Mobilsiden.dk  /   Tips  /   Pokémon GO: Den ultimative guide med tips og tricks [TIP]

Pokémon GO: Den ultimative guide med tips og tricks [TIP]

Er du tvivl om, hvordan spillet Pokémon GO fungerer? Frygt ej! Bliv klogere på det populære spil med denne store guide med tips og tricks.

Foto: Nianticlabs.com

Pokémon GO hitter over alt i verden - selv i lande som Danmark, hvor du endnu ikke engang kan downloade det via den danske App Store til iOS og Play-butik til Android-smartphones.

Generelt gør spillet ikke nogen stor indsats for at instruere dig i, hvad det går ud på og hvad de forskellige knapper har af funktion. Derfor er der en ganske stor sandsynlighed for, at du har overset et smart trick eller to i Pokémon GO, som kan gøre dig til en endnu bedre spiller.

Læs også: Spillet Pokémon GO er nu ude til iOS og Android

Læs blot med i de nedenstående tips og tricks, som er udarbejdet på baggrund af denne udmærkede YouTube-video samt hjemmesiden IGN og opdag, at du måske ikke helt har spillet Pokémon GO på den måde, som har været Nintendo og Niantics intention.

Foto: Nianticlabs.com

1. Dette går Pokémon GO grundlæggende ud på

Konceptet bag Pokémon GO er i al sin enkelthed, at du skal finde andre pokémonner i dit lokalområde ved fysisk at bevæge dig rundt i bybilledet, som du skal igennem en kort dyst imod.

Læs også: Sådan får du Pokémon GO i Danmark til iOS og Android

Derudover vil du også støde på de såkladte PokéStops, hvor du kan samle forskellige objekter (mere om det i afsnit 2) samt Gyms (styrkecentre), hvor du kan dyste mod andre spillere og træne dine pokémonner. Også dette kommer der mere om i afsnit 9.

Foto: imore.com

2. Sådan finder du pokémonner, PokéStops og Gyms

Det er som bekendt meningen, at du skal gå rundt for at finde pokémonner og andre objekter. Nogle har forsøgt sig med at tage den nemme vej i bil eller på cykel, men Pokémon GO registrer via GPS-oplysninger, hvis du bevæger dig for hurtigt, og dermed kan du nemt komme ud for, at der ikke tilføjes nye pokémonner, Gyms og Pokéstops omkring dig.

I højre hjørne af skærmen finder du en ’i nærheden’-knap, hvor du se kan se de pokémonner, der er i nærheden af dig. Brug dette som en guide i stedet for at gå i blinde. Den pokémon øverst til venstre er nemlig den, der er tættest på dig, mens den til højre for er lidt længere væk og så fremdeles ned ad de to andre rækker under (se midterste billede ovenfor). Afstanden til pokémonner i nærheden af dig er indikeret med fodaftryk nedenunder hver pokémon.

  • 3 fodaftryk: En pokémon er 1 km væk fra dig
  • 2 fodaftryk: En pokémon er 100 meter væk fra dig
  • 1 fodaftryk: En pokémon er 10 meter væk fra dig
  • 0 fodaftryk: En pokémon er lige ved siden af dig
Ved at klikke på en af disse vises pokémonnen og dets fodaftryk som et lille ikon i hjørnet af spillet, så du kan holde fast øje med, om du går i den rigtige eller forkerte retning for at nærme dig den. Hvis du ser små stykker græs liggende på kortet, kan det også være en indikation på, at en pokémon har været eller er i området. Din telefon kan vibrere, når du støder på en pokémon. Klik herefter på den.

Foto: YouTube.com

3. Tiltræk flere pokémonner med Incenses (røgelser)

Hvis du har problemer med at finde en pokémon, kan du tiltrække flere ved at gøre brug af de såkaldte Incenses, direkte oversat til røgelser. Disse har du 2 af fra starten, som du kan finde i Shoppen ved at klikke på Poké Ball-ikonet midt i bunden og vælge ’Items’. Disse kan også købes i spillet for følgende priser (mere om, hvordan du får Pokécoins i afsnit 7 og 9):

  • 1 Incense: 80 Pokécoins
  • 8 Incenses: 500 Pokécoins
  • 25 Incenses: 1.250 Pokécoins
En Incense virker i 30 minutter, så det er blot med at finde så mange pokémonner som muligt, mens du har muligheden. Når du kommer i højt nok level og er med i et team, vil du opleve, at alle teammedlemmer får gavn af en sådan Incense (mere om teams i afsnit 9).

