Mobilsiden.dk  /   Web-TV  /   Duel: iPhone 4 vs. Nokia N8 - stor video-sammenligning

Duel: iPhone 4 vs. Nokia N8 - stor video-sammenligning

Videokvaliteten på N8 og iPhone 4 i en tæt sammenligning. Hvilken top-model gør det bedst?

Vi har før set en video-duel mellem Nokia N8 og Apple iPhone 4.

Nu kan du se endnu en sammenligning og selv vurdere, hvem der er bedst til video - iPhone 4 eller Nokia N8?

Begge modeller praler af HD-video-optagelse i 720p, men der er alligevel stor forskel på de to.

Videoen er lavet af det hollandske forbrugersite Beste Produkt. 


Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Jan Møller Christensen 25-10-2010 20:44:03

Var det videokvaliteten man vægtede blev der aldrig solgt en eneste iPhone 4. Og i de tests jeg har læst om N8 får Symbian nu oprejsning for den megen kritik den har fået gennem tiden, så jeg ku sagtens finde på at købe en N8.

0 0
Jesper Søgaard 26-10-2010 08:23:31

Du gør ligesom alle andre anmeldere gør - kigger på N8 isoleret og synes det er ihh så flot og at Nokia har rejst sig af asken.

Selv mobilsiden som jeg normalt synes er kritisk i sine anmeldelser starter med at skrive: "
Hvis du forventer, at Nokia har lavet en Android- eller iPhone-mobil, så bliver du helt klart skuffet over N8.". Jamen det forventer jeg da at de gør. iPhone og Android fylder stortset hele smartphone markedet og er de bedste til det de gør. Hvorfor skal man så beskytte Nokia ved at pille folks forventninger ned med den indledning?

Ja muligvis er Nokia N8 det bedst Nokia har at byde på og at springet er stort isoleret set. Men når man går fra kridttiden til middelalderen og deres konkurrenter befinder sig i moderne tid så er produktet stadig ikke et reelt valg.

0 0
27-10-2010 13:28:42

Jeg må lige korrigere Jesper Søgård, nu er N8 ikke den eneste smartphone fra Nokia, jeg kan da oplyse dig om, at antallet af solgte Smartphone fra Nokia, stadig overstiger det samlede salg af Android og iPhone.

0 0
Jesper Søgaard 27-10-2010 13:49:01

Så kan jeg da lige korrigere dig igen... Symbian overstiger antallet af Android og iPhones. Symbian er IKKE lig med smartphone. Det er faktisk hele min pointe!

Vi kan også begynde og diskutere hvad en smartphone er og det orker jeg ikke så derfor ændrer jeg "smartphone" til "touch-mobiler". Tilfreds?

0 0
27-10-2010 14:44:09

Jeg tror ikke det er muligt at lave en endelig defintion på en smartphone. En smartphone kan gå på nettet, men det er der også mange andre mobiltelefoner der kan. Du kan installere programmer på smartphones, men det kan du også på rundt regnet alle andre mobiltelefoner.

Personligt ville jeg groft definere en smartphone som en mobiltelefon der:
1. Har adgang til højhastigheds mobilt internet
2. Kan åbne og håndtere de ikke-mobile hjemmeside uden at give brugeren grå hår i hovedet
3. Har adgang til en appstore eller lign. og som kan benytte hovedparten af programmerne fra den appstore.
4. En mobiltelefon der er generalist ikke specialist(en SE walkman phone ville jeg betragte som musikspecialist og dermed ikke en smartphone)

Hvis der er andre der har en bedre eller mere simpel definition så post den endeligt.

0 0
Henrik 27-10-2010 15:38:49

@PeterL og Jesper Søgaard: I så fald sælger Nokia stadig flere smartphones end iPhone og Android, da disse 4 kategorier passer helt ned til 5230.

Nu tænker du, "Jamen browseren har i nogle tilfælde problemer med store sider" - ja, korrekt, derfor installerer man Opera Mobile (IKKE Mini), og vupti, problem løst.

