Mobilsiden.dk  /   Tips  /   Seks gode råd før mobilkøb

Seks gode råd før mobilkøb

Vejen til et mobilkøb er brolagt med forhindringer. Vi guider dig uden om de største huller.

Mobilbranchen er besværligt område at navigere i. Vi forsøger at hjælpe dig på vej med seks gode råd, samt et par relevante links til nettet.

1. Behov: Hvad skal den bruges til?

Skal du have ny mobil, så gør op med dig selv, hvad dit behov er. Hvis du er håndværker, hjælper det ikke at købe, en fin blank mobiltelefon med små knapper. Det bliver hurtig grim - skidt og støv ødelægger telefonen. Omvendt går du i jakkesæt hver dag, behøver mobilen ikke være pakket ind i gummi.

2. Behov: Hvad skal den kunne?

Skal du tage billeder, høre radio, mp3-musik eller skal hele mailboksen være i lommen? Grundlæggende er der ikke grund til at betale for en "kan alt"-mobil, hvis du kun ringer eller sms'er. Har du fra begyndelsen styr på dine behov, er det også langt lettere at vælge.

3. Abonnement eller taletid?

Nogle foretrækker et klassisk abonnement, der opkræves på et girokort. Andre vil hellere selv tanke mobilen med taletid på internettet. Et abonnement har den fordel, at du kan få udgiften spredt ud over seks måneder. Taletidsløsninger binder dig ikke i seks måneder til ét teleselskab. Omvendt skal du af med hele beløbet for telefonen nu.

Uanset hvad, skal du have styr på, hvor meget du taler, hvor mange beskeder du sender, om du bruger data osv. Når du begynder at kikke dig omkring, så vær opmærksom på oprettelsesgebyrer, opkaldsafgifter, mindsteforbrug og hvad der sker med eventuelt overskydende taletid.

4. Find den billigste telefon

Det kan ikke altid svare sig at spare den sidste 50'er. En billig mobil virker oftest lige så godt, som en dyrere. Servicen kan derimod være meget forskellig. Køber du på internettet, så lav nogle testopkald til forhandleren og se om du kan træffe nogle. Kan du ikke fange nogle i dag, så kan du sikkert heller ikke, hvis mobilen går i stykker.

5. Parallelimport eller ej

Der findes mange parallelimporterede produkter på markedet. Det er telefoner, som er hentet til Danmark uden om de officielle distributionskanaler. Da mobilerne kommer fra andre markedsområder, overskrives telefonens software med en version der har dansk sprog og ordbog. Her skal du være opmærksom på, at softwaren ikke kan opdateres via producentens hjemmeside, hvis du vil beholde dansk ordbog. Du skal altså henvende dig til den forretning der har solgt dig produktet.

Nogle producenter vil i øvrigt ikke lave reperationer på parallelimporterede produkter, i sådanne tilfælde er det forhandleren der skal løse en reparationssag.

6. Betaling og troværdighed

Handler du på nettet så tjek om en forhandler er E-mærket. Det sikrer dig, at shoppen har været til gennemsyn hos en uafhængig myndighed. Kun godkendte shops må bære E-mærket. Se hvilke forhandlere der er E-mærkede, klik her!

Tjek også om forhandleren står opført på Firmatjek.dk. Er dette tilfældet, så find en anden forhandler.

Se om forretningen virker professionel og om den tager Dankort. Du bør kun betale varen med Dankort, da du ved bankoverførsel ikke kan få dine penge igen hvis noget går galt.

Du kan f.eks. finde en forhandler via Mobilpriser.dk. Her kan du også sammenligne priser. Alle forhandlere er godkendt af Mobilpriser.dk administrator, og der holdes løbende øje med dem. Desuden kan du altid ringe til Mobilpriser.dk og få hjælp til købet, hvis du bliver i tvivl om noget.

Relevante links...

> Forbrugerrådets guide til mobiltelefoni

> Teleguide: Find billigste samtaler og abonnementer

> Nye mobiler: Mobilpriser.dk - sammenligning af priser med og uden abonnement

> Bruger til bruger support: Mobildebat.dk - Danmarks største mobilforum

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies