Mobilsiden.dk  /   Tips  /   Hvad er forskellen på garanti og reklamationsret?

Hvad er forskellen på garanti og reklamationsret?

BAGGRUND: Mange folk smider om sig med begreberne "reklamationsret" og "garanti" – men hvad er forskellen? Her kommer vi med udredningen.

Man hører tit ordene reklamationsret og garanti, når sagen drejer sig om defekt forbrugerelektronik.

Desværre kender mange ikke forskellen på garanti og reklamationsret.

I denne artikel ser vi nærmere på de to begreber, og den famøse formodningsregel, så du kan være bedre klædt på, til at tale med sælgerne i forretningerne, hvis du har et problem med det produkt du har købt. 

Reklamationsret

Reklamationsretten er en del af købeloven.

Reklamationsret er det ord, man bruger om den lovsikrede to års periode, hvori man kan klage over fejl og mangler på et produkt.

Reklamationsretten giver altid en forbruger to års reklamationsret, der ikke kan afkortes – heller ikke hvis man har aftalt det med sælgeren af produktet.

Forbrugeren har fire forskellige løsningsmuligheder, hvis varen har en mangel eller hvis den er defekt.

De fire løsningsmuligheder er:

- Man kan få manglen afhjulpet, fx få varen repareret
- Man kan få varen byttet til en ny vare
- Man kan få et afslag i prisen
- Man kan få pengene tilbage – hæve købet

Hvis man vælger at få pengene tilbage eller et afslag i prisen, så kan sælgeren dog afvise kravet, såfremt han i stedet for afhjælper manglen ved f.eks. reparation eller ombytning.

Ligeledes så kan sælgeren afvise at ombytte varen, hvis det koster ham uforholdsvis mange penge sammenlignet med f.eks. at reparere varen.

Læs mere om reklamationsretten og mangelbeføjelserne her.

Formodningsreglen

Denne lidt snørklede regel er skyld i meget forvirring.

Ofte er formodningsreglen nemlig skyld i, at folk vader rundt i begreberne reklamationsret og garanti.

Som udgangspunkt så er det altid forbrugeren, som skal bevise, at der er noget galt med produktet. Det er altså ikke sælgeren, der skal bevise at produktet er i orden. Men ingen regel uden undtagelser.

I de første seks måneder efter købsdatoen gælder formodningsreglen nemlig. Denne regel betyder, at man indenfor de første seks måneder altid formoder, at fejlen var til stede ved købstidspunktet. Dette kaldes formodningsreglen.

Bemærk dog at selvom man formoder, at fejlen var til stede på købstidspunktet, så har sælgeren altid lov til at undersøge produktet nærmere.

Efter de første seks måneder og indtil reklamationsrettens udløb efter to år, så er det køberen, der skal bevise, at produktet er defekt.

Det springende punkt er, om fejlen var tilstede på købstidspunktet. På visse produkter er det let at bevise, mens det på andre teknisk komplicerede produkter er tæt på umuligt at bevise med mindre man er uddannet tekniker.

I sådanne situationer stiller de fleste sælgere dog deres ekspertise til rådighed for forbrugeren, da det også kan stille sælgeren bedre i en eventuel klagesag ved forbrugerklagenævnet eller andre klageinstanser.

Hvis man som kunde er uenig med sælgeren, så er det nemlig muligt at klage til f.eks. forbrugerklagenævnet og få sagen prøvet ved ankenævnet.

Læs mere om formodningsretten og bevisbyrde her.

Garanti

Ordet garanti bruges, når en sælger frivilligt tilbyder en garanti – altså garantere noget.

En garanti skal være noget som dækker udover den lovsikrede reklamationsret, og en garanti kan ikke erstatte reklamationsretten. En garanti kan sagtens supplere reklamationsretten, men den erstatter ikke reklamationsretten.

En sælger kan f.eks. tilbyde at forlænge reklamationsretten til fire års reklamationsret, og så kalde det en garanti. Eller sælgeren kan give en garanti for, at produktet kan holde til et fald på to meter ned på et betongulv.