Foto: YouTube.com

4. Sådan fanger du bedst en pokémon

Når du har spottet en pokémon og er tæt nok til at fange den, ser du pokémonnen igennem dit kamera oven på et område i virkeligheden. Dette er teknologien augmented reality, der gøres brug af. Modsat normale pokémon-kampe skal du her blot kaste din Poké Ball på pokémonnen, men der findes stadig nogle tricks.

Når du skal angribe en pokémon, har det betydning hvordan du gør det. I AR-visning, som er aktivt fra standard, skal du holde pokémonnen centreret i billedet - ellers slå dette fra for at gøre det nemmere at ramme. Her vil du rundt om Pokémon’en se en cirkel i enten rød, gul eller grøn, som angiver, hvor svær den er at fange – her er grøn nemmest og rød sværest.

Læs også: Avis: Pokémon GO kommer til Europa 'om få dage'

Cirklen har endnu en funktion. Den ændrer sig nemlig i størrelse, og her skal du time dit kast med din Poké Ball sådan, at den rammer inden for cirklen, mens den er mindst mulig. Hvis du rammer tæt på cirklen, får du nemlig en bonus på 10 XP (erfaringspoint). Hvis det er en ny pokémon du fanger, modtager du desuden 500 XP i bonus.

Fanger du pokémonnen med en såkaldt Curve Ball, får du en ekstra bonus på 10 XP. En Curve Ball laves ved at du holder fingeren nede på din Poké Ball og drejer den rundt i en cirkel på skærmen, inden du kaster den i retning mod pokémonnen ved at slippe fingeren og håbe på, at den rammer inden for cirklen.

Foto: Mobilsiden.dk

5. Øg chancen for at fange pokémonner med Items

Hvis du vil øge sandsynligheden for at fange den pokémon, du har spottet, eller hvis du er oppe imod en svær én med en høj CP (Combat Score/kamppointscore), kan du gøre brug af Items (genstande).

Disse finder du ved at klikke på ’Items’-ikonet nederst til højre, når du er i kamp med en pokémon. Her kan du se de Items, du har til rådighed. Beskrivelsen på nogle af disse er som følger:

  • Razz Berries (hindbær): Disse kan bruges, hvis du er oppe imod en svær pokémon med en cirkel af mørkere/rødlig farve. Dette indikerer nemlig, at den er ved at slippe væk, hvortil du kan holde den tilbage ved først at kaste disse Razz Berries på den efterfulgt af en Poké Ball/Curve Ball. Du får 2 gratis Razz Berries, når du starter spillet og kan senere hen støde på disse ved PokéStops, efter du kommer i level 8. De kan ikke købes i Shoppen.

  • Great Balls: Dette er en forbedret udgave af den almindelige Poké Ball, som er mere velegnet til at slå pokémonner med højere CP. Disse begynder at blive tilgængelige, efter du når level 12.

  • Ultra Balls: Når du kommer til level 20, begynder du at finde Ultra Balls, som er en endnu bedre udgave af Poké Balls end Great Balls. Disse vil også komme som belønning, når du når yderligere levels. Hvor pokémonner ikke kan blive fanget med de normale Poké Balls, vil disse Ultra Balls virke.

  • Master Balls: Disse belønnes du med i slutningen af spillet, og det er endnu uvist, hvilket level det er nødvendigt at være i for at få disse. Det forlyder dog, at man med Master Balls kan fange pokémonner øjeblikkeligt – uanset sværshedsgrad.

Foto: IGN.com

6. Træn og udvikl dine pokémonner

Modsat traditionelle Pokémon-spil skal du i Pokémon GO ikke kæmpe mod andre pokémonner for at give din pokémon en højere CP (kamppointscore). Dette gør du i stedet ved at fodre dem med Candy (slik) og Stardust (stjernestøv). Disse skal optjenes i spillet og kan ikke købes i Shoppen. Måderne du kan få disse på er:

  • Fang pokémonner: Hver gang du fanger en pokémon, får du 100 Stardust og 3 Candy. Hvis du eksempelvis fanger en Pidgey-pokémon, får du 3 Pidgey Candy. Også hvis det er en udviklet pokémon, er det fortsat 3 Pidgeot Candy, du får.

