Mobilsiden.dk  /   Web-TV  /   Advarsel mod brug af micro-SIM

Advarsel mod brug af micro-SIM

Web-TV: Sætter du et micro-SIM i din nye mobil, står du selv med regningen, hvis mobilen går i stykker. Se her, hvor galt det kan gå.

iPhone 4 og iPad er de eneste produkter på markedet, der benytter SIM-kort af typen "micro-SIM". Skifter man mobiltelefon kræver det altså enten et nyt standard SIM-kort eller en micro-SIM adapter.

Der findes forskellige typer af adaptere, men fælles for dem alle er, at mobilproducenterne ikke har godkendt dem, og at du selv står tilbage med værksteds-regningen, hvis mobilen efterfølgende går i stykker, som følge af adapteren.

På Mobilsiden.dk har vi ødelagt en Nokia N8 på den bekostning. I indslaget kan du se, hvor galt det kan gå, for selv "mobileksperter".

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

CraZyfighter c",) 24-11-2010 20:31:53

Nu plejer man normalt at få et nyt sim kort når man skifter teleudbyder eller kan man bare bestille et nyt!

0 0
Michael Knudsen 25-11-2010 07:17:09

WORD!!!! Problem løst ;-)

0 0
Niels Kjelstrup 24-11-2010 10:48:26

@Evilguy

Garantien bortfalder, hvis andet end det foreskrevne simkort benyttes. Forsøger man at stoppe microsim, adapterkort eller andet som ikke passer i simkort læseren så er man selv ansvarlig og garantien bortfalder. Vi anbefaler alle kunder at benytte det forskrevne simkort format.

De bedste hilsner

Niels Kjelstrup
Produktchef, Nokia

0 0
evilguy 24-11-2010 17:37:38

@Niels Kjeldstrup - Ja, selvfølgelig frafalder telefonens garanti ved forkert brug, men derfor gælder loven om produktansvar for producenten/importøren af simkort-adaptoren stadigvæk. Telefon producenten er helt uden skyld og kan frasige sig et ansvar - men det kan producenten af simkort-adaptoren ikke.
Akkurat ligesom Nokia ikke kan frasige sig produktansvar, når et *originalt* Nokia batteri eksploderer i en telefon.

0 0
Michael Knudsen 23-11-2010 17:18:07

Skid da hul i overskrift og garanti spørgsmål!
Bare vær glad for mobilsiden viser dette problem....
Kender godt følelsen af at "nu skal lortet bare tændes" og så får man ødelagt et eller andet ved et uheld...;-)

0 0
PalleA 23-11-2010 15:15:39

...men faktisk et helt nyt kort, som har en masse ekstra ting som et alm. simkort ikke har.

Hvad angår adapterne så er der jo flere udbydere som udleverer een hvis man ikke er til micro-sim. Garantien må derfor være omfattet på varen som helhed, og dermed kan kunden ikke bære risikoen.

Altså skal du have et micro-simkort så bed om at få en adapter med - så kan du bagefter ikke klantres hvis din telefon går i stykker.

0 0
Mobilsiden.dk 23-11-2010 15:58:09

Hej PalleA,

Vores research viser, at brug af micro-SIM i mobiler som ikke er beregnet til det, er lig med bortfald af garanti og reklamation, hvis SIM-kortet eller adapter er årsagen til en defekt.

Så selvom du får en adapter med, skal du ikke forvente, at garantien dækker.

0 0
evilguy 23-11-2010 18:18:11

John - det er derfor der er noget der hedder produktansvar for sælger (eller importør/producent).
Hvis produktet er brugt som foreskrevet, så hænger sælger/producent eller importør på erstatningen. Det er reguleret af EU og har været gældende siden 1989.

0 0
Michael Knudsen 23-11-2010 20:06:50

Gælder dette også hvis man sætter kortet forkert i??

0 0
evilguy 23-11-2010 21:09:12

Nej, men hvis man benytter en simkort adaptor som foreskrevet i den vedlagte brugervejledning, så gælder produktansvarlovgivningen. Hvis telefon går i stykker pga. simkortadaptoren, og hvis man har fulgt instruktionerne, så hænger importøren/producenten på produktansvaret og skal erstatte evt. skader.

0 0
evilguy 23-11-2010 15:10:30

Så ret dog den misvisende overskrift. Man skulle tror at Mobilsiden.dk hvad lånt nogle journalister fra Comon.dk
Overskriften har overhovedet INTET med artiklen at gøre - artikel beskriver en problemstilling med simkort adaptorer mens overskriften henleder opmærksomheden på microsimkort. Man kan ikke lave en overskrift om pærer og så en artikel om bananer.

0 0
Morten 23-11-2010 14:58:07

Det er jo, som det bliver nævnt, ikke selve Micro-SIM der er et problem med, men derimod de adaptere, som er på markedet.

Typisk journalistik efterhånden, hvor man benytte konstante referencer til iPhonen for at skabe opmærksomhed om "artiklen".

Sørgeligt.

0 0
Villiam 23-11-2010 14:40:12

er også så dum at sætte micro sim i nokia n8 ? :o de folk burde ikke have lov til at eje mobil. og dem som er forhandler og sætter det i en n8, burde så slet ikke beholde sit arb!

0 0
Mobilsiden.dk 23-11-2010 15:59:24

Hej Villiam

Ja, som det fremgår af indslaget, er jeg jo "så dum", at sætte et micro-SIM i Nokia N8 (dog med adapter) :)

0 0
Søren D 23-11-2010 13:53:27

Ville det ikke være en mere fair overskrift? Så længe man bruger mikro-SIM til mikro-SIM slots er der jo ingen ballade? Problemet opstår jo først når man bruger en adapter af dårlig kvalitet. Kunne I i den forbindelse ikke undersøge, hvad der er go og dårlig kvalitet mht. adapterne?

0 0
Henrik 23-11-2010 13:49:57

...og fuldstændig unødvendigt.

0 0
Daniel Jørgensen 23-11-2010 20:16:21

Ja lige mine ord!

TAK FOR DET APPLE - ENDNU EN GENIAL TING FRA JER.

0 0
evilguy 23-11-2010 21:12:46

Øv nej. Apple har ikke opfundet microsimkort. Det er en international standard opfundet af akkurat samme organisation som opfandt det normale simkort.
Så du sender din tak til de forkerte folk...

0 0
Jesper 24-11-2010 13:55:35

Apple har ikke opfundet Micro simkortet, men det var deres idé at putte det i en mobiltelefon. Hvis man lige skal hapse et billigt citat fra wiki:

"The micro-SIM was developed (...) for the purpose of fitting into devices otherwise too small for a mini-SIM card."

Er iPad'en for lille til et mini-sim?

Er iPhone for lille til et mini-sim?

Hele telebranchen havde en accepteret standard for størrelsen på simkort i mobiltelefoner. En standard der gav brugerne frihed til at skifte telefon og abonnement, måske ikke lige Apples kop te?

0 0

Om brug af cookies