Fællesnævneren er altså, at sælgeren garanterer noget som ikke er dækket af den normale reklamationsret. Udover det er der næsten frit slag for sælgeren.

Det står sælgeren fri for, at opstille snørklede undtagelser i garantien, og sælgeren må også opstille besværlige krav for at kunden kan få adgang til garantien.

En bilforhandler må f.eks. gerne kræve at en bil skal undersøges på et autoriseret værksted hver tredje måned, for at køberen kan opretholde en garanti på bilen.

Læs mere om garanti her.

Spred budskabet

Sådan – nu kender du forskellen på reklamationsret, formodningsregel og garanti. Vi ved godt, at vores gennemgang har været meget kort, men nu har du fået hovedpunkterne i reglerne.

Så husk at næste gang du møder en person, der ikke kender forskel på reklamationsret, formodningsregel og garanti, så send dem et link til denne lille gennemgang.

Du kan læse meget mere om forbrugerreglerne på forbrug.dk

Kommentar

x

Opret bruger
Anna 06-12-2011 16:08:28

Det er måske værd at tilføje under reklamationsretten, at 2 års fristen er en absolut frist. Den løber fra man får overgivet varen. Efter 2 år er det slut - uanset om man havde opdaget "manglen" eller ej.
Jeg synes dog ikke det er helt korrekt, når der står man "altid" har to års reklamationsret. Ved siden af den absolutte 2 års frist løber der nemlig en relativ frist fra det tidspunkt, hvor man opdagede manglen. Den relative frist er "inden rimelig tid" (et udtryk ikke-jurister hader!). Der står dog også direkte i bestemmelsen (købelovens § 81), at en reklamation indgivet 2 måneder efter man opdagede manglen altid er rettidig.
Mao kan man altså ikke vide sig sikker på at have noget at komme med, hvis man kommer rendende et år efter man fik varen overgivet og man har vidst det hele året.

Hvad biler angår, gælder der mig bekendt ikke decideret særlovgivning, men der er vist nok faldet en afgørelse på området inden for nyere tid. Den afgørelse gik vist nok på, at de ikke kunne kræve, at servicen skulle udføres hos dem, men at den godt kunne udføres hos andre (herunder uautoriserede værksteder). Mon ikke FDM har noget om det på deres hjemmeside?

0 0
Martin Jensen 06-12-2011 00:06:24

"En bilforhandler må f.eks. gerne kræve at en bil skal undersøges på et autoriseret værksted hver tredje måned, for at køberen kan opretholde en garanti på bilen."
Den der undrer mig. I er sikre på der ikke er særlovgivning omkring biler ?
http://www.mekopartner.dk/ siger at garantien holder, og mener at høre det fra de fleste uautorisede. (Det kan self betyde at de ikke kender forskellen på ordene)

0 0
arnstar 06-12-2011 23:00:16

Jeg havde et motorfejl på min bil ca 14 mån efter den var ny det kil jeg så lavet på garanti da bilen var solgt med to års garanti.
Men ca 8 måneder senere opstod fejlen igen og her sto forhandler fast på at man ikke kunne få garanti på dele der var skitet på garanti.
Jeg kontaktede FDM som srev et brev til forhandler , og 6 måneder og en hel bunke rykker gav forhandler medhold.
Jeg havde dessuden problemer med min aircondition der skulle efter fyldes min. en gang årligt.
Den blev efterfylt 7 gange over 6 år og jeg skulle bare true med FDM for at slippe for regningen.
Det er meget surt når man som forbruger skal kæmpe for sine rettigheder , og det er som om jo dyrere en ting er ju sværere skal det være at få ret.
Min svigermor har ligefået hendes 21 mån gamle elkedel ombyttet og den var kun omfattet af to års reklamationsret.

0 0
Jonas Rasmussen 05-12-2011 17:41:18

overskriften siger det hele... tak for det :)

Jonas

0 0
x
Om brug af cookies