  • Udrug pokémonner: Hvis du udruger pokémonner, får du endnu flere Candy, lige som du også får XP til at få din træner i højere level (mere om det i afsnit 7).

  • Sælg en pokémon: Du modtager 1 Candy for at sælge en pokémon til en Professor.

  • Forsvar et Gym: Når du forsvarer et Gym (styrkecenter), får du ekstra belønninger i form af Candy. Dette kan gøres omtrent hver 20. time.

Mængden af den CP, som din pokémon maks. kan opnå, afhænger også af det level, din træner er i. CP forhøjes ved at vælge ’Power Up’ i info-skærmen ved hver enkel pokémon, som du finder ved at klikke på Poké Ball-ikonet og vælge ’Pokémon’.

Under CP i toppen af billedet kan du se en halvcirkel, som viser den maksimale kamppointscore, der kan opnås på nuværende tidspunkt. Jo højere CP er, desto mere Stardust kræves der for at forøge CP yderligere:
  • CP på 0-20 %: 200 Stardust nødvendig
  • CP på 21-40 %: 400 Stardust nødvendig
  • CP på 41-60 %: 600 Stardust nødvendig
  • CP på 61-80 %: 800 Stardust nødvendig
  • CP på 81-100 %: 1.000 Stardust nødvendig
Foruden Stardust skal du også bruge Candy for at opgradere en pokémon. Hvor mange stykker Candy der er nødvendig for at opgradere en pokémon afhængiger af, hvor høj en CP den har. Du kan dog også udvikle på en pokémon - igen ved brug af Candy.

Forestil dig følgende scenarie: Du har en Pidgey-pokémon, som du vil udvikle. Det kræver 50 Pidgey Candy, og da du får 3 Candy for hver pokémon, du fanger, skal du altså fange mindst 13 pokémonner for at få nok Candy til at udvikle Pidgeotto – hvis det altså er den eneste måde, du vælger at få Candy på.

Du slipper naturligvis billigst fra at udvikle på en pokémon, der allerede har en høj CP på omkring de 80-90 %. Mængden af Candy, der kræves for at udvikle pokémonner, er også 12, 25, 50, 100 osv.

Hvad kan du så bruge mængden af CP til? Jo, det er vigtigt, at din pokémon har en høj CP, når du skal kæmpe mod andre pokémonner i Gyms (styrkecentre). Det kan du læse meget mere om i afsnit 9.

For at udvikle en pokémon belønnes du med 500 XP (erfaringspoint) til din træner, lige som du får 500 ekstra XP, hvis den udvikles til en pokémon, du ikke har haft tidligere.

Foto: Vg247.com

7. Få din træner i højere level

De såkaldte XP (erfaringspoint) spiller en væsentlig rolle i Pokémon GO. Jo højere level, du er i, desto bedre pokémonner vil du støde på og desto højere CP kan dine pokémonner udvikles til. Du kommer i nye levels ved at få højere XP. Nedenfor kan du se, hvilke aktiviteter der giver XP og hvor mange:

  • Fang en pokémon: 100 XP
  • Ny pokémon: +500 XP
  • Fremragende kast: +100 XP
  • Godt kast: +50 XP
  • Fint kast: +10 XP
  • Curve Ball: +10 XP
  • Udvikl en pokémon: 500 XP
  • Udrug en pokémon: 200 XP
  • Besøg et PokéStop: 50 XP
  • Træn ved et Gym fra dit team: Varierer
  • Kæmp ved en modstanders Gym: Varierer
Jo tættere din modstanders pokémonner CP er på din pokémons CP (matcher eller er lavere), desto flere XP får du for en sejr.

Du kan få dobbelt op på XP ved at gøre brug af Lucky Eggs, som kan købes i Shoppen. 1 æg for 80 Pokécoins, 8 for 500 eller 25 for 1.250. Pokécoins kan enten fås ved at overtage og forsvare Gyms eller ved at købe disse i shoppen for rigtige penge.

Disse Lucky Eggs kan du samtidig kombinere med den førnævnte Incense (røgelse) eller et Lure Module (modul med tiltrækningskraf), som tiltrækker pokémonner i nærheden af et PokéStop – noget som andre spillere også kan få gavn af.

Herunder kan du desuden se den komplette liste over hvor mange XP, der er nødvendige for at komme i hvert level samt hvilke belønninger der følger:

Level 1: 1000 XP:

Ingen belønning. Intet låses op.

