ikke når der er solgt 2,2 mil symbian i samme periode....

0 0
Kim 10-01-2013 16:31:02

Helt samme periode er det jo ikke, da man må formode at størstedelen af WP'erne er L920 som jo kom ret set i kvartalet.
Altså ligner det tættere på at være 4 gange så mange som 2.

0 0
Thomas 10-01-2013 16:58:08

Det kan du muligvis have ret i. Men tror det nu ikke, da det er mit indtryk at en meget stor del af de solgte telefoner er firma telefoner = L800. Problemet er jo at det går meget hurtigt på markedet, og at L 920 muligvis har solgt meget godt i december betyder ikke automatisk et godt salg i q1. Konkurenterne kommer på banen med nye modeller og mig bekendt har Nokia ikke noget nyt i kortene lige med det første. Elop taler for tiden om fremtiden og WP og udelukker ikke at fremtidens økosystem hedder HTML 5. Hvis WP heletiden har været ment som en overgangs løsning, er mit bud at Android eller måske meego
havde havde været et bedre bud...... Men det er jo en lang diskusion :-)

0 0
Kim 10-01-2013 17:26:51

Det stemmer ikke med nationale salgstal, hvor det lykkedes 920 at komme på en 10. plads :)

Desuden forventer jeg da bestemt at Nokia har noget nyt på tegnebrættet. Men hvis de skulle være på vej mod en rent HTML5 baseret platform, så er fordi at de har været skuffede over samarbejdet med Microsoft, og ikke fordi WP var tænkt som en overgangsplatform.
920'eren burde have været lanceret for måneder siden, og alt tyder på at MS ikke har kunnet leverer en version der levede op til Nokias ønsker, ligesom at der står Nokia med store fede bogstaver på 7.8
Jeg tror også at det er derfor Elop kommer med en vag udmelding om, at det ikke er til døden skiller Nokia fra MS - MS skal til at komme ind i kampen, ellers må Nokia gå andre veje. Og Nokia er stadigt WP's bedste kort by far. Balmer må jo have røget crack da han fandt på at ringe til HTC... ;)

0 0
Peter Frederiksen 13-01-2013 19:15:52

"Balmer må jo have røget crack da han fandt på at ringe til HTC... ;)"

Det tror jeg nu ikke..

Der er ingen tvivl om at Balmer er fokuseret på det amerikanske markedet, og med Lumia 920 kun bliver solgt hos AT&T, og HTC 8X er hos de 3 store ATT, Verizon og T-Mobile.

0 0
Kim 14-01-2013 12:46:05

Det er jeg klar over - men heller ikke det amerikanske marked gider HTC. Ironisk nok er Danmark jo netop et af de få steder hvor folk køber HTC.
Alt tyder på, at salget af WP8 modeller først rigtigt gik i gang med lanceringen af L920 til trods for at både HTC og Samsung har været i markedet med deres modeller i længere tid.

Den bedre strategi havde nok været at gå all-in i Nokia partnerskabet, og have presset på for at få Verizon og T-Mobile med på vognen. De blandende signaler har ikke tjent nogen til fordel.

0 0
Henrik 10-01-2013 17:11:01

HTML 5...yadayadayada. Det er SÅ langt væk fra at kunne give den samme smooth oplevelse som en native-app på WP (eller iOS).
Der kommer til at gå minimum 2 år før HTML 5 direkte kan overtage apps som sådan.

Når man kigger på butikker og omtalen er der RIGTIG meget der tyder på at Lumia 920 salgs momentum'et ikke er aftagende her i januar, tværtimod. Nu er problemerne med tomme lagre ved at være løst.

0 0
Peter 10-01-2013 14:29:43

Det er nok fordi Windows Phones skuffende.

0 0
patrick lønquist 10-01-2013 15:45:15

Ganske konstruktiv kritik af windows phone. Det vil jeg lytte nøje til næste gang jeg køber mobil...

Hilsen
en MEGET glad Lumia 920 (tidligere også Lumia 800) ejer.

0 0