Mobilsiden.dk  /   Tips  /   Sådan er du stillet, hvis din mobil bliver væk under reparation

Sådan er du stillet, hvis din mobil bliver væk under reparation

Hvordan er du egentlig stillet, hvis din mobil bliver stjålet, mens den er til reperation? Læs svaret her.

Det sker ind imellem, at en mobiltelefon, der er indsendt til reparation, forsvinder.

Men hvordan er du som forbruger stillet, hvis din mobil bliver stjålet, mens den er på værksted?

Det forsøger Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen at give svaret på - men det er desværre ikke et entydigt svar.

- “For at afgøre, om den erhvervsdrivende skal betale erstatning for den stjålne ejendel eller ej, skal man se på, om han har udvist en såkaldt ansvarspådragende adfærd. Med andre ord skal man vurdere, om den erhvervsdrivende har opbevaret og aflåst din vare forsvarligt,” siger Henrik L. Sedenmark, der er jurist hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Så længe reparatøren har opbevaret din ejendel forsvarligt, kan han ikke gøres ansvarlig - det vil dog altid komme an på en konkret vurdering i de enkelte sager.

3 gode råd når mobilen skal til  reparation

  • Hvis din ejendel er værdifuld, så understreg over for den erhvervsdrivende, at han skal opbevare den forsvarligt.

     
  • Få et indleveringsbevis, når du afleverer din vare til reparation. Dels sikrer du, at du får den rigtige vare udleveret efter endt reparation, dels sikrer du, at der ikke senere opstår strid i tilfælde af tyveri.

     
  • Du skal melde det til politiet, hvis din vare bliver stjålet, mens den er til reparation. Det er typisk dit forsikringsselskab, der betaler erstatning for tyveriet.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

ronja 07-05-2011 16:18:19

Hvis den erhvervsdrivende ikke har opbevaret produktet forsvarligt, vil forsikringen ikke dække, og det er dermed den erhvervsdrivende der skal dække tabet.
Har den erhvervsdrivende derimod hele vejen igennem sikret produktet mod tyveri, så vil din forsikring dække.

0 0
Thinkpad61P 07-05-2011 14:40:18

Der står to forskellige oplysninger i artiklen:
1) Hvis den erhvervsdrivende har opbevaret mobilen korrekt, kan han ikke gøres ansvarlig. Dette må betyde, at hvis han ikke har, så er han ansvarlig, og skal udbetale erstatning.
2) "Det er typisk dit forsikringsselskab, der betaler erstatning for tyveriet".

Er det kun mig som ikke synes ovenstående kan give forvirring?

0 0
Thinkpad61P 07-05-2011 14:41:15

fjern "ikke" i sidste sætning.

0 0

Om brug af cookies