Level 2: 2000 XP:

15 Poké Balls. Intet låses op.

Level 3: 3000 XP:

15 Poké Balls. Intet låses op.

Level 4: 4000 XP:

15 Poké Balls. Intet låses op.

Level 5: 5000 XP:

1 Incense, 10 Potions, 10 Revives. Gyms, Potions og Revives låses op.

Level 6: 6000 XP:

15 Poké Balls, 10 Potions, 10 Revives og 1 Egg Incubator. Intet låses op.

Level 7: 7000 XP:

1 Incense, 10 Potions, 10 Revives og 15 Poké Balls. Intet låses op.

Level 8: 8000 XP:

10 Potions, 15 Poké Balls, 5 Revives, 10 Razz Berries og 1 Lure Module. Razz Berries låses op.

Level 9: 9000 XP:

15 Poké Balls, 10 Potions, 3 Razz Berries, 5 Revives og 1 Lucky Egg. Intet låses op.

Level 10: 10,000 XP:

15 Poké Balls, 10 Super Potions, 10 Razz Berries, 10 Revives, 1 Lucky Egg, 1 Incense, 1 Lure Module og 1 Egg Incubator. Super Potion låses op.

Level 11: 10,000 XP:

10 Super Potions, 15 Poké Balls, 3 Revives og 3 Razz Berries. Intet låses op.

Level 12: 10,000 XP:

20 Great Balls, 3 Revives, 10 Super Potions og 3 Razz Berries. Great Balls låses op.

Level 13: 10,000 XP:

15 Great Balls, 10 Super Potions, 3 Revives og 3 Razz Berries. Intet låses op.

Level 14: 15,000 XP:

15 Great Balls, 3 Revives, 10 Super Potions og 3 Razz Berries. Intet låses op.

Level 15: 20,000 XP:

15 Great Balls, 20 Hyper Potions, 10 Razz Berries, 10 Revives, 1 Incense, 1 Egg Incubator, 1 Lure Module og 1 Lucky Egg. Hyper Potions låses op.

Level 16: 20,000 XP:

10 Hyper Potions, 10 Great Balls, 5 Revives og 5 Razz Berries. Intet låses op.

Level 17: 20,000 XP:

10 Great Balls, 10 Hyper Potions, 5 Revives og 5 Razz Berries. Intet låses op.

Level 18: 20,000 XP:

10 Great Balls, 10 Hyper Potions, 5 Revives og 5 Razz Berries. Intet låses.

Level 19: 20,000 XP:

15 Great Balls, 10 Hyper Potions, 5 Revives og 5 Razz Berries. Intet låses op.

Level 20: 25,000 XP:

20 Ultra Balls, 20 Hyper Potions, 20 Revives, 2 Incenses, 20 Razz Berries, 2 Lure Modules, 2 Lucky Eggs og 2 Egg Incubators. Ultra Balls låses op.

8. Saml objekter ved PokéStops

PokéStops spiller også en væsentlig rolle i spillet. Det er interessante steder, der dukker op på kortet på samme måde som pokémonner og Gyms. Disse er placeret ved steder, der enten er lidt anderledes i omgivelserne eller har en historisk baggrund. Oprindeligt stammer disse placeringer og billederne brugt ved disse PokéStops fra det tidligere spil Ingress, som firmaet Niantic også står bag. Disse steder er indsendt af spillets brugere.

Når du er tæt nok på et PokéStop, kan du swipe en cirkel rundt, hvorved der vælter forskellige objekter frem, som du modtager fra stedet.

Et PokéStops ikon på kortet skifter fra blå til lilla, når det er tømt for objekter, men du behøver ikke at vente længere end 5 minutter, før dets ikon er blåt igen, så du endnu en gang kan hamstre objekter. Dette kan du i teorien blive ved med, så hvis du har et PokéStop i nærheden, er det en god genvej til objekter som:

  • PokéBalls (op til 6 ad gangen, efter du er i level 6)
  • Pokémon Eggs
  • Revives (genoplivninger)
  • Potions (trylledrik)
Med det førnævnte Lure Module (modul med tiltrækningskraf) kan du tiltrække PokéStops, så du i 30 minutter kan se i lang afstand ud over kortet hvor der er placeret PokéStops.