0 0
27-10-2010 19:27:20

Fuldstændigt enig, Nokia er stadigt suverænt størst, dog kun op til op til et vist segment. N8 koster 3500kr hvilket jeg betragter som en ok pris, især hvis man er interesseret i et godt mobilkamera, men på samtidigt mener jeg også at 4500kr er en ok pris for diverse Desire og Samsung S(og i princippet også for iPhone4, men den koster jo mere). Forstået på den måde at de er 1000kr mere værd primært pga. langt bedre brugerflader. Nokia mangler stadigt at komme med en mobil som har en wow faktor og symbian er desværre stadigt det modsatte(jf. rundt regnet samtlige tests jeg har læst). Vis mig en Nokia med en brugerflade der er lige så genial som HTC sense, men som samtidigt er lige så original som WP7, så nærmer Nokia sig en vinder som ikke kun kan tage gode billeder.

Angående kategorierne ja de passer stort set til 5230, dog med det forbehold at 5230 er for sløv til at være en rigtig generalist.

0 0
Henrik 27-10-2010 20:18:02

"Angående kategorierne ja de passer stort set til 5230, dog med det forbehold at 5230 er for sløv til at være en rigtig generalist."

- Til 1000 kr. synes jeg ikke man kan brokke sig over en 434 MHz CPU.

"N8 koster 3500kr hvilket jeg betragter som en ok pris,"

- Helt enig.

"især hvis man er interesseret i et godt mobilkamera, men på samtidigt mener jeg også at 4500kr er en ok pris for diverse Desire og Samsung S(og i princippet også for iPhone4, men den koster jo mere)."

- Se det er så her jeg ikke er enig med dig. Til den pris forventer jeg at kunne få noget hardware der er overlegen, det gør jeg ikke med de eksempler.

0 0
28-10-2010 15:37:23

@Henrik, en mobiltelefon handler som alle andre produkter om brugeroplevelse, altså summen af hardware og software. I bund og grund er det ligegyldigt hvor mange mhz og codecs en mobil understøtter, hvis den er svær at bruge. Det er her Nokia har fejlet, og i min optik også til dels med N8.

Til 4500 kr får du ikke overlegen hardware, men en bedre brugeroplevelse fordi der er nogle hos fx HTC der har tænkt mobilen som en helhed. Denne helhed er især vigtig ved smartphones fordi de har mange flere funktioner og mere fleksibilitet end en normal mobiltelefon og det er Nokia først ved at forstå nu flere år efter at konkurrenterne har spist løs af deres markedsandele.

Helt grundlæggende vil jeg kunne bruge min mobil så gnidningsløst som muligt og det de hidtidige oplysninger ikke overbevist mig om at N8 gør bedre end fx HTC desire. Derfor er Desire mere værd end N8.
I øvrigt burde det være Nokia der kom med en overlegen mobil, eftersom de er størst, endnu.

0 0
John 31-10-2010 12:13:05

Jeg er så en af dem der går fra en HTC Desire, til Nokia N8. Der er bare for mange ting i dagligdagen der har generet/irriteret mig ved HTC'en.

Jeg har på en række områder været ret glad for min Desire. Den har en god browser og skærmopløsningen er også god. Skærmen er god indendørs, men håbløs i direkte sollys. Android er også rimelig let af finde rundt i. HTC Sense ser flot ud, men det er kun eye candy, og på sigt ikke noget der giver mig den store merværdi.

Til gengæld er der en række ting der irriterer mig rigtig meget ved Desiren.

Noget skyldes Android, noget skyldes HTC.

Den er rigtig dårlig til at fastholde forbindelsen. Hvor min E72 stadig holder sig på 3G, så er min Desire hoppet på GSM/EDGE (begge på Telenors net).

Tænder jeg for mit trådløse netværk, opretter min Desire fint forbindelse til det, men jeg kan ikke få adgang til nettet. Jeg er nødt til at slukke og tænde for den, og så virker det.

Så kunne jeg vel bare slukke for det trådløse netværk på min Desire? Nej, for den tænder bare automatisk for det igen. Det er virkelig noget jeg synes der er træls. Hvis jeg slukker for WiFi på min telefon, er det sgu fordi jeg vil have det skal være slukket.

Slukker jeg for det trådløse netværk, skulle man jo så tro, at den så hopper tilbage på 3G automatisk, men nej, der er kun GSM. En genstart af telefonen løser igen problemet, og den hopper på 3G.

Min Nokia E72 klarer fint dette uden genstart.

Lydkvaliteten i Desiren lader også meget tilbage at ønske. Den man taler med, står ikke klar og tydelig og den indbyggede multimediahøjttaler er en joke. Man skulle tro, at HTC har stillet sig selv spørgsmålet: hvor lille et frekvensområde kan man tillade sig at gengive, og så stadig kalde det en højttaler. Det gør fx, at jeg ikke gider se videoklip på den, da det vil kræve hovedtelefoner. I en på mange andre områder lækker multimedietelefon, er dette bare ikke godt nok.

Android OS er tungt. Det er blevet langt bedre med version 2.2, men det virker stadig tungt. Med en trods alt rimelig hurtig processor, burde en telefon ikke være så lang tid om at starte op.

Stabiliteten oplever jeg som OK. Browseren går ned i ny og næ, men det gør sig også gældende hos Symbian.

Android Market forstår jeg ikke helt begejstringen for. Bevares, der er et stort udvalg, men det meste er IMO noget skrammel. Kvaliteten af programmerne er bare ikke god nok. Bevares, der er også meget skrammel i Ovi Store, men det virker alligevel som om det værste er udeblevet. Dog skal Android Market have ros for at man kan ”returnere” sit køb inden for 24 timer. Jeg savner dog muligheden for at kunne betale via telefonregningen i stedet for via kreditkort.

Hvad angår Apps er Desiren i øvrigt også en katastrofe. Der er stort set ingen plads til at installere Apps, inden den brokker sig over pladsmangel. Og der er stort set ingen programmer der kan flyttes til SD-kortet, fordi det først er blevet frigivet i version 2.2.

Batteritiden er ikke ret god i Desiren. Selv ved et mindre forbrug holder den ikke meget over en dag. Med et 1400 mAh batteri, er det ikke imponerende.

Kameraet er heller ikke noget at råbe hurra for. Det er fint nok til MMS og lignende, under gode lysforhold, men så er det også det. Ikke noget jeg spontant hiver frem for at tage et billede, da resultatet næsten altid er givet på forhånd.

Desuden savner jeg muligheden for at kunne skifte SD-kort uden at skulle pille batteriet ud.

Og hvor vil jeg så hen med alt dette? Jo, der er mere ved en telefon end et smart OS og en masse Apps.

Hos Nokia N8 ser jeg frem til en bedre lydkvalitet og stabile forbindelser. Det er for mig mindst lige så vigtige parametre som OS’et og Apps. Et brugbart kamera og HDMI-udgang tæller også på plussiden. Den indbyggede FM-sender kommer jeg sikkert også til at bruge en del i bilen. Hvor meget jeg kommer til at bruge muligheden for at tilslutte en USB-stick til telefonen og kunne administrere filer ved jeg ikke, men jeg synes idéen er genial.

Symbian som OS halter helt sikkert på en række områder. Det gør Android og iOS også.

Men jeg kan fint leve med lidt mindre eye candy hos Symbian og en lidt dårligere internetoplevelse. Til lige hurtigt at tjekke noget på nettet er det fint nok. Til decideret netsurf tager jeg under alle omstændigheder min bærbare i stedet for min Desire.

Så må jeg så leve uden det flotte HTC Sense, den gode browser og høje skærmopløsning. Det bliver desværre i det daglige rigeligt opvejet af mange af ovenstående ting. Specielt den dårlige lyd (det er trods alt stadig en telefon vi taler om), ustabile forbindelser samt manglen på plads til at installere Apps gør, at min Desire får sparket.

Den perfekte telefon findes desværre ikke. I min verden ville det være en telefon med designet fra iPhone 4, E72’erens kvaliteter når det kommer til lydkvalitet, batteritid og stabile forbindelser, udvalget fra Apples App Store, åbenheden fra Android og Symbian samt Androids brugervenlighed og mange muligheder :)

0 0
Henrik 28-10-2010 16:52:11

Her er vi så uenige. Har selv hands-on med begge modeller, og N8eren vinder klart over Desire, endda uden det store besvær. Dog med undtagelse af den indbyggede browser, som jeg så har erstattet med Opera Mobile, som tilgengæld er fantastisk, indtil en update af den indbyggede kommer.

0 0
28-10-2010 19:00:15

Det er jo heldigt, Nokia har brug for lidt hjælp i denne tid.

0 0
Henrik 28-10-2010 20:39:15

Jaja, hovedsagen er jo trodsalt at man er tilfreds med sit køb. Du er tilfreds kan jeg regne ud og jeg er tilfreds, så det er jo fint ;-)

0 0
28-10-2010 12:12:04

Nu ved vi jo nok ikke hvordan det endelige produkt virker, mange af de test der er lavet, er er ikke med den telefon der bliver sat til salg, der bliver stadig arbejdet med Symbian, og det er muligt at de N8, der bliver lanceret i Danmark når at få de sidste funktioner med, ellers bliver de lagt ud som softwareopdatering.

Jeg bestilte en N8 den 23. juli, til forventet levering omkring 1. sep., jeg nar netop talt med leverandøren, som fortalte, at det netop forholdt sig sådan, og at leverancerne er udskudt til et sted mellem 23. nov. og 1. dec.

0 0
Henrik 26-10-2010 13:37:40

@Jesper Søgaard: Jeg ved ikke hvorfor John skriver dette i indledningen, men jeg kan oplyse, at jeg ABSOLUT ikke har noget som helst at være utilfreds med...eller flov over, tværtimod. Der er masser at hovere med, hvis man er til den slags.

Det er sgu den fedeste telefon jeg nogensinde har haft i hænderne, og jeg har haft mange i hænderne inkl. den forkætrede iPhone4 (som jeg synes er sindssyg overvurderet, det er jo bare en 3GS med flere skærmpixels og marginalt bedre kamera) samt diverse HTCere inkl. Desire - ok devices, men Android Market er sgu noget lort for at sige det rent ud. Jeg har før forklaret hvorfor, men jeg skal spare folk min rant igen.

Tankevækkende iøvrigt, at man kan købe en 4. generations iPod Touch + en Nokia N8 til samme pris som en 32 GB iPhone4. Det siger noget om hvor overvurderet iPhone4 er.

0 0
Jesper Søgaard 26-10-2010 17:13:43

Enig langt hen ad vejen. Der er flaws ved alle smartphones. Om det så er hardwaren eller systemet. Jeg synes ikke der er nogen der har ramt plet på begge dele endnu. iPhone har styr på hardwaren, men iOS er for gammelt som du selv pointerer. Android har styr på systemet, men der er langt mellem den lækre hardware. Legend er fed, men der halt processoren lidt.

Super du er glad for din N8 og fik jeg stukket en i hånden ville jeg da sikkert også. Jeg bryder mig bare ikke om Symbian.

Æbler, pærer eller bananer.

0 0
Henrik 26-10-2010 18:22:39

Ok, fint nok.

Men...den her kan jeg ikke lade ligge ;-)

"Android har styr på systemet, men der er langt mellem den lækre hardware."

Har de virkelig det?

- Forskellige versioner der ikke er 100% kompatible?
- En appstore som lader meget tilbage at ønske, som f.eks. kun een slags betalingsmetode.
- Manglende in-app køb, helt ekstrem dårlig håndtering af fragmentering...ja, altsammen noget Ovi Store og Symbian er LANGT bedre til.
- Stabilitetsproblemer i Froyo 2.2.
- Relativt langsomt ifht. iOS og Symbian^3

Fint, at du siger at du ikke kan lide Symbian^3, men at sige at Android har "styr på det" er sgu en sandhed med modifikationer.

0 0
Jesper Søgaard 26-10-2010 22:24:27

Der er kun en version og det er Android 2.2. At Sony Ericsson vælger at frigive produkter med version 1,6 og håber på at apps osv. stadig virker med det er jo ikke Android's skyld.

Jeg har intet i mod Android Market. Mht. betalingsmetoder så er jeg ikke sikker på hvad du mener. Kreditkort er vel standarden? Det er hvert fald det jeg bruger. Kører fuldstændig som på Apple's AppStore.

Fragmentering i Android Market er stadig ikke Android's problem. Det er hardware-producenterne der vælger en tidligere udgave.

Stabilitetsproblemerne kender jeg ikke til på min HTC Desire med 2.2.

Grunden til du måske synes det er langsomt er fordi du har prøvet det med HTC Sense. Jeg kører ikke med Sense og mit kører akkurat lige så flydende som på min gamle 3GS. Netop det at oplevelsen er flydende betyder rigtig meget for mig. Det var grunden til jeg skilte mig af med min Hero.


Det bliver hurtigt meget subjektivt at diskutere OS og design og derfor bliver vi aldrig enige, men din kritik synes jeg bestemt ikke er fair eller objektiv.

0 0
Henrik 26-10-2010 23:15:41

Du har ret i, at det hurtigt blir subjektivt, så lad os stoppe der ;-)

Mht. betalingsmetoder - så mener jeg, at det er et problem at det kun er kreditkort der understøttes. Operatør-billing mangler, hvilket er et stort problem i mange lande, også vestlige lande, og så er der stadig det problem at betaling stadig ikke virker en stor del lande.

Den anden del mht. manglende betalingsmetoder, er ting som f.eks. in-app payment, som man kender det fra Apple App store og for nyligt Ovi Store. Det betyder grundlæggende at man f.eks. har mulighed for (som udvikler), at udgive en app der f.eks. er gratis at download'e, men at man så kan tilbyde tillægs-features inde fra app'en ved at brugeren betaler inde i app'en (kendes også under navnet "micropayments"). Der er mange eksempler hvorfor det er smart, nogle eksempler her:

1. Man hente upgrades til sit spil. Angry Birds (for nu at nævne noget kendt), tilbyder på iPhone og Nokia, at man kan hente en "Mighty Eagle" upgrade til spillet mod en lille betaling inde i app'en. Det kan man ikke med Android.

2. Man kan bruge det til at lade en bruger download'e et spil gratis, men kan så f.eks. vælge at abbonnere på det ved en micro-payment. F.eks. betal 50 cents for at spille spillet i uge eller sådan noget.

3. Hente ekstra levels eller plugins til spillet/app'en ved micro-payments.

Flere case-studies har vist, at det er en måde for udviklere at tjene flere af de penge de har brugt på at udvikle app'en/spillet end ved den traditionelle køb-download model, fordi de kan bryde features og pris ned i mindre stykker og tilføje nye features nemmere og tage betaling for det.

Dette gør en platform mere attraktiv at udvikle til, fordi man får flere brugere med.

Mange udviklere på App Storen har haft kæmpe success med den slags.

0 0
27-10-2010 14:32:00

Du har ret i en del af din kritik af android, det er ikke klippe stabilt men personligt har jeg heller ikke oplevet det som et problem der er så stort at det er irriterende. Ikke nok til at jeg ville vælge en fx. N8 og få lidt ekstra stabilitet til gengæld for at skulle leve med symbian.

Her vil jeg også give Jesper ret i at mobilsiden er meget rundhåndet med karakteren. Hvis N8 ikke er lige så god som iPhone, Desire og Samsung S, så burde den vel få karakteren 4(hvor de andre får 5). Men der er langt i mellem tests hvor der er overensstemmelse mellem karakter og anmeldelse, der gives generelt alt for høje karakter. Dette er et punkt hvor So Ein Ding er adskiller sig positivt som nogle af de eneste i DK.

Og kritikken af iPhone, den er et modefænomen, så de skal koste meget for at være eksklusiv, det gælder alle appels produkter. De er ikke dårlige, de er bare alt for dyre, desuden har apple nogle horrible rampriser. Priforskellen på 16gb og 32gb er ca. 2000kr.

En opsumering af smartphone markedet lige nu ville efter min mening være at hvis man kunne kombinere dele fra diverse mobiltelefoner for at få det bedste resultat ville det være:

1. pris, Kamera og musikafspiller fra N8
2. Design og appstore fra iPhone4
3. Brugerflade fra HTC(HTC Sense ikke WP7)
4. og hardwaren(CPU mv.) fra Samsung S
5. Og fra WP7 mobiler, hmmm

0 0
BluezCat 26-10-2010 10:32:52

Hvad har iPhone4 og Android at byde på, hvis du fjernede alle deres apps ??

iPhone4, kan jo end ikke præstere et fejlfrit OS, som resten af producenterne på området.

Du kan samtidigt heller ikke ligefrem kalde iOS 4.1 for nytænkning, gammel vin på nye flasker.

0 0
BluezCat 26-10-2010 10:33:46

iPhone4, kan jo HELLER ikke præstere et fejlfrit OS, som resten af producenterne på området.

0 0
Jesper Søgaard 25-10-2010 15:21:16

Imponerende videokvalitet på N8'eren. Hardwaren fejler bestemt ikke noget. Det gør softwaren desværre der i mod.

0 0
Henrik 26-10-2010 12:03:07

Hvilke fejl er det du henviser til?

Jeg har ikke fundet nogle fejl udover en minor bug ifht. GMail kalendersync via Exchange, som er let at omgå.

Vi har nok forskellig opfattelse af fejl. Jeg synes f.eks. det må være en fejl når programmer (inkl. internet radio apps) stopper med at køre når man klikker dem ud af fokus.

Men sådan er vi jo forskellige.

0 0

Om brug af cookies