9. Gyms, teams og kampe mellem pokémonner

Gyms er - direkte oversat til dansk - styrkecentre, som du først kan få adgang til, når du når level 5 (se afsnit 7 for mere info om levels). På kortet er disse Gyms ikke til at tage fejl af, da de er store, høje tårne. Ovenover disse tårne ses en farve, hvilket skyldes, at de tilhører et team og at du skal vælge et team første gang du finder et Gym, efter du er kommet i level 5.

Du skal nemlig vælge mellem et af tre teams, som er følgende:

  • Gult team: Instinct
  • Blåt team: Mystic
  • Rødt team: Valor
Om hvert team og dets leder er der en lille historie, som dog ingen betydning har for spillet. Derfor bør du blot vælge det team, du synes bedst om eller eksempelvis er blevet enige med nogle venner eller bekendte om at være med i.

I gult team tror lederen Spark på, at du ikke taber, så længe du tror på dine instinkter. I blåt team forsker lederen Blanche i Pokémons udvikling og tror på, at analyse af kampene er vejen til sejr. Sidst, men ikke mindst, tror det røde teams leder, Candela, på ren styrkekraft og træning.

Der er grundlæggende tre ting, du kan foretage dig i disse Gyms, som i det følgende vil blive gennemgået: forsvare, træne eller besejre pokémonner.

Forsvar Gyms tilhørende dit team:
For at kunne forsvare et teams Gym skal der opstilles pokémonner i dette. Hvor mange pokémonner der kan være i et Gym, afhænger af hvilket level det enkelte Gym er i. Et Gym i level 3 med en prestige på 6.000 kan eksempelvis huse op til 3 pokémonner på én gang. Jo højere level (prestige) et Gym er i, desto sværere er det også for de to resterende teams at angribe teamet og i sidste ende besejre det.

Hvis der er plads til din pokémon i et Gym, kan andre spillere altså angribe det og din pokémon, hvorved en kamp mellem de to spillere starter. Placerer du en pokémon, kan du ikke længere bruge og udvikle den. Den tilhører teamets Gym, indtil pokémonnen er besejret. Denne kamp er beskrevet længere nede i afsnittet 'Angrib Gyms tilhørende andre teams'.

Træn pokémonner i dine Gyms: Hvis der ikke er plads til din pokémon i et Gym, kan du i stedet bidrage til det ved at træne dine pokémonner mod andre fra dit team. Dette får du XP (erfaringspoint) ud af, lige som teamets Gym stiger i prestige og sidenhen i level, hvilket gør det stærkere. Du kan dog kun medbringe én pokémon, så vælg den bedste.

Det er desuden vigtigt at forsvare et Gym over længere tid, da der hver 20. time kan samles en Defender Bonus derfra, som giver dig Stardust og PokéCoins - hvor sidstnævnte er den eneste måde at få disse på, hvis du ikke ønsker at bruge penge i spillet. For hver pokémon, der er forsvaret, optjenes der 10 PokéCoins med maks. 10 pokémonner ad gangen.

Angrib Gyms tilhørende andre teams: Hvis du støder på et Gym, der er en anden farve en grå (ikke taget), har et andet team allerede taget det. Du kan angribe dette team, lige som andre kan andre dit teams Gyms. Formålet med at angribe et Gym er, at du skal sænke dets prestige og level. Det kan derfor tage mange, mange kampe at overtage et Gym, hvis det er i et højere level.

Når du angriber et Gym, kan du vælge mellem 6 af dine pokémonner, hvor den pokémon øverst til venstre er din bedste. Herefter foregår kampen ved, at du kan swipe til venstre eller højre for at springe til siden og undvige modstanderens angreb.
I disse kampe er det hver pokémons CP (kamppointscore), der afgør, hvem der vinder. Som det blev gennemgået i afsnit 7, bliver sejren større jo højere CP din modstander har.

Under en kamp har en pokémon desuden to angreb at gøre brug af: Et primært træk og et specielt. Det primære angreb bruges ved helt normale tryk på skærmen, mens det specielle angreb bliver 'ladet op' som kampen skrider frem. Hold fingeren nede for at aktivere dette angreb.

Kampen slutter, når din eller modstanderens pokémons CP er 0, hvorved pokémonnen er besvimet. Med Potions og Revives fra PokéStops kan du dog 'få liv' i pokémonnen igen. Under træningskampe kan din pokémon desuden ikke besvime, men kun få en CP på mindst 1.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies